ТЕМА 3. НОВИЙ ТОВАР В КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГУ
3.1. Маркетингове забезпечення товарної
інноваційної політики |
3.2. Споживча поведінка як реакція на
продуктову інновацію |
3.3. Маркетингове дослідження чинників
реалізації нових товарів |
3.1. Маркетингове забезпечення товарної інноваційної політики
Щоб досягти
поточних і стратегічних цілей розвитку, підприємство повинно дотримуватися
певних правил поведінки, які визначаються, в кінцевому рахунку, вимогами
споживачів, а також сприятливими умовами і змінами у зовнішньому середовищі.
Зусилля, спрямовані на впровадження інновацій, забезпечують економічну
стабільність підприємства і покращують передусім фінансові результати лише за
умови ефективної маркетингової діяльності можна віднести.
До основних
принципів маркетингу, які важливі при здійсненні інноваційної діяльності.
1. Націленість на досягнення кінцевого
практичного результату інновації.
2. Захоплення
певної частини ринку згідно з довгостроковою метою, яка поставлена перед
інноваційним проектом.
3. Інтеграція
дослідницької, виробничої та маркетингової діяльності в систему менеджменту
підприємства.
4. Орієнтація на
довгострокову перспективу, що вимагає ретельної уваги до прогнозних досліджень,
розроблення на їх основі інновацій, що забезпечують високопродуктивну господарську
діяльність.
5. Застосування
взаємозалежних і взаємоузгоджених стратегії і тактики активного пристосування
до вимог потенційних споживачів інновації з одночасним цілеспрямованим впливом
на їх інтереси.
Як будь-який
товар в ринкових умовах, інновація передбачає необхідність орієнтації на
концепцію маркетингу. Окрім того, інновації як товару притаманні певні
особливості, а саме:
• ринкова
новизна;
• перспективний характер потреби на інновацію або навіть
відсутність потреби на ринку;
• високий
ступінь невизначеності на ринку;
• відокремленість в часі між затратами і
кінцевим результатом;
• здатність до
значної мультиплікації доходів при реалізації;
• спрямованість,
в першу чергу, на задоволення потреб споживачів-новаторів ;
•
неможливість використання без
належного рівня знань
та інформованості споживачів.
Перераховані
особливості інновації як товару пояснюють необхідність проведення
підприємствами, які здійснюють інноваційну діяльність, відповідних
маркетингових заходів, а саме:
1. Проведення
маркетингових досліджень ринку, які дають можливість виявити незадоволені
потреби споживачів на ринку і генерувати ідею інновації.
2. Підбір
відповідних складових комплексу маркетингу для адаптації розробленої інновації
до потреб ринку.
3. Формування
ринкового попиту на нововведення, що обумовлює необхідність застосування таких
маркетингових прийомів як активна збутова діяльність та просування нововведення
на етапі виходу на ринок.
Специфіка
маркетингу в інноваційній сфері обумовила виникнення нового поняття -
"інноваційний маркетинг ".
Інноваційний
маркетинг — це діяльність на ринку нововведень,
спрямована на формування або виявлення попиту з метою максимального
задоволення запитів і потреб, що базується на використанні нових ідей щодо
товарів, послуг та технологій, які найкращим чином сприяють досягненню цілей
організації та окремих виконавців. Інноваційний маркетинг може розглядатись у
різних аспектах.
Як філософія бізнесу інноваційний
маркетинг пропонує систему мислення та ідеологічну основу підприємницької
діяльності, яка полягає в орієнтації організації на засади маркетингу та
досягненні конкурентних переваг через використання інновації, важливою ознакою
якої в ринкових умовах виступає новизна її технічних та споживчих
властивостей.
Як аналітичний процес інноваційний
маркетинг передбачає здійснення робіт дослідницького характеру: проведення
маркетингових досліджень з метою вивчення кон'юнктури ринку, виявлення смаків
та уподобань споживачів; прогнозування динаміки попиту на інновацію;
сегментування та вибір цільового сегменту і розроблення стратегії маркетингу
для інновації тощо.
Як активний
процес інноваційний маркетинг вирішує низку завдань,
пов'язаних з позиціюванням
і просуванням інновації на ринок.
Як функція
інноваційного менеджменту маркетинг інноваційний
починається з етапу пошуку нових ідей щодо товарів, послуг та технологій, які
найкращим чином можуть задовольнити існуючий та потенційний попит, з їх
наступною матеріалізацією і комерціалізацією, і закінчується до етапу насичення
життєвого циклу товару.
Як макроекономічний інструментарій маркетинг інноваційний, орієнтуючи розвиток національної економіки
на інноваційний шлях розвитку, дає змогу формувати потреби кінцевих
споживачів, сприяє ефективному використанню ресурсів завдяки впровадженню
продуктових, технологічних та організаційних інновацій.
