Page 17

Тема 12. Історичні тенденції розвитку системи соціальних служб і виконавців за кордоном (кінець ХІХ – 20–40 рр. ХХ ст.)

1.     Зародження соціального страхування і «карцерна» система державної і суспільної опіки в Західній Європі та США.

2.     Виникнення соціальної роботи як фахової діяльності.

 

Основні поняття і категорії: соціальне піклування, соціальне страхування, соціальний розвиток, ліберальна модель, корпоративна модель, суспільна модель, патерналістська модель, «карцерна» система опіки.

 

1. Зародження соціального страхування і «карцерна» система державної і суспільної опіки в Західній Європі та США.

Під впливом робітничого революційного руху, діяльності радикальних партій взаємовідносини буржуазії і пролетаріату зазнали змін, і на початок XX ст. у громадській свідомості розвинених капіталістичних країн поступово міцніє ідея необхідності і можливості класового миру, співробітництва, певних поступок на користь робітників. Це проявилося, між іншим, в активізації втручання держави в соціальну політику, заснуванні соціального законодавства.

Так, із ініціативи ліберальної партії, що знаходилася на поч. ХХ ст. при владі у Великій Британії, було проведено широкі соціальні реформи у 1908-10 рр. (закон про 8-годинний робочий день у вугільній промисловості, низка законів щодо пом’якшення суперечностей між робітниками та підприємцями – закон про створення бірж праці, закон про страхування від безробіття, запровадження пенсій старих, страхування на випадок хвороби, інвалідності у зв’язку з каліцтвом на виробництві).

У середині XIX ст. замість ліквідованої системи ізоляції в царині суспільної опіки нужденними створюється так звана «карцерна» система,яка надавала своїм клієнтам щось подібне до свободи вибору, але, разом з тим, запозичувала і засади тюремного ув’язнення. Розпочато створення «карцерної» системи у Франції, Великобританії та Німеччині. Невід’ємними її частинами були благодійні товариства і поліція, які з’єднували її проміжні елементи (притулки, богадільні, лікарні, школи, виправні колонії тощо).

Новим типом благочинних закладів у рамках «карцерної» системи стали заклади для малих дітей – ясла та дитячі садки, які створювалися в першу чергу для найбіднішого населення. Ясла виникли вперше в середині 1840-х років у Франції. За задумкою їхніх засновників, вони мали замінити дитині матір і уберегти від шкідливих умов життя серед злиденності.

Характерним для XIX ст. було пожвавлення і приватної та суспільної благодійності, заснованої на засадах індивідуальної підтримки і надання адресної допомоги. Наприкінці XIX ст. відбувається відтворення «відкритої» системи благодійності, що припускала надання допомоги нужденним вдома без з’ясування причин зубожіння. У Великій Британії в 1890-х роках нею було охоплено близько 220 тис. осіб.

У 1865 р. у Лондоні була заснована «Армія спасіння» - міжнародна християнсько-філантропічна організація, засновником якої був проповідник Євангельскої християнської Церкви Вільям Бут та його дружина Кетрін. У 1878 р. її було реорганізовано за військовим зразком та затверджено статут. Метою «Армії спасіння» було «спасіння Євангелієм» та соціальна допомога нужденним. У 1880-х роках діяльність «Армії спасіння» розгортається в США, а відтак і в інших країнах світу – в Канаді, Австрії, Франції, Швейцарії, Індії, Південній Африці.

У 1899 р. «Армія спасіння» була зареєстрована у Нью-Йорку як релігійна і благодійна організація, що виконує наступні завдання:

·        духовне, моральне і фізичне перетворення робітничого класу;

·        переродження злісних, злочинних, розбещених;

·        відвідування бідних і хворих;

·        проповідь християнства через відкриті й закриті збори.

Система державної соціальної допомоги на кінець XIX ст. в Європі і СІЛА включала два основні елементи: більш-менш розвинене соціальне законодавство, а також відповідні органи та заклади,які провадили соціальну політику держави. Сама наявність цих елементів підтверджувала факт визнання суспільством і державою суспільної допомоги за свій обов’язок. Разом з тим, ставало очевидним, що традиційні чиновники не спроможні ефективно виконувати цей обов’язок через відсутність спеціальної підготовки. Не можна було цього очікувати і від членів благодійних організацій, які, крім відсутності спеціальних знань, не мали й офіційного статусу, який би дозволяв їм виступати від імені держави. Саме тому в США вже наприкінці XIX ст. так звані «дружні візитери» (члени благодійних організацій) у більшості цих організацій були замінені на оплачуваних службовців.

 

2. Виникнення соціальної роботи як фахової діяльності

Ідея необхідності професіоналізму в соціальній роботі поступово формувалася у суспільній свідомості, а ще більше – у середовищі соціальних реформаторів і лідерів благодійних організацій, що привело до виникнення на початку XX ст. фаху соціального працівника. Країнами, де соціальна робота вперше оформилася як особливий вид діяльності, були Велика Британія і США. Але перший навчальний заклад – інститут з підготовки соціальних працівників – було засновано групою соціальних реформаторів в Амстердамі у 1899 р. На початку XX ст. в Європі та Америці вже діяло 14 шкіл соціальної роботи. Новий фах у Європі спочатку називали соціальною медициною, але згодом перейшли на американську назву – соціальна робота.

