Page 26

Тема 21. Особливості індивідуальної та групової соціальної роботи

 

1.     Індивідуальна соціальна робота: методи і технології.

2.     Індивідуальна соціальна робота у контексті концепцій діагностичної та функціональної шкіл.

3.     Груповий і общинний методи соціальної роботи.

 

Основні поняття і категорії: форми соціальної роботи, індивідуальна робота, групова робота, ведення випадку, індивідуальне консультування, представництво, робота в громаді, соціальний захист, соціальне обслуговування, соціальне забезпечення, соціальні служби.

 

1. Індивідуальна соціальна робота: методи і технології.

Типовими індивідуальними проблемами в практиці соціальної роботи є емоційні проблеми, сімейні та особистісні кризи, сімейні конфлікти, проблеми на виробництві і в школі, втрата роботи тощо. Розглянемо найпоширеніші з них.

Метод вирішення проблем (розроблений X. Перлман) ґрунтується на базовому постулаті психодинамічної концепції, згідно з яким людське життя є «проблемно-вирішальним процесом». Завдання соціального працівника полягає в тому, щоб допомогти клієнту за цих обставин.

Основу психосоціального методу (запропонованого Ф. Холліс) складає з’ясування причин девіантної чи дезадаптивної поведінки суб’єкта, створення «історії хвороби клієнта». Метод передбачає складну діагностику «особистості в ситуації», при зацікавленій учас­ті самого клієнта. Психосоціальний метод інтенсивно застосовуєть­ся у разі усвідомлення клієнтом своїх індивідуальних і соціальних проблем, наприклад, проблем, пов’язаних зі здоров’ям.

Метод втручання являє собою сукупність дій для полегшення сприймання клієнтом актуальних проблем. Визначення стану проб­леми і точного виконання завдань є головними складовими успіш­ного вирішення цієї проблеми. Цей метод був запропонований у 1970 р. Рідом і Енштейном і перевірений в результаті емпіричної практики в соціальних агентствах.

Метод поведінкового підходу зосереджується на особистісних ре­сурсах навколишнього середовища, які можуть бути мобілізовані, щоб стимулювати та зберігати мінливу поведінку. Модифікація по­ведінки здійснюється за двома напрямами: оперантна та респондент-на зміна поведінки

Метод екологічного підходу пропонує покращання взаємодії лю­дини і навколишнього середовища на основі позитивного взаємообміну. «Людина – навколишнє середовище» розглядаються як взає­модоповнюючі системи, де людина має таке оточення, яке вона фор­мує відповідними способами.

Метод психологічного підходу Ранка передбачає концентрацію уваги на процесі надання допомоги, проявляючи значно менший, ніж психоаналітики, інтерес до «дитячих» переживань клієнта. Воля і здатність до змін – ось ті домінанти, що лежать в основі теорії і практики цього підходу.

Кризово-орієнтований – це комбінований метод, що використо­вує елементи психотерапії, практичної психології і раціональних дискусій в соціальній роботі. Він застосовується у разі таких кризо­вих станів, як тривога, почуття сорому, провини, ворожості тощо.

Раціональний метод індивідуальної соціальної роботи запропоно­ваний Г. Вернером як альтернатива психоаналітичним моделям ін­дивідуальної роботи. В його основі лежать положення когнітивної теорії, згідно з якими інтенсивність дій залежить від сили волі індивіда. Мета методу полягає у зміні свідомості клієнта, яку розуміють як сукупність проявів його емоцій, уяв і поведінки. Він застосовується, коли клієнт шукає допомоги в розв’язанні своєї проблемної ситуації.

Метод терапії реальністю був запропонований В. Глассером. Його основу складає положення про те, що людині необхідно бути коханою і відчувати свою цінність, а для цього необхідна відповідна поведінка. Мета методу полягає в тому, щоб допомогти людям зро­зуміти й усвідомити відповідальність за свою поведінку.

У практиці індивідуальної соціальної роботи використовуються й інші методи, які застосовують у разі агресивної поведінки, сексу­альних проблем, до наркотично залежних осіб тощо. До таких видів індивідуальної роботи можна віднести ігрову терапію, сексуальну терапію, психодраму, техніку «відрази» та ін.

