Page 21

Тема 1. Філософія, її гуманістичний зміст та значення

1.  Поняття світогляду. Структура світогляду людини.

2.  Основні історичні типи світогляду: міфологія, релігія, наука, філософія.

3.  Філософія в системі сучасної освіти та духовної культури людства.

 

Основні поняття і категорії: духовна культура, філософія, світогляд, світовідчуття, світосприйняття, світорозуміння, філософська рефлексія,  знання, переконання, ідеали, цінності, досвід, міфологія, релігія, наука, діалектика, метафізика.

 

Тематика реферативних повідомлень:

1.       Передумови виникнення філософії.

2.       Міфорелігійні витоки філософствування.

3.       Особливості становища людини у світі та необхідність її самовизначення.

 

Література

Волинка Г.І., Гусєв В.І., Мозгова Н.Г. Історія філософії в її зв’язку з освітою: Підручник. За ред. Г.І.Волинки. – К., 2006. – Розділ 1, 2.

Основи філософських знань. Підручник. Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст. / В.А. Буслинський, П.І. Скрипка. За ред. В.А.Буслинського. – Львів : «Новий Світ - 2000», 2011. – 352 с. –Тема 1.

Петрушенко, В. Л. Філософія [Текст] : навч. посіб. У 2 ч. Світова філософія, фундаментальні проблеми філософії. Релігієзнавство, етика та естетика, логіка / В. Л. Петрушенко. – Львів : Новий Світ-2000, 2012. – 647 с. : іл. – (Серія "Вища освіта в Україні"). – Тема 1.

Подольська, Є.А. Кредитно-модульний курс з філософії : філософія, логіка, етика, естетика, релігієзнавство: Навч. посібник / Є.А. Подольська. – 2-ге вид., перероб. та доп. – Київ : Центр навч. л-ри, 2006. – 624 с. –Модуль І. Змістовий Модуль І.

Філософія.  Кредитно-модульний курс:  Навч.  посіб.  / За  ред.  Р. О. Додонова, Л. І. Мозгового. – 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 456 с.

Філософія: Посібник для студентів вищих навчальних закладів / Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 576 с. – Розд.1.1; 2.1.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / [В. Л. Петрушенко та ін.] ; Нац. ун-т «Львів. політехніка». 2-ге вид., допов. і переробл. Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2013. Ч. 1 : Історія світової філософії. 2013. 170 с.

Філософія [Текст] : навч. посіб. / за ред. І. Ф. Надольного ; Л. В. Губерський, І. Ф.Надольний, В. П. Андрущенко [та ін.]. – 8-ме вид., стер. – К. : Вікар, 2011. – 456 с. – (Серія «Вища освіта XXI століття»). – Тема 1.

Філософський енциклопедичний словник [Текст] : довідк. вид. / Нац. акад. наук України, Інфілософії ім. Г. С. Сковороди, Держ. фонд фундам. дослідж. ; редкол.: В. І. Шинкарук (голова редкол.), Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов [та ін.]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

 

Методичні рекомендації

Специфіка даного семінарського заняття полягає у тому, що воно передбачає засвоєння понятійного апарату філософії, з’ясування її об’єкта, предмета, структури та функцій, без чого неможливе подальше вивчення предмета.

Слід з’ясувати зміст поняття «світогляд», висвітлити його цілісний, інтегративний характер. Вказати на світогляд як духовно-практичний спосіб освоєння дійсності і як форму самовизначення людини. Необхідно акцентувати увагу на співвідношенні понять «філософія» і «світогляд». Особливу увагу спід приділити світоглядному значенню філософії. Визначаючи структуру світогляду, слід з’ясувати його рівневу будову та компоненти.

Проаналізувати основні історичні типи світогляду. Варто здійснити порівняльний аналіз двох найбільш вивчених форм - міфології та релігії, а також дати їх характеристику. Навести приклади присутності елементів міфологічного світогляду у сучасному світогляді, вплив та значення релігійного світогляду, відмінності між філософським та науковим світоглядом.

Слід звернути увагу на термін «філософія», що означає «любов до мудрості». Аналізуючи різні історичні підходи до розуміння філософії, необхідно визначити плюралістичний та антидогматичний характер філософською знання. Варто відзначити так звані «вічні філософські питання», вказати на соціальну спрямованість філософського знання, на духовно-практичну природу філософії. Визначаючи місце філософії в системі сучасної освіти, слід виділити її основні структурні компоненти. Вказати на специфіку філософії як вчення про загальні принципи буття, пізнання та співвідношення людини і світу, які полягають у тому, що її закони, категорії та принципи носять всезагальний характер, поширюються одночасно на природу, суспільство, мислення.

 

Ситуативні завдання та питання для дискусії

1.     Які особливості буття людини в світі приводять її до світоглядно-філософського самовизначення?

2.     А чи зможе людина жити с суспільстві не маючи світогляду?

3.     Чи може існувати світогляд без філософських знань? Обґрунтуйте своє розуміння цього питання.

4.     Що таке мудрість? Чим мудра людина відрізняється від інтелектуальної людини? Яка різниця між мудрою та розумною людиною?

5.     Як співвідносяться мудрість і освіченість?

6.     Поясніть, що слід розуміти під такими рисами (характеристиками ) світогляду як: цілісність, гармонійність, гуманність, науковість.

7.     Якого типу світогляд і на яких засадах слід формувати в наш час у сучасної молоді в Україні?

8.     Що означає «історичний генезис світогляду»? На якій стадії світоглядної еволюції людства з’явилась філософія?

9.     Як співвідносяться філософія і міфологія? Чи є міфологія формою світоглядної орієнтації в наш час?

10. Що на Вашу думку, принципово відрізняє філософію від теології та релігії? Чому релігія виникла так давно та існує й дотепер?

11. В чому полягає сутність поняття «наукової картини світу»? Чи може існувати самостійно науковий тип світогляду?

12. Що означають пошуки «філософського каменя» в історії людської думки?

13. Як співвідносяться між собою філософія і світогляд? Чи кожна філософія є світоглядом? Чи завжди світогляд є певною філософією?

14. Що таке наукова картина світу? Чи є можливим «чисто науковий світогляд»? Чи може філософське знання вважатися науковим, або чи є філософія наукою? Чи повинна бути філософія наукою?

15. Спробуйте пояснити смисл виразу: «Філософія більше, ніж наука».

16. Що зближує і чим відрізняється між собою філософія і мистецтво?

17. «Філософія ... одна тільки відрізняє нас від дикунів і варварів ... і кожен народ, тим більш цивілізований і освічений, чим краще у ньому філософствують» (Р.Декарт // «Початки філософії»). Проаналізуйте це судження. Наведіть приклади. Порівняйте відомі Вам філософські системи у різних народів.

18. Чи згодні Ви з твердженням Р.Декарта: «Дійсно, ті, хто проводить життя без вивчення філософії, мають зовсім замкнуті очі і побоюються відкрити їх»? Що дає людині вивчення філософії?

19. Слово «філософія» в перекладі з грецького, означає «любов до мудрості». А чи зберігає вона цей смисл в наш час?

20. Якщо жодна з філософських проблем не отримала остаточного розв’язання, то, чи варто взагалі займатися філософією?

21. Чи має філософія грунт у повсякденному житті звичайних людей, чи є вона складовою духовного життя лише духовної інтелектуальної еліти суспільства?

22. Чи може філософія змінити світ? Якщо так, то яким способом?