Тема 7. Безпека при експлуатації транспортних засобів

 

7.1. Підготовка до виїзду на лінію.

7.2. Рух по території АТП.

7.3. Вимоги безпеки при навантаженні, розвантаженні та перевезенні вантажів.

 

7.1. Підготовка до виїзду на лінію

 

Перед запуском двигуна необхідно переконатися, що автомобіль загальмований стоянковим гальмом, а важіль перемикання передач (контролера) поставлений у нейтральне положення.

Запуск двигуна повинен робитися за допомогою стартера. Використовувати пускову рукоятку дозволяється тільки у виняткових випадках. При запусканні двигуна пусковою рукояткою необхідно додатково виконати такі вимоги безпеки:

·      встановити упорні колодки з обох сторін колеса;

·      пускову рукоятку прокручувати знизу догори;

·      не брати рукоятку в обхват;

·      при ручному регулюванні випередження запалювання установлювати пізнє запалювання;

·      не включаючи запалювання, провернути колінчастий вал, переконавшись, що важіль перемикання передач знаходиться у нейтральному положенні, включити запалювання;

·      не застосовувати будь-яких важелів та підсилювачів, що діють на пускову рукоятку або храповик колінчастого валу.

Забороняється здійснювати запуск двигуна шляхом буксирування автомобіля та перемикання ланцюга живлення стартера.

Перед запуском двигуна автомобіля, який підключений до системи підігрівання, необхідно відключити та від'єднати елементи підігрівання.

Заправку автомобілів слід проводити згідно з вимогами Правил технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій. При заправленні забороняється:

·      палити та користуватися відкритим вогнем;

·      проводити ремонтні та регулювальні роботи;

·      заправляти автомобіль паливом при працюючому двигуні;

·      допускати перелив та розлив палива;

·      перебування пасажирів у кабіні, салоні або кузові.

Перед посадкою пасажирів на вантажний автомобіль, призначений для перевезення людей, водій повинен проінструктувати пасажирів про порядок посадки та висадки, попередити їх про те, що стояти у кузові автомобіля під час руху забороняється. Проїзд у кузовах вантажних автомобілів, які не обладнані для перевезення пасажирів, дозволяється тільки особам, які супроводжують вантаж, за умови, що вони забезпечені місцем для сидіння, розташованим нижче рівня бортів.

 

7.2. Рух по території АТП

 

Керувати транспортними засобами на території підприємства дозволяється тільки особам, які призначені наказом по підприємству і мають посвідчення на право керування відповідним видом транспортного засобу.

Швидкість руху транспортних засобів по території підприємства не повинна перевищувати 10 км/год, а в приміщеннях - 5 км/год.

Для організації безпечного руху територією підприємства складається схематичний план (схема) руху транспортних засобів та працівників з показом дозволених та заборонених напрямків, поворотів, зупинок, виїздів, в'їздів тощо Цей план (схема) доводиться до всіх працюючих та вивішується при в'їзді на територію підприємства.

Під час руху автомобіля територією підприємства (при обкатці, випробуванні тощо) забороняється перебування на ньому осіб, які не мають до цього прямого відношення.

Перед подачею автомобіля назад водій повинен переконатися, що поблизу немає людей або якихось перешкод. Перед початком руху заднім ходом в умовах недостатнього огляду ззаду (через вантаж у кузові, при виїзді із воріт тощо) необхідно залучати іншого працівника для організації руху автомобіля.

При буксируванні несправних автомобілів по території АТП необхідно керуватися Правилами дорожнього руху.

Керівник підприємства зобов'язаний випускати на лінію технічно справні транспортні засоби, укомплектовані відповідно до Правил, що підтверджується підписом у подорожньому листі особи, яка відповідальна за випуск автомобіля на лінію, та водія.

Водій може виїжджати на лінію тільки після проходження медичного огляду і відповідної відмітки про це у подорожньому листі.

Перед виїздом керівник повинен проінформувати водія про умови праці на лінії, місцях вантажно-розвантажувальних робіт та особливостях вантажу, що перевозиться.

 

7.3. Вимоги безпеки при навантаженні, розвантаженні та перевезенні вантажів

 

При навантаженні, розвантаженні та перевезенні вантажів можуть мати місце такі основні небезпечні та шкідливі виробничі фактори:

·      наїзди під час руху автомобілів, навантажувачів;

·      наїзди при самовільному русі транспортних засобів;

·      падіння працюючих з висоти і на поверхні;

·      падіння вантажу;

·      ураження електричним струмом;

·      перекидання автомобілів-самоскидів з відкосів;

·      термічні фактори (пожежі при наливанні-зливанні палива);

·      наявність у повітрі шкідливих речовин.

Керівник підприємства повинен здійснювати контроль за виконанням вимог безпеки при роботі автомобілів на об'єктах і вживати спільно з керівниками підприємств та організацій, що обслуговуються, заходи для забезпечення безпеки вантажно-розвантажувальних робіт та щодо усунення виявлених порушень. При централізованих перевезеннях, перед тим як направити автомобілі, вантажно-розвантажувальні механізми та робітників на місце навантаження чи розвантаження вантажів, керівник зобов'язаний перевірити відповідність умов праці вимогам безпеки у вантажовідправників та вантажоодержувачів. Якщо умови роботи не забезпечують безпеку вантажно-розвантажувальних робіт, забороняється направляти на місце навантаження і розвантаження автомобілі та людей до усунення недоліків.

Способи укладання вантажів повинні забезпечувати їх стійкість, а також можливість механізованого навантаження і розвантаження. Водій зобов'язаний перевірити відповідність укладання, розміщення та надійність кріплення вантажів і тентів на транспортному засобі вимогам безпеки, а у разі виявлення порушень - вимагати від особи, відповідальної за навантажувальні роботи, ліквідувати їх. Вантаж повинен бути розміщений, а при необхідності закріплений на транспортному засобі так, щоб він:

►не створював небезпеки водію та оточуючим;

►не обмежував водію оглядовості;

►не порушував стійкості транспортного засобу;

►не виходив за бокові габарити автомобіля;

►не закривав світлові та сигнальні прилади, двері кабіни а також номерні знаки.

При залишенні водієм автомобіля (навіть короткочасному) необхідно прийняти міри для попередження самовільного руху автомобіля і використання його сторонніми особами - вимкнути двигун, ввімкнути нижчу передачу, загальмувати ручним гальмом і замкнути двері кабіни на ключ.

Під час роботи за кермом забороняється палити, розмовляти з пасажирами і відволікатися сторонніми предметами. Забороняється перевозити в кабіні, кузові, салоні, кількість людей, більшу, ніж указано в паспорті заводу виготовлювача. Забороняється рух автомобіля при знаходженні людей на підніжках, бампері, бортах.

Якщо водію при тих чи інших роботах загрожує небезпека для життя і здоров'я (невідповідність місць навантажування-розвантажування і під’їзних шляхів встановленим правилам, відсутність механізації при навантажуванні або розвантажуванні важковагових вантажів), то необхідно вимагати від адміністрації підприємства, де працює автомобіль, негайно припинити роботу, а у випадку невиконання вимог повідомити адміністрацію АТП. Робота може бути поновлена тільки після усунення небезпеки.

Забороняється перебувати в кабіні автомобіля і виконувати будь-які роботи з обслуговування і ремонту рухомого складу при навантажуванні-розвантажуванні автомобіля вантажопідйомними механізмами, а також ближче трьох метрів від зони дії вантажно-розвантажувальних механізмів.

Ряд вимог безпеки праці при перевезенні вантажів розглядається при вивченні дисципліни „Безпека дорожнього руху".