Тема
9. Україна в перші повоєнні роки (1945 р. — початок 50-х років)
План
1. Відновлення політики радянізації в
західних областях України.
2. Масові репресії радянського режиму
проти населення Західної України. Операція «Вісла».
3. Культурно-ідеологічні процеси в Україні.
1. Суть перетворень у західних
областях УРСР полягала у тому, щоб продовжити і завершити соціалістичну
перебудову "возз'єднаних" земель. З цією метою у Західній Україні
швидкими темпами мали бути здійснені індустріалізація, колективізація, культурна
революція, утвердження влади органів диктатури пролетаріату. Всі ці процеси і
мали створити умови для остаточної інкорпорації (включення до складу)
західноукраїнського регіону до СРСР.
Процес індустріалізації у
"возз'єднаних" землях мав свої особливості.
По-перше, значно вищі, ніж у східних
регіонах УРСР темпи промислового розвитку. Якщо 1940 р. підприємства західних
областей становили 4,7% загальної кількості підприємств України, то 1949 р. —
вже 12,6% (у важкій промисловості — відповідно 8,1 і 16,8%).
По-друге, суттєві якісні зміни у
традиційних галузях західноукраїнських областей. Якщо раніше лісова
промисловість краю вивозила за межі регіону майже всю лісову сировину в
непереробному або напівпереробному вигляді, то тепер її продукція стала базою
для розвитку місцевих галузей — деревообробної, паперової, хімічної
(Ужгородський диктово-меблевий і Мукачівський меблевий комбінати, Свалявський
лісохімічний завод, картонна фабрика у Львові та ін.).
По-третє, поява нових галузей
промисловості: машинобудівної та приладобудівної — на Львівщині; взуттєвої та
трикотажної — у Прикарпатті; рибопереробної — в Ізмаїльській області та ін.
По-четверте, відкриття у
західноукраїнському регіоні значних родовищ корисних копалин: 1946—1949 рр. у
Дрогобицькій області розвідані Угерське, Більче-Волицьке та Рудковське газоні
родовища, що мали не лише республіканське, а й союзне значення. У 1948 р.
завершено будівництво найпотужнішого у ті часи в СРСР та Європі магістрального
газопроводу Дашава — Київ, а 1951 р. західноукраїнський газ почала отримувати
Москва.
Помітний прорив у промисловому
розвитку західноукраїнських земель супроводжувався і негативними факторами.
Скроєна сталінською моделлю індустрія краю переймала й успадковувала традиційні
її вади: диспропорційний розвиток, що виявлявся у відставанні легкої та
харчової галузей промисловості, домінування кількісних показників над якісними,
відсутність закінченого технологічного циклу, залежність від союзного центру та
ін.
Економічна модернізація вимагала
значної кількості освічених кваліфікованих робітників. Тому велика увага під
час перетворень у західноукраїнських землях приділялася питанням освіти.
Радикальні соціально-економічні
зрушення відбувалися у сільському господарстві західноукраїнських областей. Ще
1944 р. було відновлено процес примусової форсованої колективізації.
Щоб остаточно зламати опір
нововведенням з боку західноукраїнського населення, радянська влада повела
активну боротьбу проти Української греко-католицької церкви (УГКЦ), яка була
одним з важливих чинників суспільно-політичного життя цього регіону. В умовах
тривалої української бездержавності УГКЦ поступово перетворилася на
традиційного посередника між українцями і офіційною владою, духовну опору і
натхненника національно-визвольної боротьби, зв’язуючу ланку між
західноукраїнським регіоном і Заходом.
Розгортанню наступу на УГКЦ сприяли
і смерть митрополита А. Шептицького (листопад 1944 р.), і повоєнне загострення
відносин Заходу і Сходу, що поступово переросло у "холодну війну".
Намагаючись знайти спільну мову з пануючим режимом і уникнути кровопролиття у
західноукраїнському регіоні, наступник Шептицького митрополит Й. Сліпий
надсилає у грудні 1944 р. до Москви делегацію УГКЦ. Цю делегацію прийняв голова
Ради у справах релігійних культів при Раднаркомі СРСР полковник державної
безпеки І. Полянський. Під час зустрічі представники УГКЦ ознайомили його з
життям церкви, проголосили звернення Й. Сліпого "До духовенства і
віруючих", де містилися заклики до бандерівців "вернутися з
неправильного шляху"; передали 100 тис. крб. у фонд Червоного хреста на
оборону країни. Демонструючи свою лояльність до режиму, один з представників
греко-католиків все ж зауважив, що у західному регіоні будь-які зміни необхідно
"робити обережно". Не бажаючи вступати у конфлікт з УГКЦ під час
війни, сталінське керівництво пообіцяло греко-католикам вільне відправлення
богослужінь.
