Тема
4. Культура і духовне життя в України в 1917—1921рр.
План
1. Умови
розвитку освіти.
2. Стан
науки.
3. Українське
мистецтво.
4. Церковне
життя.
1.
Зусиллями української інтелігенції
після Лютневої революції 1917 р. поширювалися національні культурно-освітні
організації — «Просвіти», які найбільш
активно діяли серед сільського населення. «Просвіти» організовували бібліотеки,
драмгуртки, хорові колективи, лекторії тощо. Вони налагоджували видавничу
справу, розповсюджували українські книги, газети, часописи. У роботі «Просвіт»
охоче брали участь відомі українські письменники, поети, композитори, актори.
Завдяки діяльності «Просвіт» багато українців уперше дізналося про славне
минуле свого народу, його боротьбу за національне й соціальне визволення,
прилучалося до скарбниці вітчизняної і світової культури. «Просвітяни» охоче
виступали перед масовою аудиторією, на мітингах, святкуваннях ювілеїв,
пам'ятних дат, клопоталися про організацію українських шкіл та гімназій. У
квітні й вересні 1917 р. у Києві відбулися просвітянські з'їзди, які сприяли консолідації
«Просвіт». На початку осені в Україні діяли 952 культурно-освітні установи
«Просвіти».
З часом під впливом бурхливих подій,
цілеспрямованої діяльності політичних партій робота «Просвіт» стала набувати
більш виразного політичного характеру. Вони дедалі частіше згуртовували людей,
виходячи з їхніх бажань служити справі будівництва незалежної української держави,
не обмежуючись лише культурно-освітньою роботою. «Просвіти» залучали до
визвольної боротьби тисячі раніше байдужих до національної справи українців.
Нова влада прагнула підпорядкувати
своїм інтересам діяльність усіх культурно-освітніх та мистецьких закладів. Так,
уже 17 лютого 1918 р. Народний секретаріат освіти України видав розпорядження місцевим радам
«Про введення контролю над діяльністю кінематографів і театрів», у якому
зазначалося, що «всі кінематографи і театри служать, як і школи, народній освіті»,
що треба «закривати їх, якщо вони руйнують творчу роботу Радянської влади у цій
галузі». Пізніше, в умовах громадянської війни були націоналізовані й
поставлені під контроль відповідних державних установ кінематографи, театри,
бібліотеки, музеї та інші культурні і мистецькі установи.
Протягом громадянської війни
склалася ціла система культурно-освітніх закладів, пристосована для проведення
політичної лінії правлячої більшовицької партії. Цю роботу координував
утворений на початку 1919 р. Народний комісаріат агітації і пропаганди, який
спочатку очолював Артем (Ф. Сергеєв), а пізніше відома більшовичка з Росії — О. Коллонтай. Політико-освітньою роботою
займався також позашкільний відділ Наркомату освіти УСРР. Під контролем цих
органів працювала густа мережа закладів комуністичного спрямування — клуби, народні будинки,
бібліотеки, хати-читальні, сільбуди тощо. Наприкінці 1920 р. в Україні діяло 15
тис. культурно-освітніх закладів. Прагнучи якнайширше охопити своїм впливом
населення, особливо селянство, більшовики створювали мобільні засоби політичної
агітації — агітпоїзди, агітмайданчики, агітпароплави, колективи яких
організовували лекції, концерти, мітинги, друкували та розповсюджували брошури,
листівки, газети, політичні плакати.
1917—1920
рр. відзначені докорінною ломкою старої системи народної освіти, пошуками нових
форм, які відповідали б характеру і завданням політичних режимів в Україні.
Велика заслуга Центральної Ради
полягала в тому, що вона розгорнула будівництво української школи. За короткий
час на приватні й громадські кошти було засновано 53 українські гімназії,
укладено навчальні програми для шкіл, розроблено план українізації школи.
Більшовики прагнули будувати
принципово нову школу, відкидаючи як дореволюційний досвід, так і надбання
Центральної Ради. В деяких місцях нова влада починала діяльність із
переслідування вчителів українознавчих дисциплін. На чолі перетворень у галузі
освіти кінця 1917 — початку 1918 р.
