МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ
ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ
УНІВЕРСИТЕТ
ФАКУЛЬТЕТ БІЗНЕСУ ТА ПРАВА
КАФЕДРА ЕКОНОМІКИ
ЗАТВЕРДЖУЮ Декан факультету
бізнесу та права _________________ Любов КОВАЛЬСЬКА «__» _________________ 2023 р. |
ЗАТВЕРДЖУЮ Голова
НМР ______________ Надія КОВАЛЬЧУК «__» _________________ 2023р. |
РОБОЧА ПРОГРАМА
з
навчальної дисципліни «Ринок праці»
ступінь
вищої освіти – бакалавр
галузь знань –05 «Соціальні та поведінкові науки»
спеціальність– 051 «Економіка»
освітня програма –
«Управління персоналом та економіка праці»
Форма навчання |
Курс |
Семестр |
Лекції (год.) |
Практичні заняття (год.) |
Самостійна робота студентів (год.) |
Разом (год.) |
Залік (сем.) |
Екз. (сем.) |
||
всього |
З них тренінг (год.) |
всього |
з них: ІРС (год.) |
|||||||
Денна |
2 |
3 |
30 |
60 |
- |
90 |
10 |
180 |
- |
3 |
Заочна |
2 |
3 |
6 |
12 |
- |
162 |
10 |
180 |
- |
3 |
2023 рік
Робоча програма складена на основі ОП «Управління персоналом та економіка праці» підготовки бакалавра галузі знань – 05 «Соціальні та поведінкові науки», спеціальність – 051 «Економіка», затвердженої
Вченою радою ЛНТУ (протокол № __ від __________ р.).
Робочу програму склала доцент кафедри економіки, кандидат економічних
наук, доцент Шубала
Ірина Володимирівна
Робоча програма затверджена на засіданні кафедри економіки,
протокол № від
Завідувач кафедри,
доктор економічних
наук,
професор _____________________ Олександр ШУБАЛИЙ
Розглянуто та
схвалено групою забезпечення ОП «Управління персоналом та економіка праці»,
протокол № від
Гарант ОП, доцент
кафедри економіки,
к.е.н, доцент
Ірина ШУБАЛА
СТРУКТУРА РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ
НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«РИНОК ПРАЦІ»
1. Опис дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, спеціальність, СВО |
Характеристика навчальної
дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів – 6 |
Галузь знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» |
Статус дисципліни: обов’язкова Мова навчання: українська |
|
Кількість залікових модулів – 5 |
Спеціальність 051 «Економіка» |
Рік підготовки: 2-й Семестр: 3-й |
|
Кількість змістових модулів
– 2 |
Ступінь вищої освіти бакалавр |
Лекції: 30
год. Практичні: 60 год. |
Лекції: 6
год. Практичні: 12 год. |
Загальна кількість годин – 180 |
|
Самост. роб.: 90 год., в т.ч.: Індив. робота: 10 год |
Самост. роб.: 162 год., в т.ч.: Індив. робота: 10 год |
Тижневих годин для денної форми
навчання – 12, з них аудиторних
– 6 |
|
Вид підсумкового контролю – екзамен |
2. Мета і
завдання дисципліни «Ринок праці»
2.1. Мета
навчальної дисципліни – Метою викладання навчальної
дисципліни «Ринок праці» є формування системи знань про ринок праці, умінь і навичок регулювання
його механізмів.
2.2.
Завдання вивчення дисципліни
Основними
завданнями вивчення дисципліни «Ринок
праці» є засвоєння студентами знань про теоретичні положення РП та
оволодіння вміннями i навичками застосовувати ці знання в практиці регулювання
механізмів РП на рiвнi
підприємства, галузі та народного господарства; вироблення у студентів
здібностей до науково-дослiдної
діяльності, самостійності та вiдповiдальностi.
2.3.
Найменування та опис компетентностей, формування котрих забезпечує вивчення
дисципліни.
Дисципліна «Ринок праці» забезпечує набуття здобувачами освіти
компетентностей:
Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати складні
спеціалізовані задачі та практичні проблеми в економічній сфері, які
характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, що передбачає
застосування теорій та методів економічної науки.
Загальні компетентності
ЗК1. Здатність реалізувати
свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності
громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого
розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК9. Здатність
до адаптації
та дій
в новій
ситуації.
Спеціальні
(фахові, предметні) компетентності
СК2. Здатність
здійснювати
професійну
діяльність
у відповідності
з чинними
нормативними
та правовими
актами.
СК4. Здатність
пояснювати
економічні
та соціальні
процеси
і явища
на основі
теоретичних
моделей, аналізувати
і змістовно
інтерпретувати
отримані
результати.
СК5. Розуміння
особливостей
сучасної
світової
та національної
економіки, їх інституційної структури, обґрунтування
напрямів
соціальної,
економічної
та зовнішньоекономічної
політики
держави.
СК6. Здатність
застосовувати
економіко-математичні
методи
та моделі
для вирішення
економічних
задач.
СК8. Здатність
аналізувати
та розв’язувати
завдання
у сфері
економічних
та соціально-трудових
відносин.
