Page 35

Тема 30. Менеджмент соціальної роботи: теоретичні та практичні аспекти

 

1.     Поняття менеджменту соціальної роботи. Основні підходи до розуміння сутності менеджменту соціальної роботи.

2.     Принципи менеджменту соціальної роботи.

3.     Функції менеджменту соціальної роботи.

 

Основні поняття і категорії: менеджмент, менеджмент соціальної роботи, принципи менеджменту соціальної роботи, функції менеджменту соціальної роботи.

 

1. Поняття менеджменту соціальної роботи. Основні підходи до розуміння сутності менеджменту соціальної роботи.

Менеджмент – це сукупність функцій, спрямованих на ефективне використання ресурсів для досягнення певних організаційних цілей.

Менеджмент соціальної роботи є одним із видів соціального управління, тобто такого управління, де головним об’єктом та об’єктом діяльності на рівні відповідної організації виступає людина. На малюнку 2 порівнюються складові менеджменту соціальної роботи та соціального управління.

Менеджмент соціальної роботи має відкритий суспільний характер та людський вимір. Сутність і структура менеджменту соціальної роботи, а також механізми його впровадження спрямовані на підготовку та схвалення оптимальних управлінських рішень щодо соціальної допомоги та соціального захисту відповідних соціальних груп в суспільстві. Менеджмент соціальної роботи на сучасному етапі розвитку держави виступає як відтворення й процес упорядкування соціальних відносин і норм.

Об’єктами менеджменту соціальної роботи є: ресурси соціальної служби; ресурси соціальної роботи; клієнти соціальних служб (ресурси клієнта); спеціалісти з соціальної роботи; вся система взаємовідносин, що складається при наданні соціальної послуги.

Ресурси соціальної роботи і соціальної служби як об’єкти менеджменту соціальної роботи в умовах становлення соціальної роботи в Україні можливо структурувати за методом співвідношення «між полюсами» (метод порівняльних факторів, закономірностей в соціальній роботі).

Під ресурсами розуміється сукупність витрат (певна соціальна норма) політичних, матеріальних, технологічних, фінансових, інформаційних, кадрових, особистісних, які застосовуються для досягнення мети, враховуючи витрати ресурсів не тільки в сфері практичного виробництва соціальної послуги, але й в сферах проектування, конкретизації, корегування, публічної презентації, споживання, зворотного зв’язку з клієнтами в соціальній службі, системі соціальних служб.

Суб’єктом менеджменту соціальної роботи є керівний склад соціальних служб та органів управління соціальними службами.

Суттєві відмінності в змісті та значимості соціальних проблем, складових підсистем суб’єктів соціальної роботи, тривалості вирішення соціальної ситуації та локалізації загроз від соціальних явищ та ін. породжують велике коло різновидностей потенційно можливих рішень в соціальній роботі. Хоча кожне з них спрямоване на вирішення конкретної проблеми, має свою специфіку, все ж таки можна виділити загальні ознаки та класифікувати певні закономірності їх розробки, реалізації

Що стосується сучасних умов соціального життя в Україні, то найважливішою причиною існуючих проблем є управлінська криза, що проявляється у невмінні спланувати й організувати роботу громадян. Соціальну систему слід розглядати як історично сформований і зумовлений характер взаємодії людей і соціального середовища. Її складовими елементами, які з позицій системного підходу розглядають як підсистеми, є нація, народність, соціальна група, організація, колектив, окрема особистість.

 

2. Принципи менеджменту соціальної роботи.

Існує система наукових принципів, на яких має базуватись управління соціальною роботою. Під принципами управління розуміють основні поняття, положення, що відображають найбільш істотні, головні сторони і прояви соціального управління, сталі відносини і зв’язки в ньому. Вони охоплюють властивості, притаманні всій управлінській системі, а не лише окремим її елементам чи ланкам, явищам чи процесам . Принципи соціального управління формулюються в результаті пізнання його природи і механізму. Вони відображають зміст і взаємозв’язки основних компонентів управління як системи.

1. Принцип соціальної детермінації в управлінні закладом ґрунтується на розумінні керівництвом державної соціальної політики, суспільної ідеології соціальної роботи на конкретному етапі історичного розвитку держави.

2. Принцип гуманізації вимагає на всіх етапах управлінської діяльності орієнтуватися на людину, її потреби, інтереси, цінності.

3. Принцип науковості в управлінні установами соціальної роботи вимагає оволодіння керівником теоретичними основами і технологією діяльності в цій сфері, управлінської психології, сучасної політології, соціології та менеджменту.

4. Принцип єдиноначальності та колегіальності вимагає широкого залучення працівників до обговорення та підготовки рішення в поєднанні з особистою відповідальністю керівника за прийняття та виконання управлінського рішення.

5. Принцип інформаційної достатності обумовлює її вирішальну роль на всіх етапах управлінського циклу: планування, прийняття рішення, організації виконання, мотивації та контролю.

6. Принцип аналітичного прогнозування в управлінській діяльності відображає моделюючі процеси різного рівня, що мають відбуватися в керованій соціальній системі, якою є заклад соціальної роботи.

