Тема 6. Ранньохристиянське мистецтво
Історичні передумови розвитку християнського мистецтва
Християнство
займає в культурі сучасного людства вагоме й авторитетне місце. Його зародження
та формування як нової, цілковито оригінальної й унікальної теологічної системи
є тривалим і складним процесом. Виникнувши, християнство ознаменувало собою
появу нового типу релігії – релігії
об’явлення (або одкровення) із проповіддю
ненасильництва, добра, любові.
За правління імператора Діоклетіана
гоніння на християн і їх стійкість, згуртованість, непорушна віра забезпечили
християнам привабливий ореол мучеників за віру і зростання їх прихильників. З ІІІ ст. християни почали прикрашати свої будинки
зображеннями Ісуса Христа, Богоматері, апостолів. Після прийняття римськими
воїнами християнства, імператор Риму Константин
у 313 р. оголосив про рівність усіх релігій і свободу віросповідання в імперії.
Катакомбне мистецтво
Першими творами християнського мистецтва
стали настінні зображення в римських катакомбах І–ІІ ст., які доносять історію
Ісуса Христа як божественного вчителя, що не боїться смерті і пропагує вічне життя.
Його зображали у вигляді пастуха з накинутою на одне плече тунікою, без бороди,
з оголеними ногами. Крім того, стіни катакомбних храмів розписувались
християнськими символами. Згодом з VІ ст. символічні знаки змінюються
зображеннями святих, на стінах катакомбних храмів з’явились зображення
Богородиці з Христом на руках та Розп’яття. Крім того, нерідко зображали
мучеників, віруючих, що моляться (орантів) із підкреслено спрямованим до неба
поглядом і навмисно збільшених кистей рук та Воскресіння Христа, так як
очікувалося друге пришестя Христа. У ті часи християнське мистецтво ще не
підкорялося суворому канону, тому на стінах катакомб сусідять античні й
християнські мотиви, старозавітні сюжети і євангельські образи. Проте
відчувається й загальний підхід: майстри відмовляються від усього, що нагадує
про грубе матеріальне життя й тілесну красу, головним стає духовний зміст
образів.
Теми
рефератів для виконання самостійних завдань:
1.
Культурологічне
значення запровадження християнства як державної релігії Римської імперії.
Становлення християнської духовності та естетики.
2.
Розподіл імперії на Східну і
Західну та його вплив на розвиток мистецтва.
3.
Символізм
ранньохристиянського мистецтва.
4.
Значення храмобудування в
стильовому становленні середньовіччя.
5.
Катакомбна підземна
архітектура християн періоду гонінь та її наслідки для традицій християнського
храмобудування.
6.
Катакомбне підземне настінне
мистецтво християн періоду гонінь та його наслідки для традицій християнського
мистецтва.
7.
Скульптура ранньохристиянського
мистецтва.
8.
Зв'язок архітектури,
мистецтва та загального стилю життя та мислення ранньохристиянської епохи.
9.
Архітектура
ранньохристиянського храму: світ інтер’єрний (розпланування, композиція,
типологія), його символічність.
10.
Оригінальні храмобудівні
пошуки у Древньому Римі та в провінціях ІV-VІ
ст.
11.
Формування
ранньохристиянської архітектури Італії та її найважливіші пам’ятки: римські
базиліки ІV-VІ ст. (ватіканська
базиліка Сан Пьєтро, латеранська базиліка Сан Джовані та її клуатр, базиліка
Сан Паоло ле Мурі, Санта Марія Маджоре, Санта Марія ін Космедіні, Сан Петро ін
Вінколі, Сан Сабіна, Сан Клементо, Сан Агнеса, Сан Лоренцо фуорі ле Мура,
базиліка Козьми і Дем'яна).
12.
Архітектура базилік римських
провінцій: у Віфлеємі, у Сирії (Калб-Лузе, Турманін, Калат-Семан).
13.
Християнські хрещальні:
лютеранська Сан Джовані у Римі, «хрещальня ортодоксів» у Равені.
14.
Мавзолеї: римський
Констанції, Гали Плаци дії та Теодоріха у Равені.