ТЕМА 6. ЯКІСТЬ І КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПРОДУКТОВИХ ІННОВАЦІЙ

6.1. Маркетингове забезпечення якості продуктових інновацій

6.2. Конкурентоспроможність продукції і методичні підходи до її оцінювання

 

6.1. Маркетингове забезпечення якості продуктових інновацій

Якість інновації складає комбінація матеріальних і нема­теріальних параметрів, за допомогою яких підприємство нама­гається сформувати і/або задовольнити потреби як існуючих, так і потенційних покупців. Матеріальні характеристики ста­новлять усі параметри, пов'язані з технічною якістю і логістичною придатністю інновації. Нематеріальні характеристики натомість становлять так зване доповнення інновації, елементи якого створюють у свідомості покупця певну уяву (імідж) сто­совно товару і самого підприємства. До нематеріальних харак­теристик можна віднести такі елементи, як марка (товару, ви­робника, постачальника, посередника), ціна, рівень обслуго­вування.

Якість інновації визначається на усіх етапах її життя: на етапах проектування, виготовлення і експлуатації товару. Досліджуючи всі сфери розвитку якісного рівня інновації, можна виокремити її три рівня якості (рис.6.1):

• якість проекту;

• якість відповідності;

• якість обслуговування.

Першим рівнем якості є якість проекту інновації, яка фор­мується в фазі проектування, головним чином, через докумен­тацію, яка розробляється конструкторами, проектантами, ар­хітекторами, а також через специфікації якості постачальників, які стосуються, наприклад, матеріалів, машин і обладнання. Якість проекту інновації відображає рівень технічних знань, які використані на період проектування виробу через переваги, які містяться, наприклад, у дослідному зразку, моделі, рецептурі, конструк­тивному рішенні, описаному в технічній документації. Ці еле­менти є необхідними для визначення технічних умов і підго­товки виробничих процесів.

Якість проекту залежить, перш за все, від проектно-конструкторського рішення виробу і є мірою його відповідності потребам цільових споживачів. Сучасна кон­цепція забезпечення якості передбачає проведення строгої оцінки показників та прийняття заходів щодо забезпечення якості продукції починаючи з етапу науково-дослідних і дослід­но-конструкторських робіт, результати яких втілюються у дос­лідному зразку інновації, якому притаманні відповідні технічні і логістичні параметри.

Другий рівень якості стосується якості виготовлення інно­вації, відповідно до запланованої якості проекту (якості відпо­відності). Якість відповідності - це показник точності, з якою інновація на момент прийомки відповідає технічній документації, тобто якості проекту. На етапі виготовлення якість виз­начається передовсім через технічні норми, що містять пара­метри, яких необхідно дотримуватися під час моніторингу перебігу змінності процесу. Після цього етапу можемо розглядати так звану якість виконання, яка визначається також такими по­зняттями, як якість продукції, якість узгодженості або отрима­на якість. Вона відображає ступінь узгодженості виготовленого в певній партії або виробничій серії виробу з параметрами, запланованими в конструкторській, техно­логічній документації, рецептурі або дослідному зразку.

 

Рис. 6.1. Рівні та детермінанти якості інновації у промисловому марке­тингу

 

Третій рівень якості відповідає якості обслуговування клієнта. На етапі експлуатації якість визначається переважно через документацію, яка стосується інсталяції (монтажу), спо­собу експлуатації, а також сервісу інновації. Відбувається зворотній зв'язок з клієнтом, причому інформаційний потік з боку споживачів є надзвичайно важливим в процесі адаптації інновації до потреб клієнтів шляхом модифікації якісних пара­метрів інновації. Забезпечення третього рівня якості досягаєть­ся за допомогою таких елементів: технічна консультація; умови поставок; умови оплати; допродажні і післяпродажні послуги; система гарантування якості, узгоджена з ISO 9000.

Комбінація названих рівнів якості створює у організації-споживача певний "портрет", який стосується якості інно­вації, а також даного підприємства.

Досліджуючи проблеми якості інновації у промисловому маркетингу, доцільно розглянути ці питання як з точки зору споживача, так і з точки зору виробника. З точки зору організації-споживача якість інновації розглядається як здатність до задоволення потреб цього підприємства. Загалом потреби організації-споживача, можна поділити на матеріальні та не­матеріальні (нефункціональні). До першої групи потреб мож­на віднести параметри інновації, пов'язані з безпосередньою експлуатацією товару (наприклад, виконання функцій спожи­вання, приєднання чи використання), зручність використан­ня (наприклад, ергономічність), економічність експлуатації, а також параметри, пов'язані з обслуговуванням товару, зокрема, надійність, гарантійне обслуговування, ремонтопри­датність, логістична придатність (зручність у транспортуванні, зберіганні, складуванні тощо)). Друга група охоплює нефункціональні потреби, які кон­центруються передовсім на іміджі інновації (марка товару) і репутації її виробника, а також пов'язані з естетичними пара­метрами інновації. На рис. 6.2 представлені основні напрям­ки оцінювання рівня якості організацією-споживачем.

