Page 29

Тема 9. Буття та свідомість як предмет філософського осмислення

1.     Філософський зміст категорії «буття». Проблема буття в історії філософії.

2.     Філософський зміст категорії «матерія». Єдність матерії, руху, простору і часу. Соціальні властивості простору і часу.

3.     Свідомість як пізнавальне і духовно-практичне відношення до дійсності.

4.     Структура індивідуальної свідомості, її основні рівні.

5.     Суспільна свідомість, її структура та форми.

 

Основні поняття і категорії: онтологія, буття, небуття, суще, несуще, форми буття, матерія, рух, розвиток, простір, час, матеріальні системи, системність, самоорганізація матерії, соціальний простір, соціальний час, соціальний рух, свідомість, рефлексія, індивідуальна свідомість, несвідоме, підсвідомість, потреби, мотиви, інтереси, суспільна свідомість, суспільна психологія, ідеологія.

Тематика реферативних повідомлень:

1.       Розуміння буття у класичній та некласичній філософії.

2.       Простір і час в об’єктивному та суб’єктивному вимірах.

3.       Проблема свідомості в сучасній соціогуманітарній науці.

4.       Визначальна роль соціальності у виникненні свідомості.

5.       Релігія, філософія, наука, мораль, політика, право як форми суспільної свідомості.

 

Література

Основи філософських знань. Підручник. Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст. / В.А. Буслинський, П.І. Скрипка. За ред. В.А.Буслинського. – Львів : «Новий Світ - 2000», 2011. – 352 с. –Тема 8, 11.

Петрушенко, В. Л. Філософія [Текст] : навч. посіб. У 2 ч. Світова філософія, фундаментальні проблеми філософії. Релігієзнавство, етика та естетика, логіка / В. Л. Петрушенко. – Львів : Новий Світ-2000, 2012. – 647 с. : іл. – (Серія «Вища освіта в Україні». – Тема 11, 12.

Філософія.  Кредитно-модульний курс:  Навч.  посіб.  / За  ред.  Р. О. Додонова, Л. І. Мозгового. – 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 456 с.

Філософія: Посібник для студентів вищих навчальних закладів / Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 576 с. – Розд.3.1, 3.3.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / за ред. І. Ф. Надольного ; Л. В. Губерський, І. Ф.Надольний, В. П. Андрущенко [та ін.]. – 8-ме вид., стер. – К. : Вікар, 2011. – 456 с. – (Серія «Вища освіта XXI століття»).  – Тема 5, 6, 19.

Філософія. Хрестоматія: від витоків до сьогодення [Текст] = Philosophy : навч. посіб. / Київ. нац. унім. Тараса Шевченка ; уклад.: Л. В. Губерський, А. О. Приятельчук, І. В. Бойченко [та ін.] ; за ред. Л. В. Губерського. – 2-ге вид., стер. – К. : Знання, 2012. – 622 с.

Філософський енциклопедичний словник [Текст] : довідк. вид. / Нац. акад. наук України, Інфілософії ім. Г. С. Сковороди, Держ. фонд фундам. дослідж. ; редкол.: В. І. Шинкарук (голова редкол.), Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов [та ін.]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

 

Методичні рекомендації

Чітко визначити зміст онтології як вчення про суще та коло її основних проблем. Розкрити зміст основних понять онтології, а саме поняття «буття», «світ», «сутність», «дійсність», «суще». Показати становлення поняття «буття», його розуміння в історії філософії, починаючи від філософських систем Стародавнього світу і завершуючи сучасністю.

Дати визначення категорії «матерія», показати відмінність між категоріями «буття» та «матерія». Пояснити зміст онтологічних та гносеологічних складових матерії.

Охарактеризувати рух як спосіб існування матерії, дати характеристику форм руху матерії. Дати визначення простору і часу як форм існування матерії, назвати їх спільні та відмінні ознаки та специфічні властивості, вказати на концептуальні підходи до розуміння простору і часу. Показати специфіку біологічного та соціального простору і часу.

Дати визначення свідомості, зосередити увагу на її соціокультурній суті. Необхідно проаналізувати роль праці і мови у формуванні свідомості людини, роль знакових систем як носіїв ідеального (свідомості). Показати, що свідомість має складний комплекс передумов виникнення і розвитку, серед яких: біологічні, суспільно-історичні та індивідуальні.

З’ясувати особливості індивідуальної та суспільної свідомості. Висвітлити структуру індивідуальної свідомості, дати визначення понять самосвідомості та рефлексії. Дати визначення поняття суспільної свідомості та показати єдність індивідуальної та суспільної свідомості.

Назвати основні форми суспільної свідомості, якими є політична, правова, моральна, естетична, релігійна, економічна, історична, філософська, наукова та ін. Показати особливості кожної із цих форм, розкрити їх значення у суспільному бутті, у регуляції та контролі суспільних процесів. Висвітлити взаємодію між формами суспільної свідомості. ажливо відмітити такі рівні свідомості, як підсвідомість та несвідоме, їх значення у психічних процесах людини.

 

Ситуативні завдання та питання для дискусії

1.       Чому питання: «З чого складається усе?» є філософським?

2.       Чи існує матерія як така? Як сучасна філософія відповідає на питання про єдине та багатоманітне, єдність різноманітного і т.п.?

3.       Свідомість є матеріальною чи ідеальною? Відповідь поясніть і наведіть приклади.

4.       Чи можна звести свідомість лише до процесів мислення? Відповідь поясніть.

5.       Чи можна зрозуміти природу свідомості, вивчаючи лише мозок? Відповідь поясніть.

6.       Чи можна всі прояви людського існування пояснити особливостями процесу праці? Чи залишилося у людини щось від тварин? Чи доступний тваринам процес праці? Відповідь аргументуйте прикладами.

7.       В останні роки проводяться активні спроби сконструювати надпотужний комп’ютер із властивостями свідомості. Чи може машина мислити? Які наслідки може мати створення такої техніки для людства?