ТЕМА 2.
УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНИМ ПРОЦЕСОМ НА ЗАСАДАХ МАРКЕТИНГУ
2.1. Розробка концепції маркетингу інновації.
2.2. Маркетингові дослідження інноваційного проекту.
2.3. Стратегія маркетингу інноваційного проекту.
2.4.
Оперативні аспекти концепції маркетингу: визначення маркетингового комплексу.
Ключові поняття і терміни:
• концепція маркетингу
інновації,
• стратегія інноваційного проекту,
• маркетингове дослідження
інноваційного проекту,
• фази інноваційного
дослідження,
• ринковий потенціал,
• сегментація ринку,
• конкуренція,
• прогнозування попиту,
• маркетинговий комплекс.
Запитання для самоперевірки:
1. Дайте
визначення стратегії інноваційного проекту.
1. Поясніть сутність інтеграції
концепції маркетингу в стратегію інноваційного проекту.
2. Охарактеризуйте зміст комплексу
засобів маркетингу.
3. Що являє собою процес маркетингового
дослідження інноваційного проекту: його основні завдання, порядок, діапазон?
4. Сформулюйте основні цілі аналізу
попиту і ринку, які є надзвичайно важливими для фаз інноваційного дослідження і
упровадження інновації.
5. Охарактеризуйте “кабінетні” і
“польові” дослідження ринку.
6. Які аспекти повинні бути
проаналізовані при вивчені споживачів, їх потреб і поведінки?
7. Визначте відмінності ринку споживчих
товарів і товарів виробничого призначення.
8. У чому полягає сутність сегментації
ринку?
9. Дайте визначення таких категорій:
“місткість ринку”, “частота ринку”, “ринковий потенціал”.
10. Яким чином проводиться оцінка конкурентів?
11. Які Ви знаєте методи прогнозування попиту та інновації?
Дайте характеристику кожному з них.
12. Охарактеризуйте три типи стратегії інноваційного проекту по
відношенню до запланованої для освоєння частки ринку.
13. Які стратегічні межі концепції маркетингу визначають зв’язки
“продукт - ринок”? Поясніть сутність основних маркетингових стратегій.
14. Наведіть основні етапи розробки концепції маркетингу.
Практичні вправи
Ситуаційна вправа
Ринок високих технологій
Одне з
провідних місць серед лідерів на світовому ринку високих технологій займає
Інститут електрозварювання ім. Є.О.Патона
Національної Академії наук України. Це багатопрофільна науково-дослідна
установа по розробці технологій, матеріалів, оснащення і систем управління в
області електрометалургії. Колектив інституту складається з
висококваліфікованих наукових співробітників, серед яких 70 докторів і 250
кандидатів наук на чолі зі всесвітньо відомим академіком Борисом Євгеновичем
Патоном.
Інститут
працює в області проблем зварювання і розробки його технологій. Відноситься до
державної форми власності і, в першу чергу розробляє «продукцію» по державному
замовленню.
Дане
підприємство (ІЕЗ) - головна організація Науково-технічного комплексу «Інститут
електрозварювання ім. Є.О.Патона НАН України (НТК
ІЕЗ). До складу комплексу входять: конструкторсько-технологічне
бюро, інженерно-технічні центри по високих технологіях, дослідне виробництво по
зварюванню і обробці вибухом, а також могутня виробнича база у вигляді трьох
дослідних заводів (зварювального оснащення, зварювальних матеріалів і нових
технологій), здатні обробляти, виробляти і поставляти дослідні зварки і партії
спеціального оснащення, зварювальних і присадних матеріалів, зварних
конструкцій і виробів.
Інститут
фінансується з Державного бюджету України, через Національну академію наук
України. Має загальний грошовий фонд (бюджетне фінансування) і спеціальний
грошовий фонд (засоби, одержані за договорами).
На даний
момент ІЕЗ працює по наступних напрямах:
• прогресивні
технології зварювання і з'єднання металів;
• міцність,
надійність і довговічність зварних конструкцій;
• технології
напряму, нанесення покриттів і обробки поверхонь;
• процеси
спеціальної металургії;
• нові
конструкції і функціональні матеріали;
• технічна
діагностика і неруйнівний контроль;
•
автоматизація процесів зварювання і споріднених технологій.
