Тема 3. Вимоги безпеки до території
АТП, виробничих та допоміжних приміщень і споруд
3.1.
Загальні вимоги безпеки.
3.2.
Вимоги до території, приміщень і площадок для зберігання автомобілів.
3.3.
Приміщення для профілактичного обслуговування і ремонту транспортних засобів.
3.4.
Оглядові канави і естакади.
3.5.
В'їзди і виїзди, контрольно-технічні пункти, паливо-заправні пункти.
3.1.
Загальні вимоги безпеки
Відповідно до НПАОП 0.00-1.62-12 "Правила охорони праці на
автомобільному транспорті" територія, виробничі і допоміжні приміщення,
площадки і приміщення для зберігання автомобілів, споруди повинні відповідати
відомчим будівельним нормам проектування підприємств з обслуговування
автомобілів, нормам технологічного проектування підприємств автомобільного
транспорту, чинним будівельним, санітарним та протипожежним нормам і правилам.
Виробничі і допоміжні приміщення та споруди
необхідно використовувати тільки за своїм призначенням, яке передбачене
проектом. Використання їх не за прямим призначенням дозволяється у виняткових
випадках за погодженням з територіальними органами державного нагляду.
На всі будівлі і споруди повинна бути документація
(паспорти, акти, технічні журнали, проекти тощо).
На площадках і в приміщеннях зберігання,
обслуговування і ремонту, діагностики і регулювальних робіт автомобілів з
двигунами, що працюють на зрідженому нафтовому газі, забороняється улаштування
підземних споруд, підвалів, калориферних камер для відкритих стоянок
автомобілів, приярків, оглядових канав, тунелів, колодязів (за винятком
приярків на дільницях миття автомобілів).
Автомобілі та агрегати, що підлягають списанню або
ремонту, при зберіганні їх поза приміщеннями повинні розміщуватись на окремих
рівних площадках з твердим покриттям. Для попередження падіння агрегатів,
самовільного руху автомобілів і падіння вивішених їх частин необхідно
встановлювати спеціальні підставки, упори. У виробничих приміщеннях і на
території зберігання деталей, вузлів, агрегатів і різного металу повинно бути
організовано в окремих місцях на стелажах.
Виробничі відходи, сміття, непридатні деталі, вузли й агрегати повинні
своєчасно прибиратися і накопичуватися на спеціально відведених площадках.
Відстань від площадок, призначених для зберігання і
очікування ремонту транспортних засобів, до будівель і споруд приймається
відповідно до вимог ВСН 01-89.
Небезпечні зони і дільниці на території і у
виробничих приміщеннях, перебування і виконання робіт на яких пов'язано з
небезпекою для працюючих, повинні позначатися сигнальними кольорами і знаками
безпеки, дорожніми.
Підлога в приміщеннях будь-якого призначення
повинна бути рівна з твердим покриттям, непроникна для ґрунтових вод, без
виступів і вибоїн. Матеріали, що застосовуються для покриття підлоги, повинні
мати гладку та неслизьку поверхню, зручну для очищення, задовольняти
експлуатаційним вимогам даного приміщення.
Ззовні при вході у виробничі і допоміжні приміщення
повинні встановлюватися металеві решітки або інші пристрої для очищення взуття
від бруду.
На території
і у виробничих приміщеннях підприємств забороняється:
• палити поза межами спеціально
відведених для цього місць;
•
користуватися відкритим полум'ям в непередбачених
для цього місцях без прийняття відповідних протипожежних заходів;
•
завалювати запасні ворота як зсередини, так і
ззовні, підхід та під'їзд до них завжди повинен бути вільним;
•
безладно розміщувати і зберігати (привалювати,
упирати) матеріали, агрегати, запчастини тощо до елементів будинків, споруд,
устаткування і огородження.
3.2.
Вимоги до території, приміщень і площадок для зберігання автомобілів
Територія підприємства повинна бути огородженою і упорядкованою,
освітлюватися в нічний час, постійно утримуватися в чистоті і порядку. В
огородженні території підприємства, де передбачено 10 і більше постів
профілактичного обслуговування та ремонту або зберігання 50 і більше
автомобілів, необхідно передбачати не менше двох воріт для в'їзду-виїзду.
Територія повинна бути обладнана водовідводами і водостоками. Люки водостоків
та інших підземних споруд повинні перебувати в закритому положенні. При
виконанні ремонтних, земляних та інших робіт на території підприємства відкриті
люки, траншеї і ями повинні бути огороджені. В місцях переходу через траншеї
встановлюються перехідні містки шириною не менше 1 м з перилами висотою 0,9 м.