СК15. Здатність
формувати
засади державної
і регіональної
політики
регулювання
ринку праці,
розвитку
соціально-трудових
відносин,
підвищення
трудового потенціалу.
2.4. Передумови для вивчення
дисципліни.
Вивчення
дисципліни базується на знаннях загальних економічних законів та законів теорії
економіки. Дана дисципліна пов’язана з наступними економічними дисциплінами, що
викладаються для студентів економічних спеціальностей закладів вищої освіти:
«Економіка підприємства», «Економікс»,
«Фахові компетентності».
2.5. Результати навчання.
У
результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен
знати :
Знати та використовувати економічну термінологію, пояснювати
базові концепції мікро- та макроекономіки, - сучасні тенденції, проблеми та
перспективи ринку праці.
Розуміти
принципи економічної науки, особливості функціонування економічних систем.
вміти :
Застосовувати
аналітичний та методичний інструментарій для обґрунтування пропозицій та
прийняття управлінських рішень різними економічними агентами (індивідуумами,
домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади).
Пояснювати
моделі соціально-економічних явищ з погляду фундаментальних принципів і знань
на основі розуміння основних напрямів розвитку економічної науки.
Застосовувати
відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних
задач.
Вміти
аналізувати процеси державного та ринкового регулювання соціально-економічних і
трудових відносин.
Застосовувати
набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно
інтерпретувати отримані результати.
Ідентифікувати
джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання
соціально-економічних даних, збирати та аналізувати необхідну інформацію,
розраховувати економічні та соціальні показники.
Вміти
використовувати дані, надавати аргументацію, критично оцінювати логіку та
формувати висновки з наукових та аналітичних текстів з економіки.
Вміти
абстрактно
мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик
економічних систем різного рівня, а також особливостей поведінки їх суб’єктів.
Показувати
навички самостійної роботи, демонструвати критичне, креативне, самокритичне мислення.
володіти:
Оволодіти
навичками усної та письмової професійної комунікації державною та іноземною
мовами.
Демонструвати
гнучкість та адаптивність у нових ситуаціях, у роботі із новими об’єктами, та у
невизначених умовах.
Демонструвати
здатність діяти соціально відповідально
та свідомо на основі етичних принципів, цінувати та поважати культурне різноманіття, індивідуальні відмінності
людей.
Програмні результати навчання згідно
ОП
ПРН1. Асоціювати себе як
члена громадянського суспільства, наукової спільноти, визнавати верховенство
права, зокрема у професійній діяльності, розуміти і вміти користуватися
власними правами і свободами, виявляти повагу до прав і свобод інших осіб,
зокрема, членів колективу.
ПРН4. Розуміти принципи економічної
науки, особливості
функціонування
економічних
систем.
ПРН7. Пояснювати моделі соціально-економічних явищ з погляду
фундаментальних
принципів
і знань
на основі
розуміння
основних
напрямів
розвитку
економічної
науки.
ПРН9. Усвідомлювати основні особливості сучасної світової та національної
економіки, інституційної структури, напрямів соціальної, економічної та
зовнішньоекономічної політики держави.
ПРН11. Вміти аналізувати процеси
державного та ринкового
регулювання
соціально-економічних
і трудових
відносин.
ПРН18. Використовувати нормативні та правові
акти,
що
регламентують
професійну
діяльність.
ПРН22. Демонструвати гнучкість та адаптивність
у нових
ситуаціях,
у роботі
із
новими
об’єктами,
та у невизначених
умовах.
ПРН25. Вміти визначати
основні
положення
державної
і регіональної
політики
регулювання
ринку праці,
розвитку
соціально-трудових
відносин,
підвищення
трудового потенціалу.
3.
Програма навчальної дисципліни
Модуль І. Змістовний модуль 1.
Теоретичні засади функціонування ринку праці
Тема 1. Ринок праці та його місце в економічній
системі його суть і функції
Визначення ринку праці. Структура ринку праці та його елементи. Класифікація та сегментація ринку праці. Функції ринку праці та
необхідність його регулювання
Тема 2. Механізми саморегулювання і
функціонування ринку праці
Теоретичні
основи саморегулювання ринку праці. Регулююча роль попиту та пропозиції на
конкурентному ринку праці. Перехресна еластичність попиту на працю. Зарубіжні
моделі ринку праці
Тема 3. Інфраструктура ринку
Необхідність,
сутність та значення розвитку інфраструктури ринку праці. Організації та
установи, що забезпечують функціонування ринку праці. Нормативно-правове
середовище, що регулює ринок праці.
Тема 4. Внутрішньофірмовий ринок
праці
Поняття та елементи
внутрішньо-фірмового ринку праці. Поняття, види, способи, та методики рекрутингу
пересоналу.
Формування та особливості функціонування внутрішньо-фірмового ринку праці.
Розвиток трудового капіталу підприємства як стратегічна орієнтація
внутрішньо-фірмового ринку праці. Пристосування внутрішньо-фірмового ринку
праці до змін на підприємстві
Тема 5. Індивідуальне пропонування на ринку праці
Сутність
та структура індивідуального пропонування на ринку. Теорія індивідуального
вибору на ринку праці. Пропонування якості та інтенсивності праці. Практичні
аспекти організації індивідуального пропонування праці.
