Тема 8.
Планування фінансових результатів
ЛЕКЦІЯ 10.
1. Зміст і завдання
фінансового плану
Фінансове планування - це процес визначення обсягу
фінансових ресурсів за джерелами формування та напрямками цільового
використання згідно з виробничими та маркетинговими показниками підприємства у
плановому періоді. Метою фінансового планування є забезпечення господарської
діяльності необхідними джерелами фінансування.
Основними завданнями фінансового планування на
підприємстві є:
- забезпечення виробничої та інвестиційної
діяльності необхідними фінансовими ресурсами;
- встановлення раціональних фінансових
відносин із суб'єктами господарювання, банками, страховими компаніями тощо;
визначення шляхів ефективного вкладення капіталу, оцінка раціональності його
використання;
- виявлення та мобілізація резервів
збільшення прибутку завдяки раціональному використанню матеріальних, трудових
та грошових ресурсів;
- здійснення контролю за утворенням та
використанням платіжних засобів;
- планування виплат у бюджет.
Ключовим моментом у фінансовому плануванні
підприємства є складання фінансового плану, який у грошовому
вираженні характеризує всі боки виробничо-господарської діяльності та
узагальнює основні положення, передбачені іншими розділами плану економічного й
соціального розвитку підприємства.
При розробленні фінансового плану аналізуються
стан наявних грошових коштів і реальних їх потоків, фінансова стійкість
підприємства та використання засобів виробництва.
Фінансовий план складається з:
• плану доходів і видатків;
• плану грошових виплат і надходжень;
• балансового плану.
План доходів і видатків складають, як правило, на 2-3
роки, при цьому на перший рік - у місячному розрізі з відображенням таких
показників:
- обсягу реалізації;
- собівартості продукції, робіт,
послуг;
- прямих та операційних витрат;
- прогнозу чистого прибутку
підприємства.
Головним завданням плану грошових надходжень і
виплат є перевірка синхронності надходжень та виплат грошових засобів, тобто
перевірка майбутньої ліквідності підприємства.
План грошових надходжень і виплат повинен містити:
1) надходження грошей з усіх джерел, зокрема не
тільки виручку від реалізації продукції, а й кошти, отримані від продажу акцій
та інших цінних паперів, отримані в борг, кошти від продажу активів фірми тощо;
2) сплату відсотків за отриманий кредит;
3) надлишок готівки;
4) витрати на розширення діяльності (складські
запаси, заробітна плата та ін.).
План грошових надходжень і виплат дозволяє
визначити періоди, коли підприємство відчуватиме дефіцит або надлишок готівки,
розміри позички на ці періоди, спрямування та строки повернення коштів.
Балансовий план є третім розділом фінансового плану підприємства.
Баланс - фінансовий документ, в якому відображено джерела надходження, склад і
розміщення грошових засобів. Баланс дає чітке уявлення про те, що підприємство
має у своєму розпорядженні, зобов'язання перед постачальниками і кредиторами,
залишок. Різниця (сальдо активів і пасивів) дає оцінку власного капіталу
підприємства.
Відповідно обґрунтований фінансовий план є основою
для опрацювання детального робочого бюджету підприємства.
При плануванні фінансів підприємств найчастіше
застосовують балансовий метод, який передбачає балансування витрат і доходів та
визначення джерел покриття потреб для кожної статті витрат. Можуть також
застосовуватися нормативний, розрахунково-аналітичний та оптимізаційний методи.
Нормативний спосіб фінансового планування. Нормативний спосіб фінансового
планування ґрунтується на встановлених фінансових і техніко-економічних
нормативах підприємства, на основі яких розраховують його потреби у фінансових
ресурсах та визначають джерела їх надходження. Найважливішими фінансовими
нормативами є податкові ставки, тарифи, збори та внески, норми амортизаційних
відрахувань і нормативи оборотних коштів. Залежно від масштабів їх поділяють на
галузеві, регіональні та індивідуальні.
Розрахунково-аналітичний – це метод експертної оцінки
перспектив розвитку підприємства. Ним користуються під час прогнозування
прибутків і доходів. При застосуванні розрахунково-аналітичного методу планові
показники розраховують, беручи до уваги дані аналізу фінансових показників за
минулий рік та прогнозованих індексів їх зміни у плановому році.