стояв Народний секретаріат освіти, керований В. Затонським. Свою діяльність
секретаріат будував на підставі розпоряджень і декретів, що видавалися
центральною владою Росії. Згідно з цими вказівками навчальні плани піддавалися
кардинальній переробці. Історію, літературу, інші гуманітарні дисципліни
пропонувалося викладати на засадах ідей соціалізму. Скасовувалося викладання
Закону Божого.
У період гетьманату тривала
українізація шкільної справи. Прагнучи уникнути конфліктів із батьківськими
комітетами, Міністерство народної освіти утримувалося від реорганізації
російських шкіл, в них лише вводились українська мова, історія і географія
України як обов'язкові предмети. Українською мовою було видрукувано декілька
мільйонів підручників. Наприкінці врядування гетьмана в Україні діяло 150
українських гімназій. Враховуючи, що справа українізації шкіл, особливо
початкових, найбільше гальмувалася за відсутності кваліфікованих педагогів,
Міністерство народної освіти приділило увагу впровадженню вивчення української
мови в учительських семінаріях.
За доби Директорії українізація
школи провадилася ще інтенсивніше, але в зв'язку зі швидким перебігом
політичних подій закріпити її результати не вдалося.
1919
р. українізація народної освіти була
перервана. Радянська влада основну увагу звертала на соціальне реформування
школи, підпорядкування її завданням «комуністичного виховання».
У липні 1919 р. Раднарком УСРР
схвалив «Положення про єдину трудову школу Української СРР», за яким у
республіці впроваджувалося безплатне навчання і обов'язковість його для всіх
дітей віком від 7 до 16 років. Уряд УСРР старанно копіював відповідні акти у
галузі народної освіти в Росії, у тому числі й очевидне безглуздя: положення
про перетворення школи на «самообслуговуючу школу-комуну, яка ґрунтується на
вільному вихованні». Передбачалося також скасування п'ятибальної системи в
оцінці знань учнів. Ці сумнівні нововведення були навіяні загальною політичною
обстановкою, впровадженням «воєнно-комуністичних» начал у всі форми суспільного
життя.
Викладачі України, зокрема об'єднані
у Всеукраїнській вчительській спілці —
організації, яка виникла 1917 р. і перебувала під впливом боротьбистів, — негативно реагували на реформи радянської
влади в шкільній справі. Тому в лютому 1920 р. спілку було розпущено, а
вчителів республіки включили до Всеросійської спілки працівників освіти, яка
перебувала під повним контролем більшовиків.
У 1920 р. зроблено нову спробу
створити життєздатну радянську систему народної освіти. Усі нижчі й середні
державні, громадські й приватні школи України реорганізовувалися в єдину
загальноосвітню трудову семирічну школу, що мала два ступені: 1—4 класи та 5—7
класи. Після закінчення семирічки випускники могли продовжувати навчання у
середніх професійно-технічних школах. Того ж року радянська влада нарешті
розгорнула кампанію впровадження в школах УСРР української мови.
Незважаючи на складні умови воєнного
часу, в народній освіті України 1917—1920
рр. відбулися позитивні зрушення. Наприкінці 1920 р., згідно з офіційними
даними, в Україні налічувалося 21,9 тис. загальноосвітніх шкіл — дещо більше,
ніж напередодні революції. За ці роки обліковий склад учнів зріс з 1,7 до 2,25
млн. Однак близько 1 млн дітей усе ще залишалося поза школою, а сотні тисяч
записаних у відповідні класи, за умов голоду і розрухи, не відвідували заняття.
Чимало шкіл не були готові до роботи і через деякий час закривалися. У 1920 р.
майже всі шкільні приміщення потребували невідкладного ремонту, але на це не
було коштів.
У грудні 1919 р. В. Ленін підписав
декрет «Про ліквідацію неписьменності серед населення РСФРР», який передбачав:
«З метою надання всьому населенню республіки можливості свідомої участі в
політичному житті... все населення республіки віком від 8 до 50 років, що не
вміє читати, писати, зобов'язане вчитися грамоти рідною чи російською мовою за
бажанням». Робочий день тих, хто навчався в школах для неписьменних,
скорочувався на 2 години зі збереженням заробітної плати. Відповідно до цього
декрету розгорнулася робота в Україні. В серпні 1920 р. була утворена
Республіканська комісія по боротьбі з неписьменністю, яку очолив голова ВУЦВК
Г. Петровський. На місцях утворювалися губернські, повітові й волосні комісії.
