ТЕМА 12. РОЛЬ ГЕНЕРАЛЬНОГО ПЛАНУ В УПРАВЛІННІ РОЗВИТКОМ
МІСТА
1.
Генеральний
план населеного пункту, як основний вид містобудівної документації місцевого
рівня.
2.
Призначення
та склад аналітичної частини генерального плану і частини обґрунтувань та пропозицій.
3.
Основні
документи, якими керуються при розробці генерального плану.
4.
Аналіз
складових графічної частини генерального плану.
Генеральний
план міста, селища є основним планувальним документом, який встановлює в
інтересах населення та з врахуванням державних завдань напрямки і межі
територіального розвитку населеного пункту, функціональне призначення і
будівельне зонування території, містить принципові рішення щодо розміщення
об'єктів загальноміського або загальноселищного значення, організації вулично-дорожньої
мережі і дорожнього руху, інженерного обладнання, інженерної підготовки і
благоустрою, захисту території від небезпечних природних і техногенних
процесів, охорони природи та історико-культурної спадщини, черговості освоєння
території.
Генеральний план міста,
селища (далі - генеральний план) є основним видом містобудівної документації з
планування території населеного пункту, призначеним для обґрунтування
(розроблення та реалізації) довгострокової політики органу місцевого
самоврядування в питаннях використання і забудови території.
Міські і селищні ради, їх
виконавчі органи забезпечують розробку та затвердження генеральних планів
населених пунктів і керуються ними при:
-
складанні
програм соціально-економічного розвитку відповідних територій та охорони
природи;
-
здійсненні
функціонального розподілу земель і визначенні цільового призначення земельних
ділянок;
-
виборі,
вилученні, передачі у власність, наданні у користування, купівлі, продажі земель;
-
вирішенні
питань зміни використання і забудови земельних ділянок фізичними та юридичними
особами;
-
встановленні
умов використання та забудови земельних ділянок;
-
розміщенні
усіх видів будівництва та попередньому погодженні місця їх розташування,
наданні дозволу на будівництво (забудову) та інші види використання земельних
ділянок;
-
економічній
оцінці території та грошовій оцінці земель, визначенні ставок земельного
податку, стартової ціни земельних ділянок у разі їх продажу на конкурсних
засадах; встановленні та зміні меж населених пунктів та інших територій,
червоних ліній вулиць;
-
визначенні
територій пріоритетного розвитку та фінансового забезпечення цього розвитку
(встановлення податкових пільг, дотацій і субвенцій з державного, обласного,
районного бюджетів);
-
координації
розробки програм розвитку галузей економіки;
-
складанні
реєстрів території з особливими умовами розвитку місцевого значення;
-
проектуванні
соціально-інженерної та транспортної інфраструктури;
-
встановленні
території спільних інтересів відповідних територіальних громад (приміських
територій, використання яких пов'язане з розвитком населеного пункту, що
проектується), у тому числі резервуванні територій для подальшого розвитку
населених пунктів.
Матеріали генерального
плану використовуються як вихідні дані при розробленні іншої планувальної
документації та проектів забудови, місцевих правил використання і забудови
території населеного пункту, інвестиційних програм і проектів, програм
соціально-економічного розвитку, схем визначення земель населених пунктів для
приватизації, планів земельно-господарського устрою населеного пункту,
спеціальних проектів, схем і програм охорони навколишнього природного
середовища та здоров'я населення, пам'яток історії і культури, інженерного
захисту і підготовки території, комплексних схем транспорту, проектів та схем
організації дорожнього руху, систем управління дорожнім рухом, схем розвитку
систем інженерного обладнання і галузей міського господарства, виконанні
грошової оцінки земель, створенні містобудівного та земельного кадастрів тощо.
Генеральний план є
комплексним планувальним документом. Його положення базуються на аналізі і
прогнозуванні демографічних, соціально-економічних, природно-географічних,
інженерно-технологічних, екологічних, санітарно-гігієнічних,
історико-культурних факторів і орієнтовані виключно на вирішення питань
планування території населеного пункту.
Матеріали генерального
плану вирішують основні, принципові питання з планування території і не можуть
бути використані замість спеціальних проектів охорони навколишнього середовища
та здоров'я населення, пам'яток історії і культури, інженерного захисту і
підготовки території, розвитку систем транспорту, безпеки та організації
дорожнього руху, інженерного обладнання тощо. При складанні зазначеної документації
повинні враховуватися пропозиції відповідних розділів генерального плану.
