ТЕМА 8. АДМІНІСТРАТИВНЕ
УПРАВЛІННЯ МІСТОМ
1.
Суть процесу
управління містом.
2.
Об’єкти та суб’єкти
управління.
3.
Правовий статус
місцевого самоврядування в Україні.
4.
Визначення місцевого
самоврядування.
5.
Структура системи
місцевого самоврядування та повноваження його суб’єктів.
6.
Ознайомлення із
структурою виконавчих органів міської ради найкрупнішого міста та
повноваженнями його управлінь.
Міста являють собою
надскладну багаторівневу систему управління. Управління можна розглядати як складний процес цілеспрямованого
впливу суб'єктів управління на його об'єкти, які характеризуються сукупністю
процесів: керівництва, координації, регулювання, зворотного зв'язку інформації
тощо.
Об'єктом управління є
місто. Якість результатів управління окремими сферами природно впливає на
якісний рівень будь-яких інших сфер діяльності (громадські, виробничі,
економічні відносини, екологія, охорона здоров'я, містобудування тощо).
Суб'єктом
управління містом є органи державної
влади (як законодавчої, так і виконавчої), а також органи місцевого
самоврядування, принципи і повноваження яких визначені Конституцією і
законодавчими актами України.
До державного рівня
регулювання управлінням містом віднесено: установлення та розмежування
повноважень між органами державної влади і місцевого самоврядування; Закони
України, що встановлюють загальнодержавні норми і правила у різних сферах
діяльності; нормативні акти галузевих міністерств і відомств стосовно різних
сфер діяльності.
Відповідно до
законодавства місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право
та реальна здатність територіальної громади (жителів села чи добровільного
об'єднання в сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста) самостійно або під відповідальність органів
та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого
значення у межах Конституції і законів України.
При цьому під територіальною
громадою розуміють жителів, які об'єднані постійним проживанням у межах
села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними
одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний
адміністративний центр. Органи місцевого самоврядування - це структурно
організовані колективи службовців або один службовець, що наділяються владою в
системі місцевого самоврядування для реалізації владних рішень, а посадові
особи місцевого самоврядування - особи,
які працюють в органах місцевого самоврядування, мають відповідні посадові повноваження
у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і
отримують заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Місцеве самоврядування
здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо
(наприклад, шляхом місцевого референдуму, загальних зборів), так і через
сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи, а також через районні
та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл,
селищ, міст.
Громадяни України
реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до
відповідних територіальних громад. Будь-які обмеження права громадян України на
участь у місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри,
політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження,
майнового стану, терміну проживання на відповідній території, за мовними чи
іншими ознаками забороняються.
Правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається
Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»
від 21 травня 1997 р. та іншими законами, які не повинні суперечити положенням
згаданого законодавчого акту.
Згідно ст. 5 Закону
України "Про місцеве самоврядування" система місцевого самоврядування
в містах включає:
а) територіальну громаду;
б) сільську, селищну,
міську раду;
в) сільського, селищного,
міського голову;
г) виконавчі органи
сільської, селищної, міської ради;
д) районні та обласні
ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ,
міст;
є) органи самоорганізації
населення
На них і покладені функції
управління розвитком міст та інших населених пунктів. Ряд повноважень органів
місцевого самоврядування визначені як делеговані державою виконавчим органам
місцевого самоврядування. Тому місцеве самоврядування представляє інтереси як
територіальної громади, так і держави, тобто має права і відповідальність як
перед територіальною громадою, так і перед органами виконавчої влади вищого
рівня.
Первинним суб'єктом
місцевого самоврядування, основним носієм
його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища,
міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть
об’єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду,
утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно
сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища,
міста, що добровільно об’єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із
складу об’єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.
Сільські, селищні, міські
ради є органами місцевого самоврядування,
що представляють відповідні територіальні громади і здійснюють від їхнього
імені та в їхніх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування,
визначені Конституцією України та іншими законами. Тобто, сільські, селищні,
міські ради є представницькими органами місцевого самоврядування. Під останнім
слід розуміти виборний орган (раду), який складається з депутатів і відповідно
до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади та
приймати від її імені рішення.
Обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють
спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст у межах повноважень,
визначених Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в
Україні» та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими,
селищними, міськими радами.