 

2. Індивідуальна соціальна робота у контексті концепцій діагностичної та функціональної шкіл.

Виникнення і функціонування діагностичної школи пов’язане з діяльністю коледжу Сміта в Нью-Йорку, в якому з 1918 року здійснювалась підготовка соціальних працівників. Представники діагностичної школи особливу увагу приділяли внутрішньому світу клієнта, відсуваючи на другий план соціальні проблеми і соціальне середовище. При цьому основний акцент ставився на діагнозі. Представники школи стверджували, що для успішного лікування клієнта необхідно зібрати як можна більше об’єктивних даних про нього і його ситуацію.

З посиленням позицій психоаналізу представники діагностичної школи перемістили акцент на збір інформації про дитинство клієнта, оцінку його особистості, в той час як оцінка соціальної ситуації ставилася ними на другий план. Відносини між соціальним працівником і клієнтом в трактуванні представників цієї школи повинні носити характер «лікування клієнта» і бути направлені на зміну особистості останнього і надання йому допомоги в адаптації до навколишнього середовища.        

На розвиток теоретичних засад функціональної школи значний вплив мали ідеї австрійського психоаналітика Отто Ранка і Карла Р. Роджерса. Представники школи опиралися на положення теорії О.Ранка про бажання змін у клієнта, його здатності до сприйняття допомоги. На відміну від представників діагностичної школи, вони основну увагу приділяли не раннім дитячим враженням і постановці точного діагнозу, а початку процесу змін.

Суттєве місце в діяльності «функціональної школи» займають стосунки, які встановлюються у результаті взаємодії соціального працівника і клієнта і які визначають процес допомоги. Процес стає провідним поняттям навколо нього формується понятійне поле даної школи індивідуальної роботи. Таким чином, функціональна школа в основу своїх теоретичних побудов поставила не діагноз, а процес взаємодії соціального працівника і клієнта. Основне завдання вбачалось у тому, щоб клієнтом була усвідомлена і прийнята допомога. У цьому випадку між соціальним працівником і клієнтом встановлювались інші взаємовідносини: вони ставали партнерами і несли однакову відповідальність за зміну ситуації. Основний напрямок досліджень даної теоретичної думки спеціалісти вбачали у створенні та розвитку технік і методів допомоги клієнту. 

Представниками функціональної школи була запропонована оригінальна методика надання і прийому допомоги. Із теорії Джона Дьюї ними було запозичене поняття «самовизначення» – право клієнта самому вирішувати за себе. Для формування теоретичних засад функціональної школи мала книга Вірджінії Робінсон «Психологія змін в соціальній індивідуальній психотерапії» (1930р.). У цій роботі автор ставить клієнта в центр процесу надання допомоги, а головним засобом для здійснення змін обґрунтовує динаміку у взаємовідносинах між клієнтом і соціальним працівником. Представники даної школи вважали, що індивід несе особисту відповідальність за самореалізацію. Він повинен знаходити баланс між своїм індивідуальним розвитком і тим фактом, що він одночасно є членом певного суспільства або групи.

 

3. Груповий і общинний методи соціальної роботи.

Метод групової соціальної роботи почали застосовувати наприкінці XIX ст., коли в більшості країн Європи і в Російській імперії стали поширеними будинки працелюбності, притулки та гуртожитки, які створювали благодійні та релігійні організації. Співробітники цих закладів стали першими практиками соціальної роботи з групою.

У статусі окремого методу групова соціальна робота починає розвиватися з 30-х років XX ст. Група розглядається як об'єднання людей, які мають спільні проблеми. Характерно, що ці проблеми призводять їх до ізоляції, і вони намагаються об’єднатися в групи.

По суті, групова соціальна робота – це форма або метод роботи, який використовують із метою надання клієнту допомоги через передавання групового досвіду для розвитку його фізичного і духовного потенціалу, формування соціальної поведінки. Невелика група осіб із близькими інтересами та загальними проблемами регулярно збирається і включається в діяльність для досягнення загальних цілей, якими можуть бути обмін інформацією, розвиток практичних або соціальних умінь, зміна ціннісних орієнтацій, перебудова соціальної поведінки в позитивному напрямі.

