1. Гуманізм епохи Відродження в
Україні (С.Оріховський, Г.Смотрицький, Л.Зизаній, К.Сакович, К.Транквіліон-Ставровецький
та ін.).
2. Класична доба української
філософії. Просвітництво в Україні (Г.Сковорода, Я.Козельський).
3. Філософські ідеї у творчості
членів Кирило-Мефодіївського товариства (М.Костомаров, Т.Шевченко, П.Куліш,
М.Гулак).
4. Українська філософія ХХ ст.:
філософія київського кола; культурно-історичного підйому 20-х рр.; української
діаспори.
Основні поняття і категорії: українська філософія, філософія людини, «сродна праця», філософія братських шкіл, «філософія серця».
Тематика реферативних повідомлень:
1. Проблема людського існування в
творчості українських полемістів (Клірик Острозький, В.Суразький,
Х.Філалет, І.Вишенський).
2. Духовно-академічна філософія ХІХ
ст.: традиція та новації.
3. Розвиток філософії в українській
діаспорі у ХХ ст. (Д.Чижевський, Д.Донцов, І.Лисяк-Рудницький, О.Кульчицький).
Бойченко, М. Наукові школи в сучасній вітчизняній філософії: у світлі змін філософських
поколінь [Текст] / М. Бойченко // Філософська думка : укр. наук.-
теорет. часоп. / НАН України, Ін-т філософії.
- 2015.
Основи філософських знань. Підручник.
Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня –
молодший спеціаліст. / В.А. Буслинський, П.І. Скрипка. За ред.
В.А.Буслинського. – Львів : «Новий Світ
- 2000», 2011. – 352 с. – Тема 6.
Петрушенко, В. Л. Філософія [Текст] : навч. посіб. У 2 ч. Світова
філософія, фундаментальні проблеми філософії. Релігієзнавство, етика та естетика,
логіка / В. Л. Петрушенко. – Львів : Новий Світ-2000,
2012. – 647 с. : іл. – (Серія «Вища освіта в Україні». – Тема 10.
Філософія: Посібник для студентів вищих
навчальних закладів
/ Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 576 с. .– Розд.2.7.
Філософія [Текст] : навч. посіб. / [В. Л. Петрушенко та ін.] ; Нац. ун-т «Львів. політехніка». – 2-ге вид., допов. і переробл. – Л. : Вид-во Львів. політехніки,
2013. – Ч. 2 : Історія
української філософії. Фундаментальні проблеми сучасної філософії. – 2013. – 158 с.
Філософія [Текст] : навч. посіб. / за ред. І. Ф. Надольного ; Л. В. Губерський, І.
Ф.Надольний, В. П. Андрущенко [та ін.]. – 8-ме вид.,
стер. – К. : Вікар, 2011. – 456 с. – (Серія «Вища
освіта XXI століття»). – Тема 4.
Філософія. Хрестоматія: від витоків до
сьогодення [Текст] =
Philosophy : навч. посіб. /
Київ. нац. ун-т ім. Тараса
Шевченка ; уклад.: Л. В. Губерський, А. О. Приятельчук, І.
В. Бойченко [та ін.] ; за ред.
Л. В. Губерського. – 2-ге вид.,
стер. – К. : Знання, 2012.
– 622 с.
Філософський енциклопедичний словник [Текст] : довідк. вид. / Нац. акад. наук
України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди, Держ. фонд фундам. дослідж.
; редкол.: В. І. Шинкарук (голова редкол.), Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов [та ін.]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.
Чижевський Д. Нариси з історії
філософії на Україні. – К.: Вид-во «Орій» при УКСП
«Кобза», 1992.
Методичні рекомендації
Висвітлюючи перше питання, слід наголосити, що
розвиток культури українського Відродження відбувався під впливом ідей
західноєвропейського Ренесансу, Реформації та культури бароко. На ґрунті багатого
досвіду києворуської духовності творчо засвоювалась
західноєвропейська, в тому числі грецька культура. Вказати на поширення у цей
час в Україні ідей неоплатонізму, особливо твори Псевдо-Діонісія Ареопагіта, а також ідеї ісихазму
(ісихія – спокій, німотність), що виник у Візантії в
XIV ст. Показати поширення ідей гуманізму, що знайшли відображення в творах
мислителів і, зокрема, філософів кін. XV – поч. XVI ст. З’ясувати внесок
українських інтелектуалів у розвиток гуманістичних ідей (Ю.Дрогобич, М.Русин, Ст.Оріховський К.Транквіліон-Ставровецький
та ін.). Розкрити суть їх поглядів на проблему людини, її свободи, призначення,
необхідності пізнання Бога та світу і самопізнання; окреслити погляди на
державу і право, принципи етики громадянського гуманізму і патріотизму,
суспільної активності людини, її служіння державі.
