Page 27

Тема 7. Некласична філософія ХІХ – ХХ ст.

1.   Психоаналіз та неофрейдизм: сутність та специфіка.

2.   Екзистенціальна філософія про людину та її буття.

3.   Особливості сучасної релігійної філософії (Е.Жільсон, Ю.Бохенський, Ж.Марітен, П.Тейяр де Шарден).

 

Основні поняття і категорії: «філософія життя», воля до життя, воля до влади, принцип верифікації та фальсифікації, психоаналіз, неофрейдизм, екзистенція, філософська антропологія, персоналізм, герменевтика, прагматизм, структуралізм.

 

Тематика реферативних повідомлень:

1.       Проблема раціонального та ірраціонального у філософії ХХ ст.

2.       Абсурд буття і мужність перебування у сучасному соціумі (на прикладі творчості А.Камю).

3.       Російська філософія загальної справи та російський космізм.

 

Література

Основи філософських знань. Підручник. Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст. / В.А. Буслинський, П.І. Скрипка. За ред. В.А.Буслинського. – Львів : «Новий Світ - 2000», 2011. – 352 с. –Тема 7.

Петрушенко, В. Л. Філософія [Текст] : навч. посіб. У 2 ч. Світова філософія, фундаментальні проблеми філософії. Релігієзнавство, етика та естетика, логіка / В. Л. Петрушенко. – Львів : Новий Світ-2000, 2012. – 647 с. : іл. – (Серія «Вища освіта в Україні». – Тема 8, 9.

Подольська, Є.А. Кредитно-модульний курс з філософії : філософія, логіка, етика, естетика, релігієзнавство: Навч. посібник / Є.А. Подольська. – 2-ге вид., перероб. та доп. – Київ : Центр навч. л-ри, 2006. – 624 с. –Модуль І. Змістовий модуль 3.

Філософія.  Кредитно-модульний курс:  Навч.  посіб.  / За  ред.  Р. О. Додонова, Л. І. Мозгового. – 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 456 с.

Філософія: Посібник для студентів вищих навчальних закладів / Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 576 с. – Розд.2.6.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / [В. Л. Петрушенко та ін.] ; Нац. ун-т «Львів. політехніка». 2-ге вид., допов. і переробл. Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2013. Ч. 1 : Історія світової філософії. 2013. 170 с.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / за ред. І. Ф. Надольного ; Л. В. Губерський, І. Ф.Надольний, В. П. Андрущенко [та ін.]. – 8-ме вид., стер. – К. : Вікар, 2011. – 456 с. – (Серія «Вища освіта XXI століття»).  – Тема 3.

Філософія. Хрестоматія: від витоків до сьогодення [Текст] = Philosophy : навч. посіб. / Київ. нац. унім. Тараса Шевченка ; уклад.: Л. В. Губерський, А. О. Приятельчук, І. В. Бойченко [та ін.] ; за ред. Л. В. Губерського. – 2-ге вид., стер. – К. : Знання, 2012. – 622 с.

Філософський енциклопедичний словник [Текст] : довідк. вид. / Нац. акад. наук України, Інфілософії ім. Г. С. Сковороди, Держ. фонд фундам. дослідж. ; редкол.: В. І. Шинкарук (голова редкол.), Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов [та ін.]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

 

Методичні рекомендації

Визначити предмет психоаналізу, представленого З.Фрейдом, розкрити зміст понять «свідомість», «передсвідоме», «несвідоме», «лібідо», «Воно», «Я», «Над-Я» та ін. Слід зупинитись на світоглядному потенціалі психоаналітичної системи З.Фрейда, його теорії біогенетичного закону, процесі сублімації. Визначивши невирішені питання психоаналізу, слід охарактеризувати аналітичну психологію К.Юнга, поняття «архетипу колективного несвідомого», індивідуальну психологію А.Адлера, сексуально-економічну теорію В.Райха, теорію соціалізації та людської взаємодії Г.Саллівана, типологію соціальних характерів Е.Фромма.

Дати визначення поняття «екзистенція» та предмета екзистенційної філософії.  Розглядаючи різновиди екзистенціалізму, доцільно зупинитись на ідейних джерелах філософської антропології, сутності антропологічного підходу, виділити антропологічні концепції цього напряму погляди М.Шелера, Г.Плеснера, А.Гелена, Е.Ротхакера, О.Больнова та ін. Характеризуючи персоналізм, слід відмітити дві його провідні тенденції (американський та французький персоналізм) та атеїстичну спрямованість.

Проаналізувати основні напрями сучасної релігійної філософії, в першу чергу неотомізм, його ідейні джерела та погляди представників (Е.Жільсон, Ж.Марітен, Ю.Бохенський, К.Войтила та ін.). Доцільно окреслити онтологічні, гносеологічні та соціально-філософські мотиви неотомізму.

 

Ситуативні завдання та питання для дискусії

1.     Чому  філософія ірраціоналізму відмовилася від бачення розуму людини як основи її буття та діяльності? Що було поставлено на перший план?

2.     Що нового було внесено З.Фрейдом у розуміння людської психіки?

3.     Які положення З.Фрейда були піддані критиці його послідовниками?

4.     Що, за К. –Г. Юнгом, являють собою «архетипи колективного несвідомого»?

5.     Чому філософія екзистенціалізму розмежувала поняття «буття» та  «існування»?

6.     Чому однією з головних проблем у філософії ХХ ст. стала проблема відчуженої від суспільства людини?

7.     Чи згодні Ви зі словами А.Камю: «Головне питання філософії – це питання про те, чи варто людині жити»? Відповідь поясніть.

8.     Як П.Тейяр де Шарден спробував пов’язати ідею божественного творення світу із еволюційним вченням?