ТЕМА 3 – РЕСУРСНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
3.1. Система нормативно-правового забезпечення управління персоналом.
3.2. Науково-методичне забезпечення менеджменту персоналу.
3.3. Інформаційна база управління персоналом.
3.4. Кадрове забезпечення системи управління персоналом.
3.5. Матеріально-технічне забезпечення менеджменту персоналу.
Ключові слова: система, управління персоналом, менеджмент, кадрове
забезпечення, матеріально-технічне забезпечення.
3.1. Система нормативно-правового забезпечення управління
персоналом
Нормативно-правове
забезпечення системи управління персоналом підприємства включає в себе комплекс
нормативних та правових документів, котрі складаються із законодавчої бази
(Закони України та підзаконні нормативно-правові акти у сфері регулювання
трудової діяльності) та внутрішньофірмової системи юридичних та нормативних
актів (колективні договори і угоди).
При цьому ресурсне
забезпечення системи управління персоналом є необхідною складовою для
ефективного функціонування підприємства в умовах динамічних змін, що характерне
для сучасних організацій. Від унікальних особливостей ресурсів, якими володіє
підприємство і від вміння керуючого складу підприємства управляти ресурсним
потенціалом залежить можливість отримання і підтримки конкурентних переваг
підприємства, які, в свою чергу, виступають фактором забезпечення ефективності
діяльності будь-якого підприємства.
Досконале знання
ресурсів і вміння використовувати їх у процесі управління персоналом є однією з
найголовніших умов забезпечення належної ефективності функціонування
організації. При цьому потрібно не тільки знати перелік складових ресурсного
забезпечення, але й чітко уявляти їх структуру. Ресурсне забезпечення
управління персоналом складається з нормативно-правової бази, методичного,
інформаційного, кадрового, фінансового та матеріально-технічного забезпечення.
До нормативно-правової бази управління
персоналом відносять сукупність документів, що створюють нормативно-методичне і правове забезпечення функціонування
управління персоналом як системи [13, с. 132].
Право громадянина України на працю
гарантує Конституція України, згідно з якою (ст. 43) кожен має право на працю,
що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або
на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного
здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі
професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного
навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові
умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за
працю захищається законом [1].
Трудове законодавство
України охоплює такі основні закони:
1. Кодекс законів про
працю (КЗпП) України. КЗпП регулює трудові
відносини всіх працівників, сприяючи зростанню продуктивності праці, поліпшенню
якості роботи, підвищенню ефективності суспільного виробництва і піднесенню на
цій основі матеріального і культурного рівня життя працюючих, зміцненню трудової
дисципліни і поступовому перетворенню праці на благо суспільства в першу
життєву потребу кожної працездатної людини [8].
2. Закон України «Про
зайнятість населення» визначає правові,
економічні та організаційні засади реалізації державної політики у сфері зайнятості
населення, гарантії держави щодо захисту прав громадян на працю та реалізації
їхніх прав на соціальний захист від безробіття [2].
3. Закон України «Про
колективні договори і угоди» визначає правові
засади розробки, укладення та виконання колективних договорів і угод з метою
сприяння регулюванню трудових відносин та соціально-економічних інтересів
працівників і роботодавців [3].
4. Закон України «Про
порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» визначає правові і
організаційні засади функціонування системи заходів по вирішенню колективних
трудових спорів (конфліктів) і спрямований на здійснення взаємодії
сторін соціально-трудових відносин у процесі врегулювання колективних трудових
спорів (конфліктів), що виникли між ними [6].
5. Закон України «Про
оплату праці» визначає економічні, правові та
організаційні засади оплати праці працівників, які перебувають у трудових
відносинах, на підставі трудового договору з підприємствами, установами,
організаціями усіх форм власності та господарювання (далі – підприємства), а
також із окремими громадянами та сфери державного і договірного регулювання
оплати праці і спрямований на забезпечення відтворювальної і стимулюючої
функцій заробітної плати [4].
6. Закон України «Про
охорону праці» визначає основні положення щодо
реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров’я у
процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці,
регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем
і працівником із питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і
встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні [5].
