7.6. Розрахунок валів на жорсткість
Для нормальної роботи механічних передач та підшипників валам
потрібно надавати достатню жорсткість. Ступінь жорсткості валів
характеризується такими параметрами: прогином
вала y, кутом нахилу поперечного перерізу θ,
кутом закручування вала φ.
Прогини валів можуть спричинити перекоси зубців у зачепленні зубчастих коліс,
кути нахилу перерізів валів – заклинювання підшипників, а закручування валів
можуть зменшити точність ділильних механізмів та ін.
Умови достатньої жорсткості валів записують у вигляді:
y
≤ [y]; θ ≤
[θ]; φ ≤
[φ].
(11)
Допустимі пружні переміщення перерізів валів [у], [θ] і [φ] залежать
від конкретних вимог до валів і беруть у кожному окремому випадку на основі досвіду
експлуатації певних систем. Існують рекомендації щодо вибору допустимих пружних
переміщень:
[у] ≈
[у] ≈
[у] = (0,0002...0,0003) ·
l – для валів загального призначення
у верстатобудуванні (l – відстань між
опорами вала);
[θ] ≤ 0,001 рад – для підшипників ковзання;
[θ] ≤ 0,01 рад – для радіальних кулькових підшипників;
[θ] ≤ 0,05 рад – для сферичних кулькових підшипників;
[φ] ≤
[φ] ≤ 15...20’ на 1м довжини – для трансмісійних валів
механізмів пересування мостових кранів.
Мале значення допустимих пружних переміщень перерізів валів
вимагає визначати розміри вала не за умовою міцності, а за умовою жорсткості.
Для двох схем навантаження валів значення прогинів та кутів повороту перерізів
визначають за формулами табл. 4. Формули наведені для валів постійного
перерізу діаметром d і
осьовим моментом інерції
I =
π · d4 / 64. Цифрами
1, 2, 3 і 4 на схемах табл. 4 позначені номери
перерізів вала.
Кути закручування валів постійного діаметра
довжиною l визначають за формулою:
φ = T · l /
(GIp),
(12)
де φ – кут
закручування, рад; G = 8 · 104 МПа – модуль пружності при зсуві
сталевого вала; Ip = π · d4 / 32 – полярний момент інерції перерізу вала діаметром d. Якщо вал ступінчастий, то кут
φ обчислюють для окремих ділянок, та підсумовують результат.