Специфіка
інновації як товару обумовлює необхідність проведення відповідних маркетингових
заходів, а саме: здійснення маркетингових досліджень ринку нововведень, які
дають можливість виявити незадоволені потреби споживачів на ринку і генерувати
ідею інновації; формування ринкового попиту на нововведення; адаптація
інновації до потреб ринку; сегментування ринку та вибір цільових сегментів для
інновації; позиціювання
інновації по відношенню до товарів-конкурентів чи товарів-замінників;
розроблення стратегії і тактики маркетингу інновацій; пошук нових сфер
застосування інновацій та їх дифузія. Комерційний успіх нововведення залежить
від відповідності його споживчих характеристик до потреб потенційних
споживачів, що у значній мірі вимагає проведення інноваційного маркетингу на
підприємстві. Міжнародні стандарти ISO серії 9000 передбачають безпосередню участь
менеджерів з маркетингу практично на всіх етапах інноваційного процесу. Вони
відіграють провідну роль у визначенні споживчих характеристик інновації та
оцінці потенційного попиту.
Складовою інноваційного маркетингу є маркетинг нового продукту,
основні етапи якого запропоновані американським вченим Ф. Котлером:
визначення напрямів дослідження; генерація ідей; відбір ідей; розроблення і
тестування концепції товару; розроблення стратегії маркетингу; економічний
аналіз; створення прототипів; пробний маркетинг; комерціалізація. Поняття
інноваційного маркетингу ширше за поняття маркетингу нового продукту, який
завершується практично виходом продукту на ринок. Інноваційний маркетинг
продовжується на наступних етапах шляхом модифікації, диференціації, дифузії
товару. Це відкриває нові галузі його застосування, ринки, сегменти.
Якщо розглядати
процес інновацій як передачу наукових або технічних знань безпосередньо у сферу
задоволення потреб споживача, то товар при цьому перетворюється у носія
технології цього задоволення. Форма, яку набуває товар, визначається лише
після узгодження самої технології та потреби, що задовольняється. Маркетинговий
підхід при здійсненні інноваційної діяльності зображений на рис. 3.1.
Незадоволені потреби споживачів на ринку (1) ініціюють виникнення науково-технічної
ідеї (2), яка обумовлена темпами розвитку науково-технічного прогресу. Після
оцінки розглядуваної ідеї одним з методів творчого мислення, серед яких
"мозкова атака", морфологічний аналіз, синтезуючий метод, вона
доводиться до кінцевої форми або відкидається як неприйнятна.
Відібравши найприйнятнішу інновацію, на підприємстві проводиться
цілий ряд маркетингових заходів, зокрема розроблення задуму та його перевірку,
розроблення стратегії маркетингу, аналіз можливостей виробництва і збуту. Цю
діяльність проводить служба маркетингу, яка за умови позитивних результатів
досліджень дає добро на проведення НДДКР, адже ідея повинна трансформуватись у
її фізичне втілення. Після розробки технічної версії товару отримується
дослідний зразок. Тривалість НДДКР та виготовлення дослідного зразка може
тривати від кількох місяців до кількох років. Після цього доцільно провести
функціональний тест інновації з метою з'ясування її відповідності потребам
ринку. Тестування інновації (8) є функцією як маркетингової, так й
інноваційної діяльності. Служба маркетингу вивчає відповідність створеного
дослідного зразка потребам ринку. З одного боку, в процесі проведення НДДКР та
виготовлення дослідного зразку все чіткішими стають можливості та обмеження, що
притаманні інновації, з іншого - постійно зявляється
все нова інформація про ринок, конкурентів, економічне середовище тощо. Все це
акумулюється службою маркетингу і стає матеріалом оцінки. Тестування інновації
з точки зору інноваційної діяльності полягає у дослідженні відповідності
дослідного зразка науково-технічній документації.
Рис. 3.1. Етапи
стратегії протягування інновацій
Пробний
маркетинг проводиться службою маркетингу з метою вивчення реакції споживачів на
інновацію, визначення для нього орієнтовної місткості ринку. Форми і методи тестування
ринку залежать від обсягу інвестицій в інноваційний процес, ступеня ризику його
впровадження на ринок, величини витрат на маркетингові заходи. Успішне
проведення пробного маркетингу обумовлює розгортання серійного виробництва
інновації.
Світовий досвід
показує, що найбільший успіх при розробці та впровадженні інновацій приходить
до тих виробників, які послідовно виконують всі етапи як маркетингової, так і
інноваційної діяльності. Як правило, втрати внаслідок скорочення деяких етапів
можуть бути досить значними.
Проте на
практиці під впливом тих чи інших факторів ринку деякі етапи маркетингової
діяльності випускаються, що дає можливість скоротити як фінансові витрати, так
і можливість скорочення тривалості інноваційного процесу. Наприклад, незважаючи
на те, що пробний продаж в багатьох випадках є успішним, деякі компанії
ставлять під питання його ефективність та ігнорують цей етап. Незадоволення
пробним маркетингом пояснюється значними витратами на нього, часовою
затримкою перед промисловим виробництвом, наданням інформації конкурентам тощо.
Нерідко пробний маркетинг дозволяє конкурентам догнати інноваційну фірму до
моменту готовності нововведення для реалізації на ринку.
Крім того, деякі
етапи маркетингової та інноваційної діяльності можуть здійснюватись
паралельно. Для оптимізації перебігу інноваційного процесу доцільно
застосовувати методи сіткового планування.
Нововведення, які виникають внаслідок маркетингового підходу до
інноваційного процесу, у світовій літературі отримали назву "товари, які
втягуються попитом". Саме для таких товарів притаманна стратегія
протягування інновації, яка розглядає інноваційний процес як процес
передачі наукових або технічних знань безпосередньо у сферу задоволення потреб
споживача. Для такої стратегії характерне налагодження тісної співпраці між
службою маркетингу та економістами, патентознавцями, конструкторами та
технологами ще на початкових етапах інноваційної діяльності з метою створення
конкурентоспроможного товару та максимального задоволення потреб потенційних
споживачів.
