Авторське право –
система правових норм, що регулюють правові відносини, пов’язані зі створенням
і використанням творів науки та різних видів
мистецтва.
Бізнес-інкубатор –
організаційна структура, метою якої є формування сприятливих умов для
стартового розвитку малих підприємств через надання їм певних послуг і
ресурсів.
Бізнес-план –
розгорнутий документ, що містить обґрунтування економічної доцільності
підприємницького проекту на основі зіставлення ресурсів, необхідних для його
реалізації, і очікуваної вигоди (прибутку).
Бренд – сукупність
матеріальних і нематеріальних характеристик товару (послуги), які, будучи
поєднаними, формують сприйняття споживачем місця на ринку певного суб’єкта
господарювання (власника бренду).
Венчурний капітал –
якісно новий спосіб інвестування коштів великих компаній, банків, страхових,
пенсійних та інших фондів в акції малих інноваційних фірм, що мають значний
потенціал зростання і реалізують інноваційні проекти з високим рівнем ризику.
Венчурні фірми –
переважно малі підприємства в прогресивних з технологічного погляду галузях
економіки, що спеціалізуються у сферах наукових досліджень, розробок, створення
і впровадження інновацій, пов’язаних із підвищеним ризиком.
Винахід – результат НДДКР, що
відображає принципово новий механізм, який може зумовити появу нових інновацій
та інноваційних процесів і суттєво вплинути на розвиток НТП.
Виробничо-технічний потенціал організації –
здатність до стабільної виробничої діяльності в межах обраної стратегії за умов
складного і мінливого зовнішнього середовища.
Віоленти – фірми, що використовують
переваги стандартного масового виробництва, орієнтуючись на інновації, що
здешевлюють виготовлення продукції, водночас забезпечуючи рівень її якості,
прийнятний для більшості споживачів.
Внутрішня норма рентабельності –
порогове значення рентабельності, яке забезпечує рівність нулю інтегрального
ефекту, розрахованого на економічний термін життя інноваційного проекту.
Державна інноваційна політика –
сукупність форм і методів діяльності держави, спрямованих на створення
взаємопов’язаних механізмів інституційного, ресурсного забезпечення підтримки
та розвитку інноваційної діяльності, на формування мотиваційних факторів
активізації інноваційних процесів.
Диверсифікація – поєднання
багатьох видів діяльності, введення нових продуктів, зміна їх властивостей
тощо.
Дифузія нововведення –
процес поширення нововведення для використання у нових місцях, сферах чи
умовах.
Економічна ефективність інноваційного
проекту – величина, що визначається розміром доходів чи прибутку,
отриманих за рахунок реалізації інновації протягом життєвого циклу проекту.
Експлеренти –
фірми, що спеціалізуються на створенні нових чи радикально змінених старих
сегментів ринку.
Ефективність інновацій –
результуюча величина, що визначається здатністю інновацій зберігати певну
кількість трудових, матеріальних і фінансових ресурсів з розрахунку на одиницю
створюваних продуктів, технічних систем, структур.
Ефективність системи менеджменту –
показник, що характеризується співвідношенням результатів діяльності
організації і витрат на здійснення управлінських функцій.
Життєвий цикл інновації –
період, що охоплює зародження ідеї, створення новинки та її практичне
використання до моменту, коли вона перестає бути засобом отримання додаткової
вигоди порівняно з аналогами.
Життєвий цикл проекту –
період розвитку проекту з моменту вкладання перших коштів у його реалізацію і
до моменту ліквідації (отримання останньої вигоди).
Життєвий цикл товару –
період від зародження ідеї, створення нового товару і його практичного
використання до моменту зняття його з виробництва.
Зовнішнє середовище –
сукупність господарських суб’єктів, економічних, суспільних і природних умов,
національних і міждержавних інституційних структур та інших зовнішніх відносно
підприємства умов і чинників, що діють у глобальному оточенні.
Зовнішнє середовище непрямої дії – сукупність
матеріально-технічних умов, суспільних відносин, інститутів та інших чинників
(економічних, політичних, соціокультурних, науково-технологічних, екологічних
тощо), що опосередковано впливають на діяльність суб’єктів господарювання.
Зовнішнє середовище прямої дії –
середовище, утворене певними суб’єктами зовнішнього оточення, які безпосередньо
пов’язані з діяльністю організації (споживачі, конкуренти, постачальники,
державні органи, фінансово-кредитні установи та інші зовнішні агенти і
контрагенти).
Інвестиції – довготермінові
вкладення капіталу у різні сфери діяльності з метою отримання прибутку.
Інжиніринг –
надання комплексу послуг виробничого, комерційного і науково-технічного
характеру для впровадження новації у виробництво.
Ініціювання інновацій –
рекомендації щодо вдосконалення науково- технічної, організаційної, виробничої
або комерційної діяльності підприємства, метою яких є початок інноваційного
процесу або його продовження (розвиток).
