Page 22

Тема 2. Філософські уявлення Стародавнього Сходу

1.     Давньоіндійські філософсько-релігійні системи (індуїзм, буддизм, джайнізм) та їх філософська проблематика.

2.     Давньоіндійські філософські школи про проблему буття, свідомості, людини та пізнання.

3.     Філософська, етична та соціально-політична проблематика у філософії Стародавнього Китаю.

 

Основні поняття і категорії: Веди, Упанішади, Брахман, Атман, карма, сансара, мокша, нірвана, Пракріті, Пуруша, інь, ян, дао, жень.

 

Тематика реферативних повідомлень:

1.       Особливості та відмінності східного та західного типів філософствування.

2.       Сучасне значення надбань філософії Стародавнього Сходу.

     

Література

Петрушенко, В. Л. Філософія [Текст] : навч. посіб. У 2 ч. Світова філософія, фундаментальні проблеми філософії. Релігієзнавство, етика та естетика, логіка / В. Л. Петрушенко. – Львів : Новий Світ-2000, 2012. – 647 с. : іл. – (Серія «Вища освіта в Україні». – Тема 2.

Філософія: Посібник для студентів вищих навчальних закладів / Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 576 с. – Розд.2.2.

Філософія.  Кредитно-модульний курс:  Навч.  посіб.  / За  ред.  Р. О. Додонова, Л. І. Мозгового. – 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 456 с.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / [В. Л. Петрушенко та ін.] ; Нац. ун-т «Львів. політехніка». 2-ге вид., допов. і переробл. Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2013. Ч. 1 : Історія світової філософії. 2013. 170 с.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / за ред. І. Ф. Надольного ; Л. В. Губерський, І. Ф.Надольний, В. П. Андрущенко [та ін.]. – 8-ме вид., стер. – К. : Вікар, 2011. – 456 с. – (Серія «Вища освіта XXI століття»).  – Тема 2.

Філософія. Хрестоматія: від витоків до сьогодення [Текст] = Philosophy : навч. посіб. / Київ. нац. унім. Тараса Шевченка ; уклад.: Л. В. Губерський, А. О. Приятельчук, І. В. Бойченко [та ін.] ; за ред. Л. В. Губерського. – 2-ге вид., стер. – К. : Знання, 2012. – 622 с.

Філософський енциклопедичний словник [Текст] : довідк. вид. / Нац. акад. наук України, Інфілософії ім. Г. С. Сковороди, Держ. фонд фундам. дослідж. ; редкол.: В. І. Шинкарук (голова редкол.), Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов [та ін.]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

 

Методичні рекомендації

При висвітленні питань звернути увагу на передумови розвитку філософських уявлень та знань, вказати на специфіку історичного розвитку філософії. Варто зупинитися на тому, що однією із передумов виникнення філософії є формування відносно самостійної духовної діяльності людей, що пов’язано із певним ступенем розвитку суспільства. Назвати основні історичні етапи розвитку філософії.

Проаналізувати особливості східного та західного типів культури та філософствування. Вказати на відмінності філософських підходів до вивчення дійсності, проблем людини, пізнання та самопізнання у філософській традиції Сходу та Заходу.

Дати характеристику філософським школам Стародавньої Індії, виходячи з їх ставлення до Вед. Варто зосередити увагу на тому, що них переважає етична лінія, і основна увага зосереджується на проблемах карми, сансари, пошуку шляхів звільнення від кола перероджень і страждання. Висвітлити онтологічну та гносеологічну проблематику у таких школах, як вайшешика, санкх’я, міманса, ньяя, йога.

Показати соціальне спрямування давньокитайської філософії, розкрити специфіку таких течій, як конфуціанство, даосизм, моізм та легізм. Слід зупинитися на спільних та відмінних рисах вищевказаних напрямків, проаналізувати такі поняття, як інь, ян, дао, жень (гуманність),.

 

Ситуативні завдання та питання для дискусії

1.     За яким принципом філософські школи Стародавньої Індії поділяють на ортодоксальні та неортодоксальні?

2.     У чому полягають засадничі світоглядні  ідеї «Вед»?

3.     Поясніть основне положення буддизму «Все життя є страждання». Чи погоджуєтеся Ви з ним?

4.     Як пов’язані поняття «інь», «ян» та «дао» у давньокитайській філософії?

5.     Чому основною проблематикою конфуціанства стала проблема життя держави?

6.     Порівняйте основні філософські та соціальні ідеї конфуціанства та даосизму.

7.     Прокоментуйте слова Конфуція «Раніше я слухав слова людей і вірив у їх справи. Тепер же я слухаю слова людей і дивлюся на їх справи

8.     Прокоментуйте слова Лао-цзи: «Якщо надіятися на легке, то неодмінно буде багато труднощів».