Тема 3. Управлінські
рішення
Рішення прийняти рішення –
це вже рішення
І.В. Гете
1. Сутність та
зміст управлінського рішення
2. Класифікація
управлінських рішень
3. Основні вимоги
до управлінських рішень
1.
Діяльність будь-якого керівника пов'язана з виконанням
управлінських функцій, у тому числі по плануванню, організації, координації й контролю процесів. Ця діяльність реалізується у формі розпорядження,
ділової бесіди, інструкції й ін. Особи, наділені правом приймати та реалізовувати рішення, називаються суб'єктами рішення. Це можуть бути фізичні особи
(окремі громадяни) або представники юридичних осіб (посадові особи: директор, головний економіст і
ін.).
Рішення - це результат розумової діяльності людини, що приводить до
певного висновку або до необхідних дій, наприклад,
відсутності будь-якої дії, розробки певної дії або вибору дії з набору
альтернатив і її реалізація.
Рішення може бути спрямоване на досягнення разових
результатів, на створення нових процесів, підтримку процесів, що відбуваються, на припинення діяльності. Керування досягається через розробку й
реалізацією різноманітних рішень, від якості й оперативності яких залежить ефективність діяльності
організації. Основний вид рішення – управлінське рішення, яке
приймається лінійними й функціональними керівниками.
Управлінське рішення — це результат колективної
творчої праці, воно завжди носить соціальний, суспільний характер; навіть коли керівник один розробляє рішення, колективний інтелект неявно впливає на цей процес. Праця по розробці управлінських рішень повинна бути високо професійною,
такою, що використовує
теоретичні й методичні наробітки вітчизняних і закордонних учених, а також
накопичений і систематизований практичний досвід.
Не всяке рішення, розроблене й реалізоване керівником, управлінське. Так, рішення пов'язані з технічною стороною діяльності компанії, наприклад, рішення, спрямовані на підведення підсумків її діяльності або оформлення
документації, не є
управлінськими. Приведемо більше точне
визначення терміна «управлінське рішення».
Управлінським (УР) називається рішення, прийняте в
соціальній системі й спрямоване на:
· стратегічне планування;
· керування
управлінською діяльністю;
· керування
людськими ресурсами;
· керування виробничою й обслуговуючою діяльністю;
· формування системи керування компанії
(методологія, структура, процес, механізм);
· управлінське консультування;
· комунікації із зовнішнім середовищем.
Кожне УР стосується економічних, організаційних, соціальних, правових і
технологічних інтересів компанії. Тому до складу критеріїв для вибору найкращого УР варто включати й ті, які відбивають цей набір інтересів компанії.
Економічна
сутність УР проявляється в тім, що на розробку й реалізацію будь-якого УР потрібні
фінансові, матеріальні й інші витрати. Тому кожне УР має реальну вартість.
Організаційна
сутність УР полягає в тому,
що до цієї роботи залучається персонал компанії. Для ефективної роботи необхідно сформувати
працездатний колектив, розробити інструкції й положення, наділити працівників повноваженнями, правами, обов'язками й
відповідальністю, налагодити систему контролю, виділити необхідні ресурси, у
тому числі інформаційні,
забезпечити працівників необхідними технікою й технологією, постійно
координувати їхню роботу.
Соціальна сутність
УР закладена в механізмі керування персоналом, що включає важелі
впливу на людину для узгодження їхньої діяльності в колективі. До цих важелів відносяться потреби й інтереси людини,
мотиви й стимули, установки й цінності, побоювання й тривоги.
Правова сутність УР складається в точному дотриманні законодавчих актів
України і її міжнародних зобов'язань, статутних і інших документів самої компанії.
Технологічна
сутність УР проявляється в можливості забезпечення персоналу необхідними технічними,
інформаційними засобами й ресурсами для розробки й реалізації УР.
Основними вимогами до УР є:
своєчасність розробки, прийняття та реалізації УР, наявність механізму
виконання, оптимальність – тобто відповідність декільком критеріям
ефективності, забезпеченість ресурсами для виконання, гнучкість або
варіативність, можливість контролю виконання та досягнення результату,
інформаційне обґрунтування, обґрунтованість та зрозумілість для виконавців
3. Види
управлінських рішень
Будь-яка теорія починається із класифікації
об'єкта дослідження, тобто виділення однотипних груп. У результаті була складена наступна класифікація УР:
Класифікація управлінських рішень
Управлінські рішення здебільшого класифікують за кількома
ознаками.
1. За сферою охоплення:
·
загальні рішення — стосуються всієї організації;
·
часткові рішення — стосуються конкретних підрозділів, служб,
проблем тощо.
2. За тривалістю дії:
· перспективні рішення — реалізуються протягом тривалого терміну
(понад 1 рік);
·
поточні рішення — реалізуються у короткотерміновому періоді для
забезпечення поточної роботи організації.
