ТЕМА 7. ДИЗАЙН
НОВОГО ТОВАРУ
7.1. Роль технічної естетики та ергономіки в підвищенні
конкурентоспроможності нового товару.
7.2. Дизайн, його об’єкти та програми.
7.3. Ергономічні вимоги до товару.
Ключові
поняття і терміни:
• технічна естетика, • ергономіка, • дизайн–об’єкт, •
дизайн–програма, • естетичність виробу, • ергономічні показники якості.
Запитання для
самоперевірки:
1. Що вивчає технічна естетика і ергономіка?
2. Що таке дизайн? Яка його основна мета?
3. Які показники характеризують естетичність виробу?
4. Які властивості товару відображають його художню виразність?
5. Що таке раціональність форми виробу?
6. З якими властивостями виробу
пов’язана цілісність його композиції?
7. Які властивості виробу
свідчать про досконалість виробничого виконання.
8. Які групи показників
виділяють в структурі ергономічних показників якості?
Практичні вправи
Задача 7.1
Парфумерна
фірма закупила і запустила в дію нове обладнання для виробництва рідкого крему
для рук, інвестувавши в це 410 тис. грн. Продуктивність нового обладнання – 120
тис. флаконів крему на рік. Змінні витрати на одиницю продукції V = 1,35 грн.,
постійні витрати на виробництво і збут товару F = 69600 грн. в рік.
Використовуючи метод надбавок, визначить ціну нового крему, якщо фірма хоче
отримувати 22% прибутку від ціни продажу товару. Перевірте, чи буде виконана
при цьому додаткова умова, висунута керівництвом фірми: отримувати щорічно не
менше 15% прибутку на інвестований капітал.
Задача 7.2
Фірма
“Лотос”, що виробляє світлотехнічну продукцію, запустила нову технологічну
лінію для виробництва світильників, інвестувавши в неї 1,5 млн. грн. Плановий
випуск нової продукції N = 50000 світильників в рік. Змінні витрати на одиницю
продукції V = 12 грн. Постійні витрати на виробництво і збут продукції F = 320
тис. грн. в рік. Визначить ціну нового світильника, використовуючи такі методи,
що належать до витратної моделі ціноутворення:
1)
метод надбавок, за умови, що ця фірма хоче встановити надбавку в розмірі 20%:
а) від
собівартості товару; б) від ціни його
продажу;
2)
метод забезпечення цільового прибутку на інвестований капітал, якщо фірма хоче
отримувати 20% прибутку з інвестицій щорічно.
Електротехнічна
фірма “Темп” виробляє обігрівачі для офісів та побутових споживачів і успішно
конкурує на українському ринку з вітчизняними та закордонними виробниками. Для
встановлення ціни на нову модель обігрівача фірма вирішила застосовувати
конкурентну модель ціноутворення, взявши за основу продукцію свого основного
конкурента. При цьому вона хоче отримувати прибуток у розмірі не меншому 25%
від собівартості продукції (вона становить 62,2 грн./один.). Маркетологи фірми
провели аналіз конкурентоспроможності нового товару відносно базового виробу
конкурента. Аналіз показав, що за технічними параметрами новий виріб
поступається базовому (індекс технічних параметрів Іт.п.=0,86),
але за економічними параметрами має кращі позиції (Іе.п.=0,94).
Ціна базового виробу конкурентів – 86 грн. Визначити ціну нового обігрівача за
рівнем його конкурентоспроможності. Перевірте, чи виконується при такій ціні
умова граничного рівня прибутковості, встановленого фірмою.
Ситуаційна вправа
«Інтелектуальний будинок» - технології в
гармонії з людиною
Термін
«інтелектуальний будинок» з’явився на початку 1980-х років у США, проте
однозначного його тлумачення не існує й досі. Концепція «інтелектуального» управління
системами життєзабезпечення будівлі передбачає їх автоматизацію, інтегрування в
єдине середовище. Більш ніж тридцятирічний досвід впровадження автоматизованих
систем управління (АСУ) розвиненими країнами світу свідчить про доцільність їх
застосування.
На Заході
суттєвий поштовх до впровадження перших проектів відбувся тоді, коли єдиними
комп’ютерними системами керування почали оснащувати головні офіси
транснаціональних компаній. Слід зазначити, що концепція «інтелектуальна
будівля» покликана, в першу чергу, економити ресурси при високому рівні
комфорту. У середньому, із впровадженням «інтелектуальних» систем, наприклад,
акліматизації офісів або автоматичного включення/виключення енергоємного
обладнання згідно з графіком, економія енергоресурсів становить 20-30 %, а
показники продуктивності праці підвищуються на 5-8 %. Більш того,
«інтелектуальні» системи також дають змогу прогнозувати рівень зносу обладнання
та своєчасно проводити профілактику. Проте, головним компонентом «розумних»
систем українці вважають безпеку, а проблема збереження ресурсів відходить на
другий план. На сьогодні близько 20% впроваджень
«інтелектуальних» систем припадає на Японію, близько 30% - на США та 40 % на
Західну Європу.
