ТЕМА 5. ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ МІСТОБУДУВАННЯ
1. Основні
терміни та визначення.
2. Законодавча
основа містобудівної діяльності в Україні.
3. Структура
державної влади у сфері містобудування.
4. Основні
завдання державного регулювання.
5. Компетенції
органів державної влади різного рівня.
Головні засади
містобудівної політики України визначені в Законі України "Про основи
містобудування" — вимоги до містобудівної діяльності, принципи державного
регулювання і контролю у сфері містобудування і загальних відносин, юридичний
статус проектної документації, що у сукупності створює правову основу для
містобудівної практики. Згідно із законом
містобудування - це цілеспрямована діяльність державних органів
місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян,
об'єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого
середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій,
планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво
об'єктів містобудування, спорудження інших об'єктів, реконструкцію історичних
населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію
та реабілітацію об'єктів культурної спадщини, створення інженерної та
транспортної інфраструктури. Містобудування визначає перспективи розвитку та
удосконалення матеріально-просторового середовища у масштабах країни, регіонів,
областей, населених пунктів.
Містобудівною політикою
визначається система цілеспрямованих рішень, які пов'язані з прогнозуванням
Розвитку і плануванням територій різного функціонального призначення, з
проектуванням, будівництвом і реконструкцією архітектурних споруд, з охороною,
збереженням і благоустроєм ландшафтно-рекреаційних і природно-заповідних
об'єктів, зі створенням інженерної та транспортної інфраструктури.
Державне
регулювання у сфері містобудування полягає в:
- аналізі стану містобудування, прогнозуванні його
розвитку;
- підготовці, затвердженні та реалізації державних,
регіональних і місцевих містобудівних програм, містобудівної документації,
регіональних та місцевих правил забудови;
- раціональному розміщенні будівництва житлових,
громадських, виробничих та інших об'єктів, формуванні містобудівних ансамблів і
ландшафтних комплексів, зон відпочинку та оздоровлення населення;
- створенні соціальної, інженерної і транспортної
інфраструктур територій та населених пунктів;
- організації захисту життєвого та природного середовища
від шкідливого впливу техногенних соціально-побутових факторів, небезпечних
природних явищ;
- проведенні експертизи містобудівної документації та
комплексної державної експертизи проектів конкретних об'єктів;
- розробці і затвердженні державних стандартів, норм і
правил;
- контролі за дотриманням законодавства у сфері
містобудування, державних стандартів і норм, регіональних та місцевих правил
забудови населених пунктів, вимог вихідних даних, затвердженої містобудівної
документації та проектів конкретних об'єктів;
- контролі за дотриманням вимог щодо охорони культурної
спадщини та збереженні традиційного характеру середовища населених пунктів;
- ліцензуванні спеціальних видів робіт у проектуванні та
будівництві.
До повноважень Верховної
Ради України належать:
- прийняття законів;
- затвердження загальнодержавних програм економічного,
науково-технічного, соціального, національно-культурного розвитку, охорони
довкілля;
- утворення і
ліквідація районів,
- встановлення і зміна меж районів і міст,
- віднесення населених пунктів до категорії міст,
- найменування і перейменування населених пунктів і
районів.
До компетенції Кабінету
Міністрів України у сфері містобудування належить:
- визначення порядку здійснення державного контролю в
містобудуванні;
- координація діяльності органів виконавчої влади,
спеціально уповноважених органів з питань містобудування та архітектури;
- забезпечення реалізації містобудівної політики України;
- розробка державних, міждержавних, найважливіших
регіональних містобудівних програм і проектів;
- розроблення Генеральної схеми планування території
України, схем планування окремих частин території України;
- виконання фундаментальних і пріоритетних науково-дослідних
робіт з питань містобудування;
- визначення порядку розробки і затвердження державних
стандартів, норм і правил у сфері містобудування,
- ліцензування певних видів господарської діяльності у
будівництві;
- встановлення порядку проведення експертизи містобудівної
документації та державної комплексної експертизи проектів конкретних об'єктів.
Законодавчу владу в
областях і районах здійснюють місцеві
державні адміністрації. Голови місцевих державних адміністрацій при
здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України і
Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні органам виконавчої
влади вищого рівня. Місцеві державні адміністрації на відповідній території
забезпечують:
-
виконання Державних і
регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм
охорони довкілля,
-
підготовку та виконання
відповідних обласних і районних бюджетів, а також звіт про їх виконання;
-
взаємодію з органами
місцевого самоврядування;
-
реалізацію інших наданих
державою повноважень.
До компетенції обласних
і районних рад у сфері містобудування на їх території належить:
-
визначення територій,
вилучення (викуп) і надання земель для містобудівних потреб відповідно до
законодавства;
-
забезпечення розроблення
та затвердження схем планування територій, містобудівних програм відповідно
області чи району;
-
затвердження регіональних
містобудівних програм та регіональних правил забудови населених пунктів.
