ТЕМА 5. МИТНИЙ КОНТРОЛЬ В ЕКСПОРТНО-ІМПОРТНИХ ОПЕРАЦІЯХ
5.1. Організаційні питання
здійснення митного контролю
5.2. Основні
форми митного контролю
5.3. Особливі режими митного контролю
5.1. Організаційні питання
здійснення митного контролю
Доцільно почати
розгляд цього питання зі знайомства з функціями та організацією роботи
Управління організації митного контролю, яке є одним із головних у структурі
Держмитслужби. Завдання, функції визначені в Митному кодексі України, гл. “Організація
митного контролю”, гл.
“Здійснення митного контролю”, гл. “Особливі режими митного контролю”,.
Управління не
тільки безпосередньо організовує проведення митно-контрольної діяльності на
території України, але й здійснює методичне керівництво митним контролем у
межах своєї компетенції.
У кожній митниці є відділи митного контролю, які
конкретизують методичні рекомендації і вимоги Держмитслужби відповідно до
конкретних місцевих умов.
Управління працює
на підставі вимог чинного законодавства, перш за все - Митного кодексу України
та наказів Держмитслужби, має своє Положення (про права, завдання, функції),
яке затверджується Головою Держмитслужби. Управління планує діяльність митних
органів із здійснення митного контролю, розробляє технологію митного контролю різних
видів товарів, транспортних засобів; взаємодіє з прикордонними військами,
санітарно-карантинними, ветеринарними та іншими державними контрольними
службами під час здійсненні митного контролю за переміщенням через митний
кордон товарів, ручної поклажі, багажу фізичних осіб, транспортних засобів,
вантажів та інших предметів.
Розглянемо загальні положення митного
контролю. Митний контроль здійснюється з метою забезпечення дотримання
державними органами, підприємствами та громадянами порядку переміщення через
митний кордон України товарів та інших предметів. Якби державні органи,
підприємства та громадяни були достатньо свідомими у правовому відношенні і
чесними в цьому питанні, то митний контроль був би формальним, а то й зовсім не
потрібним.
Але на даний час
митний контроль залишається важливим та ефективним засобом забезпечення митної
політики держави. Реалізується він шляхом здійснення комплексу заходів, що забезпечують
своєчасне виявлення порушень митного законодавства України та взятих нею
міжнародних зобов’язань, контроль за виконанням яких покладено на митні органи,
а також чітке дотримання юридичними та фізичними особами митних процедур і
правил.
У процесі
здійснення митного контролю реалізуються важливі функції митних органів:
- забезпечення дотримання
суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності та фізичними особами законодавства
України, контроль за виконанням якого покладено на митні органи;
- застосування
заходів по захисту законних прав юридичних і фізичних осіб у галузі митної
справи;
- захист
економічних інтересів та економічної безпеки України в межах встановленої
компетенції;
- здійснення
валютного контролю;
- збирання митних
платежів;
- розробка
технології контролю та забезпечення дозвільного порядку переміщення товарів і
транспортних засобів через митний коридор України;
- безпосереднє
здійснення митного контролю та розробка митних режимів з метою спрощення митних
процедур, гуманізації митного контролю та створення умов для нормального
товарообміну через митний кордон.
Залежно від об’єкта
націленості митних контрольних процедур митний контроль можна поділити на
митний контроль товарів і митний контроль транспортних засобів. Відповідно до
напрямку руху товарів і транспортних засобів можна виділити особливості
технології митного контролю товарів, що ввозяться і вивозяться, і тих, що
переміщуються через митну територію України транзитом. Щодо товарів митний
контроль поділяється на митний контроль ручної поклажі та митний контроль
супроводжуваного і несупроводжуваного багажу.
Митний контроль транспортних
засобів визначається видом цих засобів і поділяється на: митний контроль
морських суден (у тому числі й військових кораблів); митний контроль річкових
суден; митний контроль залізничного транспорту; митний контроль повітряних
суден; митний контроль автотранспортних засобів.
Митний контроль, як
правило, здійснюється митними органами сусідніх держав автономно, незалежно
одна від одної, за своїми технологіями. Але за домовленістю можливий і спільний
митний огляд визначених транспортних засобів чи партій товару.