Більше
десяти років тому з’явився перший стандарт - EIB (European Installation Bus), що забезпечив повну сумісність усіх елементів системи керування
об’єктом, обмін інформацією між ними, а також «самонавчання» цієї системи.
Тобто її здатність самостійно реагувати на аварійні ситуації та відповідно
коректувати управління інженерним обладнанням при дистанційному наданні команд
власником.
Проте, на
сьогодні існує декілька стандартів систем інтегрованого керування, серед яких
поширення отримали LonWorks,
EIB, а також великі компанії, що відомі власними лініями брендової продукції - Crestron, AMX, Lutron, Leviton, Dynalite та ін., зокрема
й ті системи, що можна віднести до обох видів (наприклад, Clipsal C-Bus). Перелічені
стандарти мають чіткий географічний розподіл:
- Американський континент – LonWorks;
- Європа- EIB;
- Великобританія, Австралія та
більша частина Азії - C-Bus.
У всьому
світі ці системи працюють сумісно з основними продуктами провідних компаній у
певній групі продукції: сенсорні екрани та мультирумні
системи Crestron, AMX,
керування освітленням - Lutron, Dynalite, радіосистеми Gira, Leviton.
TOB «Inteldome»
- провідний системний інтегратор в Україні
Назар Новацький - засновник та директор компанії «Inteldome» завжди захоплювався технічними
новинками та вирізнявся з-поміж однолітків нестандартними підходами до
вирішення певних задач. Назар любить бути в центрі уваги і вважає, що без
ризику досягти справжнього успіху неможливо. Такі життєві погляди Назара
сприяли формуванню особистого стилю життя та особливого стилю ведення бізнесу.
Компанія «Inteldome» - провідний український системний інтегратор. Діє на ринку
«інтелектуальної нерухомості» з 2000 року – часу, коли в Україну прийшла хвиля «інтелектуалізації» із Заходу.
Професіоналізм компанії «Inteldome» досягається завдяки
використанню новітніх технологій та світового досвіду в галузі автоматизованих
систем управління технологічними процесами (АСУ ТП). Застосування обладнання
провідних світових виробників дозволяє створювати унікальні, високотехнологічні
рішення, які відповідають потребам власників будинків та комерційних споруд.
Основний
вид діяльності компанії - розробка концепції, проектування, монтаж, наладка, а
також гарантійне та післягарантійне обслуговування систем автоматизації
«інтелектуальна будівля» та «розумний будинок».
Концепція
«інтелектуальна будівля», яку пропонує компанія, передбачає забезпечення повної
або часткової інтеграції таких інженерних систем: структуровані кабельні системи; енергопостачання; захист від блискавки та захисне заземлення; освітлення; сонцезахист; опалення; вентиляція та кондиціонування; водопостачання; ефірне та супутникове
телебачення; охоронна
сигналізація, відеоспостереження, контроль доступу; пожежна сигналізація та
сповіщення про пожежу; мультимедійні
системи (домашні кінотеатри, системи розподілення звуку).
TOB «Inteldome» підтримує та розширює співробітництво з провідними виробниками
інженерних систем та обладнання. Географія імпорту охоплює широкий перелік
країн-виробників (LonWorks – США, Distech Controls – Канада, Thermokon,
SPEGA, Warema, ELKA,
BTR, WAGO - Німеччина, Loytec - Австрія, Lonix - Фінляндія, ARC Informatique – Франція).
Розвиток
та розширення промислового сектору (мережі готелів, офісні приміщення та ін.)
позитивно впливають на ринкові позиції ТОВ «Inteldome», оскільки з
кожним роком усе більше АСУ споживає саме сегмент промислової автоматизації.
Слід зазаначити, що компанія «Inteldome» має достатню кількість фінансових ресурсів, шукає нові ринки
збуту.
Безперечною
перевагою у конкурентній боротьбі для ТОВ «Inteldome» може стати те,
що компанія пропонує послуги комплексної автоматизації, на відміну від основних
конкурентів – «Сіменс-Україна»; «Саутер-Україна»;
«ЕЛЄКОН Лтд.».
ТОВ «Inteldome» було прийнято до всесвітньої асоціації по автоматизації LonMark International. Компанія має
статус авторизованого системного інтегратора Authorized Network Integrator американської корпорації Echelon - розробника та родоначальника технології LonWorks. Має право використовувати логотип LonMark; є учасником ЕВА (Європейської Бізнес Асоціації).