У процесі становлення соціальної роботи конкурували різні погляди щодо її суті і призначення, внаслідок чого утворилися дві її моделі:

1) науково-виробнича модель, яка ґрунтується на емпіричних методах і поціновує аналіз, техніку виконання;

2) гуманістично-демократична модель, яка спирається на філософські принципи і поціновує свободу вибору, здатність до особистого розвитку і права людини.

Попри те що на основі гуманістично-демократичної моделі створено міжнародні етичні стандарти соціальної роботи, домінантною парадигмою фаху стала саме наукова модель. Тому відлік історії соціальної роботи прийнято вести від часу її професіоналізації. Однак навіть такий відлік є проблематичним, оскільки в різних країнах соціальна робота професіоналізувалася в різний час. Крім того, відсутнє єдине розуміння самого поняття «професіоналізація». Одні вчені пов’язують її з виникненням спеціальної підготовки соціальних працівників, інші –з появою фахових асоціацій, розвитком наукових підходів у соціальній роботі та визначенням її фахових меж, з появою державної системи соціального забезпечення.

Американська дослідниця Філіс Дей пов’язує початок «професіоналізації» соціальної роботи зі створенням у 1913 р. спеціального бюро із соціальної роботи у межах Міжуніверситетського бюро професій. Український фахівець Ганна Попович стверджує, що визнання соціальної роботи як професії відбулося в США у 1915 р. Британська асоціація соціальних працівників у 1995 р. відзначила сторіччя медичної соціальної роботи, оскільки в 1895 р. у королівському госпіталі було створено спеціальні посади «елмонерів» (добровільних помічників).

Британський соціолог Т. Шанін стверджує, що «поняття соціальний працівник» увійшло в обіг наприкінці XIX – на поч. XX ст. Але як самостійний фах і академічна дисципліна «соціальна робота» утвердилася лише після Другої світової війни. Цьому посприяли деї New Deal («Нової справи», політичного курсу, що заклав основи соціального забезпечення) у США в 30-ті рр.. ХХ ст. та створення концепції «держави загального добробуту» (welfare state) у Європі у 40-і рр. В основі цих підходів лежить визнання права кожної людини на певний мінімум гідного існування і перетворення держави на гаранта реалізації цього права.

Проте невдовзі о з’ясувалося, що для втілення  цих ідей недостатньо прийняття відповідних законів і матеріальних ресурсів, а необхідна ще й спеціальна система індивідуальної допомоги людям, які з різних причин «не вписуються» у суспільство. Усі нормативні положення уряду, державне фінансування соціальних допомог були дійти до конкретного адресата, відповідати його потребам і запитам, а іноді й мали бути суттєво переглянуті, як того потребує практика. Реалізацію цієї функції взяли на себе соціальні працівники.

Загалом виникнення фаху «соціальна робота» важко пов’язати з конкретною датою, раціональніше розглядати його як історичний процес, який у своєму розвитку подолав такі етапи професіоналізації:

·        перетворення діяльності на основне заняття для певної групи людей;

·        організація спеціальних навчальних закладів для підготовки соціальних працівників;

·        формування професійної асоціації;

·        політична кампанія, спрямована на прийняття законодавчих актів щодо надання професійній асоціації офіційних повноважень;

·        розробка і затвердження етичного кодексу професії.

У кожній країні процес професіоналізації мав свої особливості щодо змістового наповнення, темпів перебігу. Фах соціального працівника став одним з багатьох фахів, які передбачали здобуття спеціальної освіти і отримання сертифіката.

 

ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1.     Вступ до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна [та ін.]. –  К. : Акадевидав, 2005. –  304 с.

2.     Горілий А. Історія соціальної роботи: навчальний посібник / А. Горілий –  Тернопіль : Видавництво Астон, 2004. –  174 с.

3.     Кубіцький С. Історія соціальної роботи в зарубіжних країнах / С. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ, 2009. – 298 с.

4.     Поліщук В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи : курс лекцій / В. А. Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль : ТДПУ, 2009. – 256 с.

5.     Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.] –  Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

6.     Фурман А.В., Підгурська М.В. Історія соціальної роботи: [навчальний посібник] / А. В. Фурман, М.В.Підгурська. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 174 с.

 

ДОДАТКОВА

1.     Костина Е. История социальной работы / Е. Костина. –  Владивосток : Издательство Дальневосточного университета, 2004. –  110 с.

2.     Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

3.     Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.]. –  М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с. –  (Серия «Высшее образование»).

4.     Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.] –  Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.     У чому суть соціального піклування?

2.     Які передумови формування системи соціального страхування?

3.     Чим відрізняються ліберальна, корпоративна, суспільна та патерналістська моделі соціальної роботи?

4.     У чому суть «карцерної» системи державної і суспільної опіки?

5.     Чи була «карцерна» модель прогресивнішою за  ізоляційну? Відповідь поясніть.

 

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

1.     Переваги та недоліки різних моделей соціальної роботи та соціального забезпечення.

2.     Професіоналізація соціальної роботи в західних країнах в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. Особливості цього процесу в різних країнах.

3.     Революційний, реформістський, антропологічний підходи до вирішення соціальних проблем. Переваги та недоліки кожного з них.