Модуль ІІ. Змістовний модуль 2.
Аналіз ринку праці
Тема 6. Сукупне пропонування на ринку
праці
Людські
ресурси як джерело сукупної пропозиції. Сутність та графічне відображення
сукупної пропозиції праці. Фактори, що впливають на пропозицію праці. Закон
пропозиції праці. Регулювання обсягу сукупної пропозиції праці
Тема 7. Забезпечення зайнятості
населення
Поняття
зайнятості населення. Основні концепції зайнятості. Види і форми зайнятості.
Механізм регулювання зайнятості та напрями політики зайнятості
Тема 8. Безробіття, його форми і
причини
Сутність
безробіття та його вимірювання. Види та форми безробіття. Соціальний захист
населення у випадку безробіття та його пріоритети в Україні.
Тема 9. Гнучкий
ринок праці
Поняття жорстокості та гнучкості ринку праці.
Гнучкість витрат на робочу силу. Гнучкість форм зайнятості та використання
робочого часу. Географічна та професійна мобільність робочої сили на
ринку праці.
Тема 10.
Особливості та етапи формування ринку праці в Україні у післявоєнний період
4. Структура навчальної дисципліни
Назви
змістових модулів і тем |
Контрольні заходи |
||||||||
денна форма |
заочна форма |
||||||||
усього |
у тому числі: |
усього |
у тому числі: |
||||||
лек. |
прак. |
сам. роб. |
лек. |
прак. |
сам. роб. |
||||
Змістовий модуль 1. Теоретичні засади функціонування ринку праці |
|||||||||
Тема 1. Ринок праці та
його місце в економічній системі |
17 |
3 |
6 |
8 |
17,4 |
0,6 |
1,2 |
15,6 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Тема 2. Механізми саморегулювання і функціонування ринку праці |
17 |
3 |
6 |
8 |
17,4 |
0,6 |
1,2 |
15,6 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Тема 3. Інфраструктура ринку |
18 |
3 |
6 |
9 |
17,4 |
0,6 |
1,2 |
15,6 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Тема 4. Внутрішньо фірмовий ринок праці |
18 |
3 |
6 |
9 |
17,4 |
0,6 |
1,2 |
15,6 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Тема 5. Індивідуальне пропонування на ринку праці |
17 |
3 |
6 |
8 |
17,4 |
0,6 |
1,2 |
15,6 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Разом за модулем 1 |
87 |
15 |
30 |
42 |
87 |
3 |
6 |
78 |
- |
Змістовий модуль 2. Аналіз ринку праці |
|||||||||
Тема 6. Сукупне пропонування на
ринку праці |
18 |
3 |
6 |
10 |
18,6 |
0,6 |
1,2 |
16,8 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Тема 7. Забезпечення зайнятості населення |
19 |
3 |
6 |
10 |
18,6 |
0,6 |
1,2 |
16,8 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Тема 8.
Безробіття, його форми і причини |
19 |
3 |
6 |
9 |
18,6 |
0,6 |
1,2 |
16,8 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Тема 9.
Гнучкий ринок праці |
18 |
3 |
6 |
9 |
18,6 |
0,6 |
1,2 |
16,8 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Тема
10. Особливості та етапи формування ринку праці в Україні у післявоєнний
період |
19 |
3 |
6 |
10 |
18,6 |
0,6 |
1,2 |
16,8 |
МО2,
або МО4, або МО7, або МО8 |
Разом за модулем 2 |
93 |
15 |
30 |
48 |
93 |
3 |
6 |
84 |
- |
Всього |
180 |
30 |
60 |
90 |
180 |
6 |
12 |
162 |
МО1 |
5. Тематика
практичних занять.
Практичне
заняття № 1 (6 год. – денна; 1,2 год – заочна)
Тема 1. Ринок праці та його місце в економічній
системі його суть і функції
Мета : Дослідити
поняття ринку праці та вивчити особливості
його сегментації
1. Визначення ринку праці
2. Структура ринку праці та його елементи
3. Класифікація
та сегментація ринку праці
4. Функції ринку праці та
необхідність його регулювання
Література: [1-5].
Практичне заняття № 2 (6 год. –
денна; 1,2 год – заочна)
Тема 2. Механізми
саморегулювання і функціонування ринку праці
Мета:
Ознайомитися з механізмом функціонування ринку праці
1.
Теоретичні основи саморегулювання ринку праці
2.
Регулююча роль попиту та пропозиції на конкурентному ринку праці
3.
Перехресна еластичність попиту на працю
4.
Зарубіжні моделі ринку праці
Література: [1,2,3,5,9,10,12].
Практичне заняття № 3(6 год. –
денна; 1 ,2год – заочна)
Тема 3. Інфраструктура ринку
Мета: Дослідити нормативно правове регулювання ринку праці
1.
Необхідність, сутність та значення розвитку інфраструктури ринку
праці.
2.
Організації та установи, що забезпечують функціонування ринку
праці.
3.
Нормативно-правове середовище, що регулює ринок праці
Література: [10,13,14,18].