7. Закон України «Про
пенсійне забезпечення» гарантує всім непрацездатним громадянам України право на
матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання
трудових і соціальних пенсій. Цей закон спрямований на те, щоб
повніше враховувалася суспільно корисна праця, як джерело зростання добробуту
народу і кожної людини, встановлює єдність умов і норм пенсійного забезпечення
робітників, членів колгоспів та інших категорій працюючих. Законом
гарантується соціальна захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на
рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів
у зв’язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням
ефективності національної економіки [7].
Нормативно-методичне забезпечення системи управління персоналом – це сукупність документів
організаційного, організаційно-методичного, організаційно-розпорядницького,
технічного, нормативно-технічного, техніко-економічного й економічного
характеру, а також нормативно-довідкові матеріали, що встановлюють норми,
правила, вимоги, характеристики, методи й інші дані, що використовуються під
час вирішення задач організації праці та управління персоналом і затверджені у
встановленому порядку компетентним відповідним органом чи керівництвом
організації.
Нормативно-методичне
забезпечення створює умови для ефективного процесу підготовки, ухвалення і
реалізації рішень з питань управління персоналом. Воно складається з
організації розробки і застосування методичних документів, а також зведення
нормативного господарства у системі управління персоналом [13, с. 134].
До
нормативно-методичних документів відносять:
- нормативно-довідкові,
що включають норми і нормативи для організації і планування праці
(маршрутно-технологічні та операційно-технологічні карти, технологічні карти
управлінських процедур, норми централізованого характеру, наприклад, розмір
прибуткового податку на фізичних осіб тощо);
- документи
організаційного, організаційно-розпорядницького та організаційно-методичного
характеру, що регламентують завдання, функції, права, обов’язки підрозділів і
окремих працівників системи управління персоналом.
Так, важливими організаційно-розпорядницькими документами є
Правила внутрішнього трудового
розпорядку, що включають такі розділи:
- загальні положення;
- порядок прийому і
звільнення робітників та службовців;
- основні обов’язки
робітників та службовців;
- основні обов’язки
адміністрації;
- робочий час і його
використання;
- заохочення за успіхи
в роботі;
- відповідальність за
порушення трудової дисципліни.
Найважливішим організаційним документом є колективний договір, який
розробляється за особистої участі підрозділів служби управління персоналом
(відділу кадрів, відділу організації праці та зарплати, юридичного відділу). Колективний договір — це угода, що
укладається трудовим колективом із адміністрацією щодо регулювання їхніх
взаємин у процесі виробничо-господарської діяльності на календарний рік.
До документів організаційно-методичного і
методичного характеру відносяться ті, які регламентують виконання
функцій із управління персоналом, до них належать:
- положення з
формування кадрового резерву в організації;
- положення з
організації адаптації працівників;
- рекомендації з
організації підбору і добору персоналу;
- положення з
урегулювання взаємин у колективі;
- положення з оплати і
стимулювання праці;
- інструкція з
дотримання правил техніки безпеки тощо [11, с. 43–45].
Розробку цих документів
здійснюють працівники відповідних ланок системи управління персоналом.
Найважливішими
внутрішніми організаційно-регламентуючими
документами у будь-якій організації, які регламентують діяльність служби
управління персоналом, є:
- положення про
підрозділи, які входять до складу служби управління персоналом;
- посадові інструкції
працівників, зайнятих у процесі управління персоналом.
Важливої уваги
заслуговує правове забезпечення
системи управління персоналом, тобто використання засобів і форм
юридичного впливу на органи й об’єкти управління персоналом з метою досягнення
ефективної діяльності організації.
До основних завдань правового забезпечення системи управління
персоналом відносять:
- правове регулювання
трудових відносин, які складаються між роботодавцями і найманими робітниками;
- захист прав і
законних інтересів працівників, які випливають із трудових відносин.
У зв’язку з вказаними
завданнями правове забезпечення
системи управління персоналом включає:
- виконання і
застосування норм діючого законодавства у сфері праці, трудових відносин;
- розробку і
затвердження локальних нормативних і ненормативних актів організаційного,
організаційно-розпорядницького, економічного характеру;
- підготовку пропозицій
щодо зміни діючих чи скасування застарілих і таких, що фактично втратили силу,
нормативних актів, виданих в організації по трудових, кадрових питань.