Інновації, які
ґрунтуються на фундаментальних дослідженнях і можливостях технологій,
називаються товарами, які "виштовхуються лабораторією". Розроблення
таких товарів вимагає інших підходів до здійснення інноваційного процесу, який
схематично представлений на рис. 3.2. Такий підхід спостерігається в тому
випадку, коли "ініціатор інновації", тобто науково-технічний
робітник, працює в лабораторії, залишаючись ізольованим від ринку.
Поява дослідного зразка обумовлює необхідність пошуку сфери його
застосування. Це так звана стратегія пристосування інновацій, яка
виключає можливість участі менеджерів з маркетингу в інноваційному процесі на
початкових його етапах. Особливо яскраво такий підхід проявляється у випадку
радикально нових технічних і технологічних рішень, коли традиційний
маркетинговий досвід, пов'язаний з існуючими продуктами, ринками та споживачами,
впливає негативно. Потенціал такої інновації може реалізовуватись лише шляхом
впровадження нових товарів на нових ринках. За таких умов інноваційна
діяльність здійснюється без впливу маркетингу. Лише процес адаптації потреб
споживача до інновації вимагає активної участі менеджерів з маркетингу щодо
просування нововведення на ринку і стимулювання його продажу. Потенційні
споживачі, як правило, не мають чіткого наміру придбати їхні товари і тому
здійснюється активний пошук потенційних покупців. Якщо необхідно,
науково-технічними працівниками проводиться адаптація інновації до тих чи інших
потреб потенційних споживачів залежно від сфери майбутнього застосування
інновації.
Рис.
3.2. Етапи стратегії пристосування інновації
Стратегія
пристосування характеризується значним ступенем ризику та невизначеності. Такі
наукові дослідження можуть проводитись роками, вимагаючи залучення значних
коштів, висококваліфікованих спеціалістів та мати високу ймовірність
комерційного провалу. Проте за умови успіху на ринку "фірма-піонер",
як правило, отримує тривалу конкурентну перевагу та надприбутки внаслідок
монопольного становища.
Вдалий вибір
стратегії інноваційної діяльності підприємства дозволяє суттєво підвищити
ефективність інноваційного менеджменту, скоротити зону економічного ризику,
який супроводжує вихід нововведення на ринок.
3.2. Споживча поведінка як реакція на продуктову інновацію
Нові товари не мають однакових можливостей бути успішними на
ринку. Деякі товари приймаються майже відразу, тоді як іншим потрібно багато
часу, щоб здобути визнання. Успіх інновації в значній мірі залежить від
здатності менеджерів з маркетингу передбачити реакцію споживачів на неї. Наприклад,
отримавши інформацію щодо існування в товарі складових, які перешкоджають його
сприйняттю споживачами, менеджер з маркетингу повинен спрямувати зусилля
персоналу на один з трьох напрямів: 1) вдосконалення товару; 2) активізація
просування товару задля компенсації цих негативних рис; 3) прийняття рішення
щодо виведення товару з ринку. Слід зазначити, що не має єдиної формули, за
якою менеджери з маркетингу могли б оцінити товар з точки зору прийняття чи
неприйняття його новизни. Дослідники пропонують 5 основних товарних
характеристик, що впливають на споживчу реакцію на товар-новинку: 1)
відносна перевага; 2) сумісність; 3) складність; 4) можливість випробування;
5) особливість товару (помітність серед інших). Розглянемо детальніше кожну з
названих складових та їх роль у маркетинговому управлінні товаром.
Ступінь, з яким
потенційні споживачі сприймають новий товар як найкращий з існуючих подібних
товарів, називається відносною
перевагою.
Прикладами
інновацій, що дають користувачам величезну відносну корисність щодо можливості
спілкування можуть служити факс та електронна пошта. Інформація може бути
відправлена лише за 15-18секунд, при мінімальній вартості. Документ,
відправлений нічним експресом, не прибуде раніше наступного ранку і буде
коштувати в 10 разів дорожче, ніж факс. У випадку міжнародної пошти (наприклад,
між Україною та США), кур'єрська служба може забезпечити дводенне виконання
послуги, тоді як факс забезпечує передавання інформації майже миттєво.
До унікальних
характеристик товару можна віднести програму просування (що включає, наприклад,
купон "постійного клієнта", продаж "2 замість 1", коло
спеціальних послуг), яка може бути розглянута як пропозиція відносної вигоди і
може призвести до підвищення споживчого сприйняття.
Сумісність - це важливий фактор сприйняття нового товару. Ступінь, з яким
потенційний споживач відчуває узгодженість нового товару зі своїми потребами,
цінностями та практичним досвідом є мірою сумісності. Ключовими
факторами, які нерідко перешкоджають сприйняттю високотехнологічних товарів, є
їх несумісність з існуючими цінностями та рівнем якості.
Складність - це рівень доступності у розумінні чи використанні нового
товару. Чим складніший для споживача товар, тим складніше буде отримати йому
визнання і споживчі симпатії. Складність набуває особливо важливого значення
при спробах завоювання ринкового сприйняття для високотехнологічних товарів.