На території підприємства повинні бути проїзди для руху автомобілів і
пішохідні доріжки з твердим покриттям. Влітку їх необхідно очищати від бруду, а
взимку від снігу і льоду.
Ширина проїздів на території підприємства повинна бути не менше 6 м - при
двосторонньому русі і не менше 3 м - при односторонньому. Ширина пішохідних
доріжок - не менше 1 м.
Для проходження працюючих на територію підприємства повинна бути влаштована
прохідна. Проходження працюючих через ворота - забороняється.
У місцях перехрещення під'їзних шляхів канавами, траншеями, залізничними
коліями тощо повинні встановлюватися настили або мости для переїздів.
Для стоянки власного транспорту слід передбачати місце на окремих площадках
поза межами території підприємства. Рух особистого транспорту територією
підприємства забороняється.
Приміщення для зберігання автомобілів не повинні безпосередньо з'єднуватися
з іншими виробничими приміщеннями, де постійно перебувають люди. При необхідності
таке сполучення повинно здійснюватися через тамбур-шлюз. Приміщення для
зберігання автомобілів повинні мати безпосередній виїзд через ворота, які
відкриваються назовні. Підлога в приміщеннях для зберігання автомобілів повинна
мати ухил не менше 1% в бік трапів і лотків.
Приміщення і відкриті площадки для зберігання транспортних засобів уздовж
стін і огородження території, де установлюються автомобілі, повинні мати
колесовідбійні пристрої. Залежно від категорії транспортних засобів правилами
регламентується висота колесовідбійних пристроїв та відстань від стіни до краю
цих пристроїв.
Площадки для зберігання транспортних засобів повинні мати тверде, рівне
покриття і ухили в поздовжньому напрямку осі автомобіля не більше 1% і
поперечному - не більше 4%.
Площадки і підлога в приміщеннях для зберігання автомобілів повинні мати
розмітку, яка виконана незмивною фарбою або іншим способом і визначає місця
установлення автомобілів і проїздів. При нанесенні розмітки слід враховувати,
що відстань між двома автомобілями, які стоять паралельно, повинна бути
достатньою для вільного відчинення дверей кабіни.
Площадки для зберігання автомобілів, що перевозять отруйні та інфіковані
речовини, фекальні рідини, сміття, повинні розташовуватися на відстані не менше
10 м одна від одної і від площадок для зберігання інших автомобілів.
Площадки для зберігання автомобілів, що перевозять пально-мастильні
матеріали, повинні розташовуватися на відстані не менше 12 м одна від одної і
від площадок для зберігання інших автомобілів.
Для полегшення запуску двигуна в холодний період року (при температурі
повітря нижче -15° С ) площадки для відкритого зберігання автомобілів повинні
бути обладнані засобами для їх підігрівання. Обладнання, яке полегшує запуск
двигуна в холодний період року, повинно забезпечувати безпеку обслуговуючого
персоналу і водіїв. При обладнанні засобами підігрівання площадок для
зберігання автомобілів, що працюють на стиснутому природному і зрідженому
нафтовому газі, конструкція підігріваючи пристроїв повинна виключати можливість
нагрівання газових балонів.
Для зберігання електронавантажувачів повинно бути передбачене спеціальне
приміщення. Зберігання їх у виробничих та допоміжних приміщеннях допускається,
як виняток, на спеціально відведених місцях і при умові, що електронавантажувачі
не будуть захаращувати проїзди.
3.3.
Приміщення для профілактичного обслуговування і ремонту транспортних засобів
Оглядові
канави і естакади, приміщення для профілактичного обслуговування та ремонту
транспортних засобів повинні забезпечувати безпечне виконання усіх
технологічних операцій.
Повітря робочої зони, шум, вібрація, освітлення
тощо на робочих місцях виробничих приміщень повинні відповідати вимогам діючих
нормативних актів.
При розташуванні в загальному виробничому приміщенні дільниць чи робочих
місць, на яких згідно з технологічним процесом виділяються шкідливі речовини
(гази, пил, аерозолі тощо), тепло, створюється шум, вони повинні
розташовуватися в окремих приміщеннях, ізольованих від інших стінами до стелі.
Висота виробничих приміщень постів профілактичного обслуговування та ремонту
автомобілів повинна бути такою, щоб відстань від верху автомобіля, що
знаходиться на підйомнику, або від верху піднятого кузова автомобіля-самоскида,
який стоїть на підлозі, до низу конструкцій покриття або перекриття, або до
низу частин вантажопідіймального обладнання, що виступають, була не менше 0,2
м. Найменша висота цих приміщень повинна бути не менше 3 м.