Здійснення правового
забезпечення в організації покладається на її керівника й інших посадових осіб,
а також на керівника системи управління персоналом і її працівників з питань,
що входять до їхньої компетенцію. Головним підрозділом щодо ведення правової
роботи в галузі трудового законодавства є юридичний відділ.
Одна зі специфічних
умов роботи кадрових служб полягає в тому, що їхня повсякденна діяльність
пов’язана безпосередньо з людьми, організувати роботу з якими можливо тільки на
основі чіткого врегулювання прав і обов’язків всіх учасників трудових відносин.
Це досягається шляхом установлення правових норм централізованого чи локального
характеру [13, с. 135–136].
До норм
централізованого характеру відносяться, перш за все, акти централізованого регулювання — Кодекс законів про працю,
постанови уряду України, акти Мінпраці і соціальної політики. Разом із тим, є
питання праці, що можуть узгоджуватися за допомогою локальних правових норм,
прийнятих у кожній організації.
В умовах ринкових
відносин до сфери локального
регулювання відносять такі акти:
- накази керівника
організації з кадрових питань (щодо прийому, звільнення, переводу);
- положення про
підрозділи, посадові інструкції;
- стандарти організації
й ін.
До системинормативних актів про працю входять
угоди генеральні, галузеві (тарифні), спеціальні (регіональні), колективні
договори й інші правові акти, що застосовуються безпосередньо в організаціях.
До актів ненормативного характеру відносять
розпорядження і вказівки, які можуть
видавати керівники служби управління персоналом і її підрозділами [11, с. 45].
3.2. Науково-методичне забезпечення менеджменту персоналу
Науково-методичне
забезпечення менеджменту персоналу – це сукупність документів
організаційно-методичного, нормативно-технічного та техніко-економічного
характеру, яку визначають норми, правила, вимоги, характеристики та інші дані,
що використовуються для вирішення завдань організації праці та менеджменту
персоналу. Ці документи затверджуються вустановленому порядку відповідним
компетентним органом чи керівництвом організації.
Науково-методичне
забезпечення менеджменту персоналу включає дві групи документів:
– документи, які
визначають норми, правила, вимоги, характеристики та інші дані, розробляються і
затверджуються відповідними компетентними органами (міністерствами,
відомствами, іншими державними органами й міжнародними організаціями);
– документи, які
розробляються для внутрішнього використання й затверджуються керівництвом
організації.
До першої групи
документів науково-методичного забезпечення менеджменту персоналу відносять:
міжгалузеві норми та нормативи та довідник кваліфікаційних характеристик
професій працівників [13, с. 132–138].
До
першої групи документів науково-методичного забезпечення менеджменту персоналу
належать:
1.
Класифікатор професій ДК 003:2010, розроблений Державним
комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики.
Класифікатор професій використовується в автоматизованих системах керування для
вирішення таких завдань:
- розрахунків чисельності працівників, обліку
складу і розподілу кадрів за професійними угрупованнями різних рівнів
класифікації, планування додаткової потреби в кадрах тощо;
- систематизації статистичних даних із праці за
професійними ознаками;
- аналізу та підготовки до публікації статистичних даних,
а також розроблення відповідних прогнозів стосовно зайнятості, доходів, охорони
праці, освіти, перепідготовки кадрів, що вивільняються, тощо;
- підготовки статистичних даних для періодичних оглядів
із статистики праці, що розробляються Міжнародною організацією праці (МОП);
- вирішення питань контролю та аналізу міжнародної
міграції, міжнародного набору та працевлаштування громадян[9].
2. Довідник кваліфікаційних характеристик професій
працівників – це систематизований за видами економічної діяльності збірник
описів професій, які наведено у Класифікаторі професій (ДК 003:2010).
Довідник визначає перелік основних робіт, які властиві тій або іншій
посаді, та забезпечує єдність у визначенні кваліфікаційних вимог щодо певних
посад. Він є нормативним документом, обов’язковим із питань управління
персоналом на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності та
видів економічної діяльності.
