Всім відомо, яке значення має плавання для нормального і різнобічного розвитку дітей,
уникнення нещасних випадків на воді, досягнень високих результатів українських плавців на міжнародній
арені.
Не викликає сумніву і оздоровча спрямованість плавання.
Воно широко застосовується як засіб загартування та профілактики ряду захворювань,
корекції функціональних відхилень. У школярів в процесі систематичних занять плаванням
добре розвивається серцево-судинна та дихальна системи, краще формуються
рухові якості.
В багатьох школах України, дитячих садках, абонементних групах, спеціалізованих
ДЮСШ успішно проводяться уроки з плавання. Десятки тисяч дітей щорічно навчаються
плаванню у приміських та міських оздоровчих таборах, військово-спортивних та таборах
праці і відпочинку. Для цього широко використовуються не тільки стаціонарні плавальні
басейни, а й відкриті водоймища. Цьому сприяє вигідне географічне положення країни.
Міста та села України розташовані на берегах 20 тис. річок, з яких близько 3 тис. довжиною
10 км та більше. В країні нараховується понад 3 тис. природних та 22 тис. штучних водойм,
її територію омивають води Чорного та Азовського морів.
Однак не дивлячись на це, вирішити проблему навчання дітей плаванню поки не вдається.
Дослідження, проведені нами в деяких регіонах України свідчать, що чисельність школярів,
що не вміють плавати у віці 10-12 років складає 40-45%, старшокласників - 40-42%,
серед юнаків допризовного віку понад 50%. В молодшому шкільному віці невміючих плавати
ще більше - 90%. Головними причинами цього фахівці називають недостатню кількість
зимових стаціонарних басейнів, нестачу коштів, спеціалістів-тренерів з
плавання та ін.
Зараз дуже важливо якомога ефективніше використовувати басейни, які ми маємо,
максимально збільшити їх пропускну спроможність, більш раціонально організовувати
навчання дітей плаванню, починаючи його, по можливості, в молодшому
шкільному віці.
Не менш важливим є пошук та розробка нових методичних підходів до навчання,
які враховували б усі особливості та можливості сучасного уроку, дозволяли суттєво
підвищити якість та ефективність навчання.
Вирішенню саме цих проблем присвячений даний посібник. В ньому зібрано
досвід роботи з навчання кращих шкіл, вчителів, тренерів та інструкторів з
плавання, а також 25-річний особистий досвід роботи автора з дітьми.