 Групова соціальна робота – спосіб діяльності, який використовується з метою надання клієнту допомоги через передачу групового досвіду для розвитку її фізичного і духовного потенціалу, формування соціальної поведінки. Невелика група осіб з близькими інтересами і загальними проблемами регулярно збирається і включається в діяльність для досягнення загальних цілей (обміну інформацією, розвитку практичних умінь, зміни ціннісних орієнтацій, перебудови асоціальної поведінки тощо). В якості основного методу (хоча і не єдиного) використовується контрольована терапевтична дискусія.

Основні види груп, використовуваних у соціальній роботі, – групи відновлення, посередницькі групи, групи самодопомоги, освітні групи, терапевтичні групи.

Соціальна робота в громаді (общинна соціальна робота) – метод, що дозволив розширити масштаби соціальної допомоги серед населення міських кварталів, громад (спільнот людей, добровільно і свідомо розділяють єдині принципи соціального життєустрою).

Робота в громаді служить засобом координації традиційних методів і кооперації організаторів соціальної роботи. Крім того, робота в громаді розглядається як соціально-політичне засіб задоволення інтересів і потреб клієнтів, яка повинна стимулювати і розширювати зміни наявних потреб, очікувань та інтересів людей.

Общинна соціальна робота розуміється як інтеграція всіх інших методів, коли ставиться завдання, щоб клієнт розумів тісну залежність і взаємообумовленість особистих і суспільних проблем. Він повинен брати активну участь у солідарних діях, спрямованих на вирішення конфліктних ситуацій. Общинна робота розглядається одночасно і як територіальна соціальна робота (найчастіше за місцем проживання), і як соціальна політика на рівні місцевого самоврядування.

 

ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1.     Вступ до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна [та ін.]. –  К. : Акадевидав, 2005. –  304 с.

2.     Капська А. Соціальна робота: навчальний посібник / А. Капська. –  К. : Центр навчальної літератури, 2005. –  328 с.

3.     Лукашевич М. П. Соціальна робота (теорія і практика) : підручник. / М. П Лукашевич., Т. В. Семигіна. –  К. : Каравела, 2009. –  368 с.

4.     Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

5.     Соціальна робота в Україні: навч. посібник / І. Д. Звєрєва [та ін.].–  К. : Центр навчальної літератури, 2004. –  256 с.

6.     Соціальна робота в Україні : перші кроки / Ш. Рамон. [та ін.]. –  К. : Видавничий дім «КМ Асаdemia», 2000. –  236 с.

 

ДОДАТКОВА

1.     Карпенко О. Вступ до спеціальності «Соціальна робота» : навчально-методичний посібник / О. Карпенко. –  К. : Видавничий Дім «Слово», 2011. –  248 с.

2.     Мигович І. Соціальна робота (вступ до спеціальності) / І. Мигович. –  Ужгород : Патент, 1997. –  190 с.

3.     Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.]. –  М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с. –  (Серия «Высшее образование»).

4.     Тюптя Л. Т. Соціальна робота : теорія і практика : навч. посібник / Л. Т. Тюптя, І. Б. Іванова. –  К. : Знання, 2008. –  574 с.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.     Що таке індивідуальна соціальна робота?

2.     Що таке групова соціальна робота?

3.     Які відмінності між індивідуальною та груповою соціальною роботою?

4.     Які є різновиди груп?

5.     Який терапевтичний ефект має група?

6.     Що таке громада?

7.     Які методи і моделі роботи з громадою Ви можете назвати?

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

1.     Зміст, особливості, фази процесу індивідуальної соціальної роботи.

2.     Індивідуальне консультування як стратегія втручання в соціальній роботі.

3.     Групова робота як метод соціальної роботи. Еволюція групової соціальної роботи.

4.     Різновиди груп. Груповий процес і терапевтичні ефекти групи.

5.     Поняття «громада» та підходи до її визначення. Робота в громаді як метод соціальної роботи.

6.     Методи та моделі роботи з громадою.

7.     Світовий досвід впровадження соціальної роботи з громадою.