3. За рівнем прийняття:
·
рішення на вищому (інституційному) рівні управління;
·
рішення на середньому (управлінському) рівні управління;
·
рішення на нижчому (технічному) рівні управління.
4. За особливостями вирішуваних
організацією завдань:
·
організаційні запрограмовані рішення — характеризуються
незначною кількістю альтернатив або одноваріантністю; приймаються періодично у
стандартних ситуаціях;
·
організаційні незапрограмовані рішення — спричинені новими
факторами та ситуаціями; такими можуть бути рішення щодо реалізації цілей
організації, поліпшення якості продукції, вдосконалення структури управління,
методів мотивації тощо;
·
компромісні рішення — покликані врівноважувати протиріччя, що
виникають.
5. За способом обґрунтування:
·
інтуїтивні рішення — ґрунтуються на відчуттях менеджера у
правильності вибору; їх обґрунтованість, оптимальність залежить від особистих
якостей менеджера;
·
рішення, які ґрунтуються на судженнях (думках, міркуваннях,
висновках); їх передумовою є знання, досвід, стаж, кваліфікація; формуються
швидко, але часто не беруть до уваги нових альтернатив;
·
раціональні рішення — мають у своїй основі науково обґрунтовані
аналітичні процеси.
6. За способом прийняття:
·
одноособові рішення;
·
колегіальні рішення — готуються групою фахівців, а приймає їх
відповідна група менеджерів;
· колективні рішення —
приймаються загальними зборами, відповідним колективом.
7. За характером:
·
економічні рішення;
·
технологічні рішення;
·
соціально-психологічні рішення;
·
адміністративні рішення.
Процес
прийняття управлінських рішень
Раціональність
управлінських рішень значною мірою залежить від технологічного процесу їх
підготовки і прийняття. Щодо його особливостей і структури існують різні
погляди. Так, американський вчений С. Янг стверджує, що процес вироблення
раціональних рішень охоплює десять етапів:
1. Визначення цілей організації.
2. Виявлення проблем у процесі досягнення визначених цілей.
3. Дослідження проблем і з'ясування їх особливостей.
4. Пошук варіантів вирішення проблеми.
5. Оцінювання всіх альтернатив і вибір найоптимальнішої з них.
6. Узгодження рішень в організації.
7. Затвердження рішення.
8. Підготовка рішення до реалізації.
9. Управління реалізацією рішення.
10. Перевірка ефективності рішення.
Спосіб фіксації УР може бути письмовий і усний. За регламентом багатьох фірм керівники повинні в письмовій формі надавати найбільш відповідальні УР для економічної й правової
експертизи й надалі для
виконання. Усні УР теж мають правову силу, їх можна оскаржити в суді, якщо є принаймні два чоловіки, що чули це рішення, озвучене керівником.
При прийнятті УР можуть використатися різні форми розробки: указ,
закон, наказ, розпорядження, вказівка, акт, протокол, інструкція, договір, угода, план, контракт,
оферта, акцепт, положення, правила, модель.
Указ – рішення глави організації.
Вказівка – рішення, що носить
методичний, технологічний характер. Вказівка реалізується у формі наставляння або роз'яснення.
Закон – рішення вищої державної влади, що носить загальнообов'язковий і непорушний характер. Наприклад,
Конституція країни, Закон про банкрутство, Закон про акціонерні товариства.
Акт – рішення широкого кола державних і
громадських організацій. Наприклад, акт про передачу чого-небудь у власність. Акт
може бути міжнародним.
Наказ (письмове або усний) – це
рішення керівника організації або
великого її підрозділу. Наказ
обов'язковий для виконання підлеглими й може готуватися з питань, що входять у компетенцію керівника. Це нормативний
документ, що повинен зберігатися в архіві; він може бути оскаржений у більше високих управлінських інстанціях
або в суді.
Розпорядження – це рішення керівника, не наділеного адміністративними функціями. Розпорядження звичайно стосується питань технології, організації
праці й техніки безпеки. Воно обов'язково для виконання безпосередніми
підлеглими керівника. Оскаржити рішення можна в
лінійного керівника даного підрозділу або організації.
Протокол – рішення про відбиття певних подій, обставин, правил. Наприклад, протокол минулих
зборів, дипломатичний протокол.
Інструкція – рішення, що встановлює порядок і спосіб виконання певних дій. Наприклад,
інструкція для складання бізнес-плану, інструкція з роботи з персоналом, посадова інструкція
начальника бюро технічного контролю цеху.
Договір – рішення про проведення спільних робіт із вказівкою взаємних прав і зобов'язань у
комерційних і некомерційних сферах діяльності. Наприклад, договір про
портфельні інвестиції, договір кооперації із закордонним виробником, установчий договір про створення компанії.