Бар'єром для споживчого ухвалення нового товару можуть стати: страх перед
технічною складністю; страх
перед швидким моральним старінням; страх громадської реакції; страх перед фізичним пошкодженням.
Можливість
випробувати товар є мірою того, наскільки
нововведення має здатність бути випробуваним в прийнятні терміни. Чим більша
можливість випробувати товар, тим легше споживачеві оцінити і прийняти товар.
Деякі товари, зокрема програмне забезпечення, не можна зменшити в розмірі,
тому компанії саме в цій галузі пропонують організаціям-споживачам випробувати
спеціальну вільну робочу модель програми і тільки потім її придбати. Для
організацій-споживачів можливість випробувати новий товар (отримати його
взірці, завітати до продавця з проханням про демонстрацію роботи) пов'язується
з придбанням товару з низьким або нульовим рівнем ризику. Водночас придбання
інвестиційних товарів супроводжується значним рівнем ризику і вимагає вагомого
зобов'язання зі сторони постачальника.
Особливість (або помітність) - це
доступність, з якою переваги або характеристики товару представлені, зображені
або описані потенційному споживачеві. Зрозуміло, що реальні товари легші у
просуванні, ніж ті, що неможливо відчути або побачити (наприклад, послуги).
Важливо
усвідомити, що кожна з цих товарних характеристик: відносна вигода,
сумісність, складність, легкість у випробуванні і особливість залежать від
споживчого сприйняття. Товар, який має високу порівняльну корисність, враховує
сьогоденні потреби і цінності, легко випробовується в існуючих умовах, легкий
у розумінні, буде набагато легше реалізуватися, ніж товар, що не володіє
даними перевагами.
Концепції
споживчих категорій пропонують класифікаційний підхід, який розглядає місце
споживача по відношенню до інших у контексті часових термінів. У літературі
зустрічається поділ споживачів на 5 категорій: новатори, ранні послідовники,
рання більшість, пізня більшість і консерватори. Таблиця 3.1 описує кожну з
цих категорій і визначає їх відносні пропорції в розрахунку на всіх потенційних
споживачів щодо сприйняття новинок.
Метою маркетингу
нового товару є завоювання широкого сприйняття товару так швидко, на скільки це
можливо. Менеджери з маркетингу бажають досягти високого ступеня сприйняття
товару з метою проникнення на ринок і встановлення ринкового лідерства
(завоювання як найбільшої частки ринку). Контроль проникнення передбачає
встановлення низької ціни для запобігання проникнення у даний сегмент
конкурентів. Швидке сприйняття товару показує торговельним посередникам, що
товар вартий їх підтримки. Водночас за певних умов менеджери з маркетингу
можуть свідомо уникати швидкого товарного сприйняття, притримуючись при цьому
цінової стратегії "зняття вершків" (спочатку ціна на товар
встановлюється дуже висока для споживачів, які можуть і бажають платити високу
ціну, а потім - поступово знижується).
Таблиця 3.1
Класифікація споживачів стосовно їх новаторства
Споживачі |
Опис |
Оцінка величини частки |
1. Новатори |
Ризикові - дуже легко сприймають новинки; сприймають товар, якщо
ризик допустимий; спілкуються з іншими новаторами |
2,5% |
2. Ранні послідовники |
Респектабельні - належать до локальної соціальної системи,
перевіряють перш ніж випробувати товар, ця категорія включає велику кількість
спеціалістів |
13,5% |
3. Рання більшість |
Уважні — сприймають новинки раніше середньо-визначеного часу, рідко мають провідні позиції, вагаються деякий час перед
покупкою |
34% |
4. Пізня більшість |
Скептичні — сприймають нові ідеї після середньо-визначеного
часу, сприйняття може бути викликане як економічною необхідністю, так і
реакцією на певний тиск, до нововведень ставляться обережно |
34% |
5. Консерватори |
Традиційні — останні, які сприймають новинку, більш стримані у
поглядах, орієнтуються на минуле, підозрілі до нового |
16% |
В доповнення до того, як довго проходить товар стадію між
ознайомленням та сприйняттям (у випадку існування купівельної спроможності),
доцільно визначити тривалість самого процесу сприйняття (ступінь проникнення),
ґрунтуючись на дослідженні мотивації груп споживачів інновацій.
Характеристики
споживача-новатора. Споживачі-новатори можуть бути
визначені як порівняно маленька група споживачів, які найпершими купують новий
товар. Проблема цього визначення полягає в терміні "найперші", який
урешті-решт, є відносним. Соціологи визначають новаторів, як перших 2,5%
учасників соціальної системи, які приймають новинку. В багатьох маркетингових
дослідженнях процесу впровадження нововведень новатори визначаються, виходячи
з термінів часу, протягом яких товар вважається новим. Наприклад, якщо
дослідники визнають товар як новий протягом трьох перших місяців, новаторами є
ті, хто купує товар протягом цих 3-х місяців. Інші дослідники визначають
новаторів за ступенем новизни товару, коли купується мінімум новинок із певної
групи нових товарів. За іншим підходом новаторів визначають як певну частку
загального ринку (наприклад, 10% фірм певного географічного регіону щодо
придбання нового товару).
Новатори мають
набагато більше інтересу до інновацій, ніж ранні послідовники та консерватори.
