Тема 4. Мистецтво Етрурії
1.
Загальна характеристика
цивілізації. Періодизація мистецтва.
2.
Архітектура етрусків.
3.
Скульптура етрусків.
4.
Монументальний живопис
етрусків.
1.
Загальна характеристика цивілізації. Періодизація
мистецтва.
Етруски - загадковий народ, який створив свою цивілізацію
близько 8 ст. до н.е. на території нинішньої Італії на північний захід від Рима
(нині Тоскана, Італія). Їх культура зробила свій вплив спочатку на Давню
Грецію, а потім на Стародавній Рим. Етруські міста були розвиненими торговими і
релігійними центрами. Етруські майстри виплавляли мідь і залізо, а землероби
обробляли злаки, льон і виноград. В історичних джерелах етрусків часто і
називали пеласгами. Ще Геродот (5 ст. до н.е.) вказував, що етруски прибули до
Італії з Малої Азії, з Лідії. Сьогодні, існують три основні гіпотези походження
етрусків - малоазійська, північна (прийшли, переваливши через Альпи) і
аборигенна (тобто, що етруски - це місцевий італійський етнос). Мова етрусків
дотепер не розшифрована, пам’ятники їхньої писемності й літератури втрачені
(збереглися лише невеликі фрагменти написів, в основному на надгробках).
Етруски славилися як митецькі інженери й будівельники міст. Саме в них римляни
запозичили вміння осушувати й зрошувати ґрунт, зводити дороги, мости й величні,
перекриті склепіннями будівлі, а також тоги, гладіаторські ігри й мистецтво
гадання по блискотінню блискавок, польотам птахів, печінки жертовних тварин і
т.д.
Історія этрусского мистецтва ділиться на 4 періоди:
орієнталізуючий (8 - 7 вв. до н.е.),
архаїчний (6 ст. до н.е.),
класичний (5 - 4 ст. до н.е.),
елліністичний (3 - 1 ст. до н.е.).
2.
Архітектура етрусків
В орієнталізуючий період на мистецтво етрусків зробили
сильний вплив художні традиції народів Східного Середземномор’я, особливо
греків. Архітектура й скульптура цього часу не збереглися. Про форми жител
свідчать похоронні урни (урна з Вульчи, 8 ст. до н.е., що зображує круглу
хатину). Урни, що відливалися із бронзи й прикрашалися карбованим геометричним
орнаментом, створювалися не тільки як вмістище попелу покійного, але і як його
символічне втілення (урни з Кюзи, т.зв. канопи, увінчані кришками у формі
голови померлого, кін. 7 ст. до н.е.).
В архаїчний період мистецтво етрусків досягло вищого
розквіту. В Етрурії утворився союз 12 міст (Вейи, Ветулония, Клузий, Перузия,
Популония, Тарквинии, Вульчи, Цере й ін.). На чолі союзу стояли царі, військова
знать і жреци-лукумони. Міста відрізняє регулярне планування вулиць, площ і
кварталів. Будувалися потужні кріпосні спорудження, кам’яні бруківки, водопровід
і каналізація. У будівництві використалися камені різних порід, дерево й цегла-сирець.
Поруч із містами живих зводилися некрополі (міста мертвих) – грандіозні
комплекси гробниць, що часто нагадували міські вулиці й квартали. Деякі
поховання вирубувалися в скелях або влаштовувалися в природних печерах, інші
будувалися з каменю. Іноді центр похоронних камер займав потужний чотиригранний
стовп, який звужується догори й підтримує помилкове склепіння (гробниця
Мариттимо, біля Вольтерри, 6 ст. до н.е.). Часто зустрічалися гробниці у
вигляді круглого кургану (тумулуса), який зверху покривався травою (некрополь
Бандитачча біля Черветери). Планування поховань повторювало планування будинків
знаті: довгий похилий коридор з кімнатами з боків вели в просторе головне
приміщення з ложами в стінах або в нішах. Храми етруски
будували з дерева. Перед прямокутним будинком розташовувався портик з простими
колонами. Дерев'яні балки перекриття дозволяли ставити колони на значній
відстані один від одного. Дах мав сильний нахил, а роль фриза виконували ряди
розписаних глиняних плит. Храми
зводилися на подіумі і прикрашалися колонами тільки з боку фасаду (храми на
акрополі Марцаботто, біля Болоньї). Сформувалося два типи культових споруд – з
однією целою і із трьома, які присвячувалися богам головної тріади.