Оптимізаційний метод прийняття планових фінансових
рішень передбачає розрахунок кількох варіантів планових рішень, з яких до
виконання приймається оптимальний. В оптимізаційних моделях можна
використовувати такі критерії:
- максимальний прибуток на одиницю вкладеного
капіталу;
- мінімум фінансових витрат на виробничі
потреби або на реалізацію інноваційного проекту;
- мінімум поточних витрат;
- мінімум вкладеного капіталу та отримання
максимального результату;
- максимум абсолютної суми прибутку.
Економіко-математичні моделі будуються за
функціональними та кореляційними зв’язками. Вони дозволяють створити модель реального
процесу, розрахувати його оптимальні параметри і визначити кількісні
взаємозв’язки між фінансовими показниками та факторами, які на них впливають.
2. Планування
прибутку
Одним з важливих показників результативної
діяльності підприємства в умовах ринку є прибуток.
Прибуток – це частина виручки, що залишається після відшкодування
усіх витрат на виробничу й комерційну діяльність підприємства.
Фінансовий результат, відображений у балансі,
називається балансовим прибутком.
Балансовий прибуток складається з:
• прибутку від основної діяльності:
реалізації продукції (товарів, робіт, послуг);
• прибутку від іншої реалізації (основних
фондів, сировини, матеріалів та ін.);
• прибутку від позареалізаційних операцій
(дохід від здавання майна в оренду, доходи від короткострокових і
довгострокових фінансових вкладень, прибуток минулих років, виявлений у
звітному році, та ін.)
Методи планування прибутку:
1)
метод прямого розрахунку;
2)
за показником витрат на одну гривню продукції;
3)
аналітичний метод.
Метод прямого розрахунку базується на вилученні з чистого
доходу підприємства усіх його витрат. Розраховується за окремими видами
продукції, що виробляються й реалізуються за формулою
,
де - операційний прибуток від реалізації
планового обсягу продукції, тис. грн;
- прибуток від реалізації і-го виробу, який визначається відніманням від гуртової ціни виробу
витрат на його виробництво і збут.
Визначення прибутку методом
прямого розрахунку при великому асортименті продукції є трудомісткою справою,
до того ж він не дозволяє визначити вплив на прибуток окремих факторів.
Розрахунок прибутку на основі показника витрат на
одну гривню продукції може застосовуватися по підприємству в цілому з
розрахунку прибутку від випуску та реалізації всієї продукції. Передбачається
використання даних про виробничі витрати, реалізацію продукції за попередній
період, а також очікувану їх зміну, що прогнозується в наступному періоді. При
даному методі розрахунку також бракує можливості визначити вплив окремих
чинників на обсяг прибутку, його зміну.
,
де - товарна продукція;
- витрати на 1 грн
товарної продукції.
Перевагою аналітичного методу є те, що він
дозволяє виявити вплив окремих чинників на плановий прибуток. При аналітичному
методі прибуток розраховується не за окремим видом продукції, що випускається в
плановому періоді, а за всією порівнянною продукцією в цілому. Порівнянна продукція - це продукція, яка вироблялася
в попередньому періоді. Непорівнянна
продукція - це продукція, яка не вироблялася на підприємстві в попередньому
періоді.
Розрахунок планового прибутку за порівнянною
продукцією здійснюється в такій послідовності:
1) визначаються базовий прибуток і базова
рентабельність продукції (на підставі звітних або очікуваних даних за базовий
період);
2) порівнянна продукція планового періоду
визначається за собівартістю базового періоду;
3) виходячи з рівня базової рентабельності
продукції, розраховується прибуток за порівнянною продукцією у плановому
періоді;
4) розраховується вплив окремих чинників на зміну
прибутку в плановому періоді.
Плановий прибуток від реалізації непорівнянної
продукції розраховується методом прямого розрахунку або з використанням
показника середньої рентабельності продукції по підприємству.
Послідовність визначення
планового прибутку має наступні етапи.
1 Дохід від реалізації
продукції (Дрп) визначається за
формулою
,
де -
обсяг реалізації продукції, од.;
-
планово-розрахункова ціна виробу з ПДВ, грн/од.;
-
кількість найменувань виробів.
2 Податок на додану вартість
(ПДВ) визначається за формулою
,
де -
відсоток податку на додану вартість від доходу від реалізації продукції, % (
становить 16,67%).