Залежно від обсягу та
складності містобудівних проблем генеральний план виконується в одну або дві
стадії (концепція розвитку міста, селища та власне генеральний план). При
одностадійному проектуванні концепція виконується як складова частина (розділ)
генерального плану для попереднього розгляду та погодження принципових
пропозицій з планування території.
Генеральні
плани найзначніших міст (див. таблицю 1.1 ДБН 360-92*"Містобудування. Планування і забудова міських і сільських
поселень") рекомендується виконувати у взаємозв'язку з
генеральними планами населених пунктів, розташованих на приміських територіях
(територіях спільних інтересів відповідних територіальних громад).
Безперервність планування
використання територій населеного пункту забезпечується своєчасним розробленням
нового або коригуванням діючого генерального плану при досягненні розрахункових
показників, вичерпанні територіальних ресурсів, виникненні принципових змін масштабів,
напрямків та характеру розвитку населених пунктів.
Генеральний план
складається з аналітичної частини, обґрунтувань і пропозицій.
Аналітична частина генерального плану містить комплексну оцінку сучасного
стану території населеного пункту і актуальних проблем його містобудівного
розвитку.
Задачами обґрунтувань та
пропозицій генерального плану є:
-
конкретизація
державної політики і рішень з планування території державних органів влади
відповідно до місцевих умов;
-
конкретизація
принципових рішень проектів районного планування відповідно до місцевих умов
та державних і громадських інтересів;
-
забезпечення
санітарного та епідемічного благополуччя населення;
-
прогнозування
потреб у територіях для розміщення житла, громадського обслуговування, виробництва,
рекреаційних та оздоровчих установ, транспорту і комунікацій, інженерного
обладнання, озеленення і благоустрою, комунального господарства, забезпечення
охорони навколишнього середовища і культурної спадщини та визначення засобів
задоволення цих потреб;
-
визначення
територій спільних інтересів територіальних громад, у т. ч. резервних територій
для розвитку населеного пункту;
-
обґрунтування
та визначення межі населеного пункту;
-
формування
ефективної планувальної структури населеного пункту;
-
визначення
пріоритетних та допустимих видів використання і забудови території та їх
взаєморозміщення;
-
встановлення
обмежень на певні види використання території згідно з вимогами законодавства,
будівельних, санітарних, екологічних та інших державних норм;
-
визначення
принципів організації вулично-дорожньої мережі, системи транспорту, джерел
водо- та енергопостачання, принципів каналізування, санітарної очистки,
інженерної підготовки території та інших питань;
-
визначення
територій пріоритетного розвитку на першу чергу реалізації генерального плану.
Пропозиції генерального
плану розробляються на довгостроковий період планувального розвитку населеного
пункту - 15-20 років (розрахунковий період генерального плану). Його
тривалість уточнюється залежно від конкретних містобудівних умов в концепції
розвитку населеного пункту. Техніко-економічні розрахунки генерального плану
виконуються на цей період, а також на першу чергу його реалізації (до 5
років). В розрахунковому періоді можуть бути виділені інші етапи.
Техніко-економічні
розрахунки генерального плану є орієнтовними.
Для визначення перспектив
формування населеного пункту у генеральному плані наводиться стислий прогноз
містобудівного розвитку на віддалений час (за межами розрахункового періоду).
При розробленні
генерального плану використовуються такі затверджені документи:
-
схеми
планування території України, областей, адміністративних районів та їх груп;
-
концепція
розвитку населеного пункту;
-
програми
розвитку видів економічної діяльності, прогнози розвитку регіону і населеного
пункту (соціально-економічні, демографічні, екологічні та інші);
-
документація
з планування території населеного пункту, його окремих районів, зон і
територій;
-
інформація
містобудівного та інших кадастрів, банків даних;
-
спеціалізовані
схеми, проекти і програми розвитку інфраструктури населеного пункту та її
елементів, забезпечення безпеки та організації дорожнього руху, охорони
навколишнього середовища та здоров'я населення, збереження пам'яток історії і
культури та інші матеріали.
Генеральний план включає текстові
та графічні матеріали.