Новатори швидше
отримують необхідну інформацію з неофіційних джерел та джерел масової
інформації. Вони надають більше уваги роздумам про покупку нових товарів
(послуг), ніж це роблять інші категорії споживачів. Окрім того, переважне
число досліджень впровадження нововведень вказує, що новатори знайомлять інших
споживачів з інформацією стосовно нових товарів і дають певні поради, і часто
отримувач такої поради її дотримується. Як лідер, новатор досить часто впливає
на прийняття чи неприйняття нового товару іншими споживачами.
Якщо новатор у захваті від нового товару і розхвалює його іншим,
то цей товар може отримати швидке широке визнання. Якщо новатор не задоволений
товаром, відмовляє інших від користування, то прийняття товару може бути досить
обмеженим. Якщо товар не викликає особливого захоплення (оцінка ні позитивна,
ні негативна), то споживачі-новатори не мають стимулу давати будь-які поради
щодо товару. В таких випадках менеджер з маркетингу повинен через засоби
масової інформації і за допомогою "особистого продажу" вплинути на
майбутніх покупців. Відсутність неофіційного впливу понижує ступінь прийняття
товару і може призвести до неприйняття, тому що мотивовані споживачі-новатори
можуть вплинути на ступінь прийняття чи неприйняття товару, на успіх чи провал
новинки.
Існують певні
риси, що відрізняють споживача-новатора від інших категорій споживачів.
По-перше, новатори здебільшого менш категоричні. Вони готові спробувати новий
або незнайомий товар без страху. Для порівняння, консерватори схиляються до
того, щоб відкладати покупку новинки до тих пір, поки її успіх не стане
очевидним.
По-друге,
новатори зазвичай внутрішньо спрямовані, тобто коли приймають рішення про
покупку товару, покладаються на свої власні цінності та стандарти.
Консерватори, навпаки, покладаються на інших, бажають бути керованими у
сприйнятті нового товару, а не покладатися на свої власні переконання. Деякі
результати досліджень показують, що перші покупці нових моделей машин були
впевнені в своїх власних поглядах, а пізні покупці воліли покладатись на інших.
Отже, сприйняття товару проходить від ранніх до пізніх споживачів; відповідно
сприйняття проходить поступово від тих споживачів, які впевнені в собі до тих,
які покладаються на погляди інших.
По-третє, новатори видаються більш готовими сприймати нове і
незнайоме, вони воліють покладатися на свої власні норми та переконання, ніж на
відгуки інших. Для менеджерів з маркетингу ці індивідуальні риси допомагають
визначити новаторів і правильно розділити політику просування інновацій для
новаторів та пізніх послідовників. Новатори більш прихильно реагують на
інформацію про товар або рекламу, що є природним для їх сильної зацікавленості
у товарі, вони готові оцінити якості нового товару, покладаючись на свої
власні стандарти.
Ризик придбання нових товарів є одним із факторів споживчої
поведінки. Ризик придбання є мірою невпевненості (чи страху), яку споживач
відчуває щодо купівлі нового товару. Наприклад, досвід споживача недостатній,
щоб визначити, чи буде новий товар служити добре і довго (або так само як
який-небудь з альтернативних товарів). Дослідження у цій галузі показують, що
новатори характеризуються низьким ступенем ризику придбання, вони відчувають
мало страху перед використанням нового товару чи послуги. Споживачі, які
відчувають, що придбання нового товару є трошки або взагалі не ризикованим,
більше за інших роблять придбання новинки (на відміну від тих, хто відчуває
страх перед ризиком). Іншими словами, відчуття суттєвого ризику обмежує
новизну.
Потреба в унікальності (ексклюзивності) пояснює поведінку
споживача-новатора. Дослідження говорять, що нові товари (з відомою чи
невідомою маркою), які являли собою певну зміну у традиційних споживчих
звичках, розглядаються в першу чергу тому, що є втіленням унікальності. Щоб
досягти більшого прийняття нових товарів, менеджери з маркетингу повинні робити
акцент саме на унікальності.
Новатори володіють такими характеристиками придбання товару та
його використання, які відрізняють їх від консерваторів. Наприклад,
споживачі-новатори знаходяться під меншим впливом товарного знаку, вони більш
схильні "відкривати" товарні знаки. Це не дивно, тому що товарний
знак відомої фірми справляє на споживачів велике враження і впливає на те,
купить він чи ні новий товар.
Ранні послідовники на відміну від пізніх мають:
• більше контактів з промисловими і збутовими агентами;
• більше прихильності до каналів масової інформації;
• частіше шукають інформацію про новинки;
• оперують кращими знаннями про нововведення;
• більшою мірою довіряють думкам інших споживачів.
Споживачі-новатори схильні шукати вигоди від спеціальних заходів
просування: знижок чи безкоштовних екземплярів товару. Новатори схильні бути
вагомими споживачами товару тієї категорії, де вони є новаторами. Зокрема, вони
купують велику кількість і споживають більше товару, ніж консерватори.
Узагальнення основних відмінностей категорій споживачів інновацій
(новаторів та консерваторів) наведено в табл. 3.2.