Практичне
заняття № 4 (6 год. – денна; 1,2 год – заочна)
Тема 4. Внутрішньофірмовий
ринок праці
Мета: Вивчити особливості функціонування внутрішньофірмового ринку
праці
1.
Поняття та елементи внутрішньо-фірмового ринку праці
2. Поняття, види,
способи, та методики рекрутингу
пересоналу
3.
Формування та особливості функціонування внутрішньо-фірмового ринку праці
4.
Розвиток трудового капіталу підприємства як стратегічна орієнтація
внутрішньо-фірмового ринку праці
5.
Пристосування внутрішньо-фірмового ринку праці до змін на підприємстві
Література: [1,2,5,9,11].
Практичне заняття № 5 (6 год. –
денна; 1,2 год – заочна)
Тема 5. Індивідуальне
пропонування на ринку праці
Мета: Ознайомитися з особливостями індивідуального пропонування на ринку праці
1.
Сутність та структура індивідуального пропонування на ринку
праці.
2.
Теорія індивідуального вибору на ринку праці.
3.
Пропонування якості та інтенсивності праці.
4.
Практичні аспекти організації індивідуального пропонування праці.
Література: [7,10, 16, 17].
Практичне заняття № 6 (6год. –
денна; 1,2 год – заочна)
Тема 6 . Сукупне
пропонування на ринку праці
Мета: Дослідити сутність пропонування на ринку праці
1.
Людські ресурси як джерело сукупної пропозиції
2.
Сутність та графічне відображення сукупної пропозиції праці.
3.
Фактори, що впливають на пропозицію праці. Закон пропозиції
праці.
4.
Регулювання обсягу сукупної пропозиції праці
Література: [3,4,6,7,8,9].
Практичне заняття № 7 (6 год. –
денна; 1,2 год – заочна)
Тема 7. Забезпечення
зайнятості населення
Мета:
Вивчити поняття та концепції зайнятості населення
1.
Поняття зайнятості населення.
2.
Основні концепції зайнятості.
3.
Види і форми зайнятості.
4.
Механізм регулювання зайнятості та напрями політики зайнятості
Література: [3,5,9,10,13].
Практичне заняття № 8 (6год. –
денна; 1,2 год – заочна)
Тема 8. Безробіття, його форми і причини
Мета:
Безробіття, його форми і причини
1.
Сутність безробіття та його вимірювання.
2.
Види та форми безробіття.
3.
Соціальний захист населення у випадку безробіття та його
пріоритети
в Україні.
Література: [1,7,10,11,14,15].
Практичне заняття № 9 (6 год. –
денна; 1,2 год – заочна)
Тема 9. Гнучкий ринок праці
Мета: Гнучкий ринок праці
1. Поняття жорстокості та гнучкості ринку
праці
2. Гнучкість витрат на робочу силу
3. Гнучкість форм зайнятості та використання
робочого часу
4. Географічна та професійна мобільність
робочої сили на ринку праці.
Література: [2,5,6,8,10,11].
Практичне заняття № 10 (6 год. –
денна; 1,2 год – заочна)
Тема 10.
Особливості та етапи формування ринку праці в Україні у післявоєнний період
Мета: Вивчити особливості та етапи формування
вітчизняного ринку праці у післявоєнний період
1. Історія формування ринку праці в Україні
до набуття незалежності.
2. Особливості та етапи формування ринку
праці.
3. Стан ринку праці в умовах війни та
подальший його розвиток.
4. Особливості регіонального ринку праці.
Література: [6,9,10,12,15,].
6.
Самостійна робота
Самостійна
робота здобувачів ступеня з даної навчальної дисципліни може включати наступні
форми:
–
поглиблене опрацювання теоретичних основ лекційного матеріалу;
– виконання
групових завдань, ситуаційних вправ, кейсів, практичних завдань, передбачених
на самостійне вивчення дисципліни;
– виконання індивідуального науково-дослідного завдання (яке може
передбачати написання ессе, статті, тез
доповідей на наукову конференцію тощо за тематикою дисципліни та з урахуванням
тематики, яка є цікавою для здобувача);
–
систематизація вивченого матеріалу перед виконанням модульної роботи;
–
підготовка до поточного контролю;
– інші види самостійної роботи, спеціальні для
конкретної теми дисципліни, враховуючи наукові інтереси здобувача.
Виконання самостійної роботи здійснюється за
наступними темами, в рамках часу відведеного на самостійну роботу:
№ п/п |
Назва теми |
Кількість год. |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
|
Змістовний модуль 1 |
42 |
78 |
1 |
Тема 1. Ринок праці та його місце в економічній
системі |
8 |
15,6 |
2 |
Тема 2. Механізми саморегулювання і функціонування ринку
праці |
9 |
15,6 |
3 |
Тема 3.
Інфраструктура ринку |
9 |
15,6 |
4 |
Тема 4. Внутрішньо фірмовий ринок праці |
8 |
15,6 |
5 |
Тема 5. Індивідуальне пропонування на ринку праці |
8 |
15,6 |
|
Змістовний
модуль 2 |
48 |
84 |
6 |
Тема
6. Сукупне пропонування на ринку праці |
18,6 |
16,8 |
7 |
Тема 7. Забезпечення зайнятості населення |
18,6 |
16,8 |
8 |
Тема 8. Безробіття, його форми і причини |
18,6 |
16,8 |
9 |
Тема 9. Гнучкий ринок
праці |
18,6 |
16,8 |
10 |
Тема 10.
