ТЕМА 9. ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ІННОВАЦІЙ

 

9.1. Сутність та напрямки проектного аналізу інноваційної форми інвестицій.

9.2. Оцінка ефективності реалізації та використання інновації.

Ключові поняття і терміни:

• інноваційний проект, • проектний аналіз, • стадії життєвого циклу інноваційного проекту, • комерційна ефективність, • бюджетна ефективність, • народногосподарська ефективність, • оцінка економічної ефективності,

• прибуток, • рентабельність інвестицій, • період окупності інвестицій,                • беззбитковість.

Запитання для самоперевірки:

1.   Охарактеризуйте основні етапи життєвого циклу інноваційного проекту.

2.   Що являє собою проектний аналіз?

3.   Назвіть основні напрямки проектного аналізу. Дайте характеристику кожному з них.

4.   Розкрийте зміст економічного аспекту проектного аналізу.

5.   Розкрийте зміст технічного аспекту проектного аналізу.

6.   Розкрийте зміст організаційного аспекту проектного аналізу.

7.   Розкрийте зміст соціального аспекту проектного аналізу.

8.   Розкрийте зміст екологічного аспекту проектного аналізу.

9.   Розкрийте зміст фінансового аспекту проектного аналізу.

10.     Які види ефектів від інноваційного проекту Ви знаєте?

11.     Як визначається комерційна ефективність інноваційного проекту?

12.     Як визначається бюджетна ефективність інноваційного проекту?

13.     Як визначається народногосподарська ефективність інноваційного проекту?

14.     За якими показниками проводиться оцінка економічної ефективності інноваційних проектів?

 

Практичні вправи

 

Задача 9.1

Уявімо, що ви зацікавлені у відкритті ресторанчика швидкого харчування з китайською кухнею в Києві. Ви вагаєтеся в його оцінці споживачами й плануєте провести маркетингове дослідження, щоб оцінити смаки й переваги споживачів. При проведенні інформаційного пошуку ви виявили наступне.

Дослідження А було нещодавно проведено дослідницькою агенцією для добре відомої системи ресторанів швидкого харчування. Для отримання копії цього дослідження вам необхідно заплатити агентству 525 дол.

Робота оцінює споживацькі переваги стосовно харчів швидкого приготування в цілому і базується на статистичній вибірці з 500 домогосподарок.

Дослідження показало, що респонденти не дуже добре ставляться до системи швидкого харчування. Основною причиною подібної невисокої оцінки був низький ступінь поживності таких харчів.

Дослідження Б проводилося групою студентів як практична робота з курсу маркетингу. Це дослідження не буде вам нічого коштувати, оскільки воно знаходиться в університетській бібліотеці.

Дана робота оцінювала переваги споживачів стосовно різних національних кухонь у системі швидкого харчування. Респондентами були відповідним чином відібрані 200 студентів університету. Результати показали перевагу української й китайської кухні.

Завдання:

1.      Оцініть ці два джерела інформації. Якому з них ви надасте перевагу та чому?

2.      Припустимо, ви вирішили, що буде прибутковіше стати франчайзером відомої марки ресторану швидкого харчування. Назвіть кілька спеціальних вторинних джерел інформації та оцініть отримані дані.

 

Задача 9.2

Визначте, яким чином змінилась ступінь задоволеності інноваційним продуктом підприємства на стадії виведення його на ринок за даними, наведеними в табл. 1.

Таблиця 1. Порівняльна характеристика параметрів існуючого продукту та його інноваційного аналогу

Параметр

Вага параметру (значущість для споживача), аі

Ступінь задоволеності споживацької потреби, бали

Існуючий аналог, Віа

Інноваційний продукт, Віп

1. Зручність у використанні

0,25

2

4

2. Екологічність

0,2

2

3

3. Зручність у обслуговуванні

0,15

2

4

4. Зменшення витрат часу

0,25

1

2

5. Вимогливість до професійної підготовки користувача

0,15

1

3

РАЗОМ:

1

-

-

 

Використовуючи дані табл. 1 наведіть докази, які параметри найбільш значущі для впровадження інноваційного продукту. Визначте засоби та шляхи підвищення конкурентоспроможності інноваційного продукту порівняно з існуючими аналогами.