У 1985 р.
оборонна промисловість випробовувала необхідність в розробці нової технології,
яка б змогла спростити процес відхилення потоку електронів в протилежну
сторону, під час виробництва лазерної і авіаракетної техніки тощо. В рамках
державного замовлення ІЕЗ розробив технологію нарощування монокристалів, що
повинне набагато спростити і прискорити процес виробництва багатьох промислових
товарів.
Інститутом
бути розроблено декілька технологій нарощування монокристалів. Для нарощування
великих орієнтованих монокристалів тугоплавких металів використовують загальну
роботу двох джерел підігріву: плазмово-дугову - для
створення металевої ванни і індукційного - для утримання ванни від виявлень і управління теплонапруженим
станом і структурою монокристала. Такі монокристали використовують переважно у
сфері лазерної техніки, атомній енергетиці та авіаракетній промисловості.
Унаслідок
досліджень теплових і електромагнітних процесів, які протікають при нарощуванні
крупних монокристалів, були установлені нові закономірності, що дозволили
управляти формо - і структуроутворенням монокристала в процесі його нарощування
і охолодження. Базуючись на проведених дослідженнях на підприємстві був
сформований новий технологічний процес нарощування монокристалів способом «бестигельної плазмово-індукційної
зонної плавки». Розмір таких монокристалів склав 20 х 250 х
З часом на
підприємстві була розроблена технологія нарощування крупних монокристалів
вольфраму і молібдену розміром 20 х 160 х
Собівартість
монокристала не дуже висока. Один монокристал вагою приблизно 10-
Інститут
планує продавати монокристал за ціною близько 5000 грн. за
Промисловість
відразу оцінила всі переваги даної наукової розробки і деякі підприємства
почали використовувати її в своєму виробництві. Монокристали вольфраму і
молібдену розміром 20 х 160 х
Однак в 1990-х
рр. почався процес розпаду Радянського Союзу, і представники державної влади
вирішили припинити дослідження і розробку технології нарощування монокристала,
аргументуючи це тим, що у держави на даний момент немає засобів для подальшого
фінансування наукових досліджень.
Таблиця 1
|
|
Область застосування |
Сегмент |
|
1. |
Рентгенотехніка |
Виготовлення екранів |
|
Виготовлення антикатодів |
||
|
2. |
Електроніка |
Випуск мішеней для розпилювання |
|
3. |
Електротехнічна промисловість |
Виробництво електропроводів |
|
Випуск ниток ламп розжарювання |
||
|
4. |
Лазерна техніка |
Випуск дзеркал оптичних лазерів |
|
Випуск дзеркал рентгенівських лазерів |
||
|
5. |
Атомна енергетика |
Розробка і виробництво термоемісійних перетворювачів |
|
Випуск конструктивних елементів активної частини |
||
|
6. |
Авіаракетна техніка |
Сопла двигунів |
На
сьогоднішній день аналогів даної технології немає не тільки в Україні, але і в
світі. Необхідність використання підприємствами монокристалів вольфраму і
молібдену лише зростає. Проте Інститут електрозварювання ім. Є.О.Патона зараз не може продати цю технологію. Монокристал
нарощується лише для власних наукових цілей і не приносить ніякого прибутку.
Завдання та питання для
обговорення:
1. Визначіть
специфіку такого товару, як високі технології, на прикладі технології
виробництва кристалів.
2. Розгляньте місце ІЕЗ в
індустріальному ланцюжку і визначити основні чинники маркетингового середовища,
що впливають на роботу інституту на ринку технологій вирощування кристалів.
3. На основі аналізу ринкового
середовища визначіть основні конкурентні переваги
використання монокристалів і запропонуйте можливі напрями технологічного
заміщення.
4. Виявіть основних потенційних
споживачів технології виробництва кристалів і здійсніть оцінку місткості даного
ринку.
5. Запропонуйте свої ідеї з приводу збільшення
об'ємів продажів технології вирощування монокристалів.