До компетенції міських
рад та їх виконавчих органів на їх території належить:
-
затвердження відповідно до
законодавства місцевих містобудівних програм,
генеральних планів відповідних населених пунктів, іншої містобудівної
документації;
-
визначення територій,
вибір, вилучення (викуп) і надання земель для містобудівних потреб,
-
внесення пропозицій щодо
встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону;
-
затвердження місцевих
правил забудови окремих частин населених пунктів або окремих розділів місцевих
правил забудови;
-
внесення змін у зазначені
документи за поданням спеціально уповноважених органів містобудування та
архітектури.
Для керівництва у сфері
містобудування та архітектури на території області, району або міста головою
обласної, районної чи міської державної адміністрації створюються відповідні управління
містобудування та архітектури і підпорядковуються голові цієї
адміністрації. Управління у своїй діяльності керується Конституцією України,
законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями
Президента України, декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів
України, рішеннями голови обласної (районної, міської) державної адміністрації.
Основними завданнями
управління є:
-
реалізація державної
політики у сфері містобудування та архітектури;
-
аналіз стану
містобудування на відповідній території,
-
організація розроблення,
експертизи, забезпечення, затвердження в установленому порядку регіональних
містобудівних програм, генеральних планів населених пунктів, іншої
містобудівної документації,
-
координація діяльності
суб'єктів містобудування щодо комплексного розвитку територій забудови
населених пунктів, поліпшення їх архітектурного вигляду;
-
забезпечення дотримання
законодавства у сфері містобудування, державних стандартів, норм і правил,
правил забудови населених пунктів, затвердженої містобудівної документації;
-
організація у межах своїх
повноважень охорони, реставрації та використання пам'яток архітектури та
містобудування.
Управління відповідно до
покладених на нього завдань:
-
готує пропозиції до
програм соціально-економічного розвитку області (району, міста) та проектів
місцевого бюджету і подає їх на розгляд відповідної державної адміністрації;
-
сприяє органам місцевого
самоврядування у вирішенні питань соціально-економічного розвитку відповідної
території;
-
розглядає пропозиції та
подає до обласної (районної, міської) державної адміністрації висновки щодо
визначення територій, вирішення питань вибору, вилучення, приватизації та
надання земель для містобудівних потреб відповідно до законодавства, забезпечує
контроль за їх використанням і забудовою, а також можливість здійснення на них
запланованої містобудівної діяльності;
-
розглядає пропозиції про
встановлення та зміну меж населених пунктів і готує висновки щодо їх
затвердження в установленому законодавством порядку;
-
розробляє правила забудови
населених пунктів та подає їх на затвердження в установленому законодавством
порядку;
-
здійснює попередній
розгляд містобудівної документації для районів та населених пунктів і готує
висновки щодо її затвердження;
-
визначає порядок
розроблення і видачі забудовникам архітектурно-планувальних завдань, технічних
умов на проектування, будівництво, реконструкцію, реставрацію будинків і
споруд, благоустрій територій та подає його на затвердження обласній (районній,
міській) державній адміністрації;
-
координує виконання
науково-дослідних і проектно-розвідувальних робіт, що здійснюються на
відповідній території;
-
забезпечує в установленому
порядку ліцензування спеціальних видів
робіт у проектуванні та будівництві, проведення державної експертизи проектів
будівництва, реставрації та реконструкції конкретних об'єктів, здійснення державного
архітектурно-будівельного контролю;
-
приймає рішення про
стадійність проектування, доцільність розроблення ескізних проектів,
застосування індивідуальних та типових проектів будинків і споруд, їх
поверховість, необхідність внесення до цих проектів змін;
-
сприяє впровадженню в
проектування і будівництво прогресивних планувальних і технічних рішень;
-
надає дозволи на виконання
топографо-геодезичних робіт, інженерно-геологічних та інших видів розвідувань,
організує реєстрацію, збереження і систематизацію топографо-геодезичних та
інженерно-геологічних матеріалів;
-
організує ведення
містобудівних кадастрів населених пунктів, узагальнює окремі їх дані;
-
організує і проводить
конкурси на розроблення проектів важливих об'єктів;
-
інформує через засоби
масової інформації населення про містобудівні програми розвитку області,
розміщення важливих об'єктів;
-
розглядає звернення
громадян, інших суб'єктів містобудування з питань, що належать до його
компетенції, приймає відповідні рішення.
Управління має право:
залучати спеціалістів інших підрозділів обласної (районної, міської) державної
адміністрації, підприємств, установ та організацій, об'єднань громадян для
розгляду питань, що належать до його компетенції; одержувати в установленому
порядку від інших підрозділів державної адміністрації, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ і організацій інформацію, документи та інші матеріали,
статистичні дані, необхідні для виконання покладених на нього завдань; скликати
в установленому порядку наради з питань, що належать до його компетенції.
Управління у процесі
виконання покладених на нього завдань взаємодіє з іншими підрозділами державних
адміністрацій, представницькими органами та органами місцевого самоврядування,
а також підприємствами, установами й організаціями, об'єднаннями громадян.
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
1.
Опишіть систему державного регулювання у сфері
містобудування
2.
Повноваження ВРУ та
Кабінету Міністрів при здійсненні містобудівної діяльності
3.
Повноваження місцевих
адміністрацій та місцевих рад при здійсненні містобудівної діяльності
4.
Опишіть особливості
функціонування управління містобудування та архітектури
5.
В чому полягає державне
регулювання у сфері містобудування