Особливості та етапи формування ринку праці в Україні у післявоєнний період |
18,6 |
16,8 |
|
Разом |
90 |
162 |
Самостійну
роботу здобувач
може
виконувати
у бібліотеці,
навчальних
кабінетах,
лабораторіях,
комп’ютерних
класах
тощо.
Виконання
здобувачем
самостійної
роботи
передбачає,
за необхідності,
отримання
консультацій
або
допомоги
відповідного
фахівця,
зокрема
викладача
дисципліни.
7. Комплексне практичне
індивідуальне завдання
Комплексне
практичне індивідуальне завдання (КПІЗ) з дисципліни виконується
самостійно кожним студентом. Підготовка завдання здійснюється на основі
опрацьованої літератури та зібраної інформації в мережі Інтернет, її аналізу та
формулювання висновків. КПІЗ оформляється у відповідності з встановленими вимогами.
Виконання КПІЗ є одним із обов'язкових складових модулів залікового кредиту з
дисципліни.
Завдання виконання комплексного
практичного індивідуального завдання полягає у виявленні, аналізі та оцінці
проблем і напрямів покращення соціальної відповідальності у різних сферах діяльності на
різних рівнях економічної системи.
Здобувач самостійно обирає тему КПІЗ з переліку:
1. Ринок праці
в економічній
системі
країни
2. Об’єктивні та суб’єктивні
характеристики категорій
і явищ
у відтворювальних
процесах
на ринку праці
3. Підходи до диференціації
ринку праці
4. Умови
виникнення та ефективного функціонування ринку праці
5. Процеси відтворення
робочої
сили
в різних
типах економічних
систем
6. Вибір моделі
ринку праці
в соціально
орієнтованій
економіці
України
7. Компоненти iндивiдуальної пропозицiї на ринку праці
8. Теорія вибору
на ринку працi
9. Класична теорiя
пропозицiї
часу
10. Підтвердження практикою висновків класичної теорiї пропозицiї
робочого
часу
11. Проблеми державного регулювання пропозиції робочої
сили
12. Основні концепції
зайнятості
населення
13. Проблеми регулювання
зайнятості
населення
14. Програми зайнятості
населення
15. Поняття жорсткостi
та гнучкостi
ринку працi
16. Гнучкi форми
зайнятостi
та використання
робочого
часу
17. Організаційно-правові аспекти жорсткості
ринку праці в Україні
18. Причини дисбалансу на внутрішньофірмовому ринку праці
19. Управлiння процесом
руху і стабілізації
персоналу
20. Пристосування кадрів
до змін
на підприємстві
21. Сучасні тенденції
розвитку
міжнародного
ринку праці
22. Основні конвенції МОП з питань
регулювання ринку праці
23. Стан відтворення робочої сили на ринку
праці України
24. Соцiальне партнерство на ринку працi України
25. Органи державної
влади
на ринку праці
України
В межах однієї академічної групи здобувачі не
повинні обирати однакові теми, але можливий вибір іншої її назви за змістом
предмету, але це додатково погоджується з викладачем.
В індивідуальній
роботі
студенти
повинні
показати:
-
правильне розуміння поставленого завдання;
-
вміння працювати з літературними джерелами та використовувати
законодавчі й інструктивні матеріали;
-
висловлювати свої думки з актуальних питань і робити обґрунтовані
висновки на основі проведеного аналізу;
-
можливість використовувати теоретичні знання, отримані на лекціях,
застосовувати сучасні методи дослідження з використанням таблиць, графіків,
діаграм та інших графічних зображень.
Альтернативним варіантом
виконання КПІЗ за вибором студента може виступати:
1. Підготовка наукової
праці у формі статті (від 5 сторінок формату А4, 14 шрифт, 1,5 інтервал) або
розширених тез доповідей на наукову конференцію, семінар чи круглий стіл (від 3
сторінок).
2. Набуття
компетентностей, що відповідають назві та змісту дисципліни в рамках здобуття
неформальної чи інформальної
освіти, що підтверджується сертифікатом, довідкою чи іншим офіційним документом
від організаторів навчання.
Форми захисту
індивідуального завдання:
- усна відповідь або подання
звіту в електронному вигляді;
- представлення
сертифікатів, довідок чи інших офіційних документів за підсумками неформальної
чи інформальної
освіти;
- мультимедійна
презентація матеріалів про виконання КПІЗ.
Оцінювання виконання КПІЗ
проводиться за 100-бальною шкалою оцінювання, відповідно до рекомендацій
«Положення про організацію освітнього процесу в ЛНТУ».
8. Метод навчання та оцінювання
Методи
навчання:
МН1
– словесний метод (лекція, дискусія, співбесіда тощо);
МН3
– наочний метод (метод ілюстрацій і метод демонстрацій);
МН4
– робота з навчально-методичною літературою (конспектування, тезування,
складання реферату);
МН5
– відеометод
у сполученні з новітніми інформаційними технологіями та комп’ютерними засобами
навчання (дистанційні, мультимедійні);
МН6
– самостійна робота (розв’язання завдань).