До текстових матеріалів
відносяться:
-
книга генерального
плану;
-
брошура з основними
положеннями генерального плану.
Графічними матеріалами є плани
і карти аналітичного і проектного змісту, виконані у встановленому
масштабі.
Текстові та графічні
матеріали за домовленістю з замовником можуть виконуватися із застосуванням
комп'ютерної технології.
Виклад інформації в книзі
генерального плану повинен бути стислим. У вступі наводяться відомості про організації,
які є замовником та розробником генерального плану та його окремих розділів,
джерела вихідних даних, топогеодезичну основу.
В аналітичній частині наводиться
проблемноорієнтована інформація про сучасний стан містобудівного розвитку
населеного пункту та використання його території.
Вона містить такі дані:
-
природнокліматичні
та інженерно-будівельні характеристики території, дані про водні, рекреаційні,
мінеральні та інші ресурси, які мають суттєве значення для розвитку населеного
пункту;
-
економіко-географічні
та соціально-демографічні передумови розвитку, функціонально-планувальні
зв'язки з іншими населеними пунктами, адміністративний статус населеного
пункту, його історико-культурна спадщина;
-
відомості
про стан навколишнього природного середовища (характеристики ареалів та джерел
забруднення, розміщення санітарно-захисних зон, зон охорони курортів, наявність
і розміщення водоохоронних зон та прибережних захисних смуг водойм і
водостоків в межах населеного пункту тощо);
-
відомості
про стан здоров'я населення (аналіз демографічних показників та захворюваності
населення за даними державної статистичної звітності та спеціальних наукових
досліджень щодо впливу стану навколишнього природного середовища на здоров'я
населення), повнота виконання санітарних та протиепідемічних заходів;
-
оцінку
ефективності використання земель населеного пункту (щільність та характер
забудови, розвиток планувальної структури, наявність територіальних ресурсів)
та можливостей містобудівного освоєння територій, прилеглих до населеного
пункту (придатність для житлово-цивільного та іншого будівництва, потенційна
сельбищна місткість, оціночні дані, відомості про основних землевласників та
користувачів);
-
відомості
про стан забудови та громадського обслуговування;
-
відомості
про структуру, обсяги житлового фонду та житлову забезпеченість;
-
відомості
про зайнятість та прибутки населення, розвиток господарського комплексу;
-
характеристику
інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту, класифікацію
магістральних вулиць, доріг та їх перетинів, щільність вулично-дорожньої мережі
(з виділенням цього показника для кожної категорії магістральних вулиць
окремо).
Наводиться комплексна
оцінка планувальних обмежень, що мають суттєвий вплив на планування різних
видів використання територій.
На підставі аналізу
сучасного стану населеного пункту, реалізації попереднього генерального плану
дається оцінка конфліктних ситуацій та кризових явищ містобудівного розвитку
населеного пункту.
Для значних та
найзначніших міст інформація подається по елементах планувальної структури та
населеному пункту в цілому.
В обґрунтуваннях та
пропозиціях генерального плану містяться:
-
соціально-демографічна
характеристика населення;
-
пріоритетні
види економічної діяльності в населеному пункті, виходячи з вимог сприяння
зростанню кількості робочих місць та врахування ресурсних обмежень, місцевих і
регіональних умов, державних та галузевих програм;
-
загальні
обсяги житлового будівництва та будівництва об'єктів громадського
обслуговування, розрахунок потреби у територіях будівництва об'єктів
обслуговування;
-
характеристика
майданчиків для розміщення нового житлового будівництва на вільних територіях
в межах та за межами населеного пункту, а також: в районах реконструкції за
місткістю, поверховістю та щільністю забудови;
-
зведені
дані про потреби в територіях під усі види будівництва;
-
еколого-містобудівна
характеристика запланованого містобудівного розвитку та планувальні заходи щодо
забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення (визначення
санітарно-захисних зон з урахуванням прогресивних технологій, екологічно
безпечних підприємств, винесення з санітарно-захисних зон житлового фонду або
закриття підприємств тощо);
-
еколого-містобудівна
