Page 19

Тема 14. Соціальна робота в США: історія, становлення, розвиток

 

1.     Історія становлення та розвитку соціальної роботи в США. Джейн Адамс та Мері Річмонд як основоположники соціальної роботи.

2.     Основні сфери соціальної роботи у США.

3.     Психолого-педагогічна служба «Гайденс».

 

Основні поняття і категорії: соціальне піклування, соціальне страхування, соціальний розвиток, ліберальна модель, корпоративна модель, суспільна модель, патерналістська модель.

 

1. Історія становлення та розвитку соціальної роботи в США. Джейн Адамс та Мері Річмонд як основоположники соціальної роботи.

Соціальна робота своїми витоками сягає кінця XIX – поч. XX ст. її основоположниками є Джейн Адамс (1860-1935,США), Мері Річмонд (1861-1428, США) та Аліса Саломон (1872-1948, Німеччина) – представники напряму «від практики до теорії». Джейн Адамс, починаючи з 1889 р. допомагала переселенцям, які опинилися в Америці без знання мови, без житла та роботи. Разом із подругою Е. Старр для вирішення соціальних проблем найбідніших верств населення, у тому числі сімей емігрантів з Європи, Дж. Адамс організувала в Чикаго за зразком британського Тойнбі-Холл благодійний громадський центр Халл-хаус, куди включили дитячі ясла, бібліотеку, гімнастичний зал, палітурну майстерню, комунальну кухню, художню студію, музей праці, пансіон для молодих робітниць та ін. Метою центру було не тільки забезпечення нужденних громадян матеріальними благами, але і в наданні їм можливості отримати безкоштовну освіту, а в подальшому працевлаштуватися. Зміна свідомості людей і другий шанс на життя – ось ті головні завдання, які ставив перед собою персонал цього закладу. Показово, що вихованці Халл-хаусу часто залишалися в ньому як консультанти, показуючи на власному прикладі, що людина може змінити своє життя у кращу сторону.

 Мері Річмонд розробила та науково обґрунтувала методи соціальної роботи, а в 1899 році написала свою першу книгу «Дружній візит до бідняків: керівництво для працюючих у благодійних організаціях». У своїй наступній книзі – «Соціальні діагнози» (1917 р.) – вже докладно представила власний метод соціальної роботи. Згодом він отримав назву соціальної індивідуальної психотерапії. Приблизно в ті ж роки у США були організовані перші школи з підготовки професійних соціальних працівників, де ця книга стала провідним підручником. Найважливішим у соціальній роботі М. Річмонд вважала провести оцінку, поставити соціальний діагноз та взяти його за основу при виборі методу допомоги.

Соціальні заходи М. Річмонд розподіляла на дві взаємодоповнюючі категорії: опосередкований та безпосередній методи лікування. Непрямий (опосередкований) метод включав можливості впливу на життєву ситуацію клієнта у сприятливому для нього напрямі.

Безпосередній метод, на думку М. Річмонд, полягав у впливові «розуму на розум», тобто це були пропозиції, поради, умовляння, а також раціональні дискусії з метою залучення клієнта до розробки та прийняття рішення. Для такого впливу важливим було встановлення довірливих стосунків між соціальним працівником і клієнтом.

 

2. Основні сфери соціальної роботи у США.

Становлення  системи  соціального  захисту  та  соціальних  служб  у  США починається з діяльності перших пансіонів допомоги бідним, організатори яких виступали проти беззаконного використання дитячої праці, міської антисанітарії,  за покращання умов праці, здоров’я жінок і дітей, за судовиробництво у справах неповнолітніх, за розвиток народної освіти.

Термін «соціальний  працівник»  як  юридичне  визнання  професії  існує  в США з 1956 р., коли були створені спеціальні вищі школи. Цей термін замінив попередній – «працівник сфери соціального забезпечення»,  «народний опікун» тощо.  У США, як і в будь-якій іншій сучасній державі, основні концептуальні засади соціальної роботи визначаються соціальною політикою держави.

У сучасних умовах основними сферами практики соціальної роботи у США є  допомога  сім’ї  і  дітям,  соціальна  робота  в  освітніх  та  виховних  закладах,  закладах охорони здоров’я, з душевнохворими та розумово відсталими, людьми літнього  віку,  соціальна  робота  на  виробництві,  у  сільській  місцевості,  у пенітенціарній системі.