XVIII ст. в українській культурі,
як і в західноєвропейській, позначене розвитком просвітницьких ідей. Аналізуючи
класичний період вітчизняної філософії, слід зупинитися не лише на поглядах
Г.Сковороди як її засновника. Доцільно проаналізувати творчість і інших
представників українського Просвітництва: матеріалістичну онтологію та
сенсуалістичну теорію пізнання Я.Козельського,
шеллінгіанство А.Дудровича та М.Курляндцева,
ідеалізм І.Гриневича та Й.Міхневича, деїзм П.Лодія, соціально-філософські ідеї В.Каразіна,
І.Рижського, Й.Шада.
Слід проаналізувати
релігійно-філософську проблематику у творчості Г.Сковороди, вказати на
спадкоємність його філософських роздумів з києворуською
традицією. Докладно слід проаналізувати вчення про дві натури і три світи,
розуміння щастя як досяжного для всіх, бачення людини як мікрокосму з єдності з
макрокосмом та символічним світом Біблії, необхідності самопізнання та
преображення «серця». Окремо необхідно проаналізувати його ідею «нерівної
рівності» та «сродної праці».
Розкрити сутність, специфіку та
умови розвитку романтизму як світоглядної основи західноєвропейського та
українського суспільства на поч. ХІХ ст. В руслі даної течії у європейській
культурі в подальшому формується і філософія національної ідеї, одним із
виразників якої в Україні стало Кирило-Мефодіївське товариство. Слід розкрити
умови формування та діяльності Кирило-Мефодіївського товариства. Докладно слід
зупинитися на висвітлення філософських ідей у творчості М.Максимовича,
історіософській концепції та «Книзі буття українського народу» М.Костомарова,
«хутірській філософії» та романтизмі П.Куліша, філософських ідеях у творчості
Т.Шевченка.
Варто більше уваги приділити
філософським узагальненням соціально-економічних зрушень в кінці ХІХ – на
початку ХХ ст., оскільки це був час не лише кризи класичного новоєвропейського,
раціоналістичного типу мислення, але й своєрідного філософського передчуття
докорінних зрушень у громадському, соціально-економічному, духовному житті
народів Європи. Вершиною зусиль по реалізації цього завдання стала ідея України
як незалежної держави. Яскравими представниками її були М.Грушевський,
В.Вернадський, Б.Кістяківський, В.Винниченко,
Д.Чижевський. Тому при висвітленні даного питання слід зосередитися на
державницькій позиції, ствердженні необхідності незалежної української держави.
Необхідно з’ясувати суть етики конкордизму
В.Винниченка. Аналізуючи сутність національної філософії Д.Чижевського, слід
звернутися тлумачення ним «раціоналістичного» і «романтичного» підходів до
проблеми націй. Проаналізувати зміст ідей інтегрального націоналізму,
представленого Д.Донцовим та М.Міхновським.
Висвітлити погляди В.Липинського стосовно розв’язання
соціально-політичних проблем, зокрема національного визволення та створення
власної держави, національної еліти в державотворчих процесах, зв’язків людини
із землею.
Ситуативні завдання та питання
для дискусії
1. Чому Г.Сковороду вважають
родоначальником української філософії класичної доби?
2. Розкрийте суть ідеї «спорідненої
праці» у творчості Г.Сковороди. Чи згодні Ви з його позицією?
3. Які філософські та
соціально-політичні ідеї знайшли відображення у творчості Т.Шевченка?
4. Розкрийте зміст «хутірської
філософії» П.Куліша.
5. Який тип влади В.Липинський вважав найкращим для України і чому?
6. Що таке «філософія національної
ідеї»?
7. У чому суть ідеї «конкордизму» В.Винниченка?
8. Назвіть основні ідеї філософії
українського радикалізму.