характеристика запланованого територіального розвитку населеного пункту з
врахуванням вартості земель або майнових комплексів на прилеглих територіях,
компенсаційних та інших витрат, пов’язаних
із зміною функціонального використання або включенням до міської межі;
-
пропозиції
щодо зміни межі населеного пункту а також: резервування приміських територій
для подальшого розвитку населеного пункту, виділення приміської зони як
території спільних інтересів відповідних територіальних громад;
-
прогнозна
площа населеного пункту та основних функціональних зон;
-
функціональне
зонування території і вдосконалення архітектурно-планувальної структури;
-
пропозиції
щодо формування архітектурно-просторової композиції, розміщення архітектурних
ансамблів;
-
головні
напрямки розвитку соціальної сфери по основних видах обслуговування (за
гарантованими державою мінімальними нормативами забезпеченості, що
встановлюються Кабінетом Міністрів України);
-
розрахунок
площі територій зелених насаджень загального користування та спеціального
призначення, необхідної за діючими нормами;
-
класифікація
магістральних вулиць, доріг та їх перетинів, визначення напрямків будівництва
(реконструкції) магістральних вулиць, щільність вулично-дорожньої мережі (з
виділенням цього показника для кожної категорії магістральних вулиць окремо);
-
характеристика
розрахункової перевізної спроможності і організації системи міського транспорту
за його видами та дані про розвиток зовнішнього транспорту;
-
характеристика
інженерного обладнання за видами (водопостачання, водовідведення, газо-,
електро-, теплопостачання) та принципи їх розвитку з урахуванням випереджаючих
темпів їх будівництва по відношенню до житлової забудови;
-
інженерні
та екологічні заходи щодо освоєння територій, у т.ч. приміських, під забудову
або інші види використання;
-
розрахунок
кількості пожежних депо та обсяги їх першочергового будівництва;
-
дані
про обсяги побутових та промислових відходів, об'єкти їх утилізації, а також;
скотомогильники;
-
межі
території пріоритетного розвитку на етапі першої черги реалізації генерального
плану;
-
проектні,
організаційні та інженерно-технічні заходи з поліпшення екологічного стану
територій (у тому числі приміських), підготовки їх під забудову;
-
заходи
щодо реалізації положень генерального плану, у т.ч. перелік необхідних рішень
місцевих органів самоврядування, наукових, проектних, вишукувальних робіт,
обґрунтування одержання дотацій та субвенцій з державного, обласного,
районного бюджетів та залучення інших джерел інвестування.
Книга завершується
вартісною оцінкою основних заходів з реалізації генерального плану (першої
черги будівництва), в тому числі компенсаційних та інших витрат, пов'язаних із
включенням територій до меж населеного пункту та їх новим функціональним
призначенням (за цінами на рік розроблення генерального плану), а також -
показниками характеристики населення, сучасного та прогнозного використання
території населеного пункту.
Усі текстові матеріали
генерального плану подаються у систематизованому та стислому викладенні з
використанням табличних форм. До книги додаються завдання на розроблення
документа розгляду генерального плану.
За спеціальним завданням
розробляється окремий розділ щодо прогнозування та запобігання можливим
надзвичайним ситуаціям природного чи антропогенного характеру на територіях
забудови, у тому числі визначення території для тимчасового відселення на
випадок надзвичайних ситуацій, аварій або стихійного лиха.
Основні пропозиції
генерального плану, які подаються на затвердження,
оформляються у вигляді брошури зі стислим викладенням таких питань:
-
територіальний
розвиток населеного пункту для розселення прогнозованої чисельності населення;
-
зміна
меж населеного пункту;
- майданчики розміщення
будівництва на приміських територіях;
- території спільних інтересів
відповідних територіальних громад, у т.ч. резервні території для розвитку
населеного пункту;
- планувальна структура,
функціональне зонування;
- території пріоритетного
розвитку на першу чергу реалізації генерального плану;
- основні організаційні,
економічні, інженерно-технічні, а також: природоохоронні, санітарні та
протиепідемічні планувальні заходи щодо забезпечення запланованого
територіального розвитку населеного пункту.