Проте вже в середині березня 1945 р.
з'являється детальна інструкція ліквідації УГКЦ. Діючи за інструкцією, органи
держбезпеки у квітні заарештували всіх українських греко-католицьких єпископів
на чолі з митрополитом Й. Сліпим. У короткий час було ліквідовано церковні
освітні установи, розгромлено митрополію та єпархіальні управління. Проведено
арешти серед монахів, монашок та духовенства — понад 2 тис. осіб.
8—10 березня 1946 р.
"ініціативна група" , до складу якої увійшли відомі релігійні діячі
Г. Костельник, М. Мельник, А. Пельвецький, що мала на меті розрив унії з Римом
та возз'єднання греко-католицької церкви з російською православною церквою,
скликала Собор у Львові у храмі св. Юра, у якому взяли участь 214 священиків і
19 світських осіб. Згідно з рішеннями цього зібрання Брестська унія 1596 р.
скасовувалася, а греко-католицька церква "возз'єднувалася" з
російською православною церквою.
Отже, суть повоєнних суспільних
перетворень у західних областях України полягала у продовженні та завершенні
соціалістичної перебудови "возз'єднаних" земель. Шляхом активної
"радянізації" планувалося відтіснити "старе" (звичаї,
релігію, організацію праці, суспільні структури, лідерів та ін.) і ствердити
"нове" з метою "органічного" приєднання цього регіону до
складу СРСР.
2. Відновлення радянської влади в
західних областях України супроводжувалося посиленням репресивного тиску на
місцеве населення. Основною метою репресій було створення сприятливих умов для
"радянізації" краю, експлуатації його демографічного та природного
потенціалів; насильне залучення населення до радянської системи господарювання;
руйнація національних структур самозахисту, духовним осередком яких була
Українська греко-католицька церква; максимальне звуження соціальної бази і
збройного опору, очолюваного ОУН—УПА; остаточне утвердження на місцях органів
радянської влади.
Арешти, вбивства, конфіскації майна,
масові депортації, запровадження системи заручництва — далеко не повний перелік
форм і методів репресивного тиску на місцеве населення. Своєрідним сигналом до
початку репресій стало розпорядження НКВС СРСР від 7 січня 1944 р., у якому
зазначалося: "...усіх виявлених пособників на території України заарештувати
з конфіскацією майна і відправити до Чорногорського спецтабору"
(Красноярський край). З наближенням фронту до західноукраїнських земель
репресивна діяльність радянського режиму посилюється. Зокрема, у березні 1944
р. з'являється нове розпорядження НКВС СРСР, у якому вказувалося: "Сім'ї,
у складі яких є оунівці, що перебували на нелегальному становищі, а також сім'ї
засуджених оунівців взяти на облік і виселити до тилових областей Союзу".
15 травня 1945 р. М. Хрущов провів у
Львові нараду із секретарями обкомів КП(б)У і начальниками управлінь НКВС. У
своїй доповіді він вимагав рішучих каральних акцій проти сімей повстанців, а
також рекомендував застосовувати "нові методи роботи", суть яких
полягала у створенні в західноукраїнському краї атмосфери "кругової
поруки" та взаємної підозри. У кожному селі мали бути відібрані заручники
із заможних селян, які мусили повідомляти офіційну владу про наміри та дії
повстанців. Водночас їх суворо попереджали, що вони несуть відповідальність за
будь-яку подію, що станеться на території сільської ради. Крім цього, місцеві
радянські активісти мали стежити за заручниками і в разі їхньої
неблагонадійності заарештовувати і виселяти. Хрущов вимагав організовувати
збори селян, на яких оголошувати імена тих, хто допомагає повстанцям, і
застосовувати проти них репресії.
Основними жертвами репресивних акцій
були, як правило, члени сімей оунівців і так званих "бандпособників",
куркулі з сім'ями, стара західноукраїнська інтелігенція, священики
греко-католицької церкви. Про масовий характер репресій переконливо свідчить
той факт, що лише протягом 1946—1948 рр. у східні райони СРСР було депортовано
майже 500 тис. західних українців.