Таблиця 3.2
Основні відмінності між новаторами та консерваторами
№ |
Характеристики |
Новатори |
Консерватори |
1. |
Інтерес до товару |
більший |
менший |
2. |
Лідерство |
існує |
не існує |
3. 3.1. 3.2. 3.3. |
Індивідуальні параметри: догматизм індивідуальні мотиви азартність |
широкий кругозір власні
переконання вища |
нижчий кругозір покладання на інших нижча |
3.4. |
почуття ризику |
менше |
більше |
4. |
Купівля і споживні характеристики: |
|
|
4.1. |
знання товарного знака |
менше |
більше |
4.2. |
реакція на стимули |
більша |
менша |
4.3. |
використання товару |
більше |
менше |
5. |
Середньозважені звички: |
|
|
5.1. |
інтерес до ділових видань |
більший |
менший |
5,2. |
інтерес до спеціалізованих журналів |
більший |
менший |
5.3. |
інтерес до виставок і ярмарок |
менший |
більший |
6. |
Соціальні характеристики: |
|
|
6.1. |
соціальна інтеграція |
більша |
менша |
6.2. |
соціальні прагнення |
більші |
менші |
6.3. |
зв'язки з громадськістю |
більші |
менші |
7. |
Демографічні характеристики: |
|
|
7.1. |
вік |
молодший |
старший |
7.2. |
дохід |
виший |
нижчий |
7.3. |
освіта |
вища |
нижча |
7.4. |
службове положення |
вище |
нижче |
Таким чином,
існує зв'язок між поведінкою новаторів та інтенсивним використанням інновацій.
Споживачі-новатори є не тільки важливим сегментом ринку з точки зору лідерства
у використанні новинок, вони також є реальним ринком збуту (з врахуванням ціни
товару). Їх схильність до пошуку перспективних товарних марок, використання
товарів різних та унікальних напрямків, позитивне ставлення до засобів
просування є гарантами того, що новатори будуть користуватися даною товарною
маркою до тих пір, доки не знайдуть кращої альтернативи.
3.3. Маркетингове дослідження чинників реалізації нових товарів
З
переорієнтацією на ринкові відносини, управління промисловим підприємством
вимагає від менеджерів нових підходів та методів. Це обумовлюється кризою
конкурентоспроможності багатьох вітчизняних підприємств, а також
непередбачуваністю факторів маркетингового середовища, зокрема,
нормативно-законодавчого забезпечення діяльності підприємства; життєвого циклу
товару; ступеня технологічних змін в даній галузі; природи конкуренції на
ринку; поведінки цільових споживачів тощо.
Зі всієї
сукупності чинників маркетингового середовища можна виділити три потужні сили,
які все суттєвіше впливають на діяльність вітчизняних підприємств. Умовно їх
можна назвати силами трьох "К": клієнти, конкуренти, кардинальні
зміни. Ці фактори маркетингового середовища неправомірно називати новими,
водночас, хотілось би підкреслити важливі трансформації, які відбуваються з
ними сьогодні.
З орієнтацією на концепцію маркетингу головним об'єктом уваги
підприємства виступає клієнт. На сьогоднішній день в більшості галузей
кінцеві рішення приймають не продавці, а клієнти. Останні диктують
постачальникам, що вони бажають придбати, коли, як і скільки готові заплатити.
Також із насиченням ринку зарубіжними та вітчизняними товарами, у споживачів
при покупці з'являється можливість вибору. Вітчизняні споживачі стають все
вибагливішими та непрогнозованими; змінюються їхні смаки та уподобання; все
більша кількість факторів впливає на споживчу купівельну поведінку. Споживачі
не однаково реагують на маркетингові заходи підприємства. Робота на ринку нині
вимагає не масових підходів, а орієнтацію на потреби певної групи споживачів.
Масовий ринок розпадається на велику кількість сегментів, в деяких галузях
навіть до одного клієнта.
Спостерігається поступовий перехід від ринкової влади виробника і продавця
до влади покупця.
Для підприємств, які дотепер використовували ідеологію масового
ринку, складно прийняти такий підхід, що кожен клієнт стає надзвичайно
важливим. Для більшості галузей споживчих товарів вже не спостерігається
дефіциту. У зв'язку з цим актуальним став принцип маркетингу, взятий з вислову
відомого японського підприємця Мацусіти:
"Споживач - це король, а ми - його вірні слуги, і наше завдання в тому,
щоб з повагою і з найменшими для короля незручностями допомогти йому зробити
вибір...".
Друге "К" - це конкуренція.
Конкуренція на вітчизняному ринку стає інтенсивнішою, в першу чергу, завдяки
виходу та завоюванню активної позиції на ньому зарубіжних корпорацій, створенню
підприємств з іноземним капіталом. Виходячи на український ринок, іноземні
підприємці запроваджують сучасні методи та прийоми маркетингової діяльності.
Конкурентна боротьба не тільки загострюється, але водночас стає різноманітною,
набуваючи витончених форм. Тепер недостатньо триматись поряд з іншими, важливо
запропонувати споживачеві щось унікальне, відмінне від того, що пропонують
конкуренти.
Кардинальні зміни - це третє "К". Характеристикою нормального стану
сучасного ринку вважаються постійні суттєві зміни на ньому. Зміни
політико-законодавчих чинників, інтернаціоналізація ринку, стрімкість
науково-технічного прогресу, загострення конкуренції обумовлюють турбулентність
українського ринкового середовища. Водночас слід відзначити не тільки кількість
змін, але і їх швидкість. Життєві цикли товарів, особливо у високотехнологічних
галузях, вимірюються сьогодні не роками, а місяцями. Поряд з цим суттєво
скоротились часові межі розроблення інновацій та виходу з ними на ринок. На
сучасному етапі підприємства повинні діяти швидко, в протилежному випадку, їм
не втриматись на ринку.