Наркомат освіти і губернські відділи народної освіти видавали підручники,
розробляли програми для лікнепів. У 1920 р. в Україні діяло близько 7 тис.
таких шкіл і гуртків, де навчалося понад 200 тис. чоловік. Частина неписьменних
опановувала грамоту самостійно.
Центральна Рада опрацювала план
заснування вузів з українською мовою викладання. Частково він був реалізований
за гетьманату. 6 жовтня 1918 р. урочисто відкрився перший державний український
університет у Києві, 22 жовтня — другий
український університет у Кам'янці-Подільському. Українські університети планувалося заснувати і
в інших містах України. У Полтаві зусиллями місцевого земства і «Просвіти» було
засновано історично-філологічний факультет майбутнього Українського
університету.
В умовах більшовицької влади
розгорнулася революційна ломка системи вищої освіти. Більшість викладачів і
студентів вузів насторожено, а часом і вороже зустріла нову владу й не мала
намірів брати участь у перетвореннях, очолюваних комуністами, їхні симпатії
були на боці антибільшовицьких сил. Чимало їх брало участь у боротьбі з
більшовиками, загинуло в роки війни або опинилося в еміграції. Ця обставина
ускладнила становище більшовиків, бо створення нового ладу, налагодження
економічного життя доводилося вести без підтримки висококваліфікованих
спеціалістів. У цій ситуації розпочалася боротьба за вищу школу. В березні 1919
р. уряд УСРР за прикладом РСФРР видав декрет про нові правила прийому до вузів.
Оголошувалося, що в першу чергу прийматимуться представники робітничого класу і
трудового селянства. Для них вступні іспити скасовувались, а документи про
закінчення середньої школи не вимагалися. Було скасовано також плату за
навчання, а студентів забезпечували стипендією.
Для звуження впливу старої
професури, викладачів і антибільшовицьки налаштованого студентства було
реорганізовано управління вищою школою. Вводилася посада комісара вузу, що
призначався наркомом освіти. До факультетських рад включалися представники
студентства, кількість яких у радах дорівнювала кількості викладачів. Від
автономії вузів нічого не залишилось. Університети в Україні взагалі були
ліквідовані, а на їхній основі утворювалися галузеві навчальні заклади, зокрема
інститути народної освіти.
Щоб готувати робітничу і селянську
молодь до навчання в вузах, у 1920 р. було відкрито робітничі факультети
(робітфаки).
Наприкінці 1920 р. в Україні
працювало 38 вузів, у яких навчалось 57 тис. студентів. Це було значно більше,
ніж до революції. Крім того, існувала мережа середніх навчальних закладів, вона
налічувала 665 профшкіл і 13 робітфаків, у яких навчалося понад 60 тис.
студентів. Однак таке збільшення чисельності вищих і середніх спеціальних
навчальних закладів супроводжувалося погіршенням якісних показників роботи.
2. Складності революційного часу
відбились і на стані науки в Україні. Але у ці роки в її вузах і
науково-дослідних центрах продовжували працювати видатні вчені - хімік Л.
Писаржевський, біохімік О. Палладій, мостобудівник-новатор Є. Патон, філолог, історик і сходознавець
А. Кримський, історики Д. Ба-галій, В. Бузескул, гідромеханік Г. Проскура, один
із засновників вітчизняної школи газотурбобудування В. Маковський, математики
Д.Граве і М.Кравчук та багато інших.
Разом з тим частина вчених, особливо
тих, які активно включилися в політичну боротьбу, змушена була залишити
Україну, рятуючись від переслідувань і голодної смерті. Багато з них
продовжували наукову роботу в еміграції.
Улітку 1918 р., за гетьманату, з
числа видатних учених була організована Комісія зі створення Української
академії наук (УАН).