Митний контроль
здійснюється службовими особами митних органів шляхом перевірки документів і
відомостей, необхідних для митних цілей, митного огляду (огляду транспортних
засобів, товарів та інших предметів, особистого огляду), переогляду, обліку
предметів, які переміщуються через митний кордон.
При цьому службова
особа, що проводить митний контроль, має право:
- перевіряти
відомості, заявлені громадянином у наданій декларації та інших документах,
необхідних для митного контролю;
- опитувати громадян,
що підлягають митному оформленню;
- робити огляд
територій і приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, вільних
митних зон і магазинів безмитної торгівлі, інших місць, де можуть перебувати
товари і транспортні засоби, що підлягають митному контролю, або здійснюється
діяльність, контроль за якою покладено на митні органи.
Чинний Митний
кодекс передбачає можливість інших форм митного контролю, крім передбачених ним
та іншими актами законодавства України. Такою формою можуть бути контрольовані
поставки, організація і проведення яких регламентується окремо.
При проведенні
митного контролю можуть бути застосовані технічні засоби, безпечні для життя і
здоров’я людини, тварин, рослин і які не спричиняють шкоди особам, товарам і
транспортним засобам. Правила проведення митного контролю відпрацьовані в
конкретних технологіях митного контролю з урахуванням особливостей кожної
митниці чи митного поста.
Загальним правилом
здійснення митного контролю є недопустимість заподіяння неправомірної шкоди особам,
їх товарам і транспортним засобам. Якщо така шкода заподіяна, то митні органи
та їх посадові особи несуть відповідальність відповідно до законів України із
відшкодуванням шкоди.
Митним органам надано право використовувати
будь-які форми митного контролю, але, як правило, вони використовують тільки ті
з усіх можливих, які, на погляд службової особи, що здійснює контроль, є
достатніми для дотримання вимог законодавства, міжнародних договорів України та
забезпечують ефективний огляд товарів, речей, транспорту, які переміщуються
через митний кордон.
Митний інспектор
має право:
- огляду речей;
- вимагання
розпакування багажу, розвантаження транспортного засобу;
- вилучення без
повернення і відшкодування вартості предметів, заборонених законодавством України
до переміщення через митний кордон. Вилучення таких предметів оформлюється
актом установленого зразка;
- оцінки на свій
розсуд предметів, що підлягають митному оподаткуванню (якщо не буде цінників,
накладних, чеків та інших документів, що підтверджують вартість товару);
- при виявленні
предметів контрабанди або порушень митних правил складання відповідного
протоколу та вилучення цих предметів;
- у виняткових
випадках, при наявності достатніх підстав, вважати, що громадянин приховує на
собі предмети контрабанди або предмети, які є об’єктом порушення митних правил,
за письмовим рішенням начальника митниці проводити особистий огляд;
- в разі відмови
пропуску через митний кордон товарів і предметів, давати вичерпні роз’яснення
вимог митного законодавства. У встановленому порядку інформувати громадян про
митні правила, що діють на території України.
Службова особа, яка
здійснює митний контроль, не повинна допускати дій, що принижують честь і
гідність громадян, завдавати їм, їхнім тваринам, товарам і транспортним засобам
неправомірної шкоди.
Громадяни, що
переміщують через митний кордон товари і транспортні засоби, теж мають певні
права та обов’язки.
Громадяни
зобов’язані:
- подавати митному
інспектору (до митниці) для митного контролю декларацію та інші необхідні
документи, в яких усе вказувати чесно, чітко. Зайве є підставою для порушення
адміністративної справи;
- на вимогу
інспектора самостійно розпаковувати та запаковувати предмети, що підлягають
митному контролю, відкривати ручну поклажу, багаж, місткості та інші місця, де
можуть знаходитися такі предмети, розвантажувати транспортні засоби, що
перевозять товар;
- виконувати інші
законні вимоги посадових осіб митних органів.
Громадяни мають
право:
- бути присутніми
під час огляду предметів, що їм належать;
- залишати на
зберігання в митниці свої предмети, валюту, цінності, які не пропущені через
митний кордон (але були перед цим заявлені в декларації);
- своєчасно і повно
знайомитись із текстом законів та інших актів, що стосуються митної справи (на
стендах у митницях наявна вся документація);
- оскаржувати
неправомірні дії службових осіб митних органів.