Інноватор – особа,
яка ініціює процес упровадження інновації і бере на себе відповідальність за
його реалізацію.
Інновації продуктові –
інновації, орієнтовані на виробництво і використання нових (поліпшених)
продуктів у сфері виробництва або у сфері споживання.
Інновації процесу – нові
технології виробництва продукції, організації виробництва та управлінських
процесів.
Інновації ринкові –
інновації, що відкривають нові сфери застосування продукту або дають змогу
реалізувати продукт чи послугу на нових ринках.
Інноваційна діяльність –
діяльність, спрямована на використання і комерціалізацію результатів наукових
досліджень та розробок, випуск на ринок нових конкурентоспроможних товарів і
послуг.
Інноваційна інфраструктура –
сукупність підприємств, організацій, установ, їх об’єднань, асоціацій будь-якої
форми власності, що надають послуги із забезпечення інноваційної діяльності
(консалтингові, маркетингові, інформаційно-комунікативні, юридичні, освітні тощо).
Інноваційна політика підприємства – форма
стратегічного управління, яка визначає цілі та умови здійснення інноваційної
діяльності підприємства, спрямованої на забезпечення його
конкурентоспроможності та оптимальне використання наявного виробничого
потенціалу.
Інноваційна стратегія –
стратегія, націлена на передбачення глобальних змін в економічній ситуації і
пошук масштабних рішень, спрямованих на зміцнення ринкових позицій і стабільний
розвиток організації.
Інноваційне підприємство –
підприємство або об’єднання підприємств, що розробляє, виготовляє і реалізує інноваційні
продукти або продукцію (послуги),
обсяг яких у грошовому вимірі перевищує 70% його загального обсягу продукції.
Інноваційний потенціал організації –
сукупність ресурсів та умов діяльності, що формують готовність і здатність
організації до інноваційного розвитку.
Інноваційний проект –
комплекс взаємопов’язаних заходів, розроблених з метою створення, виробництва
та просування на ринок нових високотехнологічних продуктів за встановлених
ресурсних обмежень.
Інноваційний процес –
процес перетворення наукового знання на інновацію, яка задовольняє нові
суспільні потреби; послідовний ланцюг дій, що охоплює всі стадії створення
новинки і впровадження у практику.
Інноваційний тип розвитку –
спосіб економічного зростання, оснований на постійних і систематичних
нововведеннях, спрямованих на суттєве поліпшення усіх аспектів діяльності
господарської системи, періодичному перегрупуванні сил, обумовленому логікою
НТП, цілями і завданнями розвитку системи, можливістю використання певних
ресурсних чинників для створення інноваційних товарів і формування конкурентних переваг.
Інноваційний товар (товар-новація) –
продукт науково-технічної та інноваційної діяльності, який пропонує новий засіб
чи спосіб (технологію) виробництва товарів і послуг або задоволення потреб
споживачів.
Інновація (нововведення) –
кінцевий результат креативної діяльності, втілений у виведеному на ринок новому
чи вдосконаленому продукті, технологічному процесі, що використовується у практичній
діяльності, або новому підході до надання споживчих послуг.
Інтелектуальна власність –
сукупність авторських та інших прав на продукти інтелектуальної діяльності, що
охороняються законодавчими актами держави.
Інтелектуальний продукт –
результат творчих зусиль окремої особистості або наукового колективу.
Комутанти – фірми, що
використовують інновації, створені іншими.
Консалтинг –
консультативна діяльність щодо питань і проблем розвитку та підвищення
ефективності підприємства.
Лізинг – довготермінова оренда
машин, обладнання, транспортних засобів, виробничих споруд тощо на підставі
договору між орендодавцем і орендарем, що передбачає можливість їх викупу
орендарем.
Ліцензійний договір –
договір, згідно з яким власник винаходу, промислового зразка, корисної моделі,
товарного знака, комерційної таємниці (ліцензіар)
передає іншій стороні (ліцензіату) ліцензію на використання в певних межах
своїх прав на патенти, ноу-хау, товарні знаки тощо.
Ліцензія – дозвіл
використовувати технічне досягнення або інший нематеріальний ресурс протягом
певного строку за обумовлену винагороду.
Місія організації –
чітко окреслена основна мета, що визначає сенс існування організації в
суспільстві, її соціально-економічне призначення і є основою формування системи
цінностей, якою мають керуватися всі працівники організації.
Новація – продукт
інтелектуальної діяльності людей, оформлений результат фундаментальних,
прикладних чи експериментальних досліджень у будь-якій сфері людської
діяльності, спрямований на підвищення її ефективності.