Операція "Вісла" — це
завершальний етап процесу переселення українського населення із території
Закерзоння (Лемківщина, Посяння, Підляшшя, Холмщина). Початок цьому процесу
було покладено 9 вересня 1944 р. угодою між польським Тимчасовим комітетом
національного визволення та урядом УРСР, відповідно до якої українське
населення, що проживало в Закерзонні, мусило добровільно переїхати до
Радянської України. Цю масштабну міграцію можна поділити на три етапи:
I етап — "добровільне
переселення" (вересень 1944 — серпень 1945 рр.). У цей період по селах
почали свою роботу переселенські комісії, створені з представників УРСР та
Польщі, які проводили агітацію за переселення. Проте місцеві жителі не
поспішали залишати обжиті місця та зароблене важкою працею майно, крім того,
вони боялися колективізації та сталінських репресій, які вже мали місце в
Західній Україні наприкінці 30-х — на початку 40-х років. Саме тому в русло
добровільного переселеним потрапляли переважно люди, господарства яких були
знищені війною, малозаможні, або ж ті, хто зазнав чи боявся репресивних дій з
боку підпільних польських формувань. Тому до 1 березня 1945 р. в Україну із
Закерзоння переселилася лише 81 тис. осіб.
II етап — "насильницька
депортація" (вересень 1945 — середина 1946 рр.). З другої половини 1945 р.
добровільне переселення майже припиняється, більше того, почався процес
нелегального повернення українців, які відчули важку руку сталінського режиму,
на старі місця проживання. Відповіддю польської сторони на небажання українців
залишати свої домівки та землі предків став відкритий терор. Спочатку
інструментом репресій були збройні формування Армії Крайової, вояки якої
грабували та палили українські села, вбивали їхніх жителів. Проте навіть цих
жорстоких дій виявилося замало, щоб зламати опір українців, які не бажали
переселятися в УРСР. Саме тому восени 1945 р. головний уповноважений уряду УРСР
у справах евакуації порушив клопотання перед польським урядом про "надання
військової допомоги у прискоренні масової депортації населення".
Відповіддю Варшави на це "прохання" став наказ трьом польським
дивізіям примусово відселити українське населення з 50-кілометрової
прикордонної смуги на територію УРСР. В разі відмови українців від переселення
планувалося примусове відселення їх у глиб Польщі, за ріку Сян. Процес
відселення супроводжувався вбивствами, пограбуваннями, мародерством. Під тиском
таких "аргументів" на залізничних станціях збиралися натовпи бажаючих
переїхати на територію УРСР.
Акція насильницької депортації, що
розпочалася у вересні 1945 р., закінчилася у серпні 1946 р. Внаслідок цього в
УРСР було переселено 482 тис. осіб — 96,8% українського населення Закерзоння.
ІІІ етап — "операція
"Вісла" (квітень — липень 1947 р.). Формальним приводом для початку
цієї репресивної акції стала загибель у березні 1947 р. у бою з формуваннями
УПА заступника міністра оборони Польщі К. Свєрчевського. Одразу після цієї
події польським керівництвом було прийнято рішення про виселення українців і
членів змішаних українсько-польських сімей з українських етнічних та прилеглих
земель (Посяння, Лемківщини, Холмщини, Підляшшя) і поселення їх у так званих
повернутих західних та північних районах з обов'язковим розпорошенням серед
польського населення. Ці репресивні дії і становили основний зміст операції
"Вісла". Репресивна акція була скоординованою на міждержавному рівні
дією — під час її проведення відділи НКВС та чехословацької армії заблокували
східні та південні кордони Польщі. За польськими даними, депортовано було 140,5
тис. осіб, ув'язнено в концтаборі Явожно 3800 осіб, а вбито понад 650 осіб.
Отже, у середині 40-х років
українське населення Закерзоння стало жертвою масових насильницьких депортацій,
які до серпня 1946 р. здійснювалися у напрямку УРСР, а з квітня 1947 р. — у
глиб Польщі. Суттю операції "Вісла" було "очищення" теренів
Південно-Східної Польщі від автохтонного українського населення та цілковита
асиміляція українців-переселенців у польському середовищі.
3. У 1946 р. побачили світ
сумнозвісні постанови ЦК ВКП(б) "Про журнали "Звезла" і
"Ленінград", спрямовані проти творчості А. Ахматової і М. Зощенка,
"Про кінофільм "Большая жизнь" та ін., що стали не лише
своєрідним сигналом, а й, як зазначалося у редакційній статті журналу
"Більшовик України", "бойовою програмою" нової ідеологічної
атаки. Вже за шаблоном, виготовленим у Москві, цього ж 1946 р. ЦК КП(б)У
ухвалами кілька постанов "Про перекручення і помилки у висвітленні
української літератури в "Нарисі історії української літератури",
"Про журнал сатири і гумору "Перець", "Про журнал
"Вітчизна" та ін. Усі ці документи, як правило, містили три тези:
критику націоналізму; вказівку на недостатнє висвітлення у художній і творчості
проблем сучасності; заклик до розгортання більшовицької критики і самокритики.
