Page 24

Тема 4. Філософська думка епохи Середньовіччя та Відродження

1.  Проблема співвідношення віри та розуму та полеміка з приводу універсалій в середньовічній філософії.

2.  Гуманістичний антропоцентризм філософії Відродження (Данте, Петрарка, Лоренцо Валла, Мішель Монтень).

3.  Натурфілософські ідеї доби Відродження. Філософія М.Кузанського.

4.  Соціально-політичні ідеї у творчості мислителів Відродження.

 

Основні поняття і категорії: філософія християнства, апологетика, патристика, схоластика, теологія, номіналізм., реалізм, концептуалізм; Відродження, Ренесанс, гуманізм, антропоцентризм, натурфілософія, пантеїзм, Реформація, Контрреформація.

Тематика реферативних повідомлень:

1.       Біблійні джерела духовних пошуків Середньовіччя.

2.       Середньовічна містика та її зв’язок із релігійно-філософськими уявленнями.

3.       Лірика вагантів та міннезінгерів.

4.  Філософські ідеї Флорентійської платонівської Академії (М.Фічіно, Піко делла Мірандола).

2.  Ідеї Реформації та Контрреформації, їх вплив на європейську культуру.

5.       Особливості арабомовної філософії (ІХ–ХІІ ст.) та її вплив на європейську філософську думку.

 

Література

Основи філософських знань. Підручник. Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст. / В.А. Буслинський, П.І. Скрипка. За ред. В.А.Буслинського. – Львів : «Новий Світ - 2000», 2011. – 352 с. –Тема 3.

Подольська, Є.А. Кредитно-модульний курс з філософії : філософія, логіка, етика, естетика, релігієзнавство: Навч. посібник / Є.А. Подольська. – 2-ге вид., перероб. та доп. – Київ : Центр навч. л-ри, 2006. – 624 с. –Модуль І. Змістовий модуль 2.

Філософія.  Кредитно-модульний курс:  Навч.  посіб.  / За  ред.  Р. О. Додонова, Л. І. Мозгового. – 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 456 с.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / [В. Л. Петрушенко та ін.] ; Нац. ун-т «Львів. політехніка». 2-ге вид., допов. і переробл. Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2013. Ч. 1 : Історія світової філософії. 2013. 170 с.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / за ред. І. Ф. Надольного ; Л. В. Губерський, І. Ф.Надольний, В. П. Андрущенко [та ін.]. – 8-ме вид., стер. – К. : Вікар, 2011. – 456 с. – (Серія «Вища освіта XXI століття»).  – Тема 3.

Філософія. Хрестоматія: від витоків до сьогодення [Текст] = Philosophy : навч. посіб. / Київ. нац. унім. Тараса Шевченка ; уклад.: Л. В. Губерський, А. О. Приятельчук, І. В. Бойченко [та ін.] ; за ред. Л. В. Губерського. – 2-ге вид., стер. – К. : Знання, 2012. – 622 с.

Філософський енциклопедичний словник [Текст] : довідк. вид. / Нац. акад. наук України, Інфілософії ім. Г. С. Сковороди, Держ. фонд фундам. дослідж. ; редкол.: В. І. Шинкарук (голова редкол.), Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов [та ін.]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

 

Методичні рекомендації

При висвітленні особливостей середньовічної філософії слід звернути увагу на її релігійний характер, а також на такі ознаки, як теоцентризм, традиціоналізм, християнський антропоцентризм, ідеї креаціонізму, провіденціалізму, есхатології. Необхідно з’ясувати  зміст та основні ідеї патристики, вказати на відмінності питань, які переважали у її східному та західному варіантах. Вказати на проблематику філософських творів отців церкви та схоластики, яка намагалася популяризувати ідеї християнського віровчення, обґрунтувати його істинність.

Особливу увагу слід приділити суперечці між номіналізмом та реалізмом з приводу універсалій. Варто наголосити, що в теологічному плані дана дискусія стосувалася проблеми реальності Святої Трійці, а у філософському – реальності категорій загального і одиничного.

Дати характеристику Відродження як перехідного періоду від феодалізму до буржуазного типу виробничих у відносин, а плані розвитку філософських поглядів – від теоцентризму до раціоналізму. Доцільно назвати фактори, які вплинули на розвиток філософії цього періоду.

Висвітлити особливості натурфілософських концепцій Відродження, приділити увагу питанню співвідношення Бога і природи у творчості М.Кузанського, Б.Телезіо, Дж.Бруно. Слід докладно проаналізувати філософську систему М.Кузанського, його погляди на релігію і Бога, процес пізнання, суть теорії «двоїстої істини».

При аналізі соціально-політичний ідей доби Відродження слід виділити два напрямки у поглядах на державотворення: перший представлений французьким гуманістом Ла Боесі, який виступив як противник абсолютизму; другий – Н.Макіавеллі та Ж.Боденом – прихильниками сильної монархічної влади та централізованої держави. Проаналізувати ідеї  утопічного соціалізму, зупинитись на творах Т.Мора «Утопія» і Т.Кампанелли «Місто Сонця» та передумовах появи утопічних ідей.

 

Ситуативні завдання та питання для дискусії

1.       Як Ви розумієте твердження Тертулліана: «Вірую, бо це абсурдно»?

2.       Розкрийте роль апологетики та патристики у формуванні середньовічної духовної культури.

3.       У чому полягає відмінність між розвитком західної та східної патристики?

4.       В чому суть полеміки між реалізмом та номіналізмом у середньовічній філософії?

5.                Здійсніть порівняльний аналіз висловлювань Ансельма Кентерберійського «Вірую, щоб зрозуміти» та П’єра Абеляра «Розумію, щоб вірити».

6.                Який вплив здійснила  арабомовна філософія на розвиток європейської філософії епохи Середньовіччя?

7.                Як теорія «подвійної істини» намагалася «примирити» філософію та релігію?

8.       Чому серед філософів середньовіччя лише одиниці ставили розум вище за віру? Назвіть цих філософів.

9.       Чи має ідея креаціонізму наукове обґрунтування?

10.   Які положення середньовічної філософії зберегли актуальність до нашого часу?

11.   У чому сутність провідних ідей ренесансного гуманізму?

12.       У чому різниця у розумінні людини в епоху середньовіччя та Відродження?

13.       У чому полягав антропоцентризм Відродження?

14.       Чи можна назвати Відродження епохою атеїзму? Відповідь поясніть.

15.       Дайте визначення пантеїзму. У чому відмінність між релігійним та натурфілософським пантеїзмом?

16.       Яке значення мала геліоцентрична теорія світу для зміни філософських та світоглядних уявлень Відродження?

17.       Чи можлива побудова ідеального суспільства в тому вигляді, як його описували Т.Мор та Т.Кампанелла? На основі аналізу творів Т.Мора «Утопія» та Т.Кампанелли «Місто Сонця» проведіть паралелі із практикою побудови соціалістичного суспільства у ХХ ст.