Ноу-хау – форма інтелектуальної
власності, науково-технічний результат, що навмисне не патентується з метою
випередження конкурентів, повного власного використання його для отримання
надприбутку або передання іншим користувачам на вигідних умовах за ліцензійним
договором.
Організаційна структура управління –
система оптимального розподілу функціональних обов’язків, прав і
відповідальності, порядку і форм взаємодії між окремими структурними одиницями,
що входять до складу організації, і людьми, які в них працюють.
Оригінальний продукт –
принципово новий продукт, конструктивне виконання і склад споживчих
властивостей якого не були відомі раніше.
Патієнти –
фірми, що створюють або вдосконалюють інновації для потреб вузького сегмента ринку.
Підприємництво –
самостійне новаторство, на власний розсуд діяльність у сфері виробництва
товарів і надання послуг, важливою особливістю якої є ризик, а метою —
отримання прибутку.
Прийняття рішення – творчий
процес вибору однієї або кількох альтернатив із множинності можливих варіантів
(планів) дій, спрямованих на досягнення поставлених цілей.
Пробний маркетинг –
випуск на ринок невеликої партії нового товару перед початком його
повномасштабного виробництва та реалізації для визначення реакції споживачів.
Продуктова інновація –
матеріалізований результат науково-технічної та інноваційної діяльності, що
відкриває для споживача нові сфери задоволення потреб.
Промисловий зразок –
нове, придатне до здійснення промисловим способом художнє вирішення виробу, в
якому досягається єдність технічних та естетичних властивостей.
Реінжиніринг –
комплексне оздоровлення корпорацій, їх управлінське відродження та
реконструкція всіх елементів для значного поліпшення ефективності
бізнес-процесів.
Ризик – ситуативна
характеристика діяльності, що поєднує невизначеність її результату і можливі
несприятливі наслідки в разі невдачі.
Ринок технологій –
сукупність ринкових відносин (в т.ч. міжнародних) між
його суб’єктами щодо комерційного використання прав власності на його об’єкти
(виробничі технології, технології процесів обслуговування та управління).
Стратегія – довгострокова модель
розвитку організації, яка приймається для досягнення її стратегічних цілей і
враховує обмеження внутрішнього і зовнішнього середовища.
Суб’єкти інноваційної діяльності –
фізичні або юридичні особи, які провадять інноваційну діяльність і (або)
залучають майнові та інтелектуальні цінності, вкладають власні чи позичені
кошти в реалізацію інноваційних проектів.
Сфера інноваційної діяльності –
сфера взаємодії інноваторів, інвесторів,
товаровиробників конкурентоспроможної продукції через розвинуту інноваційну
інфраструктуру.
Термін окупності нововведення – період,
протягом якого додатковий прибуток, отриманий внаслідок реалізації інновації,
покриває всі витрати на її створення.
Технологія –
спосіб перетворення вхідних елементів (матеріалів, сировини, інформації тощо)
на вихідні (продукти, послуги).
Технополіси –
об’єднання наукових, інноваційних, науково- технологічних парків і
бізнес-інкубаторів на певній території з метою надання потужного імпульсу
економічному розвитку регіону.
Торговельні марки – оригінальні
позначки, які мають правовий захист і призначені для вирізнення товарів
(послуг), що виготовляються (надаються) однією особою, від товарів (послуг),
які виготовляються (надаються) іншими особами.
Точка беззбитковості –
критичний обсяг продукції у натуральних одиницях, випуск і продаж якого
забезпечує підприємству беззбиткове господарювання.
Трансфер технологій –
передавання суб’єктам, які не є авторами технологічних новацій, права на їх
використання через продаж ліцензій і надання інжинірингових послуг.
Управління інноваційною діяльністю –
складова менеджменту сучасного підприємства, що охоплює планування,
організування та стимулювання інноваційної діяльності, реалізації інноваційних
проектів, розрахованих на отримання конкурентних переваг і зміцнення ринкових
позицій підприємства.
Управління інноваційним процесом –
діяльність керівників інноваційних організацій, спрямована на успішну (в т. ч.
комерційну) реалізацію нових ідей, їх втілення у нові продукти чи технології,
здатні краще аналогів задовольняти наявні або формувати нові суспільні потреби.
Франчайзер –
сторона, яка є власником певного нематеріального ресурсу і диктує умови франчайзингового контракту.
Франчайзинг –
фінансова схема залучення інвестиційних ресурсів у інноваційну діяльність, яка
передбачає тиражування інноваційного бізнесу за фінансової підтримки франчайзера.
Франчайзі –
сторона, що готова виготовляти продукцію за технологією та умовами,
запропонованими франчайзером.
Франшиза – договір франчайзингу.
Центр трансферу технологій –
організація, що надає інформаційні та консультативні послуги з вибору
технології для підприємницької діяльності, розробляє стратегію її трансферу і
здійснює юридичну підтримку процесу її передавання від розробника до
користувача.