Довідник складається з Випусків і Розділів випусків, які згруповано за
основними видами економічної діяльності, виробництва та робіт. Розділи Випусків
співвідносні з Розділами класифікації професій за Класифікатором професій ДК
003:2010, а саме: «Законодавці, вищі державні
службовці, керівники, менеджери (управителі)», «Професіонали»,
«Фахівці», «Технічні службовці», «Працівники сфери торгівлі та послуг», «Кваліфіковані робітники сільського та лісового господарств,
риборозведення та рибальства», «Кваліфіковані робітники з інструментом»,
«Робітники з обслуговування, експлуатації та контролювання за роботою
технологічного устаткування, складання устаткування та машин», «Найпростіші
професії». Зміст Випуску або Розділу випуску складається із «Вступу» та
«Кваліфікаційних характеристик», вміщених в абетковій послідовності з порядковими
номерами [9].
Кваліфікаційна
характеристика професії працівника, наведена в класифікаторі професій, має
кілька розділів.Довідник містить показники та ознаки, які характеризують його з
методологічної, методичної та нормативно-практичної сторін; з національними
виданнями такого спрямування інших країн, а також ураховує рекомендації
виконавчих органів Міжнародної організації праці. Значення вказаного довідника
обумовлюється тим, що в управлінні персоналом однією з головних умов ефективної
діяльності є дотримання вимог державних стандартів щодо кваліфікаційних
характеристик, які мають відповідати певним посадам. З цією метою загальні
вимоги державного стандарту освіти до працівників, що отримали відповідну
професію і займають визначену посаду, відбиваються в «Тарифно-кваліфікаційних
характеристиках загальногалузевих посад службовців і загальногалузевих професій
робітників», а також у «Кваліфікаційних характеристиках посад керівників,
фахівців та інших службовців». У цих документах даються переліки посадових обов’язків, які повинен знати працівник
і вимоги до кваліфікації.
Якщо взяти за основу положення цього документа і провести аналіз
особливостей змісту, організації й умов праці на визначеному підприємстві, то
можна скласти посадові інструкції для працівників, визначити основні вимоги до
змісту отриманих працівником знань, одержати критерії оцінки рівня професійної
підготовки при атестації та реалізації інших функцій менеджменту персоналу [13, с.140].
3. Міжгалузеві норми та нормативи – призначені для
нормування однакових трудових процесів на підприємствах різних галузей виробництва.
На багатьох підприємствах існують роботи, які виконують робітники однакових
професій. Міжгалузеві норми та нормативи з праці розробляються відповідними науково-дослідними або проектно-технологічними
організаціями з урахуванням організаційно-технічних умов і прогресивного
досвіду організації виробництва і праці.
4. Конвенції та рекомендації Міжнародної організації
праці (МОП). Цілі МОП – укладення угод, ухвалення конвенцій у галузі праці для
наступної їхньої ратифікації державами-членами МОП; створення системи контролю
і нагляду за дотриманням принципів і стандартів, які встановлюються конвенціями
в сфері трудових відносин; розробка проектів і програм з надання допомоги малим
підприємствам з метою збільшення зайнятості населення в слаборозвинутих країнах;
вивчення та аналіз тенденцій і вироблення напрямів розвитку систем професійного
навчання у світі; проведення міжнародних конференцій, семінарів з питань
трудових відносин (соціальне партнерство, умови та оплата праці, безпека та
гігієна праці, охорона праці, трудове законодавство, зайнятість населення,
соціальна політика тощо) [14, с. 406–407].
Поширеним типом
документів, що належать до науково-методичного забезпечення менеджменту
персоналу, є використовувані в різних галузях економіки відомчі технологічні
розробки, інструкції, правила виконання певних процесів і процедур. Наприклад,
у Державній службі зайнятості використовується Єдина технологія надання
соціальних послуг, на митницях застосовуються затверджені типові технологічні
схеми митного оформлення вантажів у різних умовах (аеропортах, морських портах,
пунктах пропуску автомобільного транспорту).
Єдина технологія
надання соціальних послуг містить методи надання соціальних послуг незайнятим
громадянам та роботодавцям, які звертаються до державної служби зайнятості [13, с. 139].
3.3. Інформаційна база управління персоналом
Головні функції процесу
управління персоналом, які реалізуються на різних рівнях системи управління
організацією, – розробка рішень і контроль за їхнім виконанням. Саме необхідність
забезпечення виконання цих функцій дає можливість розглядати управління
персоналом як інформаційний процес, тобто такий, що функціонально включає
одержання, передачу, обробку (перетворення), збереження і використання
інформації, а саму ієрархічну систему управління – як інформаційну систему.