Для здійснення
митного контролю у місцях митного оформлення, створюються зони митного
контролю. Переміщення товарів, транспортних засобів та осіб, включаючи посадових
осіб інших державних органів, через кордони таких зон і в їх межах дозволяється
тільки з дозволу митного органу та під контролем його посадових осіб, за
винятком окремих випадків.
Митні органи
наділені правом примусово повертати в зони митного контролю транспортні засоби,
що вибули з неї без дозволу митного органу. Митні органи мають повноваження
застосовувати примусові заходи до порушників режиму зони митного контролю як у
самій зоні, так і поза цією зоною.
Документи, що
необхідні для митного контролю, повинні зберігатися особою, яка здійснювала
митне оформлення (брокера чи підприємця) не менше 3-х років.
Митні органи мають
право залучати будь-яких спеціалістів інших правоохоронних і контрольних
органів, установ незалежно від форм власності і підпорядкування та експертів
для надання допомоги у здійсненні митного контролю.
Шляхом накладання
пломб, печаток, спеціальних знаків, штампів, маркірування, взяття проб і
зразків, описування, складання креслень, виготовлення масштабних відображень,
фотографій, ілюстрацій, використання товаросупровідних документів та іншої
інформації митні органи повинні ідентифікувати товари і транспортні засоби, що
перебувають під митним контролем, приміщення та інші місця, де можуть
перебувати товари та транспортні засоби, що підлягають митному огляду і
оформленню (від однієї митниці до другої, щоб не повторювати роботу) та
забезпечити цілісність товару.
Митниці за
погодженням з органами Державної податкової адміністрації мають право
призначати перевірку фінансово-господарської діяльності осіб, що переміщують
товари через митний кордон, суб’єктів підприємницької діяльності, брокерів та
інших осіб, причетних до зовнішньоекономічної діяльності.
Уся отримана в ході
митного контролю інформація є комерційною таємницею і може бути використана
тільки для цілей митної справи.
5.2. Основні форми митного контролю
Технологія
здійснення окремого митного контрольного заходу, операції або комплексу
контрольних дій знаходить своє відображення в конкретних формах. Так, залежно
від того, скільки разів товари чи транспортні засоби перевіряються в митній
зоні, митний контроль може бути одноразовим або повторним.
Митним кодексом
України визначено форми митного контролю залежно від предмета перевірки:
- перевірка
документів, необхідних для митного контролю та митного оформлення товарів, що
переміщуються через митний кордон, і транспортних засобів;
- митний огляд
(транспортних засобів і предметів);
- особистий огляд
як виняткова форма митного контролю;
- переогляд;
- облік предметів,
що переміщуються через митний кордон.
Особистий огляд
громадян здійснюється у виняткових випадках при наявності підстав припускати,
що особа, яка прямує через митний кордон чи знаходиться в зоні митного контролю
або в транзитній зоні міжнародного аеропорту, приховує при собі предмети
контрабанди чи предмети, цінності, які є безпосередніми об’єктами порушень
митних правил України або заборонені для транзиту через територію України. Під
особами розуміються особи обох статей громадян України, іноземці та особи без
громадянства.
В умовах побудови
правової держави, в якій вищою цінністю є людина, її права та свободи, а
визнання, дотримання та захист прав і свобод громадянина є обов’язком держави,
така форма митного контролю є не стільки необхідною, скільки вимушеною. Її
застосування обґрунтовується розгулом організованої злочинності, контрабанди
наркотичних засобів, зброї, культурно-історичних цінностей, інших злочинів,
масштаби та розміри яких збільшуються і набувають транснаціонального характеру.
Особистий огляд
здійснюється за письмовим рішенням начальника митниці або особи, що його
заміщує, а також за рішенням Голови Держмитслужби, його заступників, начальника
та заступника начальника Управління організації боротьби з контрабандою та
порушеннями митних правил, начальника відділу по боротьбі з контрабандою цього
Управління.