Найскладнішим у сучасному бізнесі є те, що зміни, які постійно
відбуваються з трьома перерахованими силами, стає важко відслідковувати та
прогнозувати. Клієнти, конкуренція та кардинальні зміни вимагають від
підприємства гнучкості та швидкої реакції.
За таких умов важливим завданням підприємства є отримання
конкурентної переваги, яка створює додаткову привабливість для клієнтів,
задовольняючи їхні потреби краще, ніж конкуренти. Впровадження на ринок
інновацій дає можливість отримати нестандартні конкурентні "переваги вищого
рангу", тобто ті, які набути конкурентам досить складно і на це потрібний
певний час. До таких переваг відносяться -впровадження на ринок
запатентованих новітніх технологій, диференціація товарів на основі
унікальності, формування іміджу підприємства, що базується на активній
маркетинговій діяльності тощо.
Здійснення інноваційної діяльності, з однієї сторони, вимагає від
промислового підприємства постійних інвестицій в нові технології, розробку
нових товарів, заходи щодо активізації маркетингової діяльності. Адже
менеджмент інновацій охоплює всі можливі методи комерціалізації нових
технологій, форми продаж виготовлених з їх допомогою продуктів з метою
отримання прибутку. Інновації не обмежуються лише технологічними і
організаційними нововведеннями і розповсюджуються як у сфері виробництва, так і
розподілу, обміну і споживання товарів і послуг. Якщо в системі менеджменту
продуктових інновацій важлива роль відводиться створенню нових продуктів для
нових ринків збуту, то при впровадженні нових технологій, основним завданням
менеджерів з маркетингу підприємства є забезпечення повного насичення ринку
вже існуючого продукту за допомогою продуктивніших технологій.
В останньому випадку інноваційна діяльність вимагає реорганізації
форми підприємства, вдосконалення системи функціональних і технологічних зв'язків виробництва і реалізації продукції.
Тому при виборі інновацій необхідно враховувати взаємозалежність
виробничої структури підприємства і програми його виробничо-господарської
діяльності. Модифікація структури засобів виробництва і технологічного процесу
може призвести до зміни складу обладнання. Таке вибуття засобів виробництва в
поточному періоді повинно підпорядковуватись стратегії розвитку підприємства.
Перспективна оцінка змін зовнішніх умов ринку допомагає визначити доцільність
вибуття обладнання, збереження надлишку виробничих потужностей
чи розширення виробництва. Оскільки продуктові інновації часто пов'язанні із
впровадженням нової технології, то в системі інноваційного менеджменту важливу
роль відіграє оцінка альтернативних технологій виробництва.
Інноваційна діяльність промислових підприємств, пов'язана зі
створенням і впровадженням на ринок інновацій, в тому числі продуктових, є дуже
ризикованою. На висококонкурентному ринку цей ризик постійно зростає. Так,
відомий у цілому світі журнал бізнесменів "Fortune"
ще у 1985 році стверджував, що "незважаючи на усі зусилля, 80% нових
продуктів у США приречені на невдачу". Емпіричні дослідження, проведені в
країнах із розвинутим ринковим господарством, не підтвердили такого високого
відсотка невдач продуктових інновацій, однак ясно вказують, що майже 37% нових
продуктів, які впроваджуються на ринки цих країн, закінчують повною поразкою.
За результатами проведеного науковцем Чухрай Н.І. дослідження факторів
успіху / неуспіху інновацій у Львівській області, лише 28% нововведень
респонденти віднесли до неуспішних. Як бачимо, рівень ризику, який супроводжує
інновацію на регіональному ринку, значно нижчий, ніж на ринках розвинених
країн, і приблизно однаково порівняно з польським ринком. Основною причиною
цього, на думку автора, є той факт, що вітчизняний товарний ринок, як і
польський на початку трансформації у 1990-1994 рр., знаходиться на етапі становлення
і ще не є насиченим, конкуренція в багатьох галузях ще не є достатньо
інтенсивною. За таких умов більшість нововведень на шляху просування на ринок
не зустрічають жорсткої конкуренції і мають значно більше шансів на успіх. Звичайно,
вихід на регіональний ринок з інновацією супроводжується також і негативними
факторами, а саме:
• низькою платоспроможністю більшості споживачів (як фізичних, так
і юридичних осіб);
• недовірою з боку деяких споживачів до інновацій, запропонованих
вітчизняними підприємствами.
В ході дослідження респондентам пропонувалось із 20 факторів
успіху і 20 факторів неуспіху вибрати ті, які здійснюють найбільший вплив на
інноваційну діяльність їхнього підприємства. З метою систематизації
дослідження всі фактори було розбито на п'ять підгруп (табл. 3.3).