Розробка концепції УАН виявила
розбіжності у підході різних груп учених до питання про характер і завдання
всеукраїнського наукового центру. Українознавці М. Грушевський, Д. Багалій, М.
Василенко та інші бачили майбутню Академію найвищою науковою інституцією, що
мас за мету, крім загальнонаукових завдань, всебічне вивчення української
культури і української мови, сучасності й минулого України та її сусідів.
Робота нової Академії мала стати важливим чинником у пробудженні української
національної самосвідомості.
Гетьман запропонував пост президента
Академії М. Грушевському, але той відмовився. Очолив найвищий науковий заклад
України В. Вернадський.
Урочисте відкриття Української
академії наук відбулося 24 листопада 1918 р. Першими дійсними членами
(академіками) були призначені В. Вернадський (президент), А. Кримський
(неодмінний секретар), Д. Багалій, М. Кащенко, В. Косинський, О. Левицький, М.
Петров, С. Смаль-Стоцький, Ф. Тарановський, С. Тимошенко, М. Туган-Барановський,
П. Тутковський. Свого часу в Науковому товаристві їм. Т. Г. Шевченка та
Українському науковому товаристві у Києві активно працювала частина цих учених.
Своєю подвижницькою діяльністю вони багато у чому підготували створення
Академії наук. За радянської влади УАН продовжувала діяти, але склад її дещо
змінився: деякі видатні учені-академіки опинилися в еміграції.
Академія наук включала три
структурних відділи: історично-філологічний, фізико-математичний і
соціально-економічний. При УАН діяла Національна бібліотека. Під керівництвом
академіка В. Вернадського працювала Комісія з вивчення природних багатств
України. В 1919—1920 рр. учені Академії
наук розробили найновіші правила українського правопису. Розпочалось академічне
видання творів Т. Шевченка та І. Франка.
3.
Літературний процес в Україні 1917—1921 рр. пов'язаний як з іменами вже відомих
письменників і поетів, так і з новими іменами літераторів, талант яких почав
розкриватися в умовах революції і визвольних змагань. Політичні симпатії
більшості з них були на боці українських національних партій, Центральної Ради,
а пізніше Директорії. Разом з військами УНР частина з них у 1919 р. відступила
до Кам'янця-Подільського. Там опинилися Олександр Олесь, Остап Вишня, Володимир
Сосюра та ін. Тоді вже відомий поет, переконаний прихильник самостійної
Української Народної Республіки Григорій Чупринка 1917 р, писав: «Єдність і
згода, Право й свобода — Доля найкраща
народа». Чупринка був непримиренним противником більшовизму і у 1921 р. загинув
у боротьбі з ним.
Не всі залишилися в Україні. Частина
зазнала гіркої долі емігрантів. Серед них —
Олександр Олесь, про якого М. Грушевський писав як про «найбільшого з нині
живучих поетів на Україні». Сповнені безмежної любові до рідної України, його
поезії знаходили широкий відгук у суспільстві.
Вільні від бюрократичного
«регулювання», закостенілих канонів і обов'язкових підходів, поети і
письменники по-різному, відповідно до власних уподобань, світосприймання,
літературних традицій і політичних симпатій відбивали дійсність, історичний
процес, свідками, а нерідко й активними учасниками якого вони були.
Емоційно-радісним збудженням просякнута поема молодого Павла Тичини «Золотий
гомін», написана 1917 р. і присвячена святкуванням з нагоди проголошення
Першого універсалу Центральної Ради. Романтичними настроями наповнені його «Сонячні
кларнети», видрукувані 1918 р. У добу Центральної Ради П. Тичина разом з А.
Ніковським і С. Єфремовим був співредактором популярної
національно-демократичної газети «Нова Рада».
Помітною течією в поезії цього
періоду був романтизм, що його представляли В. Сосюра, В. Чумак, В.
Еллан-Блакитний та інші. Події воєнних років В. Сосюра яскраво змалював в
автобіографічному творі «Третя рота». Від листопада 1918 р. до лютого 1920 р.