Підпис: Комфорт споживачівПідпис: Експлуатаційна економічністьПідпис: Виконання функцій споживанняПідпис: РемонтопридатністьПідпис: НадійністьПідпис: ГарантіяПідпис: Логістична придатність

Рис. 6.2. Оцінка рівня якості з точки зору організації-споживача

 

Досліджуючи рівень якості з позиції виробника інновації, доцільно сконцентрувати особливу увагу на двох основних елементах. Перший з них пов'язаний із рівнем прибутковості, натомість другий із ринковою конкурентоспроможністю. Прагнення досягнути високого рівня прибутковості у господарській діяльності промислового підприємства у майбутньому вимагає відповідних витрат, пов'язаних зі сферою НДДКР (проектні розробки, тестування прототипів), а також зі сферами маркетингу і логістики, які сконцентровані пере­довсім на таких питаннях, як: маркетингові дослідження, ко­мунікаційна політика, розширення асортименту і пропозиція інновації разом із супутніми і додатковими товарами, встанов­лення цінової політики стосовно певних цільових сегментів, дистрибуційна політика, логістична діяльність, пов'язана з доставкою інновації тощо. Для виробника є важливим також відповідність інновації необхідним нормам, які гарантують дотримання нормативних вимог стосовно безпеки, маси, розмірів, тривалості безперебійної експлуатації тощо. Важливою передумовою якості, з точки зору виробника, є необхідність оцінки часу використан­ня (споживання) інновації в залежності від його фізичного і морального старіння. Така оцінка вимагає значних зусиль у вигляді технологічних випробувань і спостережень за тенден­ціями на ринку, які зазвичай вимагають суттєвих витрат коштів і часу.

Погляд на якість за допомогою різнонаправлених витрат­них чинників дає картину широкого спектру дій в процесах проектування, виготовлення, а також реалізації і обслугову­вання. У витратному аспекті недоцільно орієнтуватись на мінімізацію усіх груп витрат, за винятком витрат, пов'язаних з невиконанням вимог до управління якістю інновації. Доціль­ніше говорити про прямування до оптимізації витрат нинішніх задля максимізації прибутку в майбутньому. Отримання висо­кого рівня прибутковості неможливе без відповідних витрат на просування інновації (помилковим є твердження, що хороший товар продається сам, а рекламувати потрібно інновації пога­ної якості, які не мають попиту, а також витрат на НДДКР, вра­ховуючи постійне скорочення життєвого циклу товарів. Слід пам'ятати, що кінцевий вимір витрат має вплив на формування ціни на інновацію, яка мусить бути конкурентоспроможною на ринку і відповідати ціні, яку готовий заплатити клієнт. Кінцеву ціну, однак, регу­лює співвідношення пропозиції і попиту на ринку інновацій, а також інструменти економічної політики держави, у тому числі, через податкову політику, наприклад, акциз, податок на додану вартість, мито тощо.

Якість інновації з позиції виробника пов'язана також з конкурентоспроможністю підприємства-продуцента і його товарів на ринку у порівнянні з конкурентами. До елементів кон­курентоспроможності можна віднести, зокрема, імідж підприємства і її товарів, технологічне лідерство постійне вдосконалення організації (через систему управління і підвищення кваліфікацій працівників).

З позиції виробника якість інновації, розглянута у катего­ріях прибутковості і конкурентоспроможності, пов'язана та­кож із визначенням кількісних показників, а саме обсягів про­даж і частки ринку промислового підприємства як інтегрова­ного результату прибутковості і конкурентоспроможності.

Напрями оцінювання якості інновацій з позиції виробника представлені на рис. 6.3.

Підпис: Обсяг продажПідпис: Частка ринкуПідпис: Імідж (маркетингової інновації)Підпис: Технологічне лідерство (технологічні інновації)Підпис: Постійне вдосконалення організаційного процесу (організаційно-управлінські інновації)Підпис: Витрати на НДДКРПідпис: Витрати на маркетингПідпис: Виробничі витратиПідпис: Обслуговування
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Рис.6.3. Якість інновації з точки зору виробника

 

Таким чином, маркетингове забезпечення якості інновації істотно знижує ризик неуспіху інновації на ринку і сприяє налагодженню тісної співпраці з клієнтами.

