Тема 6. Ранньохристиянське мистецтво

 

Історичні передумови розвитку християнського мистецтва

Християнство займає в культурі сучасного людства вагоме й авторитетне місце. У первинному християнстві дуже сильна була віра в швидке друге пришестя Ісуса Христа, Страшний суд і кінець грішного світу. Пізніше на місце цієї ідеї приходить ідея утіхи – замогильного воздання за добрі або погані вчинки.

На початку свого існування християнство поширювалось як релігія гноблених, підтримувана рабами, що потерпали від жорстокості римлян. А вже в ІV ст. серед його прихильників були вже люди різних соціальних верств. Християнство несло віру в бога, що уособлював всесвітній порядок, всемогутність, що давало кожній людині внутрішню гармонію і надію на вічне життя. За правління імператора Діоклетіана гоніння на християн і їх стійкість, згуртованість, непорушна віра забезпечили християнам привабливий ореол мучеників за віру і зростання їх прихильників. З ІІІ ст. християни почали прикрашати свої будинки зображеннями Ісуса Христа, Богоматері, апостолів. Після прийняття римськими воїнами християнства, імператор Риму Константин у 313 р. оголосив про рівність усіх релігій і свободу віросповідання в імперії.

Характеристика епохи Середньовіччя. Середньовіччя – це період європейської історії від V ст. (падіння Римської імперії) до епохи Відродження та Реформації (кін. XVXVIІ ст.). Періодизація середньовічної доби:

·                     раннє середньовіччя (кінець V ст. – середина XI ст.);

·                     феодальна роздрібненість (XI – XII ст.);

·                     централізація держав під королівською владою (XIII – XV ст.).

 

Катакомбне мистецтво

Гоніння християн імператором Нероном тільки збільшувало кількість прибічників нової релігії. Рятуючись від переслідувань, послідовники Христа були змушені організовувати місця своїх поклонінь під землею, у катакомбах, які являли собою цілу систему коридорів та приміщень м’якій породі туфа. Могильщики-фоссори проривали у стінах коридорів заглиблення-локулі, куди клали тіла християнських мучеників, загорнуті у савани, отвори закривали прямокутними плитами, на яких писали християнські девізи: «Христос – Бог» чи інші. А для богослужінь робились більші приміщення – капели, які і були катакомбними храмами. Вівтарем у капелах служив саркофаг з тілом померлого мученика. Римські катакомби зазвичай носили імена перших християнських мучеників – святих Калліста, Валентина, Домініїлли й Прісцилли.

Першими творами християнського мистецтва стали настінні зображення в римських катакомбах І–ІІ ст., які доносять історію Ісуса Христа як божественного вчителя, що не боїться смерті і пропагує вічне життя. Його зображали у вигляді пастуха з накинутою на одне плече тунікою, без бороди, з оголеними ногами. Крім того, стіни катакомбних храмів розписувались християнськими символами: корабель був символом церкви, якір – спасіння, вінок – мучеництва, голуб – Святого Духа. Найбільш поширений символ – фенікс, що символізував вічне життя (його зображували і на могилах християн). Ісуса Христа також часто зображували через символи: особливим символом була риба, оскільки з грецької мови слово «риба» – «іхоус» розшифровувалось як «Ісус Христос Божий Син Спаситель». Христа зображували також у вигляді Орфея, який граючи на арфі, заспокоює диких звірів, або у вигляді Доброго пастиря з ягнятком на плечах (символом врятованої душі). Серед нечисленних скульптурних пам’яток збереглася бронзова статуя святого Петра в римському соборі св. Петра. Петро зображений сидячим на кріслі з ключем в правій руці, а ліва складена для благословення; над головою святого розтошовано німб.

 

Перелік запитань для обговорення під час аудиторного заняття:

 

1.            Охарактеризуйте передумови виникнення християнського мистецтва.

2.            Періодика Середньовіччя.

3.            Катакомбне мистецтво й його вплив на розвиток християнства

4.            Символізм катакомбного мистецтва.

5.            Символіка Ісуса Христа.

6.            Сюжетні лінії композицій барельєфів на саркофагах.

7.            Конструктивні особливості саркофагів.

8.            Скульптура перших християн.

9.            Скульптура Св. Петра.