поет служив в армії УНР, до якої він вступив добровольцем, і у складі 3-го
Гайдамацького полку пройшов з боями «Вкраїну з краю в край». Після поразки
Директорії В. Сосюра став червоногвардійцем, а у травні 1920 р. вступив до
більшовицької партії.
Співзвучними настроям радикальної
української молоді, яка з революцією пов'язувала надії на створення незалежної
радянської республіки в Україні, були книги віршів В. Чумака «Заспів» (1920) і
В. Еллана-Блакитного «Удари молота і серця» (1920). Член партії боротьбистів
Василь Чумак у 1919 р. був залишений у Києві для підпільної роботи в
денікінському тилу. В боротьбі за радянську владу і незалежність України він
був готовий на все. «Ми гімни тобі заплели, червоний тероре», - писав Чумак. У
листопаді 1919 р. він був розстріляний денікінцями. Збірку його віршів
видрукувано посмертно.
Гурток молодих українських
літераторів, які об'єдналися навколо журналу «Книгар», започаткував знамените
літературне угруповання «неокласиків». Це —
М. Зеров, П. Филипович, М. Рильський, М. Драй-Хмара, Ю. Клен (О. Бурггардт).
Частина молодих українських митців приєдналася до символістів. Серед них — П. Тичина, Я. Савченко, Д. Загул та ін.
Відомим представником ще одного
оригінального літературного напряму тих часів —
«панфутуризму» — був М. Семенко.
Уявлення про його творчість дає мініатюра «Картка» —
справжній поетичний шедевр, витворений 1918 р.
У 1917—1920 рр. відчутних змін
зазнала театральна справа. За часів гетьмана був заснований Український театр
драми та опери, виник
ряд інших творчих колективів.
У серпні 1919 р. уряд УСРР
перетворив на державні всі кращі театри. Ще раніше, у дні святкування дня
народження Т. Шевченка, Український театр драми та опери, заснований за
гетьмана, був реорганізований у Перший театр Української Радянської Республіки
імені Шевченка. У цьому театрі працювали як корифеї української сцени — О. Мар'яненко, Г. Борисоглібська, так і молоді
талановиті майстри О. Сердюк, Л. Гакебуш, К. Кошевський та інші. 1919 р. був
для театру знаменним — до його трупи
влився
колектив молодих митців на чолі з
Лосем Курбасом. Наваторський театр Леся Курбаса згодом став одним з
найпомітніших явищ у радянській Україні. Він відійшов від традиційних
етнографічних форм у театральному мистецтві, застосував нову сценографію, нові
імпресіоністичні підходи. У 1920 р. Курбас створив виставу за поемою Т.
Шевченка «Гайдамаки».
1919
р. було засновано Новий драматичний
театр ім. І. Франка, на чолі якого став молодий Гнат Юра. Цей театр згодом став
одним з провідних театрів республіки. У 1923 р. він переїхав до Харкова, а у
1926 р. — до Києва.
У містах і селах виникло багато
самодіяльних оркестрів народних інструментів, державних, професійних хорів, мандрівних
хорових капел. У 1918 р., за гетьмана, було засновано Державний симфонічний
оркестр під проводом О. Горілого, що в 1919 р. за радянської влади виступав як
Республіканський симфонічний оркестр імені М. Лисенка. Симфонічні оркестри
працювали також у Харкові, Катеринославі, Одесі. В 1919 р. кооперативна спілка
«Дніпросоюз» об'єднала два хори, організовані для популяризації української
пісні, в Державну українську мандрівну капелу (в абревіатурі — «ДУМКА»). Цим
колективом з 1919 р. керував Нестір Городовенко. За короткий час ним був
освоєний великий репертуар, що складався з творів М. Лисенка, М. Леонтовича,
українських народних пісень, колядок, щедрівок, веснянок. Усі концерти «ДУМКИ»,
що відбувалися в містах і селах, на станціях, заводах і фабриках України,
перетворювалися на національне свято.
За гетьмана була заснована
Українська державна капела під проводом О. Кошиця.
