6.1. Класифікація систем масового обслуговування
§ По числу обслуговуючих
каналів:
1. Одноканальні СМО – СМО з одним
каналом обслуговування.
2. Багатоканальні СМО – з декількома каналами
обслуговування.
§ За часом перебування вимог в черзі до початку обслуговування:
1. СМО з відмовами – це СМО, в
якій заявка, що поступає в момент, коли всі канали зайняті, дістає відмову,
покидає СМО і надалі в процесі обслуговування не бере участь (наприклад,
телефонна мережа, в якій заявка на телефонну розмову покидає СМО у випадку,
коли канал зайнятий.).
2. СМО з очікуванням (чергою) – це СМО, в
якій заявка, що прийшла в момент, коли всі канали зайняті стає в чергу на
обслуговування. У свою чергу СМО з очікуванням (чергою) підрозділяються на:
-
СМО з обмеженою чергою.
-
СМО з необмеженою чергою.
-
СМО з обмеженим часом
чекання:
(вимога, що поступила, заставши всі пристрої зайнятими, стає в
чергу і чекає обслуговування протягом обмеженого часу. Не діждавшись
обслуговування у встановлений час, вимога покидає систему).
-
СМО з необмеженим часом
чекання.
§ По пріоритетності обслуговування:
1. СМО із статистичним пріоритетом – СМО, в якій
обслуговування виробляється в порядку вступу заявок.
2. СМО з відносним пріоритетом – СМО, в якій
заявка високого пріоритету чекає закінчення обслуговування заявки з нижчим
пріоритетом.
3. СМО з абсолютним пріоритетом – СМО, в якій
заявка високого пріоритету під час вступу витісняє заявку з нижчим пріоритетом.
4. СМО із змішаним пріоритетом – СМО. у якій
використовується абсолютний пріоритет, якщо заявка з нижчим пріоритетом
обслуговувалася в перебігу часу, менше критичного, і використовується відносний
пріоритет в інакшому випадку.
§ Залежно від способу генерації заявок:
1. Відкриті СМО – СМО, де циркулює кінцева, зазвичай постійна кількість вимог,
які після завершення обслуговування повертаються в джерело.
2. Замкнуті СМО – де джерело
генерує безкінечне число вимог.
Приведена класифікація СМО є умовною. На практиці частіше всіх
СМО виступають як змішані системи. Наприклад, заявки чекають початку
обслуговування до певного моменту, після чого система починає працювати як
система з відмовами. Класифікація систем масового обслуговування приведена на
схемі 1.