Угода – рішення, що формує загальну позитивну інфраструктуру для певної діяльності. Наприклад, угода про наміри, угода про запобігання подвійного
оподатковування, угода про розділ ринків збуту тощо.
План – рішення, що відбиває мету й конкретні завдання діяльності, засобу, методи й час їхньої реалізації. Наприклад, бізнес-план, план
заходів щодо реформування й реструктуризації компанії.
Контракт – рішення, звичайно комерційного
характеру, про проведення спільних робіт із вказівкою взаємних прав і зобов'язань. Контракт є підвидом угоди. Наприклад,
контракт на поставку комп'ютерів,
контракт на виконання робіт, контракт купівлі-продажу.
Оферта – рішення, звичайно комерційного
характеру, про пропозицію конкретному
(кожному) особі укласти угоду
на зазначених умовах. Оферта є однією стороною контракту.
Наприклад, оферта на оптові закупівлі побутової техніки, оферта на оптовий
продаж деревини.
Акцепт – рішення про прийом пропозиції про висновок угоди на запропоновані в оферті умовах. Акцепт – це
друга сторона контракту, оферта й акцепт становлять контракт.
Положення – рішення, що представляє собою набір законів, правил
і інструкцій, що регламентують
певну діяльність. Наприклад, положення про головного інженера, положення про
відділ стандартизації й нормалізації, положення про відділ зовнішніх зносин.
Правила – рішення, що враховує традиції організації й представляє набір пропонованих для виконання сталих норм поводження й діяльності певних груп працівників. Наприклад, правила внутрішнього розпорядку,
правила міжнародних перевезень.
Модель якого-небудь процесу або явища – рішення, що включає набір певних елементів і зв'язків, що із заданою точністю
відтворює реакції реального процесу або явища на вхідні впливи. Наприклад,
модель заводу включає: довідкові дані (наприклад, повні дані про потенційних постачальників і їхню
продукцію); імітаційну модель організації; методики економічного розрахунку й
прогнозування; інформацію про рішення в аналогічних ситуаціях інших організацій і реальних отриманих при
цьому результатах; набір законодавчих актів і ін.
Форми реалізації УР — це ділова бесіда, приписання, переконання, роз'яснення, примус, наставляння, повідомлення, особистий приклад, навчання, порада, ділові ігри (тренінги), наради,
засідання, звіт, ділове слово.
Приписання – офіційне
повідомлення якій-небудь посадовій особі про обов'язкове виконання наведеного рішення у встановлений строк.
Ділова бесіда – спеціально організована керівником зустріч із підлеглим, групою підлеглих або запрошених
фахівців для обміну думками по заздалегідь обговореній темі, актуальної для компанії.
Переконання – ділова бесіда, проведена керівником з метою домогтися в підлеглого необхідних міцних поглядів або понять по змісту УР для його виконання.
Роз'яснення – ділова бесіда, проведена керівником з метою пояснити, зробити більше зрозумілим суть і зміст УР.
Примус – ділова бесіда,
проведена керівником з метою усвідомлено змусити працівника виконати УР шляхом погроз або підвищеної винагороди.
Наставляння – ділова бесіда, проведена керівником з метою навчити, передати
досвід для успішного виконання УР.
Повідомлення – ділова бесіда, проведена керівником з метою передачі додаткової
інформації, необхідної для
виконання УР.
Особистий приклад – дії керівника в середовищі підлеглих по заздалегідь підготовленому сценарії для розвитку в них ефекту
наслідування у техніці виконання УР.
Навчання – ділова бесіда,
проведена керівником з метою дати нові знання або інформацію для виконання УР.
Порада – ділова бесіда,
проведена керівником з метою поділитися власними поглядами на шляху виконання УР. Порада не є
обов'язковим для виконання підлеглим.
Ділова гра (тренінг) – спеціально організована інтенсивна діяльність
працівників по розробці й реалізації УР на основі імітаційних моделей реальних процесів. У процесі
ділової гри закріплюються навички РУР багаторазовим повторенням однотипних
ситуацій, методів і технологій РУР.
Наради – колективні ділові бесіди, проведені керівником з метою оперативного доведення до підлеглих конкретних завдань, використання колективного
розуму, обміну інформацією й накопиченим досвідом для виконання важливих УР.
Засідання – вузько професійні наради для рішення в основному організаційних питань (наприклад, засідання профкому, засідання президії й
т.д.).
Звіт – рішення фахівця про результати
індивідуальної або колективної роботи з виконання УР. Звіт може бути письмовим і усним.
Ділове слово – тверде рішення керівника, дане підлеглому в усній формі, підкріплене авторитетом керівника як серед підлеглих, так і серед
вищестоящого керівництва.