Таблиця 3.3
Систематизація факторів успіху чи неуспіху нововведення
Тип підгрупи
факторів |
Позначення
підгрупи |
Перелік
основних факторів успіху чи неуспіху |
Фактори розробки інновації |
F1 |
1.1. Розуміння потреб ринку 1.2. Планування інноваційної
діяльності 1.3. Сумісність товару з
виробничими і маркетинговими можливостями підприємства |
Фактори товарних переваг |
F2 |
2.1. Технічні переваги,
унікальність нововведення 2.2. Цінові переваги введення
новинки 2.3. Перевага в якості |
Фактори збуту і просування
товару |
FЗ |
3.1. Ефективність збутової
політики 3.2. Ефективність просування
нововведення на ринок 3.3. Маркетингове ноу-хау 3.4. Рівень обслуговування
товару |
Організаційні фактори |
F4 |
4.1. Кваліфікація
інженерно-технічного персоналу 4.2. Кваліфікація персоналу
служби маркетингу 4.3. Міжфункціональна
координація 4.4. Увага до проекту з боку
вищої ланки керівництва 4.5. Наявність фінансових
ресурсів 4.6. Технічна та виробнича
синергія і ефективність |
Зовнішні фактори (галузь,
ринок, оточуюче середовище) |
F5 |
5.1. Інтенсивність конкуренції 5.2. Перспективна потреба,
зростаючий ринок 5.3. Підтримка уряду, місцевої
влади 5.4. Система оподаткування
підприємств |
В табл. 3.4 наведені результати аналізу факторів успіху
досліджуваних нововведень.
Таблиця 3.4
Основні фактори, які сприяли успіху нововведень
досліджуваних підприємств
Фактори успіху
нововведення |
Тип підгрупи |
Питома вага
позитивних відповідей. % |
Чітке розуміння потреб ринку |
F1 |
69 |
Технічні переваги, унікальність
товару |
F2 |
56 |
Цінові переваги нового товару |
F2 |
50 |
Наявність висококваліфікованого
інженерно-технічного персоналу |
F4 |
42 |
Вдале планування інноваційної
діяльності |
F1 |
39 |
Особлива увага до інноваційного
проекту з боку керівників вищої ланки управління |
F4 |
36 |
Перспективна потреба,
зростаючий ринок |
F5 |
33 |
Наявність висококваліфікованого
персоналу служби маркетингу |
FЗ |
28 |
Вдала міжфункціональна
координація |
F4 |
25 |
Активне просування товар на
ринок |
FЗ |
22 |
Як видно з таблиці, більшість респондентів вважають, що важливими
умовами впровадження нововведення на ринок є:
• вихід з унікальним товаром, який має технічні або цінові
переваги;
• наявність знань про ринок і його потреби;
• технічна і виробнича синергія та ефективність;
• вдале планування інноваційного процесу;
• встановлення оптимального співвідношення "ціна-якість"
інновації.
Результати дослідження показують, що серед важливих умов успіху
нововведення, більшість респондентів не відзначили необхідність його
маркетингового просування на ринок. Водночас маркетингові ноу-хау
зокрема краще розуміння ринку, поведінки покупців, темпів прийняття новинки,
тривалості життєвого циклу інновації, розмірів потенційного ринку, стратегії
і тактики маркетингу, нерідко можуть стати ключовими факторами успіху
інновації.
В табл. 3.5
наведені отримані в ході дослідження результати опитування щодо важливості
факторів, що спричинили неуспіх інновації.
Таблиця 3.5
Основні фактори, які спричинили неуспіх досліджуваних інновацій
Фактори
неуспіху нововведення |
Тип підгрупи |
Питома вага
відповідей, |
Жорсткий податковий прес |
F5 |
58 |
Відсутність допомоги з боку
уряду, місцевої влади |
F5 |
42 |
Потужна конкуренція на ринку |
F5 |
28 |
Недостатньо кваліфікований
персонал служби маркетингу |
F4 |
17 |
Обмежене коло послуг, що супроводжують нововведення |
FЗ |
17 |
Відсутність технічних переваг чи унікальності нововведення |
F2 |
14 |
Недостатні зусилля щодо просування нововведення на ринок |
FЗ |
14 |
Недостатня міжфункціональна
координація інноваційної діяльності |
F4 |
14 |
Несистематичність здійснення інноваційної діяльності |
F4 |
13 |
Неперспективна потреба |
F1 |
11 |
Окрім відомих всім факторів зовнішнього середовища (F5), є
причини, які безпосередньо залежать від діяльності самого підприємства,
зокрема:
• недостатній рівень кваліфікації персоналу в сфері збуту і
маркетингу;
• недостатній рівень сервісу, який пропонується клієнтам;
• брак фінансових коштів;
• поверхневий аналіз ринку, в тому числі переоцінка розмірів або
ресурсів потенційного ринку;
• виробничі проблеми при переході від дослідного зразка до
серійного виробництва.
Автор відзначає
вміння керівників досліджуваних підприємств використовувати технічний та
технологічний потенціал фірми, координувати планування інноваційного проекту.
Водночас дослідження показали негативний вплив несприятливих економічних умов
на інноваційну діяльність підприємств, неготовність багатьох представників
вищої ланки управління до широкого використання інструментів та прийомів
сучасного менеджменту, зокрема маркетингу, логістики.
В умовах загострення конкуренції саме вміння зрозуміти споживача,
розробити товар, який краще за інші задовольняє потреби клієнта, вдало
представити цей товар на ринок, може відіграти ключову роль в прийнятті або
неприйнятті ринком нововведення.