У приміщеннях фарбувальних, фарбоприготувальних і акумуляторних дільниць,
виконання антикорозійних робіт та ремонту паливної апаратури, а також
ацетиленових генераторів підлога повинна бути виконана з матеріалів, які не
дають іскри при ударі по них.
Для регулювання приладів газової системи живлення безпосередньо на
автомобілі виділяється окреме від інших приміщення.
Дільниці, пости, площадки мийки автомобілів повинні мати ухил не менше 2% в
бік приймальних колодязів і лотків, розташування яких виключає попадання
стічної води (від миття автомобілів) на територію (в приміщення) АТП.
Пости миття автомобілів відокремлюються від інших приміщень (постів)
глухими стінами з пароізоляцією і водотривким покриттям.
Міжповерхові отвори у виробничих приміщеннях повинні бути огороджені.
Висота перил повинна бути не менше 0,9 м при одному проміжному горизонтальному
елементі, низ перил повинен мати бортову обшивку висотою від підлоги не менше
0,1 м.
Входи у приміщення виконання акумуляторних робіт і ремонту паливної
апаратури необхідно відокремлювати від інших суміжних приміщень, коридорів і
сходових клітей тамбур-шлюзами. Двері цих приміщень повинні відчинятися
назовні.
Для виконання робіт з кислотними і лужними акумуляторами необхідно
передбачати окремі приміщення, в кожному з яких повинні бути три поєднані між
собою відділення, ізольовані від інших виробництв: одне для ремонту, друге -
для зарядки, третє - для зберігання кислоти (лугу) і приготування електроліту.
Для виконання фарбувальних робіт слід передбачати два приміщення: одне -
для приготування фарби, друге - для постів фарбування і сушки.
Приміщення для установки ацетиленового генератора повинно бути
одноповерховим, ізольованим від інших, мати знімний дах і безпосередній вихід
через двері, які відкриваються назовні.
Оглядові канави й естакади.
Розташування оглядових канав та естакад на території підприємства або в
приміщеннях повинно забезпечувати безпечний заїзд та з'їзд з них транспортних
засобів. Розміри оглядових канав і естакад визначаються залежно від типу
автомобілів, технологічного устаткування, що застосовується.
Довжина робочої зони оглядової канави й естакади повинна бути не менше
габаритної довжини транспортних засобів. Довжина робочої зони тупикової
оглядової канави повинна бути такою, щоб транспортний засіб міг повністю
установлюватися на канаву, не закриваючи вхідні сходи і запасний вихід.
Ширина оглядової канави і естакади повинна встановлюватися виходячи із
розмірів колії транспортного засобу з урахуванням обладнання зовнішніх або
внутрішніх реборд.
Глибина оглядових канав і висота естакад повинні забезпечувати вільний
доступ до деталей, вузлів і агрегатів, розташованих знизу транспортних засобів
і складати:
•
для легкових автомобілів і автобусів особливо
малого класу -1,3...1,5 м;
•
для вантажних автомобілів і автобусів 1,1...1,2 м;
•
для великотоннажних (поза шляхових) автомобілів-самоскидів -0,5...0,7 м.
При паралельному розташуванні тупикових оглядових
канав вони з'єднуються траншеями шириною 1,2 м без розміщення у них обладнання
і2…2,2 м - з обладнанням.
При паралельному розташуванні проїзних оглядових канав вхід і вихід з них
здійснюється через тунель. Висота тунелю від підлоги до низу перекриття повинна
становити не менше 2 м, а ширина тунелю - не менше 1 м.
Оглядові канави для входу у них і виходу обладнуються сходами шириною не
менше 0,7 м в кількості: для тупикових оглядових канав, об'єднаних траншеями -
не менше одних на три канави; для індивідуальних проїзних оглядових канав,
об'єднаних тунелями - не менше одних на чотири канави; для проїзних оглядових
канав поточних ліній - не менше двох на кожну лінію, розташованих з протилежних
сторін (відстань до найближчого виходу повинна бути не більше 25 м); - для
тупикових оглядових канав, не об'єднаних траншеями - одними на кожну канаву.
Траншеї і виходи з них та тунелів, сходи і площадки естакад повинні мати
огородження металевими перилами висотою не менше 0,9 м. Входи (виходи)
оглядових канав, траншей і тунелів не повинні розташовуватися під автомобілями
і на шляхах їх руху.