3 Чистий дохід (виручка) від
реалізації продукції (Дч)
визначається за формулою
.
4 Визначається валовий прибуток (Пв)
за формулою
,
де -
собівартість реалізованої продукції, грн.
5 Операційний прибуток (По)
визначається за формулою
,
де - інші операційні доходи, грн;
- адміністративні витрати, грн;
- витрати на збут, грн.
6 Прибуток до оподаткування
(П) визначається за формулою
,
де - дохід від участі в капіталі, грн;
- фінансові витрати, грн.
7 Податок на прибуток (Пп) визначається за формулою
,
де - ставка податку на прибуток, %.
8 Чистий прибуток (Пч) визначається за формулою
.
У плануванні прибутку має велике значення
розрахунок точки беззбитковості ("поріг рентабельності") – це
такий обсяг реалізації продукції, за якого підприємство не є збитковим, але ще
не має й прибутків. В основу даної методики покладено розподіл витрат на змінні
й постійні, а механізм управління прибутком дозволяє виявити взаємозв’язок між
витратами, обсягом реалізації і прибутком.
Точку беззбитковості визначають таким чином:
, де
- точка беззбитковості, тобто такий обсяг продажу,
починаючи з якого ціна продажу товару перевищує витрати на його виробництво та
реалізацію;
- величина постійних витрат, грн;
- величина змінних витрат на одиницю
продукції, грн;
- гуртова ціна продажу, грн.
У разі, коли виготовляється декілька видів
продукції, точка беззбитковості розраховується за кожним видом окремо, при
цьому постійні витрати розраховуються пропорційно питомій вазі продукції в
загальному обсязі реалізації.
3. Планування
розподілу прибутку
Отриманий підприємством прибуток є об'єктом
розподілу. У розподілі прибутку можна виділити два етапи:
1) розподіл прибутку (на цьому етапі учасниками
розподілу є держава та підприємство, пропорції розподілу складаються під
впливом таких чинників: об'єкти й ставки оподаткування, порядок надання
податкових пільг);
2) розподіл і використання прибутку, що залишився
у розпорядженні підприємства після здійснення платежів у бюджет.
Механізм розподілу прибутку має бути побудований
таким чином, щоб всебічно сприяти підвищенню ефективності виробництва,
стимулювати розвиток нових форм господарювання.
Підприємство повинно мати такі фонди:
·
фонд нагромадження;
·
фонд споживання;
·
резервний фонд.
Фонд нагромадження — частина доходу,
використовувана на приріст виробничих і невиробничих основних фондів, також для
створення страхових запасів і резервів.
Фонд нагромадження спрямовується
на утворення фонду виробничого нагромадження, який використовується на
реконструкцію діючих і будівництво нових підприємств, модернізацію і
відновлення виробничого апарату та на
утворення фонду невиробничого призначення нагромадження, який
використовується для приросту основних невиробничих фондів (житлові будинки,
школи, лікарні, інші об'єкти соціальної інфраструктури).
Фонд споживання підприємства - сукупність прямих і непрямих
виплат працівникам підприємства незалежно від його організаційно-правової форми
і форми власності.
До нього входять суми, нараховані
на оплату праці всім працівникам підприємства (фонд оплати праці), доходи
(дивіденди, відсотки) за акціями членів трудового колективу та їх внесків у
майно підприємства; сума наданих підприємством трудових і соціальних пільг,
включаючи матеріальну допомогу.
Забезпечуючи виробничі, матеріальні та соціальні
потреби за рахунок чистого прибутку, підприємство має прагнути до встановлення
оптимального співвідношення між фондом накопичення і споживання з тим, щоб
ураховувати умови ринкової кон'юнктури і разом з тим стимулювати та заохочувати
результати праці робітників підприємства.
В умовах переходу до ринкових відносин виникає
необхідність резервування засобів через проведення ризикових операцій і, як
наслідок цього, втрат доходів від підприємницької діяльності. Тому, при
використанні чистого прибутку доцільним є створення на підприємстві резервного
фонду, розмір якого щорічно підлягає поповненню не менше ніж на 5%. Відрахування до резервного фонду і в інші подібні за
призначенням фонди відбувається до досягнення розмірів цих фондів, встановлених
засновницькими документами, але не більше 25% статутного фонду, а для
акціонерного товариства - не менше 15%.