Однією  із  найбільш  перспективних  сфер  соціальної  роботи  у  США  є сільський  соціум.  Враховуючи  характер  соціального  середовища  з  його унікальними  рисами,  такими  як  консерватизм,  ізоляція,  відсутність кваліфікованих  фахівців,  у  США  існує  загальна  точка  зору,  що  сільські соціальні  працівники  повинні  бути  практиками  загального  профілю.  Вони працюють з різними категоріями населення – дітьми, сім’ями, людьми літнього віку,  інвалідами  і  т. ін.,    у  відносно  ізольованих  невеликих  місцевих  та окружних  закладах  і  мають  вирішувати  безліч  складних  проблем.  Спеціалізовані служби, поширені у міських районах, тут, звичайно, відсутні.

Важливою  для  суспільства  сферою  практики  соціальних  працівників  є робота  у  пенітенціарній  системі.  Їх основними завданнями є спостереження за ув’язненими, розробка і  впровадження  виправних  заходів,  допомога  у  налагодженні  соціально-корисних  зв’язків  із  соціумом,  ресоціалізація,  нагляд  за  дотриманням  прав ув’язнених,  робота  з  їх  сім’ями. 

Перспективною  сферою  діяльності  соціальних  працівників  у  США  є соціальна робота у виробничій сфері. Американські промисловці зрозуміли, що функціонування на підприємстві соціальної служби є фактором, який значно підвищує продуктивність та результативність праці. Соціальні працівники на підприємствах займаються проблемами, які впливають на ефективність праці,  перш  за  все  емоційно-психологічним  здоров’ям  працівників,  профілактикою захворювань, проводять консультації та лікування від алкоголізму, наркоманії;  у випадку звільнення надають допомогу в працевлаштуванні.

Основними  завданнями  територіальних  соціальних  служб  по  роботі  з сім’ями та дітьми, що існують в багатьох країнах, є наступні: забезпечення з боку держави досягнення сім’єю певного ступеня економічної самостійності;  профілактика насильства над дітьми та їх експлуатації; створення і підтримка різних інституційних форм опіки, а також підтримка неінституційних форм,  зокрема, в рамках місцевої громади.

Спеціальна установа соціальної допомоги сім’ї і дітям в США пропонує їм наступні види підтримки:

1. Організація  спеціальних  груп  професійного  навчання  для  батьків, допомога по працевлаштуванню.

2. Забезпечення  нагляду  за  дітьми,  чиї  батьки  працюють  в  денний  або вечірній час.

3. Створення при міських центрах здоров’я служб для одиноких матерів.

4. Створення  і  підтримка  служб  захисту дітей  від насильства в сім’ї.

5. Створення і інспекція дитячих будинків, а також робота з прийомними сім’ями, спостереження за адаптацією дитини.

6. Розвиток служб допомоги дітям в отриманні освіти, допомога батькам у веденні домашнього господарства тай ін..

 

3. Психолого-педагогічна служба «Гайденс».

Служба була організована Френком Парсонсом у 1908 р. «Гайденс» (від слова «guide», що означає «вести», «направляти») – це допомога в складній для людини ситуації, надання допомоги особистості  в  пізнанні  себе  і оточуючого  світу, в  осмисленому застосуванні  своїх  знань  для  успішного  навчання, розвитку особистості, вибору професії і життєвого шляху. До  сфери  діяльності  служби  залучено  багато  людей: каунслер (радник, вихователь), соціальний працівник психолог, співробітник, який  відповідає  за  відвідування  учнів (в  школі), вчителі-консультанти, вчителі «домашньої  кімнати», аташе  по зв’язках з органами юстиції, лікар, медсестри, керівники гуртків і клубів, асистенти-секретарі. Діяльність каунслера може включати ряд аспектів. Інколи практикується  розподіл  обов’язків  між  каунслерами: один займається  навчальними  проблемами, інший – професійною орієнтацією, третій – соціальними проблемами. 

В середньому на одного  каунслера  припадає 400 дітей, а  в  окремих  школах – менше 200. Серед  помічників  каунслера – вчитель «домашньої кімнати». «Домашня  кімната» це  клас, закріплений  за групою учнів, де вони збираються разом кожен день. Під час таких зустрічей  оголошується  інформація, організовуються  дискусії, бесіди, консультації. 

Шкільний  соціальний  працівник  зазвичай  працює  по сумісництву  в  декількох  навчальних  закладах. На  відміну  від каунслера він займається тільки з невеликою групою учнів, яка потребує  спеціальної  допомоги. Особливістю  таких  учнів  є відхилення  у  поведінці (вживання  алкоголю, наркотиків, 59 правопорушення). 

