Page 47

Семінар № 12. Тема 12. Історичні тенденції розвитку системи соціальних служб і виконавців за кордоном (кінець ХІХ – 20–40 рр. ХХ ст.)

1.      Основні підходи та моделі соціальної підтримки населення в сучасному світі.

2.      Зародження соціального страхування і «карцерна» система  державної  і  суспільної  опіки  в  Західній Європі та США. 

3.      Виникнення соціальної роботи як фахової діяльності.

 

Основні поняття і категорії: соціальне піклування, соціальне страхування, соціальний розвиток, ліберальна модель, корпоративна модель, суспільна модель, патерналістська модель, «карцерна» система опіки.

 

ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1.     Вступ до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна [та ін.].  К. : Акадевидав, 2005.  304 с.

2.     Горілий А. Історія соціальної роботи: навчальний посібник / А. Горілий –  Тернопіль : Видавництво Астон, 2004. –  174 с.

3.     Кубіцький С. Історія соціальної роботи в зарубіжних країнах / С. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ, 2009. – 298 с.

4.     Поліщук В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи : курс лекцій / В. А. Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль : ТДПУ, 2009. – 256 с.

5.     Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.]   Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

6.     Фурман А.В., Підгурська М.В. Історія соціальної роботи: [навчальний посібник] / А. В. Фурман, М.В.Підгурська. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 174 с.

 

ДОДАТКОВА

1.     Костина Е. История социальной работы / Е. Костина.  Владивосток : Издательство Дальневосточного университета, 2004.  110 с.

2.     Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

3.     Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.]. –  М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с.  (Серия «Высшее образование»).

4.     Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.]   Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

 

Методичні рекомендації

У розгляді першого питання слід вказати, що існують різні моделі соціальної роботи і соціального забезпечення.

 За типом базового процесу відрізняють:

·        соціальне піклування – засіб компенсації негативних соціальних наслідків нерівномірності соціально-економічного розвитку і ринкової системи виробництва;

·        соціальне страхування – своєрідна соціальна «підтримуюча» система, яка побудована на принципах загальнообов’язковості чи добровільності;

·        соціальний розвиток – підвищення якості життя найбільш масових прошарків населення.

За типом суб’єкта соціальної відповідальності виокремлюють:

·        ліберальна модель, яка передбачає принцип особистісної відповідальності кожного члена суспільства за свою долю і долю своєї сім»ї;

·        корпоративна модель, яка вважає, що максимум відповідальності за долю працівників несе корпорація, підприємство, організація чи установа;

·        суспільна модель, яка перекладає відповідальність всього суспільства за долю його членів;

·        патерналістська модель, яка передбачає принцип державної відповідальності.

За типом участі держави у розвитку соціальної політики існують: благодійна, адміністративна, стимулююча моделі.

Охарактеризувати основні підходи до вирішення соціальних проблем: революційний, реформістський, антропологічний. Вказати на переваги та недоліки кожного з них.

У другому питанні слід зазначити, що в середині XIX ст. замість ліквідованої системи ізоляції в царині суспільної опіки нужденними створюється так звана «карцерна» система,яка надавала своїм клієнтам щось подібне до свободи вибору, але, разом з тим, запозичувала і засади тюремного ув’язнення. Розпочато створення «карцерної» системи у Франції, Великобританії та Німеччині.

Невід’ємними частинами «карцерної» системи опіки були благодійні товариства і поліція, які з’єднували її проміжні елементи (притулки, богадільні, лікарні, школи, виправні колонії тощо).

Новим типом благочинних закладів у рамках «карцерної» системи стали заклади для малих дітей – ясла та дитячі садки,створені в той час для найбіднішого населення. Ясла виникли вперше в середині 1840-х років у Франції. За задумкою їхніх засновників, вони мали замінити дитині матір і уберегти її від шкідливих умов життя серед злиденності.

У висвітленні третього питання слід звернути увагу, що у процесі становлення соціальної роботи конкурували різні погляди щодо її суті і призначення, внаслідок чого утворилися дві її моделі:

1) науково-виробнича модель, яка ґрунтується на емпіричних методах і поціновує аналіз, техніку виконання;

2) гуманістично-демократична модель, яка спирається на філософські принципи і поціновує свободу вибору, здатність до особистого розвитку і права людини.

Країнами, де соціальна робота вперше оформилася як особливий вид діяльності, були Велика Британія і США. Але перший навчальний заклад – інститут з підготовки соціальних працівників – було засновано групою соціальних реформаторів в Амстердамі у 1899 р. На початку XX ст. в Європі та Америці вже діяло 14 шкіл соціальної роботи. Новий фах у Європі спочатку називали соціальною медициною, але згодом перейшли на американську назву – соціальна робота.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.     У чому суть соціального піклування?

2.     Які передумови формування системи соціального страхування?

3.     Чим відрізняються ліберальна, корпоративна, суспільна та патерналістська моделі соціальної роботи?

4.     У чому суть «карцерної» системи державної і суспільної опіки?

5.     Чи була «карцерна» модель прогресивнішою за  ізоляційну? Відповідь поясніть.

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

1.     Переваги та недоліки різних моделей соціальної роботи та соціального забезпечення.

2.     Професіоналізація соціальної роботи в західних країнах в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. Особливості цього процесу в різних країнах.

3.     Революційний, реформістський, антропологічний підходи до вирішення соціальних проблем:. Переваги та недоліки кожного з них.