МН7
–індивідуальна науково-дослідна робота здобувачів вищої освіти.
Методи оцінювання:
МО1 – екзамен;
МО2
– усне або письмове опитування;
МО4
– тестування;
МО5
– командні проекти;
МО6
– есе;
МО7
– презентації результатів виконаних завдань та досліджень;
МО8
– презентації та виступи на наукових заходах;
9.
Критерії, форми поточного та підсумкового контролю
Підсумковий
бал (за 100-бальною шкалою) з дисципліни «Ринок праці» визначається як
середньозважена величина, залежно від питомої ваги кожної складової залікового
кредиту:
Вид контролю |
Модульний
контроль |
Поточний
контроль |
Підсумковий контроль |
Разом (підсумкова семестрова
оцінка) |
||
Заліковий
модуль |
Заліковий модуль 1 (Модульна контрольна
робота 1) |
Заліковий модуль 2 (Модульна контрольна робота 2) |
Заліковий
модуль 3 (Оцінка за КПІЗ) |
Заліковий
модуль 4 (Поточний
контроль) |
Заліковий модуль 5 (Екзамен) |
|
Вага, % |
15% |
15% |
15% |
15% |
40% |
100% |
Підсумкова оцінка з
навчальної дисципліни (освітнього компонента) розраховується як середньозважена
з оцінок, отриманих за залікові модулі, включаючи екзаменаційну.
Оцінювання
знань здобувачів освіти здійснюється відповідно до загальних критеріїв
паралельно за:
–
4-бальною національною шкалою (позитивні оцінки – «відмінно», «добре»,
«задовільно» або «зараховано», негативні оцінки – «незадовільно» або «незараховано»);
–
100-бальною накопичувальною шкалою ЄКТС.
Шкала оцінювання
Бали за шкалою Універ-ситету |
За шкалою ECTS |
За державною (національною) шкалою |
Критерії оцінювання знань |
|
Екзамен, курсова робота / проєкт, практика, тренінг |
Залік |
|||
90–100 |
А (відмінно) |
відмінно |
зараховано |
здобувач освіти вільно володіє програмним обсягом
матеріалу, виявляє і демонструє особисті творчі здібності, вміє самостійно
здобувати нові знання, демонструє ґрунтовні знання, вміння та практичні
навички; без допомоги викладача знаходить та опрацьовує необхідну інформацію,
використовує набуті знання і вміння для прийняття рішень у нестандартних
ситуаціях, переконливо аргументує відповіді, використовує методи наукового
обґрунтування власних рішень, самостійно розкриває власні обдарування й
нахили |
85-89 |
В (дуже добре) |
добре |
зараховано |
здобувач освіти вільно володіє програмним обсягом
матеріалу, застосовує його на практиці, вільно розв’язує вправи і задачі у
стандартних ситуаціях, самостійно виправляє допущені помилки, кількість яких
є незначною, обґрунтовує та аргументує свою думку |
75–84 |
С (добре) |
зараховано |
здобувач освіти вміє: зіставляти, узагальнювати,
систематизувати інформацію під керівництвом викладача, в цілому, самостійно
застосовувати її на практиці; контролювати власну діяльність; виправляти
помилки, серед яких є суттєві; добирати окремі аргументи для підтвердження
своїх думок |
|
65–74 |
D (задовільно) |
задовільно |
зараховано |
здобувач освіти відтворює значну частину теоретичного
матеріалу, демонструє знання і розуміння основних положень з допомогою
викладача; поверхнево відтворює і аналізує навчальний матеріал, виправляє
помилки, серед яких є значна кількість суттєвих |
60-64 |
Е (достатньо) |
здобувач освіти володіє навчальним матеріалом на рівні,
вищому за початковий, значну його частину відтворює на репродуктивному рівні
або володіє матеріалом на рівні окремих фрагментів, що становлять незначну
частину навчального матеріалу |
||
35–59 |
FX (недостатньо з можливістю повторного складання) |
незадовільно |
не зараховано |
здобувач освіти володіє матеріалом на рівні окремих
фрагментів, що становлять незначну частину навчального матеріалу |
0–34 |
F (незадовільно з обов’язковим повторним курсом) |
здобувач освіти володіє матеріалом на рівні елементарного
розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об’єктів |
Поточний
контроль
Поточний
контроль враховує виконання на вибір одного завдання за кожною темою за
узгодженням викладача і здобувача. Виконання завдань на кожною темою оцінюється
за 100-бальною шкалою. У випадку, якщо студент виконує більше одного завдання
по темі, до уваги береться найвища оцінка з отриманих за ці завдання.
Форми
проведення поточного контролю з розшифровкою кількості контрольних заходів
у розрізі
навчальних
занять за темами та навчальними
тижнями згідно з графіком
освітнього
процесу подано у таблиці.
