ТЕМА 8. АДМІНІСТРАТИВНЕ УПРАВЛІННЯ МІСТОМ

1.   Суть процесу управління містом.

2.   Об’єкти та суб’єкти управління.

3.   Правовий статус місцевого самоврядування в Україні.

4.   Визначення місцевого самоврядування.

5.   Структура системи місцевого самоврядування та повноваження його суб’єктів.

6.   Ознайомлення із структурою виконавчих органів міської ради найкрупнішого міста та повноваженнями його управлінь.

Міста являють собою надскладну багаторівневу систему управління. Управління можна розглядати як складний процес цілеспрямованого впливу суб'єктів управління на його об'єкти, які характеризуються сукупністю процесів: керівництва, координації, регулювання, зворотного зв'язку інформації тощо.

Об'єктом управління є місто. Якість результатів управління окремими сферами природно впливає на якісний рівень будь-яких інших сфер діяльності (громадські, виробничі, економічні відносини, екологія, охорона здоров'я, містобудування тощо).

Суб'єктом управління містом є органи державної влади (як законодавчої, так і виконавчої), а також органи місцевого самоврядування, принципи і повноваження яких визначені Конституцією і законодавчими актами України.

До державного рівня регулювання управлінням містом віднесено: установлення та розмежування повноважень між органами державної влади і місцевого самоврядування; Закони України, що встановлюють загальнодержавні норми і правила у різних сферах діяльності; нормативні акти галузевих міністерств і відомств стосовно різних сфер діяльності.

Відповідно до законодавства місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади (жителів села чи добровільного об'єднання в сільську грома­ду жителів кількох сіл, селища, міста)  самостійно або під відповідаль­ність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення у межах Конституції і законів України.

При цьому під територіальною громадою розуміють жителів, які об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр. Органи місцевого самоврядування - це струк­турно організовані колективи службовців або один службовець, що наділяються владою в системі місцевого самоврядування для реалізації владних рішень, а посадові особи місцевого самоврядування -  особи, які працюють в органах місцевого самоврядування, мають відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримують заробітну плату за раху­нок місцевого бюджету.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо (наприклад, шляхом місцевого рефе­рендуму, загальних зборів), так і через сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які пред­ставляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад. Будь-які обмеження права громадян України на участь у місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання на відповідній тери­торії, за мовними чи іншими ознаками забороняються.

Правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначаєть­ся Конституцією України, Законом України «Про місцеве самовряду­вання в Україні» від 21 травня 1997 р. та іншими законами, які не повин­ні суперечити положенням згаданого законодавчого акту.

Згідно ст. 5 Закону України "Про місцеве самоврядування" система місцевого самоврядування в містах включає:

а) територіальну гро­маду;

б) сільську, селищну, міську раду;

в) сільського, селищного, місь­кого голову;

г) виконавчі органи сільської, селищної, міської ради;

д) районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси терито­ріальних громад сіл, селищ, міст;

є) органи самоорганізації населення

На них і покладені функції управління розвитком міст та інших населених пунктів. Ряд повноважень органів місцевого самоврядування визначені як делеговані державою виконавчим органам місцевого самоврядування. Тому місцеве самоврядування представляє інтереси як територіальної громади, так і держави, тобто має права і відповідальність як перед територіальною громадою, так і перед органами виконавчої влади вищого рівня.

Первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм  його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об’єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об’єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об’єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади і здійснюють від їхнього імені та в їхніх інтересах функції і повноваження місцевого са­моврядування, визначені Конституцією України та іншими законами. Тобто, сільські, селищні, міські ради є представницькими органами місцевого самоврядування. Під останнім слід розуміти виборний орган (раду), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади та приймати від її імені рішення.

Обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст у межах повноважень, визначених Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими закона­ми, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Загалом під виконавчим органом ради мають на увазі органи, які відповідно до Конституції України та законодавства про місцеве самоврядування створюються сільськими, селищними, міськими, районними у містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і по­вноважень місцевого самоврядування в межах, визначених згаданим законодавством. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, ра­йонних у містах рад підконтрольні та підзвітні відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої вла­ди також підконтрольні відповідним органам виконавчої влади. У сільських радах, що представляють територіальні громади, які налі­чують до 500 жителів, за рішенням відповідної територіальної громади або сільської ради виконавчий орган ради може не створюватися. У цьому разі функції виконавчого органу ради, крім розпорядження зе­мельними та природними ресурсами, здійснює сільський голова одно­осібно.

Сільський, селищний, міський голова - головна посадова особа територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Він обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування  в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

Сільські, селищні, міські, районні у місті (у разі їх створення) ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна. При цьому органи самоорганізації населення розглядаються законодавцем як представ­ницькі органи, що створюються частиною жителів, які тимчасово або постійно проживають на відповідній території в межах села, селища, міста.

В Законі України "Про місцеве самоврядування" закріплено основний принцип місцевого самоврядування — правова і організаційна самостійність. Державний контроль за діяльністю органів та посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не має призводити до втручання органів державної влади чи їхніх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм владних повноважень.

Обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядуван­ня згідно з Конституцією та законами України може бути застосовано лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

Що стосується безпосередньо проблеми компетенції, чинним зако­нодавством України встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законами до їх відання. Так, тільки на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання:

-           затвердження регламенту ради;

-           утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвер­дження та зміна їхнього складу, обрання голів комісій;

-           утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисель­ності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск;

-           обрання за пропозицією сільського, селищного, міського голови на посаду та звільнення з посади секретаря ради;

-           затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апа­рату ради та її виконавчих органів, витрат на їхнє утримання і т. ін.

Структура виконавчих органів міських рад характеризується своєю однотипністю для усіх міст України з деякою різницею стосовно особливостей їх розвитку (величини за чисельністю населення, народногосподарського профілю, адміністративного значення тощо).

На рис. 2. наводиться структура виконавчих органів міської ради одного з найкрупніших міст України. Структура являє собою чотири основних самостійних блоки (чотири управління), кожний з яких об'єднує в собі розгляд і прийняття рішення з споріднених і взаємопов'язаних питань:

1)           головне управління міського господарства;

2)           головне управління з гуманітарних і соціальних питань;

3)           головне управління економіки і комунального майна;

4)           головне управління бюджету і фінансів.

 

За цим же принципом об'єднані в самостійні блоки:

-                     під керівництвом керуючого справами виконавчого комітету - організаційний відділ, відділ по роботі із зверненням громадян, адміністративно-господарський відділ, відділ кадрів і спецроботи, відділ реєстрації та єдиного міського реєстру, відділ реєстрації актів громадського стану, міський архів;


 



-                     підпорядковані безпосередньо міському голові та його першому заступнику з питань діяльності виконавчих органів ради: референти міського голови, прес-служба, відділ громадської безпеки і оборонної роботи, відділ міжнародних зв'язків, контрольна інспекція, юридична служба, відділ бухгалтерського обліку та звітності, інформаційно-аналітична служба.

Повноваження головного управління міського господарства:

-                     управління об'єктами житлово-комунального гос­подарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв'язку, що перебувають у комунальній власності відповідних тери­торіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефектив­ної експлуатації, необхідного рівня і якості послуг населенню;

-                      облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності; розв'язання питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, які нале­жать до комунальної власності;

-                      сприяння розширенню житлового будівництва, подання громадянам, які мають потребу в житлі, допо­моги в будівництві житла, в отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи придбання житла; подання допомоги власникам квартир (будинків) в їх обслуговуванні та ремон­ті; сприяння створенню об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, реєстрація таких об'єднань;

-                      реєстрація житлово-буді­вельних і гаражних кооперативів; прийняття рішень про організацію стоянок автомобільного транспорту, здійснення контролю за їх діяль­ністю відповідно до закону і т. ін.;

-                     організація за рахунок влас­них коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремон­ту об'єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих будинків, а також шляхів місцевого значення;