Загалом, процес управління персоналом можна представити у вигляді безлічі
погоджених, таких, що постійно приймаються і реалізуються, спрямованих у
кінцевому рахунку на досягнення головної мети – функціонування організації.
Таким чином, вироблення кожного з цих рішень
повинне бути забезпечене інформаційно [11, с. 48].
Інформаційне забезпечення системи управління персоналом – це сукупність
реалізованих рішень щодо обміну, розміщення і форм організації інформації, яка
циркулює в системі управління під час її функціонування. Воно включає оперативну інформацію,
нормативно-довідкову інформацію, класифікатори техніко-економічної інформації і
системи документації (уніфіковані та спеціальні).
Відсутність достовірної
та повної інформації є причиною ухвалення неякісних рішень, які негативно
впливають на ефективність функціонування системи управління персоналом.
Інформаційне
забезпечення управління персоналом – це сукупність даних, які використовують
суб’єкти менеджменту персоналу для вирішення таких завдань, як планування
чисельності персоналу, професійний підбір персоналу, виробнича і соціальна
адаптація працівників-новачків, регламентація посадових обов’язків, розвиток
персоналу, охорона праці, нормування праці, забезпечення ефективного
використання робочого часу, застосування ефективних систем матеріального і
морального стимулювання праці, розвиток соціального партнерства в організації
та ін.
При цьому під
інформацією слід розуміти не будь-які дані про персонал, умови праці, ринок
праці тощо, а лише сприйняті й визначені як корисні для вирішення завдань
менеджменту персоналу. Виходячи з цього дані, які містяться в документах з
особового складу (особових листках з обліку кадрів, особових картках, наказах
та звітах), матеріалах і результатах соціологічних і психофізіологічних
досліджень (анкетування, інтерв’ю, тестування) тощо, вважаються інформацією
лише тоді, коли вони використовуються для ухвалення рішень у галузі менеджменту
персоналу. До того часу вони розглядаються як дані, які чекають своєї
реалізації [13, с. 141–142].
Соціальна
спрямованість роботи з персоналом ставить задачу збору достатньо різноманітної
інформації соціального характеру, що стосується окремих працівників. Характер
такої інформації істотно відрізняється від суто кадрової, оскільки відноситься
до системи бухгалтерського обліку. Необхідна кількісна характеристика ступеня
раціонального використання робочої сили, оцінки результатів праці. Необхідність
збору, зберігання, переробки, аналізу великого об’єму різноманітної інформації
з управління персоналом, надання її користувачам у зручній формі ставить задачу
створення на підприємстві відповідної інформаційної системи [10, с.
141–142].
Так, дані про
результати оцінювання персоналу визначаються інформацією лише з того моменту,
коли вони належним чином оформлені, доведені до працівника та його
безпосереднього керівника і використані для вирішення таких завдань, як підбір
і розстановка нових працівників, висунення в кадровий резерв, планування
кар’єри, вдосконалення організації праці, побудова ефективної системи мотивації
трудової діяльності, вдосконалення планів і програм підвищення кваліфікації
керівників тощо [14, с. 409].
Крім того, соціальна спрямованість
роботи з кадрами ставить завдання збору досить різноманітної інформації
соціального характеру, що стосується окремих працівників. Так, під час підбору
кандидатів для призначення на посаду необхідно, щоб у банку даних були відомості
не тільки виробничого, а й соціально-демографічного, дисциплінарного і навіть
медичного характеру. Орієнтація кадрової роботи на розвиток власної робочої
сили не може бути успішною без знання витрат на робочу силу, вкладень у
людський капітал (Витрати на оплату праці, навчання, медичне обслуговування,
соціальні послуги). Характер такої інформації істотно відрізняється від суто
кадрової оскільки відноситься до системи бухгалтерського обліку. Необхідна
кількісна характеристика ступеня раціонального використання робочої сили,
оцінки результатів праці.