План існуючого населеного
пункту (опорний план) не підлягає
затвердженню. Документ виконується на топографічній основі. На кресленні
відображається сучасна планувальна структура, використання територій та
окремих функціональних зон населеного пункту, у тому числі:
-
території
житлової забудови (садибної, малоповерхової, середньо-поверхової,
багатоповерхової);
-
громадські
центри та основні об'єкти загальноміського і районного значення;
-
магістральні
та житлові вулиці і площі (з назвами);
-
затверджені
червоні лінії;
-
озеленені
території загального користування та спеціального призначення (озеленення
санітарно-захисних зон, розсадники та квітково-оранжерейні господарства тощо);
-
промислові,
комунальні та складські території;
-
території
міського і зовнішнього транспорту;
-
території
спеціального призначення;
-
природоохоронні,
оздоровчі, рекреаційні, історико-культурні території;
-
курортні
території;
-
території
садівничих товариств та дачної забудови;
-
ліси,
лісопарки, лугопарки, водойми, водотоки;
-
території
сільськогосподарських підприємств;
-
сільськогосподарські
території;
-
споруди
інженерного захисту території;
-
головні
споруди інженерної інфраструктури;
-
пам'ятки
історії та культури національного та
місцевого значення;
-
межа
населеного пункту;
-
основні
запроектовані об'єкти, земельні відводи.
Схема планувальних
обмежень виконується
на топографічній основі. На кресленні відображаються території, до яких
законодавством та державними нормами встановлені
відповідні обмеження на їх використання. Це такі території:
-
сейсмічні
зони та зони руйнування земної поверхні, зсувів, затоплення та підтоплення,
тектонічних розломів та інших небезпечних природних і антропогенних процесів;
-
зони
загазованості, запиленості, понаднормативного шуму, електромагнітних
випромінювань, радіаційного забруднення;
-
площі
залягання корисних копалин;
-
санітарно-захисні
зони промислових підприємств, цвинтарів та інших
-
комунальних
об'єктів;
-
зони
обмеження забудови в районах аеропортів;
-
округи
і зони санітарної охорони курорту;
-
зони
санітарної охорони джерел водопостачання, водоочисних споруд;
-
захисні
зони кар'єрів, відвалів, трубопроводів та інших об'єктів;
-
водоохоронні
зони та прибережні захисні смуги водойм і водотоків;
-
охоронні
зони природних заповідників, пам'яток природи, архітектури, історії і культури
та зони регулювання забудови, ландшафтів, які охороняються;
-
особливо
цінні продуктивні землі (згідно зі статтею 33 Земельного кодексу України).
При наявності складних
інженерно-геологічних умов схема доповнюється інженерно-геологічними та
гідрогеологічними картами, розробленими спеціалізованими установами, а при
сейсмічності 7 і більше балів - картою сейсмічного мікрорайонування.
Схема розташування
населеного пункту в системі розселення (з
приміською і зеленою зонами) відображає існуючий стан та проектні пропозиції
щодо територій спільних інтересів відповідних територіальних громад
(приміських територій, використання яких пов'язане з розвитком населеного
пункту, що проектується).
На кресленні вказують:
- адміністративно-територіальний
поділ територій;
- використання територій за
межами населеного пункту (сільськогосподарських, промислових,
комунально-складських, рекреаційних, житлової та дачної забудови, садівничих
товариств, заповідників, заказників, лісів, водойм з прибережними
водоохоронними смугами) та їх належність до основних землевласників
(землекористувачів) у відповідності з планом земельно-господарського устрою або
планами внутрішньогосподарського устрою, або іншими землевпорядними
документами та матеріалами;
-
розташування
за межею населеного пункту основних споруд транспорту,водопроводу, каналізації,
енергопостачання, зв’язку та інших значних об'єктів комунального господарства,
що обслуговують цей населений пункт;
-
існуючі
та перспективні зовнішні автомобільні дороги, транспортні розв'язки на одному
та різних рівнях;
-
території
охоронних, санітарно-захисних зон і інших планувальних обмежень, викладених у
опорному плані і схемі планувальних обмежень;
-
розташування
пам'яток історії та культури;
-
резервні
території для розвитку населеного пункту.