Виконавчими органами
сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети,
відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Загалом під
виконавчим органом ради мають на увазі органи, які відповідно до Конституції
України та законодавства про місцеве самоврядування створюються сільськими,
селищними, міськими, районними у містах (у разі їх створення) радами для
здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування в межах,
визначених згаданим законодавством. Виконавчі органи сільських, селищних,
міських, районних у містах рад підконтрольні та підзвітні відповідним радам, а
з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади також
підконтрольні відповідним органам виконавчої влади. У сільських радах, що
представляють територіальні громади, які налічують до 500 жителів, за рішенням
відповідної територіальної громади або сільської ради виконавчий орган ради
може не створюватися. У цьому разі функції виконавчого органу ради, крім
розпорядження земельними та природними ресурсами, здійснює сільський голова
одноосібно.
Сільський, селищний,
міський голова - головна посадова особа
територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну
територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Він обирається
відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого
виборчого права шляхом таємного голосування
в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на
постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови,
обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.
Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної
сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.
Сільські, селищні, міські,
районні у місті (у разі їх створення) ради можуть дозволяти за ініціативою
жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи
самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції,
фінансів, майна. При цьому органи самоорганізації населення розглядаються
законодавцем як представницькі органи, що створюються частиною жителів, які
тимчасово або постійно проживають на відповідній території в межах села,
селища, міста.
В Законі України "Про
місцеве самоврядування" закріплено основний принцип місцевого
самоврядування — правова і організаційна самостійність. Державний контроль за
діяльністю органів та посадових осіб місцевого самоврядування може
здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України, і не має призводити до втручання органів
державної влади чи їхніх посадових осіб у здійснення органами місцевого
самоврядування наданих їм владних повноважень.
Обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядування згідно з
Конституцією та законами України може бути застосовано лише в умовах воєнного
чи надзвичайного стану.
Що стосується
безпосередньо проблеми компетенції, чинним законодавством України встановлено,
що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання,
віднесені Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в
Україні» та іншими законами до їх відання. Так, тільки на пленарних засіданнях
сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання:
-
затвердження регламенту
ради;
-
утворення і ліквідація
постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їхнього складу, обрання
голів комісій;
-
утворення виконавчого
комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу;
внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск;
-
обрання за пропозицією
сільського, селищного, міського голови на посаду та звільнення з посади
секретаря ради;
-
затвердження за
пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів
ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, витрат на
їхнє утримання і т. ін.
Структура виконавчих
органів міських рад характеризується своєю однотипністю для усіх міст України з
деякою різницею стосовно особливостей їх розвитку (величини за чисельністю
населення, народногосподарського профілю, адміністративного значення тощо).
На рис. 2. наводиться
структура виконавчих органів міської ради одного з найкрупніших міст України. Структура являє собою чотири основних самостійних блоки (чотири
управління), кожний з яких об'єднує в собі розгляд і прийняття рішення з
споріднених і взаємопов'язаних питань:
1)
головне управління
міського господарства;
2)
головне управління з
гуманітарних і соціальних питань;
3)
головне управління
економіки і комунального майна;
4)
головне управління бюджету
і фінансів.
За цим же принципом
об'єднані в самостійні блоки:
-
під керівництвом керуючого
справами виконавчого комітету - організаційний відділ, відділ по роботі із
зверненням громадян, адміністративно-господарський відділ, відділ кадрів і
спецроботи, відділ реєстрації та єдиного міського реєстру, відділ реєстрації
актів громадського стану, міський архів;
-
підпорядковані безпосередньо
міському голові та його першому заступнику з питань діяльності виконавчих
органів ради: референти міського голови, прес-служба, відділ громадської
безпеки і оборонної роботи, відділ міжнародних зв'язків, контрольна інспекція,
юридична служба, відділ бухгалтерського обліку та звітності,
інформаційно-аналітична служба.
Повноваження
головного
управління міського господарства:
-
управління об'єктами
житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування,
транспорту і зв'язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних
громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації,
необхідного рівня і якості послуг населенню;
-
облік громадян, які відповідно до
законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання
відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності;
розв'язання питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, які
належать до комунальної власності;
-
сприяння розширенню житлового будівництва,
подання громадянам, які мають потребу в житлі, допомоги в будівництві житла, в
отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи
придбання житла; подання допомоги власникам квартир (будинків) в їх
обслуговуванні та ремонті; сприяння створенню об'єднань співвласників
багатоквартирних будинків, реєстрація таких об'єднань;
-
реєстрація житлово-будівельних і гаражних
кооперативів; прийняття рішень про організацію стоянок автомобільного
транспорту, здійснення контролю за їх діяльністю відповідно до закону і т.