Форми проведення
поточного контролю |
Кількість контрольних
заходів
у розрізі
навчальних
занять за темами та навчальними
тижнями |
|||||||||||||
Тема |
Т1 |
Т2 |
Т3 |
Т4 |
Т5 |
Т6 |
Т7 |
Т8 |
Т9 |
Т10 |
Т11 |
Т12 |
||
Вага |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
1/12 |
||
МО2 – усне або письмове опитування
або |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
МО4 – тестування
(в тому числі
у системі
дистанційного
навчання
Moodle)
або |
||||||||||||||
МО7 – презентації
результатів
виконаних
завдань
та досліджень
|
||||||||||||||
Максимальний бал за підсумками кожного контрольного заходу |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
||
Підсумкова оцінка з
поточного контролю визначається як середня арифметична оцінка з усіх навчальних
занять та розраховується при оцінюванні після проведення останнього у семестрі
навчального заняття.
В рамках вивчення окремих
тем, змістовних чи залікових модулів можливе визнання і перезарахування
результатів навчання, здобутих у формальній, неформальній та інформальній
освіті відповідно до нормативних документів ЛНТУ.
Ліквідація
заборгованостей щодо поточних контрольних заходів може здійснюватися впродовж
усього періоду вивчення навчальної дисципліни (освітньої компоненти) у
семестрі. Здобувачу освіти, який має незадовільні оцінки чи пропущені навчальні
заняття без поважних на те причин, семестрова середня арифметична оцінка за
результатами поточного контролю виставляється після їх відпрацювання
(ліквідації заборгованостей за темою навчального заняття).
Модульний
контроль
Модульний контроль передбачає проміжне оцінювання якості
засвоєння здобувачем освіти теоретичного і практичного матеріалу.
Кожна
модульна контрольна робота оцінюється за 100-бальною шкалою. Виконання КПІЗ (за наявності) оцінюється за 100-бальною шкалою. Форми
проведення модульного контролю з розшифровкою кількості контрольних заходів
у розрізі видів модульного контролю та навчальних тижнів згідно з графіком
освітнього процесу подано у таблиці:
Форми проведення
модульного контролю |
Кількість контрольних
заходів
у розрізі
видів
модульного контролю та навчальних
тижнів |
||
Модульна контрольна
робота 1 (за темати
змістовного
модулю 1) |
Модульна контрольна
робота 2 (за темати
змістовного
модулю 2) |
Оцінка за КПІЗ |
|
МО2 – усне або письмове опитування
або |
1 |
1 |
- |
МО4 – тестування
(в тому числі
у системі
дистанційного
навчання
Moodle)
|
- |
||
МО7 – презентації
результатів
виконаних
завдань
та досліджень
|
- |
- |
1 |
МО8 – презентації
та виступи
на наукових
заходах |
- |
- |
|
МО5 – командні проекти |
- |
- |
|
МО6 – есе |
- |
- |
|
Максимальний бал за підсумками кожного контрольного заходу |
100 |
100 |
100 |
На модульний контроль у
формі тестування виносяться не менше 20 тестових завдань без групування за
рівнями складності, кожне з яких містить 5 варіантів відповідей, з яких тільки
одна відповідь є правильною. Кількість балів, які можна отримати за виконання
одного тестового завдання визначається шляхом ділення максимальної оцінки (100
балів) на кількість тестових завдань.
Перескладання модулів з
позитивним оцінюванням не допускається. Перескладання негативних результатів
модульного контролю чи у зв’язку із неявкою на його складання без поважних на
те причин дозволяється до настання дати проведення наступного модульного
контролю.
Підсумковий
контроль
Підсумковий
контроль проводиться у формі екзамену в період екзаменаційної сесії згідно
сформованого розкладу іспитів.
Форми проведення
контролю |
Кількість контрольних
заходів
та період
проведення |
Екзамен |
|
Згідно розкладу |
|
МО1 – екзамен |
1 |
Максимальний бал за підсумками кожного контрольного заходу |
100 |
Результати
підсумкового контролю оцінюються за 100-бальною шкалою і включаються в підсумкову
оцінку з навчальної дисципліни (освітньої компоненти) як окремий заліковий
модуль з відповідним ваговим коефіцієнтом (як передбачено у робочій програмі
навчальної дисципліни).
10. Інструменти, обладнання та програмне забезпечення,
використання яких передбачає навчальна дисципліна
№ |
Найменування |
Номер теми |
1. |
Мультимедійний
проектор, комп’ютер (ноутбук), програмне забезпечення Microsoft Office (Word, PowerPoint, Excel та ін.), Internet |
1-12 |
11. Методичне забезпечення
1. Ринок праці [Текст]: конспект
лекцій для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
освітньої програми «Управління персоналом та економіка праці» галузі знань 05
Соціальні та поведінкові науки спеціальності 051 Економіка денної та заочної
форм навчання / уклад. І.В. Шубала. Луцьк :
ЛНТУ, 2023.
2. Ринок
праці [Текст]: методичні вказівки до практичних занять та самостійної роботи для
здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньої програми
«Управління персоналом та економіка праці» галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки спеціальності 051 Економіка денної
та заочної форм навчання / уклад. І.В. Шубала.
Луцьк: ЛНТУ, 2023.
3. Ринок
праці [Текст]: робоча програма для
здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньої програми
«Управління персоналом та економіка праці» галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки спеціальності 051 Економіка денної
та заочної форм навчання / уклад. І.В. Шубала.