Соціальний працівник проводить обстеження сім’ї, збирає детальні відомості про поведінку учня в школі і поза нею. На  основі  цих  даних  ведеться  робота  всіх  підрозділів служби «Гайденс» з дітьми і підлітками. Аташе  по  контактах  з  органами  правосуддя  є посередником між органами юстиції, сім’єю і школою. «Гайденс» це цілий комплекс підрозділів, який включає в себе  різні  служби. Головним  завданням  служби  виміру  є  збір, систематизація, оцінка і аналіз всієї інформації про дитину. При поступленні дитини в  школу на  неї  заводиться досьє, оскільки спеціалісти  служби  вважають  важливим  знати  домашні  умови, матеріальний  добробут  сім’ї, район  проживання, мову. Все  це допомагає педагогам краще зрозуміти поведінку дитини. 

Служба  інформації  займається  поширенням  інформації  з усіх питань діяльності «Гайденс». Служба консультування одна із найважливіших  частин  системи, оскільки  здійснює індивідуальний  вплив  на  особистість. Служба  направлення займається влаштуванням школярів на роботу або навчання в інший  навчальний  заклад. Служба  контролю  за  результатами програми «Гайденс» виконує функції зворотного зв’язку. Робота з дітьми із неповних сімей, жертвами розлучення батьків – один із спеціальних розділів служби «Гайденс». Гострою проблемою  є  підлітки-біженці. 

Служба «Гайденс» об’єднує  всі виховні сили суспільства – сім’ю, школу, общину, церкву. Вражає багатоманітність  напрямів  і  програм  у  діяльності  служби. Крім традиційних, є  розділи  з  проблем  правопорушень, гомосексуалізму і багатьом іншим. Таким чином, проведений аналіз становлення та розвитку соціальної  роботи  в  США  дозволяє  зробити  висновок, що характерною рисою соціальної роботи в США є її спрямованість на  надання  допомоги  окремим  людям, групам  людей, спільнотам  у  підвищенні  або  відновленні  їх  здібностей  до функціонування  в  суспільстві  й  створення  з  цією  метою сприятливої  соціальної  ситуації. Статусу  й  призначенню соціальної  роботи  відповідає  система  підготовки  фахівців соціальної галузі в американських вищих навчальних закладах, яка  передбачає  новий  підхід  до  мети  й  оцінювання  процесу навчання соціального працівника. На  сучасному  етапі  розвитку  американського  суспільства загострюються  проблеми  самотності, психологічного  та 60 емоційного  перевантаження, агресії  і  насилля, у  тому  числі сексуального, з’являється  проблема  СНІДу

 

ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1.      Волинець Л. Британська модель соціальної допомоги дітям / Л. Волинець // Соціальна політика і соціальна робота. – 2000. – № 1(13).

2.      Вступ до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна [та ін.]. –  К. : Академвидав, 2005. –  304 с.

3.      Горілий А. Історія соціальної роботи: навчальний посібник / А. Горілий –  Тернопіль : Видавництво Астон, 2004. –  174 с.

4.      Ковчина І.М. Сучасні технології соціальної роботи за рубежем [Текст] : навч.- метод. посібник / І. М. Ковчина ; заг. ред. А. Й. Капська ; Ліга соціальних працівників м. Києва, Соціальна служба для молоді м. Києва. – К. : [б.в.], 2001. – 95 с.

5.      Кубіцький С. Історія соціальної роботи в зарубіжних країнах / С. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ, 2009. – 298 с.

6.      Поліщук В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи : курс лекцій / В. А. Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль : ТДПУ, 2009. – 256 с.

7.      Фурман А.В., Підгурська М.В. Історія соціальної роботи: [навчальний посібник] / А. В. Фурман, М.В.Підгурська. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 174 с.

 

ДОДАТКОВА

1.      Костина Е. История социальной работы / Е. Костина. –  Владивосток : Издательство Дальневосточного университета, 2004. –  110 с.

2.      Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

3.      Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.]. –  М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с. –  (Серия «Высшее образование»).

4.      Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.] –  Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.     Назвіть основні критерії компетентності соціального працівника в США.

2.     Назвіть особливості общинного навчання та общинного виховання.

3.     У чому полягає специфіка соціальної роботи у школі в США?

4.     Яких особливих соціально-педагогічних підходів вимагає в США робота з «важкими» підлітками і неповнолітніми з групи ризику?

5.     Розкрийте особливості психолого-педагогічної служби «Гайденс».

6.     У чому суть психолого-педагогічних досліджень у США?

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

1.     Становлення системи соціального захисту та соціальних служб у США.

2.     «Дружні візитери» і благодійні товариства.

3.     «Добра порада» як найбільш популярний метод роботи благодійних товариств.

4.     Порівняння діяльності благодійних організацій та руху сеттлментів. Становлення індивідуальної соціальної роботи.

5.     Сім’я у США як об’єкт соціальної роботи та соціально-педагогічної діяльності.

6.     Соціалізація дітей та підлітків у США через систему таборів.