Вихід (вхід) із одно постової тупикової оглядової канави в приміщення по
ступінчастих сходах повинен бути з боку, протилежного заїзду автомобіля. При
наявності одного виходу канаву додатково обладнують скобами, закріпленими в її
стіні, для запасного виходу.
Для безпечного виходу водія із транспортного засобу і посадки в нього
естакади повинні обладнуватися площадками шириною, рівною ширині дверей
транспортних засобів плюс 0,3 м, але не менше 1,2 м. Перильне огородження на
тупикових естакадах улаштовується з трьох сторін, а на прямоточних - з двох,
висотою 0,9 м. Для підіймання на естакаду і спускання з неї необхідно
улаштовувати сходи.
3.4.
В'їзди і виїзди, контрольно-технічні пункти, паливо-заправні пункти
Ворота основного в'їзду на територію підприємства
слід розташовувати на відстані не менше найбільшої довжини автомобілів, що
експлуатуються на підприємстві (включаючи автопоїзди) від основного проїзду
вулиці (дороги). Ширину в'їзних воріт приймають по найбільшій ширині
автомобілів, що використовуються, плюс 1,5 м, але не менше 4,5 м.
Ворота виробничих приміщень повинні відкриватися
назовні, а для в'їзду на територію підприємства і виїзду з неї - усередину.
Ворота повинні бути обладнані пристроями, що виключають їх самовільне закриття
або відкриття.
Підйомні ворота повинні бути обладнані уловлювачами (фіксаторами), які
забезпечують утримання воріт в піднятому положенні при обриві тросів або
несправності механізму підйому і спуску.
При наявності в приміщеннях ТО і ПР конвеєрів, управління зовнішніми
воротами, через які передбачається виїзд і в'їзд автомобілів, повинно бути
зблоковано з роботою конвеєрів і управлінням тепловими завісами. В'їзди у
виробничі приміщення не повинні мати порогів і виступів, а в'їзний ухил повинен
бути не більше 5 %.
КТП повинен мати:
• приміщення
для контролера (механіка) технічного стану транспортних засобів;
• приміщення
(навіс) і оглядові канави або естакади для огляду транспортних засобів;
Оглядові канави й естакади повинні бути виконані у відповідності з вимогами
Правил охорони праці на автомобільному транспорті. Ухил при заїзді (з'їзді) КТП
не повинен перевищувати 5 %. При в'їзді на КТП вивішують дорожні знаки
"Проїзд без зупинки заборонено", "Обмеження максимальної
швидкості "- 10 км/год, а також знак безпеки "Вхід (прохід) через
ворота КТП заборонено".
Площадка для перевірки гальм повинна бути рівною з твердим покриттям, без
вибоїн і ухилів. Розташування і розміри площадки повинні виключати наїзд
автотранспорту на людей, будівлі тощо.
Паливозаправні пункти та пости випуску і зливу газу, що розташовані на
території підприємства, повинні відповідати нормативним вимогам і забезпечувати
безпечну заправку автомобілів.
Для розміщення роздавальних колонок необхідно передбачати острівці, що
мають підвищення над прилеглою проїзною частиною на 0,15 - 0,20 м.
При наявності на ПЗП декількох роздавальних колонок вони повинні
розміщуватися так, щоб забезпечувався безпечний проїзд і заправка автомобілів
одночасно на всіх колонках. Будівництво та розташування наземних резервуарів
для зберігання палива на території підприємства забороняється. Планування
території ПЗП і розташування водоприймальних улаштувань повинні виключати
попадання стічної води і нафтопродуктів за межі його території.
Площадки для пересувних ПЗП повинні розташовуватися не ближче 12 метрів від
виробничих будівель та споруд.
На території АТП, яке експлуатує автомобілі, що працюють на газовому
паливі, потрібно передбачати окрему площадку під навісом із негорючих
матеріалів для поста зливу зрідженого нафтового або випуску стиснутого газу в
акумулюючі ємності з подальшою дегазацією балонів, установлених на автомобілі,
негорючим (інертним) газом.
При сумісній експлуатації на АТП автомобілів, що працюють на зрідженому і
стиснутому газі, пости випуску і зливу газу можуть розміщуватися на одній
площадці при умові роз'єднання їх глухою негорючою перегородкою, яка перевищує
висоту транспортних засобів не менше ніж на 0,5 метра. Відстань від площадки
(поста) зливу зрідженого нафтового газу або випуску стиснутого газу до
виробничих, адміністративних і побутових будівель повинна бути не менше 20 м.