Усе це
сприяє отриманню вигідних умов співробітництва компанії «Inteldome» з іноземними партнерами, а також передбачає участь у спільних
програмах обміну досвідом, проведенню курсів підвищення кваліфікації,
тематичних тренінгів, організації торгово- промислових виставок тощо.
Усе
обладнання, що імпортується в Україну підлягає обов’язковій сертифікації. TOB «Inteldome» має сертифікат на систему менеджменту якості відповідно до ISO 9001:2000, згідно якій компанії дозволяється імпортувати в Україну
обладнання та інженерні системи без подання митним органам України свідоцтва
про визнання іноземного сертифіката.
Дещо про нагальні проблеми...
З самого
початку своєї діяльності керівництво компанії «Inteldome» незадоволене низьким рівнем інформованості споживачів щодо переваг
реалізації «інтелектуальних систем». Інакше кажучи, поки що не існує усталеного
поняття «розумний будинок». Тому споживачі часто по-своєму розуміють концепцію
цієї новинки. Дехто вважає, що система управління об’єктом є небезпечною, хоча
насправді саме вона покликана забезпечувати захист мешканців. Ще хтось
«розумний будинок» називає «непотрібною іграшкою», марною тратою грошей та
часу, погоджуючись з доцільністю автоматизації інженерних систем споруди лише
як засобу, що підтверджує статус його власника. Інші - перебільшують його
функціональні можливості, уявляючи, наприклад, що будинок сам буде закуповувати
та готувати продукти харчування, як у відомій книзі Рея Бредбері. До речі,
цього письменника вважають автором ідеї концепції «надзвичайного будинку».
Назар Новацький усвідомлює, що причина недостатньої
інформованості потенційних споживачів полягає у тому, що ринок АСУ існує в
Україні ще досить молодий і можливо, вдасться істотно підвищити рівень
інформованості споживачів за допомогою контактних аудиторій? Публікації у ЗМІ,
семінари та спеціалізовані виставки - усе це потребує істотних фінансових
витрат, але компанія готова витратити певну суму на просування. Тим більш, що у
червні 2007 р. в Україні вперше відбулася виставка Smart House та щорічно
проводяться інші спеціалізовані виставки та заходи - ЦифроМанія,
Kyiv Hi-Fi Show, EnterEX.
Назар
розмірковує про можливі шляхи вирішення цієї проблеми. - «Маючи на меті
розповсюдження систем «інтелектуальної будівлі», а також залучення інвестицій у
цю галузь, на науково-технічних і промислових виставках ми презентуємо послуги
компанії „Inteldome” та поспілкуємося з оператороми ринку, краще пізнаємо конкурентів. Як кажуть,
ворога потрібно знати в обличчя».
Трохи
пізніше, директор «Inteldome» представив колективу
компанії нову співробітницю і було вирішено, що спілкуванням з пресою буде
займатися PR-менеджер Надін. «До речі, Вам, Надін - зазначив він, потрібно буде висвітлити у ЗМІ таку
інформацію. Через декілька днів «Inteldome» розпочинає
серію регулярних професійних програм навчання технології LonWorks, яка стала стандартом у
галузі автоматизації інженерних систем будівлі. Навчання українських
спеціалістів ми будемо проводити спільно з Навчальним центром компанії «АРМО-групп». Це, безперечно, важлива подія. При цьому слід
наголосити, що в своїй роботі ми дотримуємося найвищих стандартів, адже для нас
є дуже цінним ім’я та бренд «Inteldome».
Перспективи ринку «інтелектуальної нерухомості»
Слід
зазначити, що ринок АСУ в Україні перебуває на етапі становлення, тому
визначити місткість вітчизняного ринку «інтелектуальної нерухомості»,
співвідношення об’єктів, що створені за технологією «інтелектуальна будівля»,
частки ринку компаній-інтеграторів у цілому по Україні достатньо проблематично,
оскільки такі дослідження ринку раніше не здійснювались. Тому посилатися можна
лише на окремі дані конкретних операторів. Враховуючи світовий досвід,
припускають, що попит буде посилюватися у міру усвідомлення інвесторами
об’єктивної доцільності впровадження таких проектів. Нині найбільшим попитом
користуються системи автоматизації «інтелектуальна будівля» для торгових
центрів, офісних будівель та банків, спортивних споруд, готелів, бібліотек,
вокзалів.
Основними
конкурентами «Inteldome» є компанія «Саутер-Україна», «Сіменс-Україна», «ЕЛЄКОН Лтд.».