На основному кресленні
генерального плану вказують існуючий стан та пропозиції щодо
архітектурно-планувальної організації і функціонального зонування,
використання та забудови територій населеного пункту. Це:
-
межа
населеного пункту (міська межа);
-
магістральні,
житлові вулиці і площі у червоних лініях (з назвами) та транспортні розв'язки
на одному та різних рівнях;
-
території
житлової забудови (садибної, малоповерхової, середньо-поверхової,
багатоповерхової);
-
території
цивільної забудови та громадські центри загальноміського і районного значення;
-
озеленені
території загального користування та спеціального призначення;
-
промислові,
комунальні і складські території та їх розподіл у відповідності з санітарною
класифікацією підприємств;
-
території
міського та зовнішнього транспорту;
-
території
спеціального призначення;
-
природоохоронні,
оздоровчі, рекреаційні, історико-культурні території;
-
курортні
території;
-
території
садівничих товариств та дачної забудови;
-
території
сільськогосподарських підприємств;
-
ліси,
лісопарки, лугопарки, водойми, водотоки;
-
території,
на яких заплановано здійснення загальних та спеціальних заходів з інженерної
підготовки і захисту територій, природозахисних заходів та розміщення
відповідних споруд і пристроїв;
-
території,
передбачені для розміщення головних споруд інженерної інфраструктури;
-
території
пріоритетного розвитку на першу чергу реалізації;
-
резервні
території для розвитку населеного пункту за його межами.
Окремі схеми інженерної підготовки та поліпшення екологічного стану
територій, розвитку магістралей, міського та зовнішнього транспорту, схеми
розвитку рекреаційних зон та озеленення, інженерного обладнання, визначення
території для тимчасового відселення на випадок надзвичайних ситуацій, аварій
або стихійного лиха, прогнозування можливих надзвичайних ситуацій природного
чи антропогенного характеру на територіях забудови тощо виконуються на
топографічній основі. Виконання цих схем рекомендується для значних та
найзначніших міст, а також для міських населених пунктів з відповідними
складними проблемами містобудівного розвитку.
На схемі інженерної підготовки та поліпшення екологічного стану територій подаються:
- інженерно-технічні заходи щодо
захисту території населеного пункту від небезпечних природних і антропогенних
процесів, зонування промислових та комунальних територій за санітарною
класифікацією виробництв;
- заплановані санітарно-захисні
та охоронні зони, ділянки території, які вимагають значного обсягу підсипання
або зрізання ґрунтів, дренування, ви-торфування, міські гідротехнічні споруди,
ділянки русел річок та інших водоймищ, які підлягають регулюванню, очищенню,
днозаглибленню, закладенню у труби, водоохоронні зони та прибережні захисні
смуги водоймищ; заходи з рекультивації порушених територій.
На схемі магістралей міського та зовнішнього транспорту наводять:
-
класифікацію
вулично-дорожньої мережі, основні об'єкти і лінії міського та зовнішнього
транспорту, траси та споруди позавуличного рейкового громадського транспорту;
-
розміщення
депо метро, трамвайних, автобусних і тролейбусних парків, територій гаражів і
стоянок легкових та вантажних автомобілів;
-
заходи
щодо вдосконалення вулично-дорожньої мережі та системи пасажирського
транспорту;
-
основні
запроектовані об'єкти.
Для великих, значних та
найзначніших міст до схеми додаються діаграми машино- і пасажиропотоків між
окремими районами міста. Також наводяться такі дані:
-
ділянки
будівництва (реконструкції) вулично-дорожньої мережі, перетини на одному та
різних рівнях, об'єкти, що задовольняють потреби експлуатації, зберігання та
обслуговування автомобільного транспорту;
-
черговість
всіх видів будівництва залежно від визначених генеральним планом завдань з
комплексного пропорційного розвитку міста, стану його інженерно-транспортної та
будівельної інфраструктури, від пропозицій і намірів інвесторів тощо;
-
економічні,
організаційні, проектні та інші заходи з інженерної підготовки, інженерного
обладнання територій, їх благоустрою, а також природоохоронні
санітарно-гігієнічні планувальні заходи тощо.
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
1.
Що являє собою генеральний
план міста?
2.
Які відомості відображені
в аналітичній частині генерального плану?
3.
Які відомості відображені
в частині обґрунтувань та пропозицій генерального плану?
4.
Обґрунтуйте важливість
прогнозування при розробці генерального плану.
5.
Особливості планування, що
притаманні різним за величиною містам.
6.
Які креслення є
обов’язковими для розробки в складі графічної частини генерального плану?
7.
Як відбувається розробка,
погодження та затвердження генеральних планів міст?
8.
На яку часову перспективу
розробляється генеральний план міста?