Почалася чергова кампанія морально-політичного тиску на суспільство,
інспірована тодішнім головним ідеологом А. Ждановим і тому названа
"ждановщиною". Її перший етап в Україні проходив під гаслом боротьби
проти "націоналізму". Особливо чітко це виявилося після вересневого
1947 р. пленуму правління Спілки письменників України, коли посилилося відверте
публічне цькування і пряме звинувачення у "націоналізмі" М.
Рильського (за твори "Мандрівка в молодість", "Київські
октави",), Ю. Яновського (роман "Жива вода"), І. Сенченка (повість
"Його покоління"), О. Довженка (кіносценарій "Україна в
огні") та ін.
У серпні 1947 р. розширюється фронт
ідеологічної атаки сталінізму на українську інтелігенцію: вогонь несправедливої
критики переноситься на велику групу науковців республіки. Так, саме у серпні
ЦК КП(б)У ухвалив постанову "Про політичні помилки і незадовільну роботу
інституту історії України академії наук УРСР". Різкій критиці були піддані
праці С. Білоусова, К. Гуслистого, М. Петровського, М. Супруненка, Л. Славіна,
1 Ф. Ястребова та ін. їх звинувачували у відході від більшовицького принципу
партійності, антинауковості, відродженні основних ідей історичних концепцій
Антоновича, Грушевського, висвітленні історії України ізольовано від історії
інших народів СРСР, відмові від акценту на боротьбу класів тощо. Справжня ж
суть цих критичних зауважень полягала у відстоюванні владою монополії на
трактування історичного процесу, що є однією з важливих умов функціонування
будь-якої тоталітарної держави.
Другий етап кампанії
морально-політичного тиску на суспільство відкриває розгорнута наприкінці 1948
р. боротьба проти "низькопоклонства" перед Заходом, а згодом — і
проти "космополітизму". Відіграючи роль ідеологічного забезпечення
консервації пануючого режиму, кампанія проти "космополітизму" мала на
меті посилити культурно-ідеологічну ізоляцію країни; не тільки розколоти
інтелігенцію, а певною мірою протиставити її іншим соціальним групам
суспільства; розпалити шовіністичні та антисемітські настрої, посилити процес
русифікації; відновити важливий фактор функціонування тоталітарного режиму —
образ внутрішнього ворога, що в роки війни дещо відійшов у тінь.
Сигналом до рішучої атаки проти
космополітів стала редакційна стаття "Про одну антипатріотичну групу
театральних критиків", опублікована в січні 1949 р. у газеті
"Правда". Відгомоном цієї статті в Україні стало навішування ярликів
"безродних космополітів" на літературних і театральних критиків О.
Борщагівського, А. Гозенпуда та ін. Кампанія боротьби з космополітизмом
призвела до негативних наслідків: у літературі та театрі, по суті, зникло
поняття мистецької школи; поглибилася ізоляція від надбань західної культури;
остаточно зникла атмосфера творчої змагальності; театральна та літературна
критика перетворилася із засобу стимулювання творчого розвитку на засіб
втримання митців у рамках офіційного "соціального замовлення";
катастрофічно для мистецтва була обмежена свобода творчості.
Поштовхом до нової хвилі критики
творчої інтелігенції стала редакційна стаття газети "Правда" від 2
липня 1951 р. "Проти ідеологічних перекручень у літературі". У цій
статті популярний вірш В. Сосюри "Любіть Україну", написаний ще 1944
р., називається "в основі своїй ідейно порочним твором", під яким
могли підписатися Петлюра, Бандера; М. Рильському нагадували про "серйозні
ідеологічні помилки"; гострій критиці піддавалася опера К. Данькевича
"Богдан Хмельницький".
Отже, ідеологічний наступ
тоталітарного режиму наприкінці 40-х — на початку 50-х років зумовлений низкою
внутрішніх і зовнішніх чинників. Погромні ідеологічні кампанії були реакцією на
розгортання і поглиблення "холодної війни"; способом посилення
культурно-ідеологічної ізоляції країни; формою зміцнення тотального
ідеологічного контролю за суспільними процесами; засобом реанімації образу
внутрішнього ворога — важливого фактора функціонування тоталітарного режиму;
методом нейтралізації активної патріотично настроєної національної еліти. І
хоча ці кампанії не могли зупинити духовного розвитку народу в цілому, вони
гальмували його досить суттєво, даючи змогу режимові консервуватися, а
командно-адміністративній системі стабілізуватися.
Запитання на закріплення матеріалу
1. Визначте
основні напрями радянізації західних областей.
2. Якими були причини та наслідки операції
«Вісла»?
3. Що
потрібно розуміти під «ідеологічними кампаніями»?