Тема 4. Ділові бесіди

План

1. Особливості діалогічного ділового мовлення. Організаційна і психологічна підготовка спеціаліста до індивідуального діалогічного спілкування.

2. Види усного діалогічного ділового мовлення

3. Техніка проведення діалогу.

4.  Етикет телефонних розмов.

5. Особливості підготовки і проходження співбесіди при прийомі на роботу.

Література

1. Гриценко Т.Б. Українська мова та культура мовлення: Навч. посіб. [Текст] / Т.Б. Грищенко. – К., 2003

2. Ділова українська мова / За ред. О.Д. Горбула. [Текст]. – 5-те вид. – К., 2006.

3. Джонсон Д. В. Соціальна психологія. Тренінг міжособистісного спілкування: Пер. з англ. – K., 2003.

4. Мацюк З., Станевич Н. Українська мова професійного спілкування: Навч. посіб. [Текст] / З. Мацюк, Н. Станевич. – К.: Каравела, 2010. – 352 с.

5. Хміль  Ділове спілкування: Навч. посіб. [Текст] / Хміль. – К.:   , 2007.

6. Чмут Т.К., Чайка Г.Л. Етика ділового спілкування: Навч. посіб. [Текст] / Т.К. Чмут, Г.Л. Чайка. – К.: Знання, 2007.

 

Методичні рекомендації

У практиці управлінської діяльності індивідуальне спілкування найчастіше відбувається в діалогічній формі, тобто шляхом взаємного висловлювання й вислуховування думок, обґрунтування позицій, розроблення проектів тощо. Спілкування є діалектичним процесом, який охоплює формування загального враження про людину, проникнення в її сутність, ідентифікацію і стереотипізацію індивіда. Комунікативно розвинена ділова людина готова до будь-якої поведінки співрозмовника, його індивідуальної своєрідності, вміє контролювати свої реакції на несподівані пропозиції чи аргументи.

Для досягнення мети розмови необхідно не тільки підготуватися до неї, а й володіти відповідною технікою її проведення. Основною умовою, яка забезпечує результативність розмови, є вміння вислуховувати і розуміти співрозмовника. Щоб зрозуміти співрозмовника, передусім потрібно з’ясувати, чого він прагне. Конкретна мета співрозмовника може належати до одного з таких типів: соціальна мета, інформаційна мета, спонукальна мета, експресивна мета.

Для того, аби визначити правильну лінію поведінки під час ділової розмови, необхідно з’ясувати, до якого виду діалогічного мовлення відноситься розмова, тобто це ділова бесіда, спілкування керівника з підлеглим, розмова під час прийому відвідувачів тощо.

Діловій людині частот доводиться вирішувати виробничі, поза виробничі, організаційні, соціальні та інші конфлікти. Для їх ефективного розв’язання необхідно мати глибокі знання щодо природи, сутності, способів управління і подолання конфліктних ситуацій, уміст ідентифікувати їх учасників, правильно оцінити їх позиції, аргументи, знайти ефективні рішення і послідовно втілити їх у життя.

Запитання для самоконтролю

1. Які зовнішні риси співрозмовника впливають на формування першого враження про нього?

2. Охарактеризуйте найтиповіші помилки, яких допускають при оцінюванні іншої людини?

3. У чому полягає зміст підготовчої роботи до проведення індивідуальної розмови?

4. З якою метою працівник найчастіше ініціює індивідуальний контакт з керівником?

5. Охарактеризуйте основні правила вислуховування співрозмовника.

6. Розкрийте сутність основних методів управління конфліктною ситуацією.

Тестові завдання:

1. Що таке телефонна розмова?

   а) розмова двох і більше осіб з метою отримання певної інформації, ви­рішення важливих проблем; б) різновид усного мовлення, що характеризується специфічними озна­ками, зумовленими екстрамовними причинами; в) одна з найпоширеніших форм публічного виступу.

2. Якщо телефонують Вам, то:

   а) запитайте прізвище, ім'я, по батькові свого співрозмовника; б) привітайтеся, назвіть своє прізвище, ім'я, по батькові; в) зніміть слухавку й назвіть організацію, яку Ви представляєте.

3. Бесіда – це:

   а) спільне обговорення важливих питань і прийняття рішень;  б) розмова

   двох або більше осіб з метою отримання певної інформації, вирішення важливих проблем; в) сукупність загальноприйнятих правил реалізації мовної системи, які закріплюються у процесі суспільної комунікації.

4. У практиці ділового спілкування використовують такі форми звернень до візитера:

   а) на ім ’я й по батькові;    б)      «пан» або «пані» без згадування прізвища; в) «пан» або «пані» зі згадуванням прізвища або титулу; г) все вказане вище.

Теми рефератів та наукових повідомлень:

1. Дискусія, полеміка та диспут: спільне та відмінне.

2. Опишіть алгоритм проведення бесіди по телефону.

3. Соціально-психологічні чинники ділового діалогу. 

Практичні завдання.

1. Інтерв'ю при прийомі на роботу.

Для виконання даного завдання студенти розбиваються на групи по 3-4 чоловік.  Назва, вид діяльності організації, що оголошує вакансію, вид вакансії і вимоги до кандидата студенти формулюють самостійно і  погоджують із викладачем.  Результатом виконання даного завдання є

інсценівка інтерв'ю при прийомі на роботу.  Один із студентів відіграє роль людини, яку інтерв'юють.  Інші учасники групи є комісією відділу кадрів (готують запитання на співбесіду).

2. Проведення дебатів.

Для виконання даного завдання студенти під керівництвом викладача обирають тему для дебатів.   За власним бажання студенти діляться на групи та підбирають матеріал, аргументи та запитання для проведення дебатів. Час на підготовку – 1 тиждень.

3. Розігрування рольових ігор (робота в парах).

Ситуації: запізнення, на розмові у начальника, невдоволений клієнт зі скаргою, звільнення з роботи і т.д.