Особистий огляд
громадян, які прямують через митний кордон, здійснюється тільки після
проходження ними прикордонного контролю у встановленому порядку перетинання
митного кордону. Особистий огляд може застосовуватися до особи, яка досягла
16-літнього віку. Якщо є достатні підстави для огляду осіб, яким немає 16
років, то особистий огляд здійснюється за участю або згодою одного із батьків
чи в присутності осіб, що його супроводжують, та обов’язково в присутності
лікаря. Обстеження органів тіла особи, щодо якої застосовується особистий
огляд, здійснюється тільки лікарем (медичним працівником). Особистий огляд
здійснюють у межах, необхідних для виявлення прихованих предметів.
Службова особа
(митник) повинна бережно поводитись з майном особи, яку оглядають, вести себе
чемно, не принижувати гідності та не ображати.
Місце проведення
особистого огляду повинно забезпечити ізолювання від доступу зайвих осіб,
відповідати вимогам гігієни. В одному приміщенні неприпустимо одночасно
оглядати кілька осіб.
Перед початком
особистого огляду митник повинен запропонувати особі добровільно віддати
приховані предмети чи цінності. Особистий огляд здійснюється службовою особою
однієї статі з особою, що підлягає контролю. Понятими запрошують незацікавлених
осіб однієї статі з особою, яку перевіряють.
Кількість осіб, що
беруть участь в особистому огляді, повинна бути не менша трьох. За рішенням
службової особи митного органу в здійсненні особистого огляду можуть брати
участь працівники СБУ, МВС, Прикордонних військ однієї статі з особами, яких
перевіряють.
У разі добровільної
видачі особою не задекларованих предметів та при відсутності підстав вважати,
що вона щось приховує, цим можна обмежитись, про що зазначити в протоколі
обставини видачі добровільно.
Особистий огляд,
незалежно від наслідків, оформлюється протоколом за формою, встановленою
Держмитслужбою та погодженою з Мінюстом, і реєструється в окремому журналі.
Протокол підписують учасники огляду. Особа, щодо якої було здійснено особистий
огляд, має право зробити письмову заяву, яка заноситься до протоколу або
додається до нього. Якщо особа відмовилась підписати протокол, про це робиться
відповідний запис, який засвідчується всіма учасниками огляду.
Протокол особистого
огляду складається в 3-х примірниках: 1-й залишається в митниці; 2-й
пересилається в Держмитслужбу; 3-й видається особі.
Митний огляд речей,
предметів, багажу здійснюється після заповнення та надання особою митнику
декларації МД-4. Окрім митного, є ще санітарний, ветеринарний, фітосанітарний,
радіологічний та екологічний контроль.
Огляд речей може
проводитися фізично митником та з допомогою спеціальної рентгенної апаратури,
спеціальної собаки.
Митне законодавство
визначає не тільки форми, а й методи здійснення митного контролю, віддаючи
перевагу найбільш демократичному — вибірковому контролю. Митний інспектор
вибирає такий метод, який, на його погляд, є достатнім для забезпечення
перевірки заявлених фізичною чи юридичною особою відомостей.
5.3. Особливі режими митного контролю
У Митному кодексі
України зафіксовані особливі режими митного контролю та технологія їх
виконання. Але юристам треба не стільки знати вимоги статей Митного кодексу та
інших законодавчих актів, скільки стежити, звертати увагу на правові колізії,
порядок застосування необхідної правової норми, правового інституту, знаходити
обґрунтованість тим чи іншим виняткам загального положення. Юристам важлива не
послідовність дій, операцій при застосуванні конкретного митного режиму, а
дотримання законних інтересів держави та осіб, що переміщують товари через
митний кордон.
Дотримуючись
політики демократизації та гуманізації митної справи, керівництво Держмитслужби
за погодженням з Президентом та Урядом України створило в міжнародних
аеропортах (Бориспіль, Одеса, Львів) зони, коридори спрощеного митного контролю
— зелені коридори. Громадяни, що прямують через зелений коридор, звільняються
від необхідності заповнювати декларацію (якщо вони не мають при собі предмети,
обов’язкові для декларування). Особливий митний режим застосовується до
військових кораблів, повітряних суден, військових ешелонів, частин, що
переміщуються на авто-, бронетехніці в колонах. При цьому речі
військовослужбовців не звільняються від контролю. Командири цих військових
формувань несуть відповідальність за виконання особовим складом умов
переміщення предметів, цінностей через митний кордон.