Інформація повинна
відповідати наступним вимогам:
- повноти і точності;
- своєчасності й
оперативності;
- корисності;
- об’єктивності;
- доступності;
- стислості;
- економічності;
- однозначності сприйняття;
- зручності
передавання, оброблення і зберігання.
Ефективне
функціонування системи управління персоналом можливе лише за умови дотримання
вказаних вимог до інформації.
Необхідність збору,
збереження, обробки, аналізу, перетворення і передачі різноманітної інформації,
пов’язаної з кадровими питаннями, вимагає запровадження на підприємстві
відповідної інформаційної системи. Така система являє собою сукупність засобів,
прийомів та методів пошуку, зберігання, оброблення, передачі та використання
кадрової інформації.
Інформаційна система
управління персоналом також включає організований належним чином облік
персоналу для інформаційного забезпечення вирішення кадрових завдань, фахівців
у галузі обчислювальної техніки та споживачів інформації.
Основу інформаційної
системи повинен складати єдиний масив даних, який містить інформацію про
кожного працівника: місце роботи, демографічні дані, відомості про освіту,
наявність спеціальної підготовки, сімейний стан, рух на підприємстві (з одного
структурного підрозділу в інший, зміна професії, підвищення кваліфікації),
умови праці, рівень заробітної плати, різні соціальні виплати та ін. Серед
головним вимог, які висуваються до інформаційної системи, слід зазначити широке
застосування сучасних інформаційних технологій, економіко-математичних методів,
методів моделювання тощо.
Удосконалення на
підприємстві процесів збирання, зберігання, оброблення, аналізу, перетворення і
передавання кадрової інформації шляхом впровадження інформаційної системи
менеджменту персоналу сприяє підвищенню
продуктивності роботи керівників та співробітників служби персоналу,
ефективності розробки та ухвалення кадрових рішень [13, с. 142–143].
3.4. Кадрове забезпечення системиуправління персоналом
Під кадровим
забезпеченням системи управління персоналом розуміється необхідний кількісний і
якісний склад працівників кадрової служби організації. Якісні характеристики
персоналу являють собою сукупність професійних, моральних та особистісних
якостей, які є конкретним вираженням відповідності персоналу тим вимогам, які висуваються до посади чи
робочого місця[12, с. 82].
Кадрове забезпечення
представлене суб’єктами менеджменту персоналу: лінійними й функціональними
керівниками всіх рівнів управління, службою персоналу та працівниками інших
виробничих і функціональних підрозділів, які забезпечують керівників необхідною
для управління персоналом інформацією або виконують обслуговуючі функції.
Кожен лінійний керівник
є керівником групи персоналу, оскільки кожен день управляє своїми підлеглими.
Лінійні керівники уповноважені ухвалити рішення про влаштування на роботу,
переведення та звільнення підлеглих працівників, призначення на нову посаду,
направлення на навчання та підвищення кваліфікації з відривом чи без відриву
від основної роботи, підвищення заробітної плати тощо.
Керівники вищих рівнів
управління вирішують стратегічні питання: розробляють кадрову політику,
стратегію і тактику її реалізації, методичні та нормативні документи,
здійснюють контроль за їхнім виконанням і загальне керівництво роботою в галузі
менеджменту персоналу.
Якщо лінійні керівники
виступають у ролі «замовників і споживачів», то служба управління персоналом
виступає в ролі «організатора, координатора та експерта» роботи з персоналом на
підприємстві. Вона створює загальні умови (системи, процедури, програми,
стандарти та положення) управління персоналом, здійснює контроль за їхнім
застосуванням, додержанням трудового законодавства та реалізацією кадрової
політики в цілому. Служба персоналу займається плануванням чисельності та
професійно-кваліфікаційної структури персоналу, професійним підбором персоналу,
веденням кадрового діловодства, здійснює нагляд за оплатою праці, медичним
обслуговуванням працівників, станом трудової дисципліни, соціально-психологічним
кліматом у колективі, умовами праці, соціальним захистом працівників тощо [13, с. 143–144].
Зарубіжний досвід у
даному аспекті показує, що в західних управлінських структурах менеджеру з
персоналу відводиться роль архітектора кадрового потенціалу підприємства.
