3.2. Конструкції деталей передач гвинт – гайка
Гвинт у передачі гвинт – гайка являє собою
циліндричну деталь значної довжини у порівнянні з діаметром, на певній ділянці
якої нарізана різьба. Основні типи різьб, що застосовуються в передачах такого
виду, показані на рис. 2.
Трикутну різьбу за ГОСТ 9150–81 (рис. 1, а)
використовують у кінематичних передачах приладів через низький ККД (на ККД
впливає кут профілю різьби α, який у трикутній різьбі дорівнює 60°). Для
силових передач застосовують трапецеїдальні різьби за ГОСТ 9484–81 (рис. 1, б),
упорні різьби за ГОСТ 10177–82 (рис. 1, в) і прямокутні різьби (рис.
Рис. 2
Більш розповсюджена трапецеїдальна різьба,
оскільки вона технологічна і має достатньо високу міцність. Упорна різьба може
бути використана тільки для передачі з однобічним осьовим навантаженням,
наприклад у підйомних пристроях. Прямокутна різьба нестандартизована через
нетехнологічність її виготовлення, однак, зважаючи на підвищений ККД (кут
профілю α = 0°), таку різьбу інколи використовують у передачах гвинт –
гайка.
Основні
параметри різьб такі (рис. 2): зовнішній діаметр різьби d, внутрішній діаметр d1 середній діаметр
d2 крок різьби Р, робоча висота профілю
різьби H1 кут
профілю α. Ці параметри різьб задаються у відповідних стандартах.
У
розрахунках передач гвинт – гайка використовується і такий параметр, як кут
ψ підйому витків різьби по її середньому діаметру, який визначається за
формулою
,
де z – число заходів різьби.
Матеріал
гвинтів повинен мати високу стійкість проти спрацювання. Гвинти, для яких не
передбачене гартування, виготовляють із сталей 45, 50 або А45, А50 (із вмістом
0,15–0,50 % свинцю); гвинти, для яких передбачається гартування, можна
виготовляти із сталей 65Г, 45Х та ін. Високу стійкість проти спрацювання
забезпечує азотування, яке можна використовувати для сталей 18ХГТ, 40ХФА.
Гайки у більшості випадків мають форму втулки або
корпусу з відповідними опорними
поверхнями для запобігання переміщенню або провертанню.
Рис. 3. Деякі конструкції гайок
У передачах, в яких ставляться вимоги
компенсації спрацювання і зменшення зазорів, застосовують гайки регульованої
конструкції, наприклад розрізні (рис. 3, а)
або складні підпружинені (рис. 3, б).
Щоб зменшити втрати на тертя при швидкостях
ковзання vs > 6 м/с, гайки слід виготовляти з олов’яних
бронз БрОІОФІ, БрОбЦбСЗ та ін., а при малих швидкостях та незначних
навантаженнях–із антифрикційного чавуну марок АЧВ–1, АЧС–3 або сірого чавуну СЧ
15, СЧ.
У відповідальних приводах високої точності
для підвищення ККД застосовують передачі гвинт – гайка кочення (рис. 3, в), де
контакт гвинта і гайки здійснюється через тіла кочення – кульки або ролики. В
таких передачах при обертанні гвинта кульки перекочуються по гвинтових рівцях
на гвинті та у гайці і циркулюють по спеціальному обвідному каналу у гайці (на
рис. 3, в не показаному), повертаючись у робочу зону. Відомі також інші
різновиди і конструкції гайок для передач гвинт – гайка.