7. Принцип мотивації праці вимагає врахування в управлінській діяльності різнобарвності мотивів, які приводять людей до праці у сфері соціальної роботи. Адже лише в тому випадку, коли заохочування (стимулювання) буде зорієнтовано на особистісно значимі для кожного працівника внутрішні потреби (заради задоволення яких він працює), управління може розраховувати на успіх, а управлінські рішення – на підтримку та свідоме їх виконання.

8. Принцип раціонального добору, підготовки, розміщення та використання кадрів орієнтує на забезпечення відповідності професійної компетентності, ерудиції, загальної культури інших ділових якостей працівників вимогам мети та завдань організації, вимогам робочих місць і посад.

9. Принцип наступності та перспективності вимагає уважно аналізувати здобутки та проблеми минулої діяльності закладу, зокрема, досвід сьогодення, критично оцінювати свої можливості для розробки перспектив розвитку установи соціальної роботи.

10. Принцип економічності та ефективності особливо важливий за часів реформування в Україні та гострої нестачі державного та місцевого фінансування соціальної роботи. Він вимагає орієнтації всіх стратегічних цілей на можливості їх науково-методичного, матеріально-технічного забезпечення, фінансування.

11. Принцип зворотного зв’язку вимагає відслідковувати хід виконання управлінських рішень, отримувати інформацію про якість і умови їх здійснення, мати конкретні кількісні показники. Ця інформація мусить охоплювати основні складові керованої системи.

 

3. Функції менеджменту соціальної роботи.

Функції менеджменту соціальної роботи – це види діяльності керівних осіб соціальної служби, управління соціальними службами, з допомогою яких вони впливають на об’єкт менеджменту соціальної роботи. Якщо максимально враховувати механізми функціонування соціальної служби, то стає можливим запропонувати наступну класифікацію функцій менеджменту соціальної роботи.

У науковій літературі визначено п’ять основних факторів, що сприяють розвитку співробітництва між організаціями:

·        наявність схожих цінностей та культури;

·        досягнення консенсусу з приводу сфери взаємодії (узгодженість з питання розподілу ролей та відповідальності);

·        усвідомлення важливості створення мережі;

·        наявність обміну (чи всі сторони виграють від соціальної діяльності);

·        наявність альтернативних ресурсів.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1.     Лукашевич М. П. Теорія і методи соціальної роботи : навч. посібник / М. П. Лукашевич, І. І. Мигович. –  К.: МАУП, 2003. –  168 с.

2.     Лукашевич М. П. Соціальна робота (теорія і практика) : підручник. / М. П Лукашевич., Т. В. Семигіна. –  К. : Каравела, 2009. –  368 с.

3.     Семигіна Т. В. Теорії і методи соціальної роботи : підручник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна, І. І. Мигович. –  К. : Академвидав, 2005. –  328 с.

4.     Теорії і методи соціальної роботи : підручник для студентів вищих навчальних закладів / І. М. Грига [та ін.]. –  К. : Академвидав, 2005. –  328 с.

5.     Теорії та методи соціальної роботи / А. М. Бойко [ та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  224 с.

 

ДОДАТКОВА

1.     Вступ до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна [та ін.]. –  К. : Акадевидав, 2005. –  304 с.

2.     Головатий М. Соціальна політика і соціальна робота : термінол.-понятійн. словник / М. Ф. Головатий, М. Б. Панасюк. –  К. : МАУП, 2005. –  560 с.

3.     Капська А. Соціальна робота : навчальний посібник / А. Капська. –  К. : Центр навчальної літератури, 2005. –  328 с.

4.     Мигович І. Соціальна робота (вступ до спеціальності) / І. Мигович. –  Ужгород : Патент, 1997. –  190 с.

5.     Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

6.     Тюптя Л. Т. Соціальна робота : теорія і практика : навч. посібник / Л. Т. Тюптя, І. Б. Іванова. –  К. : Знання, 2008. –  574 с.

7.     Соціальна робота в Україні : перші кроки / Ш. Рамон. [та ін.]. –  К. : Видавничий дім «КМ Асаdemia», 2000. –  236 с.

8.     Шевчук П. Соціальна політика. / П. Шевчук. –  Л. : Світ, 2003. – 400 с.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.           Дайте визначення понять «менеджмент» та «менеджмент соціальної роботи».

2.           Дайте визначення об’єкта та суб’єкта менеджменту соціальної роботи.

3.           Що таке ресурси соціальної роботи?

4.           У чому суть управлінської кризи в сучасній соціальній роботі?

5.           Назвіть принципи соціальної роботи.

6.           Чому особливого значення у соціальній роботі набув принцип гуманізації?

7.           Розкрийте зв’язок між принципами соціальної роботи.

8.           Назвіть функції соціальної роботи.

9.           Розкрийте зв’язок між функціями соціальної роботи.

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

1.     Менеджмент соціальної роботи як різновид соціального управління.

2.     Історія та теорія менеджменту соціальної роботи.

3.     Суспільний характер та людський вимір менеджменту соціальної роботи.

4.     Менеджмент соціальної роботи на сучасному етапі розвитку держави

5.     Зв’язок принципів та функцій соціальної роботи.