 

6.2. Конкурентоспроможність продукції і методичні підходи до її оцінювання

Конкурентоспроможність продукції:

• це здатність продукції вирізнятись серед аналогічних то­варів, які пропонують на ринку фірми-конкуренти;

• це вирішальний фактор комерційного успіху продукції на розвиненому конкурентному ринку;

• це комплекс споживчих і вартісних (цінових) характерис­тик товару, які визначають його успіх на ринку, тобто пере­вагу саме цього товару перед іншими в умовах широкого пропонування товарів-аналогів;

• це специфічна властивість продукції, що спонукає спожи­вачів до придбання саме цієї продукції при існуванні то­варів-аналогів.

Конкурентоспроможність продукції - багатоаспектне поняття (набагато ширше від таких понять, як "якість товару" і "техніч­ний рівень товару"), яке означає відповідність товару умовам ринку, конкретним вимогам споживача не тільки за технічними, економічними та іншими характеристиками, а й за комерційними умовами його реалізації (ціна, терміни постачання, канали збуту, сервіс тощо). Часто якість та конкурентоспроможність вважають тотожними. Насправді, на відміну від якості, конкурентоспромож­ність товару визначається як сукупність тільки таких конкретних властивостей, що становлять інтерес для певного покупця і забез­печують задоволення конкретної потреби, а інші характеристики не враховуються. Існують й інші відмінності. Наприклад, з по­зицій якості для порівняння можна брати лише однорідні товари, тоді як з позицій оцінювання конкурентоспроможності (де за базу порівняння беруть конкретну потребу) можна порівнювати і неоднорідні товари, якщо вони пропонують інші можливості та спо­соби задоволення однієї й тієї самої потреби. При незмінності якісних характеристик конкурентоспроможність товару може змі­нюватись у дуже широких межах залежно від зміни цін, дій кон­курентів, кон'юнктури тощо. Конкурентоспроможність і якість - це концентроване вираження сукупності можливостей будь-якого виробника     (і навіть країни) створювати, виготовляти та збувати продукцію і послуги. Для товаровиробників конкуренція має при­мусовий характер, оскільки змушує їх під загрозою витіснення з ринку постійно вдосконалювати якість продукції чи послуги.

В умовах розвиненого конкурентного ринку ефективним засобом розв'язання проблем якості та конкурентоспроможності товарів стає маркетинг. Це пояснюється тим, що конкурентоспроможність визначається тільки такими властивостями, які дають можливість найкраще задовольнити потребу споживача, а необхідну інформа­цію про поведінку покупця, стан попиту, властивості товарів кон­курентів тощо отримує і надає відділ (бюро) маркетингу.

Вивчати й оцінювати конкурентоспроможність товару слід си­стематично і безперервно, у тісному взаємозв'язку з етапами ЖЦТ для того, щоб своєчасно зафіксувати момент зниження показника конкурентоспроможності і прийняти відповідне рішення. Спо­чатку потрібно з'ясувати причини цього зниження, а вже потім відповідно до ситуації приймати рішення (наприклад, перейти до іншого сектора ринку, модернізувати товар, зняти його з вироб­ництва). Послідовність (етапи) такого оцінювання наведено на рис. 6.4:

• аналіз ринку і вибір найбільш конкурентоспроможного товару-зразка (еталона для порівняння);

  визначення сукупності параметрів двох товарів для порів­няння;

• розрахунки інтегрального показника конкурентоспромож­ності  оцінюваного товару.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Рис. 6.4. Типові етапи оцінювання конкурентоспроможності товару


Товар-зразок (етало­н для порівняння) має належати разом з аналізованим виробом до однієї групи товарів, відповідати певним умовам використан­ня й функціонального призначення, бути характерним для вибраного ринку, мати максимальні переваги для покупців. Зрозу­міло, що товар-еталон повинен повністю відповідати нормативним вимогам майбутнього ринку, оскільки конкурентоспроможність в найширшому розумінні визначає можливість продажу товару на певному ринку. Конкурентоспроможною можна вважати продукцію з технічними параметрами і техніко-економічними показниками, ідентичними показникам проданого товару.

Оцінити конкурентоспроможність можна різними методами, зокрема експертним опитуванням споживачів на основі основних параметрів продукції. Метод оцінювання конкуренто­спроможності продукції за групами параметрів найчастіше засто­совують для оцінювання новоствореної продукції. Відібрані для оцінювання параметри оцінюють за значущістю.

Параметри, що характеризують товар, поділяють на три групи:

   нормативні — показники, які характеризують принципову можливість реалізації нововведень на певному ринку (на­приклад, патентна чистота є нормативним параметром);

технічні — призначення товару, надійність та довговічність; естетичні та ергономічні (параметри, що не мають числово­го значення, оцінюють у балах);

економічні (ціна споживання) - вартість доставки, монта­жу, заробітна плата працівників за весь строк служби това­ру тощо, тобто повна вартість експлуатації товару спожива­чем.

