Вступ

Всім відомо, яке значення має плавання для нормального і різнобічного розвитку дітей, уникнення нещасних випадків на воді, досягнень високих результатів українських плавців на міжнародній арені.

Не викликає сумніву і оздоровча спрямованість плавання. Воно широко застосовується як засіб загартування та профілактики ряду захворювань, корекції функціональних відхилень. У школярів в процесі систематичних занять плаванням добре розвивається серцево-судинна та дихальна системи, краще формуються рухові якості.

В багатьох школах України, дитячих садках, абонементних групах, спеціалізованих ДЮСШ успішно проводяться уроки з плавання. Десятки тисяч дітей щорічно навчаються плаванню у приміських та міських оздоровчих таборах, військово-спортивних та таборах праці і відпочинку. Для цього широко використовуються не тільки стаціонарні плавальні басейни, а й відкриті водоймища. Цьому сприяє вигідне географічне положення країни. Міста та села України розташовані на берегах 20 тис. річок, з яких близько 3 тис. довжиною 10 км та більше. В країні нараховується понад 3 тис. природних та 22 тис. штучних водойм, її територію омивають води Чорного та Азовського морів.

Однак не дивлячись на це, вирішити проблему навчання дітей плаванню поки не вдається. Дослідження, проведені нами в деяких регіонах України свідчать, що чисельність школярів, що не вміють плавати у віці 10-12 років складає 40-45%, старшокласників - 40-42%, серед юнаків допризовного віку понад 50%. В молодшому шкільному віці невміючих плавати ще більше - 90%. Головними причинами цього фахівці називають недостатню кількість зимових стаціонарних басейнів, нестачу коштів, спеціалістів-тренерів з плавання та ін.

Зараз дуже важливо якомога ефективніше використовувати басейни, які ми маємо, максимально збільшити їх пропускну спроможність, більш раціонально організовувати навчання дітей плаванню, починаючи його, по можливості, в молодшому шкільному віці.

Не менш важливим є пошук та розробка нових методичних підходів до навчання, які враховували б усі особливості та можливості сучасного уроку, дозволяли суттєво підвищити якість та ефективність навчання.

Вирішенню саме цих проблем присвячений даний посібник. В ньому зібрано досвід роботи з навчання кращих шкіл, вчителів, тренерів та інструкторів з плавання, а також 25-річний особистий досвід роботи автора з дітьми.