-                      виконання або делегування на конкурсній основі генеральній буді­вельній організації (підрядній організації) функцій замовника на будівництво, реконструкцію і ремонт житла, інших об'єктів соці­альної та виробничої інфраструктури комунальної власності;

-                      роз­гляд і внесення до відповідних органів виконавчої влади пропозицій до планів і програм будівництва та реконструкції об'єктів на відповід­ній території тощо;

До складу головного управління міського господарства входить:

-                     апарат головного управління;

-                     управління земельних ресурсів;

-                     управління містобудування та архітектури;

-                     управління будівництва, ремонту та реконструкції міста;

-                     управління житлового господарства;

-                     управління комунального господарства;

-                     відділ екології.

До компетенції головного управління гуманітарних та соціальних питань відноситься:

-          управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення;

-           забезпечення здобуття неповнолітніми повної загальної середньої освіти; створення необхідних умов для ви­ховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій;

-           створення при загальноосвітніх навчальних закладах комунальної власності фонду загальнообов'язкового навчання за рахунок коштів місцевого бюдже­ту, залучених з цією метою на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій, незалежно від форми власності, а також коштів населення, інших джерел; контроль за використанням коштів цього фонду за призначенням тощо.

Повноваження головного управління економіки та соціального майна:

-          підготовка програм соціально-еконо­мічного та культурного розвитку сіл, селищ, міст, цільових програм з інших питань самоврядування, подання їх на затвердження ради, організація їхнього виконання; подання раді звітів про хід і результати виконання цих програм;

-           забезпечення збалансованого економічного та соціального розвитку відповідної території, ефективного викорис­тання природних, трудових і фінансових ресурсів;

-          забезпечення скла­дання балансів фінансових, трудових ресурсів, грошових доходів та видатків, необхідних для управління соціально-економічним і культур­ним розвитком відповідної території, а також визначення потреби у місцевих будівельних матеріалах, паливі;

-           розгляд проектів планів підприємств і організацій, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, внесення до них зауважень та пропозицій, здійснення контролю за їхнім виконанням;

-           попередній розгляд планів використання природних ресурсів місцевого значення на відповідній території, пропозицій щодо розміщення, спеціалізації та розвитку підприємств і організацій, незалежно від форми власності, внесення у разі потреби до відповідних органів виконавчої влади пропозицій з цих питань тощо;

-           управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад;

-           встановлення поряд­ку і здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територі­альних громад;

-           заслуховування звітів про роботу керівників підпри­ємств, установ та організацій комунальної власності відповідних тери­торіальних громад;

-           підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій Щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів місцевих програм приватизації і переліку об'єктів комунальної влас­ності, які не підлягають приватизації; організація виконання цих про­грам; подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна тощо;

Управління  бюджету та фінансів забезпечує:

-     складання проекту місцевого бюджету, подання його на затвердження відповідної ради, забезпечення виконання бюджету;

-    щоквартальне подання раді пись­мових звітів про хід і результати виконання бюджету;

-    підготовка і подання відповідно до районних, обласних рад необхідних фінан­сових показників і пропозицій щодо складання проектів районних і обласних бюджетів;

-     встановлення у порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної гро­мади; погодження у встановленому порядку цих питань з підприєм­ствами, установами та організаціями, які не належать до комуналь­ної власності;

-     встановлення за узгодженим рішенням відповідних рад порядку використання коштів та іншого майна, що перебувають у спільній власності територіальних громад;

-     здійснення у вста­новленому порядку фінансування видатків з місцевого бюджету;

-     за­лучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на відпо­відній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об'єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони довкілля і т. ін.

 

 

КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ

1. Як здійснюється управління населеними пунктами на всіх рівнях влади.

2. Охарактеризуйте діяльність територіальної громади в процесі управління містом.

3. Які основні завдання у сфері містобудування покладені на міські ради.

4. Наведіть приклад структури виконавчих органів найкрупнішого міста.

5. Наведіть приклад структури головного управління міського господарства.

6. Наведіть приклад структури управління містобудування та архітектури.