Особливий режим
митного контролю при перетинанні митного кордону встановлено для представників
дипломатичних представництв іноземних держав в Україні, членів міжнародних
всесвітніх організацій, членів іноземних та національних парламентських та
урядових делегацій тощо.
Особливий режим
застосовується і до експорту зброї, що здійснює Україна згідно з міжнародними
домовленостями.
Предмети,
призначені для службового користування представництвами іноземних держав,
міжнародних, міжурядових організацій, підлягають декларуванню шляхом подання
митним органам ВМД відповідно до встановленого порядку і звільняються від
митних платежів (крім митних зборів). Вони звільняються від митного огляду на
основі взаємності. Однак, коли є серйозні причини вважати, що під виглядом
предметів службового користування переміщуються інші предмети, може бути
проведений митний контроль. Такий огляд здійснюється в присутності
уповноваженої особи представництва іноземної держави (міжнародної організації).
Особистий багаж
осіб, які користуються в Україні митними пільгами, звільняється від митного
огляду. Але це не звільняє осіб, що користуються митними пільгами, від
обов’язку дотримуватися встановленого в Україні порядку переміщення предметів
через митний кордон.
Митними пільгами
користуються:
- міністерства,
відомства закордонних справ іноземних держав, з якими Україна підтримує дипломатичні
та консульські відносини;
- дипломатичні та
консульські представництва цих держав на території України;
- міжнародні
міжурядові організації, що знаходяться на території України, якщо це
передбачено відповідними міжурядовими договорами.
Зупинимось на
режимі митного огляду дипломатичної пошти. Усі місця, які складають
дипломатичну пошту, повинні мати видимі зовнішні знаки, що вказують на її
характер, і можуть містити тільки дипломатичні документи, призначені для
службового користування. Кожне місце дипломатичної пошти не обмежується ні у
вазі, ні у розмірах. Дипломатичний кур’єр забезпечується офіційним документом —
кур’єрським листом, в якому зазначається його статус та кількість місць, що
складають дипломатичну пошту. Дипломатична пошта може бути ввірена тимчасовому
кур’єру, який повинен мати кур’єрський лист. Митні пільги припиняються з
моменту доставляння пошти за призначенням.
На основі
спеціальної угоди дипломатична пошта може бути довірена командиру цивільного
судна. У такому разі він забезпечується кур’єрським листом, але не наділяється
повноваженнями дипломатичного кур’єра.
При здійсненні
митного контролю митні органи обмежуються тільки зовнішнім оглядом
дипломатичної пошти (вимоги Віденської Конвенції 1961
р. “Про дипломатичні відносини”).
Особистий багаж дипломатичного кур’єра
звільняється від митного огляду, якщо немає підстав вважати, що там є
заборонені предмети. Коли все ж таки цей багаж оглядається, то тільки в
присутності кур’єра або уповноваженого представника дипломатичної установи. Ці
правила застосовують також до консульських кур’єрів і консульських валіз. За
наявності серйозних підстав вважати, що консульська валіза містить предмети,
які не мають відношення до офіційної кореспонденції та документів або не
призначені для офіційного користування, митниця може зажадати розпечатати
валізу уповноваженими від іноземного дипломатичного представництва особами.
У разі відмови розпечатати все закінчується
тим, що валізу все-таки відправляють до місця призначення. Таким чином держава
засвідчує повагу до іноземної держави, не порушуючи її прав та одночасно
демонструючи пильність митних органів.
Митний огляд як одна з основних форм митного
контролю — це адміністративна дія, що використовується повноважним державним
(митним) органом і полягає у фактичній перевірці товарів і транспортних засобів
з метою визначення законності їх переміщення через митний кордон, попередження
ввезення чи вивезення заборонених предметів, виявлення прихованого переміщення
товарів, а також визначення найменування, ціни та кількості товару, який
переміщується через митний кордон України для визначення розміру митних зборів
та інших цілей.