Тема
4. Мистецтво Етрурії
Етруски - загадковий
народ, який створив свою цивілізацію близько 8 століття до н.е. на території
нинішньої Італії на північний захід від Рима. Їх культура зробила свій вплив
спочатку на Давню Грецію, а потім на Стародавній Рим. Етруські міста були
розвиненими торговими і релігійними центрами. Ці пам'ятки матеріальної культури
дуже схожі з залишеними іншим стародавнім народом - пеласгами, які в 12
столітті до н.е. вторглися в Древній Єгипет з Малої Азії (нині територія Туреччини).
Існують три основні гіпотези походження етрусків - малоазійськая, північна
(прийшли, переваливши через Альпи) і
аборигенна (тобто, що етруски - це місцевий італійський етнос). Мова етрусків
дотепер не розшифрована, пам’ятники їхньої писемності й літератури втрачені
(збереглися лише невеликі фрагменти написів, в основному на надгробках).
Історія етруського мистецтва поділяється на 4 періоди: орієнталізований
(8–7 вв. до н.е.), архаїчний (6 в. до н.е.), класичний (5–4 вв. до н.е.) і
елліністичний (3–1 вв. до н.е.).
Міста
етрусків відрізняє регулярне планування вулиць, площ і кварталів.
Будувалися потужні кріпосні стіни, кам’яні бруківки,
водопровід і каналізація. У будівництві використовувалися
камені різних порід, дерево й сирцові (необпалені) цегли.
Поруч із містами живих зводилися некрополі (міста мертвих) – грандіозні
комплекси гробниць, що часто нагадували будинки, що стоять
уздовж вулиць. Деякі поховання вирубувалися в скелях або влаштовувалися в
природних печерах, інші будувалися з каменю. Іноді центр похоронних камер
займав потужний чотиригранний, стовп, що звужується догори та
підтримує помилкове склепіння. Часто зустрічалися гробниці у вигляді круглого
кургану (тумулуса), що покривався зверху травою. Планування поховань
повторювало планування будинків знаті: довгий похилий коридор з кімнатами з
боків вели в просторе головне приміщення з ложами в стінах
або в нішах. Храми зводилися на подіумі (високій підставі) і прикрашалися
колонами тільки з боку фасаду. Сформувалося два типи культових споруджень – з
однією
целлою
(святилищем) й
з трьома, які присвячувалися богам головної тріади.
Этруський
живопис відомий за
розписами у гробницях, у яких зображені
сцени нескінченних бенкетів. Танцюристи й музиканти розважають бенкетуючих, що
лежать на ложах, грою на лірі; атлети борються під час похоронного обряду.
Фрески
поховань V ст. до н.е. овіяні
духом класичної гармонії. З кінця ІV ст. до н.е. у розписах
всі частіше зустрічаються сюжети драматичного характеру: зображення страт,
мучень, іноді – страждання, що очікують людину
після смерті, а також гладіаторські бої, які були в етрусків формою ритуального
жертвопринесення.
В этруській
скульптурі камінь
застосовувався рідко, майстри працювали із бронзою
й теракотою, ліпленню предпочитали пластику. Храми прикрашалися
теракотовими антефіксами – декоративними деталями, що служили водовідводами, а
також оберегами від злих духів, і акротеріями
– фігурними або візерунковими елементами, що вінчали фронтони. Особливе
місце зайняв мотив сидячих жінок з дитиною на руках, зображення Великої Матері
(так завана «Матер-Матута»,
V ст. до н.е.). Були
створені знамениті бронзові статуї: «Химера» з Ареццо й «Капітолійська
вовчиця», установлена на головній площі Риму.
Перелік запитань для обговорення під час
аудиторного заняття:
1.
Загальна характеристика розвитку етруського
мистецтва та його етапи.
2.
Вплив міфології та
релігії на мистецтво Етрурії.
3.
Розвиток
погребального мистецтва в Етрурії.
4.
Особливі
риси етруської архітектури.
5.
Планувальні рішення
етруських некрополів.
6.
Особливості
настінного живопису в Етрурії.
7.
Гробниця Рельєфів у некрополі
Бандитачча.
8.
Гробниця Леопардів у некрополі
Бандитачча.
9.
Гробниця мисливства і
рибальства.
10.
Семантика
поховальних саркофагів етрусків.
11.
Декоративна скульптура
Етрурії.
12.
Скульптура
етрусків.
13.
Мистецтво
етрусків у період завоювань Римом.
14.
Внесок етруського
мистецтва у культуру Європи.