Нормативні параметри оцінювання конкурентоспроможності розраховують альтернативним методом. Для цього за­стосовують показник, який має лише два значення: 1 або 0. Якщо товар відповідає нормі (наприклад, вимогам безпеки), цей по­казник дорівнює одиниці, а якщо не відповідає - нулю. Груповий показник сукупності нормативних параметрів дорівнює добут­ку одиничних показників кожного з них:

                                  ,                          (6.1)

де Iн.п. — груповий показник нормативних параметрів;

п — кіль­кість нормативних параметрів, які підлягають оцінюванню;

 Qniодиничний показник i-го параметра.

Нульове значення цього індексу свідчить про неконкурентоспроможність товару на ринку, тому, якщо хоча б один показник параметра дорівнюватиме нулю, продовжувати оцінювати його конкурентоспроможність недоцільно.

Визначаючи сукупність параметрів конкурентоспроможності товару, виходять з того, що одні показники характеризують споживчі властивості товару (споживчу цінність), а інші оцінюють його економічні (вартісні) показники. Споживчі властивості товару, що формують його корисний ефект, мають здебільшого суто технічні характеристики. Останні випливають з конструктивних особливостей виробу (показників призначен­ня, надійності, безпеки, стандартизації), а також з його дизайну (естетика, ергономічні властивості, упаковка). Множинність показників споживчих властивостей товару зумовлює необхідність встановлення ієрархії розглядуваних параметрів. Зрозуміло, на­самперед вивчають властивості, які мають найбільшу значущість (вагу) для споживача. Визначення значущості кожного параметра доручають групі експертів, яку спеціально створюють на підприємстві. Експерти визначають коефіцієнти значущості параметрів, які оцінюють у балах або в частках одиниці.

Груповий показник конкурентоспроможності за технічними параметрами Iтп., що характеризує відповідність технічних параметрів виробу ринковим потребам, визначають за допомо­гою одиничних показників якості з урахуванням значущості кож­ного з них за формулою:

                                ,                        (6.2)

де Рі - одиничний показник i-го технічного параметра (надій­ність, потужність, енергомісткість);

Qi - питома вага і-го пара­метра в загальній сукупності;

i  - кількість оцінюваних пара­метрів.

Аналогічні розрахунки виконують також щодо товару-конкурента (товару-еталона). Порівняння двох групових показників дає змогу визначити конкурентоспроможність товару стосовно товару-конкурента за технічними параметрами. Такі розрахунки вико­нують за формулою:

                            ,                    (6.3)

де Кт.п. — показник конкурентоспроможності за технічними параметрами;   — групові показники технічних параметрів порівнюваних товарів.

У такий самий спосіб обчислюють третю групу параметрів то­вару. Це сукупність вартісних параметрів товару, яка визначає його основні економічні властивості. Для покупця — це витрати на придбання і використання виробу за весь час його ек­сплуатації. До вартісних параметрів належать ціна виробу Z1, витрати на його транспортування Z2, монтаж Z3, навчання персо­налу Z4, експлуатацію Z5, ремонт Z6, технічне обслуговування Z7, податки Z8, страхові внески Z9 та ін. У сукупності ці витрати ста­новлять ціну споживання С - суму коштів, необхідних спожива­чу на весь період використання товару. Отже,

 

С = Z1 + Z2 + Z3 + Z4 + Z5 + Z6 + Z7 + Z8 + Z9 + ... + Zn ,    (6.4)

де n  - кількість окремих витрат.

Визначають сукупність економічних параметрів оцінюваного товару, оцінюють їх і "зважують" з тією самою точністю, що й технічні параметри товару-зразка.

Груповий показник конкурентоспроможності за економічними параметрами (Іе.п.) обчислюють за формулою:

                                 ,                         (6.5)

де Zi -  економічний параметр і-го виду виробу.

На підставі загальних методичних положень порівнюють гру­пові економічні показники оцінюваного товару і товару-еталона. Розрахунки виконують за формулою:

                              ,                      (6.6)

де Ке.п. - показник конкурентоспроможності товару за економіч­ними показниками щодо еталона;  -  груповий показ­ник економічних параметрів відповідно оцінюваного товару та то­вару-еталона.

Інтегральний показник ( J ) конкурентоспроможності товару визначається за формулою:

                                                          (6.7)

Якщо  J > 1, то аналізований виріб більш конкурентоспроможний щодо товару-еталона, якщо J  < 1 — він поступатиметься товару-конкуренту.

Для прийняття остаточного рішення щодо виходу з товаром на цільовий ринок рекомендується користуватися даними табл. 6.1.

Таблиця 6.1

Шкала оцінювання перспективності товарів за інтегральним показником конкурентоспроможності

 

Межа зміни

показника J

Прогнозна оцінка

конкурентоспроможності товару

>1,6

Дуже перспективний

1,59-1,40

Перспективний

1,39-1,20

Малоперспективний

1,19-1,00

Неперспективний