Зокрема, у США кадровиків готують за двадцятьма спеціальностями: рекрутер,
інтерв’юер, плановик кар’єри, спеціаліст із навчання, спеціаліст з характеру,
спеціаліст з сімейних стосунків, із зв’язків із адміністрацією, із планування
заробітної плати та ін. [12, с. 82].
Управління персоналом
умовно можна розподілити на дві складові: роботу з кадрами і керівництво
персоналом. При цьому треба зауважити, що робота з кадрами і керівництво
персоналом розрізняються не тільки за своїм організаційним призначенням і
функціями, але і за суб’єктами. На
відміну від керівництва персоналом, суб’єктами якого є лінійні керівники всіх
рівнів, суб'єктами роботи з кадрами виступають менеджери з персоналу служби
персоналу в цілому.
До кола повноважень лінійних керівників входять питання з оперативного управління
діяльністю основних підрозділів, з організації праці персоналу, зі створення
умов, необхідних для виконання людьми своїх обов’язків, прийому і звільнення
співробітників, їхньої оцінки, заохочення і покарання.
До кола повноважень функціональних керівників входить
ухвалення відповідних рішень, що носять рекомендаційний характер, для
регулювання діяльності працівників, які безпосередньо підкоряються іншим
(лінійним) керівникам. Ці рішення звичайно стосуються методів роботи, того, як
діяти.
Робота з кадрами і
керівництво персоналом найбільш взаємозалежні, і в сучасному світі
спостерігається тенденція до їхнього зближення, інтеграції. Однак ці дві
найважливіші сфери управління людьми мають істотну специфіку. Вони
розрізняються як функціонально, так і інституційно, що можна прослідкувати
шляхом визначення властивостей головних функцій, які полягають у роботі з
персоналом і керівництва персоналом [11, с. 46].
Незважаючи на відносно
більшу чисельність працівників служб по роботі з персоналом, за своєю кількістю
вони поступаються лінійним керівникам. У принципі, діяльність співробітників,
зайнятих роботою з кадрами і керівництвом персоналом, тісно взаємозалежна,
оскільки у них об’єкт управління – працівники і загальні цілі – максимально
ефективне використання персоналу. Разом із тим, відзначені розходження у
виконуваних функціях, інституціональній приналежності, правах і обов’язках,
владних повноваженнях та індивідуальних цілях, часто призводять до конфліктів у
відносинах між ними. Звичайно лінійні керівники більш авторитарні та часто
схильні порушувати організаційні, та юридичні норми, особливо під час вирішення
питань оплати, посадового росту, звільнення підлеглих тощо. Функціональні ж
менеджери схильні більш суворо дотримуватися закону і, прийнятих на
підприємстві, формальних принципів і норм [13,
с. 145].
Головна відповідальність за забезпечення
підприємства висококваліфікованими ініціативними працівниками та створення умов
для всебічного розвитку та реалізації їхніх здібностей покладається на лінійних
і функціональних керівників та працівників кадрової служби.
Особливість менеджменту персоналу
полягає в тому, що значну частину роботи з персоналом повинні виконувати
лінійні та функціональні керівники, а працівники кадрової служби – допомагати і
підтримувати їх.
Як свідчить практика провідних західних
компаній, витрати робочого часу лінійних керівників на виконання кадрових
функцій коливаються від 30 до 60%.
Лінійні та функціональні керівники
уповноважені ухвалвати рішення щодо прийняття на роботу, переведення та
звільнення підлеглих працівників, призначення на нову посаду, направлення на
навчання та підвищення кваліфікації з відривом чи без відриву від основної
роботи, підвищення заробітної плати тощо [14, с. 410].
Для запобігання
конфліктних ситуацій між лінійними керівниками і функціональними менеджерами
теорія і практика менеджменту персоналу дозволили виробити декілька способів
налагодження відносин між двома галузями менеджменту персоналу, а саме:
- спільне обговорення
проблем і вироблення загальних кадрових рішень, як правило, за участю вищого
керівництва;
- чітке розмежування
повноважень, прав, обов'язків між лінійними і функціональними керівниками;
- навчання
взаєморозумінню і співробітництву за допомогою ротації, переходу з кадрових
служб у лінійні керівники та навпаки [11, с.
47–48].