В елліністичний період форма гробниць ускладнюється,
створюються поховання з більшою кількістю вирізаних у стінах ніш для урн, що
зберігають попіл покійних, і саркофагів. Вони мають вигляд склепів для сімейних
поховань (гробниця у Вульчи, 3 ст. до н.е.).
3.
Скульптура етрусків
В етруській скульптурі помітне сполучення грецьких й італійських
принципів. Камінь застосовувався рідко, майстри працювали із бронзою й
теракотою (обпаленою глиною). Храми прикрашалися теракотовими антефіксами –
декоративними деталями, що служили водовідводами й акротеріями – фігурними або
візерунковими елементами, що вінчали фронтони.
У скульптурі особливе місце зайняв мотив сидячих жінок з
дитиною на руках, можливо, зображення Великої Матері (т.зв. «Матер-Матута», 5
в. до н.е.).
Сьогодні не відомо жодного імені етруського скульптора, за
винятком Вулки. Можливо, ним було створене оздоблення храму у Вейях (6 ст. до
н.е.), а також статуї Аполлона, Геракла, Гермеса й богині з дитиною на руках.
Більшість скульптурних пам’ятників пов’язані з похоронними обрядами (саркофаги
з Кьюзи, урни з Вольтерри). На саркофагах зображувалися подружні пари на ложі,
що обійнялися, а
усміхнені архаїчними посмішками їхні обличчя позбавлені скорботи (саркофаг чоловіка й жінки із Черветери, 6 в. до н.е.).
Від греків, до
етруської скульптури запозичена характерна усмішка на обличчях - вона сильно
нагадує "архаїчну" посмішку ранніх грецьких статуй. І все ж ці статуї
зберегли притаманні етрускам риси обличчя - великий ніс, злегка розкосі
мигдалеподібні очі під важкими повіками, повні губи.
Прагнення
до передачі конкретно-реального в скульптурі і стало причиною подальшого
розвитку психологічної лінії в мистецтві етрусків і
підвищеної уваги до портретного зображення. У 3 ст. до н. е., з'являються статуя
Авла Метелла і бронзовий бюст Брута. Одночасно з енергійністю образу скульптори
прагнуть до точної, надмірно докладної фіксації рис обличчя.
Особливо
добре вдавалася етрускам анімалістична скульптура. У ній завжди присутній
активний початок. Її поведінка можна навіть назвати агресивним, будь то химера
з Ареццо або Капітолійська вовчиця, яка вигодувала двох немовлят - легендарного
засновника Риму Ромула і його брата - близнюка Рема (поч. 5 ст. до н.е.).
4.
Монументальний живопис етрусків
Етруський живопис відомий за розписами у гробницях, на яких
зображені сцени нескінченних бенкетів. Танцюристи й музиканти розважають
бенкетуючих, котрі лежать на ложах, грою на лірі; атлети борються під час похоронного
обряду (гробниці в Тарквініях, 6 - 2 ст. до н.е.). На штукатурку наносили
контури малюнка, що розфарбовували мінеральними фарбами переважно теплих тонів.
Мистецтво архаїчного й класичного періодів свідчить про жагучу любов до життя,
зображені на фресках персонажі перейняті радісним настроєм.
У класичний період етруське
мистецтво живопису повторювало й вигострювало знайдені раніше форми. Зводилися
храми з рясним теракотовим декором («Крилаті коні» із фронтону храму в
Тарквиниях, 4 в. до н.е.). Фрески поховань 5 в. до н.е. овіяні духом класичної
гармонії (Гробниця Леопардів у некрополі Бандитачча). З кін. 4 в. до н.е. у
розписах всі частіше зустрічаються сюжети драматичного характеру: зображення
страт, мучень, іноді – страждання, що очікують людини після смерті (гробниця у
Вульчи зі сценою вбивства бранців), а також гладіаторські бої, які були в
етрусків формою ритуального жертвопринесення.
Величезну роль у мистецтві етрусків грало
декоративно-прикладне мистецтво: кераміка (чорні, що покривалися блискучим
лаком посудини «буккеро»), бронзові гравіровані цисти (посудини) і дзеркала,
різьблені камені, вироби з кістки й золота.
До 265 р. до н.е. етруски були остаточно підлеглі римлянами
й до початку нової ери повністю асимілювалися з ними.