На початку 1919 р. відділ музики
Міністерства народної освіти УНР створив у Києві новий хоровий колектив — Українську республіканську капелу (УРК), якою
керували К. Стеценко і О. Кошиць. У 1919—1920
рр. колектив із тріумфом виступив в Чехо-Словаччині, Австрії, Швейцарії,
Франції, Бельгії, Англії, Голландії. Поразка УНР унеможливила повернення
більшості співаків на Батьківщину. В липні УРК розпалася, давши життя кільком
творчим колективам, котрі залишилися в еміграції.
У 1920 р. на базі
музично-драматичної школи ім. М. Лисенка було створено Київський
музично-драматичний інститут. В Україні у цей час плідно працювали видатні
композитори М. Леонтович, Я. Степовий, Л. Ревуцький, Г. Верьовка, Б. Лятошинський та інші.
Визначним явищем в історії
українського мистецтва було утворення Української академії мистецтв. Активно
цьому сприяли М. Грушевський — голова
Центральної Ради, І. Стешенко —
генеральний секретар освіти, М. Біляшівський —
директор Київського міського музею, інші визначні політичні діячі, художники,
вчені. 4 листопада Центральна Рада затвердила статут Академії, а 5 грудня 1917
р. відбулось урочисте її відкриття. Видатні українські художники Михайло
Бойчук, Микола Бурачек, Михайло Жук, Василь та Федір Кричевські, Абрам Маневич,
Олександр Мурашко, Георгій Нарбут стали першими членами Академії мистецтв.
Ректор Української академії мистецтв
М. Бойчук згуртував навколо себе талановиту молодь, переважно селянського
походження, якій були відомі й зрозумілі традиції народного мистецтва.
З 1917 р. в Україні працював
видатний графік Г. Нарбут. На замовлення Центральної Ради, а пізніше
гетьманського уряду він виконував проекти грошових знаків, поштових марок,
державного герба і печатки, форми для війська, обкладинок до ратифікаційних
актів, грамот з нагоди різних урочистих подій тощо. За радянських часів цей
виняткового таланту художник плідно працював над оформленням книжкових видань,
журналів, виступав з нищівними політичними карикатурами на білогвардійців. Його
життя урвалося весною 1920 р., під час окупації польськими військами Києва.
У жовтні 1918 р., ще в умовах
гетьманату, в Ромнах на Сумщині було відкрито перший в Україні пам'ятник Т.
Шевченку. Монумент спорудив молодий скульптор І. Кавалерідзе. Це було
всеукраїнське національне свято. На концерті з нагоди відкриття пам'ятника
виступили поет Микола Вороний, уславлені співаки Марія Литвиненко-Вольгемут і
Михайло Микиша.
У 1919—1920
рр. почалося виконання радянського плану монументальної пропаганди, якому
більшовики надавали надзвичайно великого значення як знаряддю ідеологічної
боротьби. У травні 1919 р. було опубліковано декрет РНК УСРР «Про знесення з
майданів та вулиць пам'ятників, збудованих царям та царським посіпакам».
Натомість рекомендувалося відкривати пам'ятники видатним-революціонерам. У
Києві, Харкові, Одесі, Катеринославі були відкриті пам'ятники К. Марксу, встановлені погруддя В. Леніна, Я.
Свердлова, Р. Люксембург, Ф. Енгельса. Особливої художньої цінності вони не
мали і служили своєрідними ідеологічними символами нового режиму. Водночас
нищилися встановлені до революції монументи, чимало з яких були творами
мистецтва.
Охопивши порівняно невеликий часовий
проміжок, культурні процеси 1917—1921
рр. посіли в історії українського народу помітне місце. Вони відбувалися на
зламі історичних епох, втілюючи в собі яскраві, неповторні ознаки того часу і
багато в чому суттєво сприяли подальшому розвитку української культури.
4. Події української революції і
боротьби за збереження державної незалежності справили істотний вплив на релігійне життя
України. Російська православна церква (РПЦ), в лоні якої перебувала більшість
віруючих України, відреагувала на крах самодержавства відновленням Московського
патріархату, скасованого ще Петром І, і спробами зберегти свій контроль над
усіма єпархіями колишньої імперії. У свою чергу, в середовищі духовенства і
віруючих України стало поширюватися прагнення до демократизації церковного
життя і повернення до статусу незалежності (автокефалії) Української православної
церкви. Цей статус московські церковники за допомогою царату знищили в XVII ст., перетворивши православ'я на
знаряддя русифікації і зміцнення імперського контролю над Україною.