3.5. Матеріально-технічне забезпечення менеджменту персоналу
Специфіка, пов’язана з
особливостями вирішення завдань з управління персоналом із метою мінімізації
загальних витрат на матеріально-технічне забезпечення кадрових служб,
передбачає необхідність ефективного застосування у роботі кадрових служб
підприємства сучасних технічних засобів, що включають в себе комп’ютери та іншу
спеціалізовану обчислювальну техніку, а також пристрої організаційної техніки
та оперативної поліграфії.
Застосування сучасних
технічних засобів дозволяє підвищити продуктивність праці керівників і
співробітників служби персоналу, прискорити обробку кадрової інформації,
підвищити якість і оперативність ухвалення рішень у галузі менеджменту
персоналу, а також культуру управлінської праці.
Основу технічного забезпечення системи управління персоналом організації
складає комплекс технічних засобів – сукупність взаємопов’язаних єдиним
управлінням і автономних технічних засобів збору, реєстрації, накопичення,
передачі, обробки, виводу і подання інформації, а також засоби організаційної
техніки.
Склад і послідовність операцій з
вибору технічних засобів та їх використання в службі управління персоналом
включає в себе:
- визначення видів робіт, які
необхідно виконувати з використанням технічних засобів;
- визначення вимог, що висуваються до
технічних засобів;
- формування переліку технічних
засобів;
- визначення показників якості
функціональних можливостей технічних засобів;
- проведення порівняльного аналізу
технічних засобів;
- обґрунтування рекомендацій щодо
вибору технічних засобів;
- ухвадення рішення щодо купівлі
вибраних технічних засобів.
До технічних засобів
менеджменту персоналу належить вся сукупність машин, обладнання та пристроїв,
які застосовуються в процесі управлінської праці з метою її автоматизації та
механізації.
При цьому технічні
засоби умовно поділяють на три групи:
- прості пристрої та
знаряддя праці;
- організаційна техніка;
- обчислювальні машини.
До простих пристроїв і
знарядь праці належать канцелярське приладдя (ручки, олівці, лінійки, папір
різного формату, ножиці, кнопки, скріпки тощо), калькулятори, різні пристрої та
прилади, папки та швидкозшивачі, які застосовують для полегшення управлінської
праці. Повне та своєчасне забезпечення працівників, що виконують функції
менеджменту персоналу, зазначеними пристроями та знаряддями сприяє
ефективнішому використанню їхнього робочого часу.
Засоби оргтехніки
включають великий перелік різних пристроїв, які поділяються на такі основні
групи:
-
засоби складання документів;
-
засоби копіювання і розмноження документів;
-
засоби обробки документів;
-
засоби зберігання, пошуку і транспортування документів;
- засоби управлінського
зв’язку.
Обчислювальні машини
застосовуються для механізації та автоматизації логічних і технічних операцій,
розрахунків, вирішення облікових, аналітичних та інших завдань [13, с. 147].
Головною метою
матеріально-технічного забезпечення системи управління персоналом є максимально
ефективне сприяння вирішенню завдань управління з мінімальними трудовими і
вартісними витратами. Узагальнене матеріально-технічне
забезпечення системи управління персоналом організації – це комплекс взаємозалежних технічних засобів збору,
реєстрації, нагромадження, передачі, обробки, виведення і надання інформації, а
також засобів оргтехніки.
Відповідно до
послідовності стадій технологічного процесу перетворення інформації, всі
технічні засоби, які можуть бути використані в службі управління персоналом,
умовно можна розділити на п'ять груп:
1. Засоби збору і реєстрації інформації для перетворення форми інформації у
вигляд, зручний для дистанційної передачі та подальшої обробки (пристрої
підготовки даних, реєстратори інформації, пристрої збору інформації).
2. Засоби передачі інформації (системи телетайпного, телефонного, факсимільного зв’язку).
3. Засоби збереження інформації (зовнішні запам’ятовуючі пристрої персональних комп’ютерів,
картотеки).
4. Засоби обробки інформації (засоби обчислювальної техніки), які призначені для
перетворення вихідних даних у підсумкову інформацію, необхідну для ухвалення
управлінських рішень.
5. Засоби видачі інформації, які призначені для перетворення інформації у вигляду, зручний для сприйняття (друкувальні пристрої, знакові індикатори, дисплеї та ін.) [11, с. 49].