 

Ситуаційна вправа

 

 «Гаряча поліграфія» від Univest PrePress

 

Креатив - ось чим можна привернути увагу споживачів. Саме таким шляхом пішла компанія «Univest PrePress», втіливши в життя оригінальний проект - «гаряча поліграфія». Надсилати просто листки паперу з акуратно надрукованим проханням звернути увагу на продукт і купити його стало нецікаво й неефективно. Адже директ-маркетинг, як і інші сучасні медіа, швидко розвивається і здатен легко перетинати межі звичайної прямої поштової розсилки.

На поліграфічному ринку України компанія Univest PrePress працює вже 10 років і пропонує широкий асортимент високоякісної продукції: візитні картки, листівки, плакати, афіші, флаєри, POS-матеріали, фірмові бланки, буклети, брошури, каталоги, дипломи, грамоти, запрошення, дисконтні картки, наклейки, етикетки, цінники, календарі (кишенькові та перекидні), блокноти, конверти, меню тощо. До поліграфічних послуг, які пропонує компанія, входять: дизайн, верстка, фотозйомка, професійне сканування, робота з кольоровим зображенням, виготовлення фотоформ, цифрових і аналогових фотопроб, підготовка видань до друку, цифровий малоформатний та широкоформатний друк, управління поліграфічними проектами тощо.

Завдяки застосовуванню новітнього обладнання компанія Univest PrePress мала певні переваги перед конкурентами, передусім, це швидкість виготовлення продукції, можливість друкувати спеціалізовані невеликі тиражі (до того ж, у кожен екземпляр тиражу за допомогою цифрового друку можна додати змінну інформацію текстового й графічного характеру), а також термінова доставка продукції до офісу.

Восени 2007 р. компанія запропонувала клієнтам послуги з виготовлення продукції в дещо незвичному, оригінальному форматі. Суть проекту полягала в тому, що до офісів 46 компаній було доставлено досить велику гарячу, смачну піцу на ім’я одного з її менеджерів, у яскравій упаковці. І поки в офісі дегустували такий незвичний подарунок, всі присутні могли ознайомитись з інформацією про компанію Univest PrePress.

Креативна ідея: синонім оперативного друку - «гаряча поліграфія», компанія Univest Prepress здійснює доставку друкованої продукції.

Асоціативний ряд: гаряча + доставка = “піца”. Оперативна поліграфія на зразок піци, повинна бути в потрібний час, у потрібному місці й ще “гарячою”.

Креативна стратегія:

пряме розсилання “з рук в руки” за допомогою кур’єрської доставки;

первинна комунікація здійснювалась за допомогою телефонного дзвінка;

у вказаний день в обідній час контактній особі доставлявся пакет з персональними матеріалами: піца у коробці, буклет, дисконтна картка.

Водій, який доставляв піцу, телефонував менеджеру з продажу і повідомляв про доставку. Менеджер з продажу зв’язувався з контактною особою по телефону і бажав “смачного”. Система фіксації і обробки відгуку: у цьому проекті використовувалися вихідні дзвінки (телефонують менеджери відділу продажів). Інформацію про дзвінок вносять в CRM-системи компанії.

Дія дисконтної картки поширюється на будь-яку продукцію відділу цифрового друку, а також на будь-яку продукцію, виготовлену у відділі широкоформатного друку (банери, постери, фотоплакати, афіші, розтяжки, сіті-лайти, білборди, зображення на полотні, транспортна графіка, брендмауери).

На реалізацію проекту було витрачено 2838 грн. Отримано такі попередні результати:

активно відгукнулися на кампанію 15 компаній;

протягом місяця отримано реальні замовлення після розсилки від 5 компаній;

прибуток за перший місяць склав 15040 грн.

 

Питання та завдання до ситуаційної вправи:

1.     Визначте цілі проекту та конкретизуйте цільову аудиторію.

2.     Які зразки продукції компанії, на ваш погляд, доцільно було запропонувати клієнтам?

3.     Підготуйте свій варіант тексту на упаковці з піцою або лист з інформацією рекламного характеру.