Луцьк: ЛНТУ, 2023.
12. Рекомендована література
Базова
1.
Бондар Ю. А., Рубан В. М. Вплив трудової
міграції
на національний
ринок
праці. Вісник післядипломної
освіти.
Серія
: Соціальні
та поведінкові
науки. 2021. Вип.
16. С. 141-161.
2.
Венгер І. О. Аналіз
сучасних
дослідницьких
підходів
до визначення
механізмів
державного управління
у сфері
зайнятості
та їх
вплив
на ринок праці. Економіка та держава. Серія:
: Державне
управління.
2019. № 4. С. 18-22.
3.
Гуцу
С. Ф. Вплив
індустрії
4.0 на трудові
відносини
та ринок
праці:
міжнародний
досвід
для України. Науковий вісник Ужгородського національного
університету.
Серія
: Право. 2020. Вип.
61(1). С. 101-105.
4.
Мороз С. В., Мейш
В. О., Рибінська
А. П. Ринок праці України. Вісник Хмельницького національного
університету.
Економічні
науки. 2019. № 4(1). С. 40-46.
5.
Наумова М. А. Ринок
праці
та система освіти
України:
проблеми
взаємодії. Бізнес-навігатор. 2019. Вип.
3-2. С. 67-72.
6.
Нестерович О. С. Ринок
праці
і зайнятість
молоді
в Україні
в контексті
євроінтеграційного
розвитку.
Науковий вісник Ужгородського національного
університету.
Серія
: Право. 2022. Вип.
7
7.
Провотар
Н., Паренюк
В., Рейманн
М. Молодіжний
ринок
праці
Естонії:
безробіття
та міграційні
настрої
студентської
молоді.
Економічна та соціальна географія.
2020. Вип. 83. С. 12-20.
8.
Рущишин
Н. М., Мульска
О. П. Збалансований
ринок
праці
як превентивний
інструмент
стримування
зовнішньої
трудової
міграції.
Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія :
Економічні
науки. 2021. № 8(1). С. 43-52.
9.
Смутчак З. В. Ринок праці України
в контексті
цифровізації
економіки.
Вісник післядипломної освіти. Серія : Соціальні
та поведінкові
науки. - 2022. - Вип.
19. - С. 119-134.
10.
Сновидович
І. Г., Кохан М.
О. Ринок
праці
та інновації
в управлінні
персоналом підприємства
під
час війни. Стратегія економічного
розвитку
України.
2022. Вип.
51. С. 50-62.
11.
Горошкова
Л. А., Маслова О. В., Чорнобук
Д. О. Ринок
праці
та технології
підготовки
кадрів
для повоєнного
відновлення
України.
Економічний вісник університету. 2023. Вип.
57. С. 15-26.
Допоміжна
12.
Скаковська
С. С., Клим’юк
Ю. Ю. Ринок праці України
під
час карантину. Вісник Національного університету водного господарства
та природокористування.
Економічні
науки. 2021. Вип.
1. С. 168-177.
13.
Фтомова
О. С. Бідність
та ринок
праці
в Україні
та країнах
Європейського
Союзу. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія :
Економічні
науки. 2019. № 6.
С. 58-63.
14.
Чатченко
Т. В., І. А. Давидова.
Ринок праці в
Україні:
сучасний
стан і перспективи
розвитку.
Бізнес Інформ. 2019. № 7. С. 170-175.
15.
Черчик
Л., С. Бегун. Ринок праці Волинської
області:
статистичне
дослідження
економічної
активності
населення.
Економічний часопис Східноєвропейського національного
університету
імені
Лесі
Українки.
2019. № 4. С. 181-189.
16.
Чорна
Н., Чорний
Р. Ринок праці України:
сучасні
виклики. Економічний часопис Східноєвропейського національного
університету
імені
Лесі
Українки.
2020. № 1. С.64-73.
17.
Терон І. В. Внутрішній ринок праці: напрями
змін
у нестабільній
економіці
України. Вісник Хмельницького національного університету.
Економічні
науки. 2020. № 3. С. 234-238.
Інформаційні ресурси
1. Офіційний веб-сайт Державного центру зайнятості населення: URL: https://www.dcz.gov.ua
2. Офіційний веб-сайт Пошуку роботи WORK.ua. URL: https://www.work.ua
3. Офіційний веб-сайт Єдиного порталу вакансій Державної служби
зайнятості. URL: https://jobportal.dcz.gov.ua
4.
Офіційний веб-сайт Державної міграційної служби. URL: https://dmsu.gov.ua
5. Офіційний веб-сайт Кабінет Міністрів
України. URL: https://www.kmu.gov.ua
6.
Офіційний веб-сайт Волинського обласного центру зайнятості. URL: https://vol.dcz.gov.ua
7.
Головне управління статистики у Волинській області. URL: http://www.lutsk.ukrstat.gov.ua/
8.
Офіційний веб-сайт Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи Національної
академії наук України. URL: https://idss.org.ua/index
9.
Офіційний веб-сайт Федерації роботодавців України. URL: https://fru.ua/ua/
10. Офіційний веб-сайт Федерації професійних спілок України. URL: https://www.fpsu.org.ua