Page 25

Тема 5. Філософія Нового часу та європейського Просвітництва

1.   Проблема методу пізнання та субстанції у філософії Нового часу (Ф.Бекон, Р.Декарт, Т.Гоббс, Дж.Локк, Б.Спіноза, Г.Лейбніц).

2.   Соціально-філософські вчення Нового часу (Г.Гроцій, Т.Гоббс, Дж.Локк, Дж.Уінстенлі, Дж.Мільтон).

3.   Філософське розуміння матерії, свідомості, проблема людини та суспільства в філософії Просвітництва (Вольтер, Д.Дідро, Ж.-Ж.Руссо, Ш.Монтеск’є та ін.).

 

Основні поняття і категорії: Новий час, емпіризм, раціоналізм, індукція, дедукція, сенсуалізм, механіцизм, соціальна утопія, методи пізнання, гносеологія, Просвітництво, матеріалізм, географічний детермінізм.

Тематика реферативних повідомлень:

1. Розуміння людини у філософії Нового часу.

2. Релігійно-містична філософія Нового часу.

3. Розвиток просвітницької філософії у США.

 

Література

Волинка Г.І., Гусєв В.І., Мозгова Н.Г. Історія філософії в її зв’язку з освітою: Підручник. За ред. Г.І.Волинки. – К., 2006. – Розділ 9.

Основи філософських знань. Підручник. Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст. / В.А. Буслинський, П.І. Скрипка. За ред. В.А.Буслинського. – Львів : «Новий Світ - 2000», 2011. – 352 с. –Тема 4.

Петрушенко, В. Л. Філософія [Текст] : навч. посіб. У 2 ч. Світова філософія, фундаментальні проблеми філософії. Релігієзнавство, етика та естетика, логіка / В. Л. Петрушенко. – Львів : Новий Світ-2000, 2012. – 647 с. : іл. – (Серія «Вища освіта в Україні». – Тема 6.

Подольська, Є.А. Кредитно-модульний курс з філософії : філософія, логіка, етика, естетика, релігієзнавство: Навч. посібник / Є.А. Подольська. – 2-ге вид., перероб. та доп. – Київ : Центр навч. л-ри, 2006. – 624 с. –Модуль І. Змістовий модуль 2.

Філософія.  Кредитно-модульний курс:  Навч.  посіб.  / За  ред.  Р. О. Додонова, Л. І. Мозгового. – 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 456 с.

Філософія: Посібник для студентів вищих навчальних закладів / Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 576 с. – Розд.2.4.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / [В. Л. Петрушенко та ін.] ; Нац. ун-т «Львів. політехніка». 2-ге вид., допов. і переробл. Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2013. Ч. 1 : Історія світової філософії. 2013. 170 с.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / за ред. І. Ф. Надольного ; Л. В. Губерський, І. Ф.Надольний, В. П. Андрущенко [та ін.]. – 8-ме вид., стер. – К. : Вікар, 2011. – 456 с. – (Серія «Вища освіта XXI століття»).  – Тема 2.

Філософія. Хрестоматія: від витоків до сьогодення [Текст] = Philosophy : навч. посіб. / Київ. нац. унім. Тараса Шевченка ; уклад.: Л. В. Губерський, А. О. Приятельчук, І. В. Бойченко [та ін.] ; за ред. Л. В. Губерського. – 2-ге вид., стер. – К. : Знання, 2012. – 622 с.

Філософський енциклопедичний словник [Текст] : довідк. вид. / Нац. акад. наук України, Інфілософії ім. Г. С. Сковороди, Держ. фонд фундам. дослідж. ; редкол.: В. І. Шинкарук (голова редкол.), Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов [та ін.]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

 

Методичні рекомендації

Необхідно дати визначення емпіризму та раціоналізму як методів пізнання, розглянути запропоноване Ф.Беконом вчення про «примари» («ідоли»), які виникають у процесі пізнання, дати визначення досвідно-індуктивному методу. Слід проаналізувати праці Ф.Бекона «Новий органон», «Нова Атлантида». Висвітлюючи проблему раціоналізму, слід дати визначення дедуктивного методу та визначити чотири правила, на яких він базується. Увагу необхідно зосередити на працях Р.Декарта «Судження про метод», «Роздуми про першу філософію».

Проаналізувати вчення про природне та людське право Г.Гроція, працю Т.Гоббса «Левіафан», зупинившись на питанні походження громадянського стану існування людей та його відмінності від стану природного. Розкрити погляди Т.Гоббса як прихильника сильної централізованої держави. Паралельно проаналізувати вчення про державу та розподіл влад Дж.Локка, проект «Вільної Республіки» та аграрного перевороту Дж.Уінстенлі, ідеї народного суверенітету Дж.Мільтона.

Дати характеристику Просвітництва як руху прогресивної суспільної думки в Європі XVIII ст., проаналізувати деїстичний та матеріалістично-атеїстичний напрями у філософії цього часу. Вказати на особливості філософії цього часу (культ розуму, атеїзм, матеріалізм, вільнодумство, гуманізм, ідея республіки). Проаналізувати ідеї соціальної філософії та географічного детермінізму Ш.Монтеск’є, філософії історії Ф.Вольтера, ідей щодо походження нерівності та проблеми суспільного договору Ж.-Ж.Руссо, Д.Дідро та П.Гольбаха, «непослідовний матеріалізм» Ж.Кондорсе, антропосоціальну філософію К.Гельвеція та ін.

 

Ситуативні завдання та питання для дискусії

1.       Які принципові зміни в науковій і філософській картині світу відбулися в Новий час?

2.       Чому одним із основних питань філософії Нового часу стало питання методів наукового пізнання?

3.       Проаналізуйте вчення Ф.Бекона про «примари», які перешкоджають людині в процесі пізнання. Наскільки ці погляди є вірними?

4.       Чому людині необхідно позбавлятися від «примар» у процесі пізнання?

5.       Чому Декарт не наполягає на тому, щоб його дедуктивному методу слідувала кожна людина?

6.       Поясніть, чому вчення Р.Декарта про «вроджені ідеї» стало предметом критики сучасників?

7.       З точки зору Декарта у споруди повинен бути один архітектор, у держави – один законодавець, у всесвіту – один творець. Чому це важливо?

8.       Як Ви розумієте вислів Р.Декарта: «Мислю, отже існую»?

9.       Чи згодні Ви з позицією Дж.Локка, що людська свідомість від народження є «чиста дошка»? Відповідь поясніть.

10.   Як Ви розумієте вислів Б.Спінози: «Свобода – це пізнана необхідність»?

11.   Як Ви розумієте слова Б.Паскаля: «Людина – це мисляча очеретина»?

12.   Поясніть слова Вольтера: «Якби Бога не було, його слід було б вигадати».

13.   Проаналізуйте теорію «географічного детермінізму» Ш.Монтеск’є. Чи залежить, на Вашу думку, характер людей та спосіб політичного правління від географічних, зокрема, кліматичних умов?

14.   Ж.-Ж.Руссо називав далеке минуле «золотим віком», критикував цивілізацію і прогрес. «Назад до природи!» – його гасло. На це Вольтер саркастично зауважив: «Коли я слухаю Руссо, мені хочеться стати рачки і бігти до лісу». Хто з них правий? Відповідь поясніть.

15.   Прокоментуйте вислів Д.Дідро: «Люди перестають мислити, коли перестають читати».