ін.;
-
організація за рахунок
власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту
об'єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих
будинків, а також шляхів місцевого значення;
-
виконання або делегування на конкурсній основі
генеральній будівельній організації (підрядній організації) функцій замовника
на будівництво, реконструкцію і ремонт житла, інших об'єктів соціальної та
виробничої інфраструктури комунальної власності;
-
розгляд і внесення до відповідних органів
виконавчої влади пропозицій до планів і програм будівництва та реконструкції
об'єктів на відповідній території тощо;
До складу
головного управління міського господарства входить:
-
апарат головного управління;
-
управління земельних
ресурсів;
-
управління містобудування
та архітектури;
-
управління будівництва,
ремонту та реконструкції міста;
-
управління житлового
господарства;
-
управління комунального
господарства;
-
відділ екології.
До компетенції головного управління гуманітарних та
соціальних питань відноситься:
-
управління закладами
освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими
закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними
підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх
матеріально-технічного та фінансового забезпечення;
-
забезпечення здобуття неповнолітніми повної
загальної середньої освіти; створення необхідних умов для виховання дітей,
молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації,
продуктивної праці учнів; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних
навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких
організацій;
-
створення при загальноосвітніх навчальних
закладах комунальної власності фонду загальнообов'язкового навчання за рахунок
коштів місцевого бюджету, залучених з цією метою на договірних засадах коштів
підприємств, установ та організацій, незалежно від форми власності, а також
коштів населення, інших джерел; контроль за використанням коштів цього фонду за
призначенням тощо.
Повноваження головного управління економіки та
соціального майна:
-
підготовка програм
соціально-економічного та культурного розвитку сіл, селищ, міст, цільових
програм з інших питань самоврядування, подання їх на затвердження ради,
організація їхнього виконання; подання раді звітів про хід і результати
виконання цих програм;
-
забезпечення збалансованого економічного та
соціального розвитку відповідної території, ефективного використання
природних, трудових і фінансових ресурсів;
-
забезпечення складання
балансів фінансових, трудових ресурсів, грошових доходів та видатків,
необхідних для управління соціально-економічним і культурним розвитком
відповідної території, а також визначення потреби у місцевих будівельних
матеріалах, паливі;
-
розгляд проектів планів підприємств і
організацій, які належать до комунальної власності відповідних територіальних
громад, внесення до них зауважень та пропозицій, здійснення контролю за їхнім
виконанням;
-
попередній розгляд планів використання
природних ресурсів місцевого значення на відповідній території, пропозицій щодо
розміщення, спеціалізації та розвитку підприємств і організацій, незалежно від
форми власності, внесення у разі потреби до відповідних органів виконавчої
влади пропозицій з цих питань тощо;
-
управління в межах, визначених радою, майном,
що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад;
-
встановлення порядку і здійснення контролю за
використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної
власності відповідних територіальних громад;
-
заслуховування звітів про роботу керівників
підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних
громад;
-
підготовка і внесення на розгляд ради
пропозицій Щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів
місцевих програм приватизації і переліку об'єктів комунальної власності, які
не підлягають приватизації; організація виконання цих програм; подання раді
письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна тощо;
Управління бюджету
та фінансів забезпечує:
- складання проекту
місцевого бюджету, подання його на затвердження відповідної ради, забезпечення
виконання бюджету;
- щоквартальне подання раді письмових звітів про хід і
результати виконання бюджету;
- підготовка і подання відповідно до районних, обласних рад
необхідних фінансових показників і пропозицій щодо складання проектів районних
і обласних бюджетів;
- встановлення у
порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових,
комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та
організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади;
погодження у встановленому порядку цих питань з підприємствами, установами та
організаціями, які не належать до комунальної власності;
- встановлення за
узгодженим рішенням відповідних рад порядку використання коштів та іншого
майна, що перебувають у спільній власності територіальних громад;
- здійснення у встановленому
порядку фінансування видатків з місцевого бюджету;
- залучення на
договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від
форми власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а
також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на
пайових засадах об'єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи
щодо охорони довкілля і т. ін.
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
1. Як здійснюється управління населеними пунктами на всіх
рівнях влади.
2. Охарактеризуйте діяльність територіальної громади в
процесі управління містом.
3. Які основні завдання у сфері містобудування покладені на
міські ради.
4. Наведіть приклад структури виконавчих органів
найкрупнішого міста.
5. Наведіть приклад структури головного управління міського
господарства.
6. Наведіть приклад структури управління містобудування та
архітектури.