Вперше бажання мати цілком незалежну
від РПЦ Українську автокефальну православну церкву (УАПЦ) було висловлене на
Подільському та Полтавському єпархіальних з'їздах, що відбулися навесні 1917 р.
Наприкінці весни 1917 р. з ініціативи протоієрея Василя Липківського було
засновано «Братство воскресіння», яке очолило рух за утворення УАПЦ. З часом
воно перетворилося на Всеукраїнську православну церковну раду, що прийняла
рішення про скликання Всеукраїнського православного собору.
Собор розпочав роботу в січні 1918
р. Але зміна політичної ситуації і захоплення Києва більшовиками не дозволили
делегатам дійти логічного рішення —
проголошення автокефалії.
Короткочасне панування більшовиків
на початку 1918 р. в Україні супроводжувалося терором проти духовенства. В січні
1918 р. в Києві було вбито митрополита Київського і Галицького Володимира.
У червні 1918 р., за гетьмана П.
Скоропадського, Всеукраїнський православний собор відновив роботу. Тепер у його
складі переважали делегати промосковської орієнтації, які ухвалили, що
православні єпархії в Україні залишаються під юрисдикцією Московського
патріархату. Проте опір прибічників автокефалії не був зламаний. У жовтні 1918
р. на 3-й сесії Собору виступив О. Лотоцький, член УПСФ, якого гетьман перед
цим призначив міністром віросповідань. Новий міністр був відомим українським
істориком церковного права, діячем національно-визвольного руху. Від імені
уряду він виступив за проголошення автокефалії української православної церкви.
Цей заклик реакційне духовенство зустріло вороже.
Після приходу до влади в Україні
Директорії ідея автокефалії, нарешті, стала перетворюватися в реальність. 1
січня 1919 р. Директорія УНР, виходячи з принципу, що в незалежній державі
повинна бути і незалежна церква, проголосила автокефалію Української
православної церкви. Але політична нестабільність 1919 р. не дозволила реалізувати це рішення.
Установивши в 1919 р. контроль над
Україною, більшовики повернулися до антицерковної політики. Наприкінці січня
1919 р. Раднарком УСРР ухвалив «Закон про відокремлення церкви від держави і
школи від церкви». Цей закон передавав у руки держави храми і все церковне
майно, надавав органам влади право закривати небажані їм храми.
Разом з тим, не маючи змоги
покінчити з релігією і церквою водночас, держава дозволила діяльність багатьох
релігійних громад. Серед них були і автокефальні, які тоді ще не були об'єднані
в окрему церкву. Власті йшли на поступки значною мірою під тиском віруючих, а
також із метою внести елементи конфронтації в церковне середовище України і одержати
додаткові важелі впливу на церкву.
Таким чином, у 1917—1920 рр. відбулися глибокі зміни в становищі
церкви в суспільстві. Після перемоги більшовиків вона перетворилася на об'єкт
переслідувань і репресій. За цих обставин у православ'ї України посилювався
розкол, формувалися передумови для створення Української автокефальної
православної церкви (УАПЦ).
Запитання
для закріплення матеріалу
1. Які чинники зумовили розвиток
української культури після Лютневої революції 1917 р.?
2. Охарактеризуй зміни в загальноосвітній
школі України в 1917—1920 рр.
3. Що було зроблено в 1917—1920 рр. для ліквідації неписьменності
дорослих?
4. Які процеси відбувалися в 1917—1920 рр. у вищій школі?
5. Коли і з якою метою були відкриті
робітничі факультети (робітфаки)?
6. Кили була утворена Українська
академія наук?
7. Назви українських літераторів, що
почали творити в 1917—1920 рр. Які
літературно-художні напрями вони представляли?
8. З якими іменами пов'язаний розвиток
театрального мистецтва України в 1917—1920
рр.?
9. Охарактеризуй релігійне життя України
в 1917—1921 рр. Які чинники справляли
на нього вплив?
10. Коли була проголошена автокефалія
Української православної церкви?