Компанія
«Саутер-Україна» має постійного постачальника
інженерних систем зі Швейцарії, а швейцарська якість сприймається серед
українців дуже позитивно. Ця компанія є українським представництвом
швейцарської компанії «Саутер» - одного зі світових
лідерів у сфері виробництва та інсталяції систем вимірювання, управління та
регулювання, опалення, вентиляції та кондиціювання повітря.
Продукція,
представлена в асортименті «Саутер-Україна» має
високу якість, що також відображається і у високих цінах. Проте компанія має
досить вузьку спеціалізацію, що не завжди влаштовує замовника, якому набагато
зручніше працювати з компанією- інсталятором, що здатна забезпечити повний
комплекс послуг із втілення концепції «інтелектуальна будівля». Ще одним
недоліком є відсутність українського сайту в мережі Інтернет.
«Сіменс-Україна»
- дочірнє підприємство концерну «Siemens» в Україні -
один з провідних постачальників продукції, послуг та комплексних рішень для
модернізації ключових інфраструктурних галузей української економіки:
телекомунікації, енергетика, транспорт, промислова автоматизація, медицина. З
1992 по 1997 рр. це підприємство було представником концерну «Зіетеш» в Україні, тому має перевагу у досвіді діяльності
на ринку АСУ. Стає очевидним, що бренд «Siemens»
порівняно з «Inteldome» більш відомий в Україні. А про
те, що послуги від «Сіменс-Україна» користуються попитом, красномовно свідчать
високі показники продажів компанії, яка, окрім центрального офісу в Києві, має
регіональні філії, що працюють у Львові, Одесі та Харкові.
Стосовно
вітчизняної компанії «ЕЛЄКОН Лтд.» відомо, що ціни на
аналогічні послуги є нижчими, ніж у згаданих раніше операторів, оскільки використовуються
обладнання та комплектуючі здебільшого українського виробництва. Проте «ЕЛЄКОН Лтд.» теж має вузький асортимент. Отже, якщо на практиці
керівництво конкретного готелю, не знаючи про «Inteldome», забажає втілити «інтелектуальну» концепцію управління своїм
об’єктом, то перед ними постане проблема вибору декількох
компаній-інсталяторів, адже всі вони мають достатньо вузьку спеціалізацію.
Варто памятати і про потенційних учасників ринку, якими є
іноземні компанії-виробники інженерного обладнання, котрі з метою пошуку нових
ринків збуту, можуть вийти на ринок «інтелектуальної нерухомості» України; а
також вітчизняні компанії, що можуть розширити свою діяльність та
регламентувати спеціалізацію на АСУ.
Більшість
стандартів, що стосуються «інтелектуальної будівлі», прийняті у розвинених
країнах, не відображені в українських нормативних документах (ДБНах). У країнах, де застосування АСУ стало невід’ємною
складовою ведення успішного бізнесу (передусім США, ЄС, Японія), ця
необхідність підкріплюється низкою розроблених стандартів - ISO 16484 «Building Automation and Control Systems (BACS)». Україна
поступово виходить на західний рівень ведення бізнесу, підтвердженням чого є
пропозиція до розгляду відповідних документів для прийняття стандартів щодо
«інтелектуальної будівлі».
Дослідження
ринку показали, що за останній рік у секторі ділової нерухомості потреба у
використанні «інтелектуальних будівель» зросла приблизно на 10% порівняно з
минулими роками. В найближчі п’ять років прогнозується щорічне збільшення
будівельного ринку на 15-20%. Загалом в Україні близько 70% споживачів
«інтелектуальних систем» складають приватні особи та 30 % –
корпоративний сектор, що пояснюється специфікою менталітету українців. Однак у
світі простежується тенденція збільшення попиту на АСУ для бізнес-сегмента.
Враховуючи перспективний план сучасної забудови цілих районів, програму
будівництва висотних будівель, план будівництва готелів, можна передбачити, що
вітчизняний ринок автоматизації будівель очікує значний підйом. Напевно, час
виходити на нові ринки збуту. Судячи з усього, перспективним сегментом є
готельний сектор, але ж більшість готелів і гадки не має про існування «Inteldome». Доречі, за результатами мониторингу в 50 % галузевих журналів (у 61,6% номерів) публікується
реклама компаній, що працюють на ринку систем «інтелектуальної нерухомості».
Питання та завдання до ситуаційної вправи:
1. Визначте конкурентні переваги TOB «Inteldome».
2. Які основні проблеми постали перед
компанією «Inteldome»?
Запропонуйте можливі шляхи їх подолання.
3. Запропонуйте
стратегії охоплення ринку та позиціонування для TOB «Inteldome».
4. Проаналізуйте та визначте інструменти
комплексу маркетингових комунікацій у стратегії просування ТОВ «Inteldome».