6.1. Класифікація систем масового обслуговування

§  По числу обслуговуючих каналів:

1. Одноканальні СМО СМО з одним каналом обслуговування.

2.  Багатоканальні СМО з декількома каналами обслуговування.

§ За часом перебування вимог в черзі до початку обслуговування:

1. СМО з відмовами це СМО, в якій заявка, що поступає в момент, коли всі канали зайняті, дістає відмову, покидає СМО і надалі в процесі обслуговування не бере участь (наприклад, телефонна мережа, в якій заявка на телефонну розмову покидає СМО у випадку, коли канал зайнятий.).

2.  СМО з очікуванням (чергою) це СМО, в якій заявка, що прийшла в момент, коли всі канали зайняті стає в чергу на обслуговування. У свою чергу СМО з очікуванням (чергою) підрозділяються на:

-         СМО з обмеженою чергою.

-         СМО з необмеженою чергою.

-         СМО з обмеженим часом чекання:

(вимога, що поступила, заставши всі пристрої зайнятими, стає в чергу і чекає обслуговування протягом обмеженого часу. Не діждавшись обслуговування у встановлений час, вимога покидає систему).

-         СМО з необмеженим часом чекання.

§ По пріоритетності обслуговування:

1. СМО із статистичним пріоритетом СМО, в якій обслуговування виробляється в порядку вступу заявок.

2. СМО з відносним пріоритетом СМО, в якій заявка високого пріоритету чекає закінчення обслуговування заявки з нижчим пріоритетом.

3. СМО з абсолютним пріоритетом СМО, в якій заявка високого пріоритету під час вступу витісняє заявку з нижчим пріоритетом.

4. СМО із змішаним пріоритетом СМО. у якій використовується абсолютний пріоритет, якщо заявка з нижчим пріоритетом обслуговувалася в перебігу часу, менше критичного, і використовується відносний пріоритет в інакшому випадку.

§ Залежно від способу генерації заявок:

1. Відкриті СМО СМО, де циркулює кінцева, зазвичай постійна кількість вимог, які після завершення обслуговування повертаються в джерело.

 2. Замкнуті СМО де джерело генерує безкінечне число вимог.

Приведена класифікація СМО є умовною. На практиці частіше всіх СМО виступають як змішані системи. Наприклад, заявки чекають початку обслуговування до певного моменту, після чого система починає працювати як система з відмовами. Класифікація систем масового обслуговування приведена на схемі 1.