Термін
|
Визначення терміна
|
Автентичність –
|
Властивість автомобіля запобігати
несанкціонованій експлуатації.
|
Автоматична передача –
|
Передача, що передбачає автоматичну
зміну передатного відношення між двигуном і ведучими колесами тим, чи іншим способом,
залежно від режиму руху автомобіля.
|
Автоматична система регулювання
жорсткості підвіски і положення кузова (АВС) –
|
Система, що дозволяє автоматично
змінювати жорсткість підвіски та величину кліренсу автомобіля, залежно від
їздового режиму.
|
Автоматична система регулювання фаз
газорозподілу –
|
Система, що дозволяє автоматично
змінювати момент відкриття/закриття клапанів ДВЗ (в деяких випадках і висоту
підйому клапана), залежно від навантажувального режиму.
|
Автоматичне зчеплення І-го типу –
|
Зчеплення, в якого автоматизована
взаємодія між елементами самого механізму.
|
Автоматичне зчеплення ІІ-го типу –
|
Зчеплення, в якого автоматизована
взаємодія між елементами приводу, а механізм залишається класичною,
фрикційним.
|
Автомобілі на паливних
елементах –
|
Електромобіль особливого типу, АКБ
якого підзаряджається від бортового хімічного генератора електричної енергії.
В генераторі такого типу паливо та окислювач з’єднуються між собою у
спеціальних, так званих «паливних комірках», без фази горіння, віддаючи свій
електричний потенціал безпосередньо на електроди. Найбільшої ефективності
набули паливні елементи на основі водню (зрідженого або стиснутого).
|
Адіабатний двигун –
|
ДВЗ, що не має теплообміну з
навколишнім середовищем через систему охолодження.
|
Альтернативне паливо –
|
Паливо, що може застосовуватись для
живлення ДВЗ на заміну традиційним паливам нафтового походження: спирти
(метиловий та етиловий), горючі гази (метан, водень, генераторний газ, біогаз
тощо), олії (ріпакова, льонова, конопляна тощо), синтетичні палива.
|
Антиблокувальна гальмова система (ABS) –
|
Основна гальмова система автомобіля,
в якій передбачено запобігання блокуванню коліс в процесі інтенсивного
гальмування.
|
Безпека –
|
Властивість автомобіля завдавати
якомога менше негативних наслідків (травмування, спричинення смерті) всім
учасникам дорожнього руху під час аварійних ситуацій. Розрізняють активну і
пасивну безпеку.
|
Безпека активна –
|
Передбачає наявність відповідних
систем і механізмів, що запобігають виникненню аварійної ситуації або
зменшують вагомість і кількість негативних наслідків прямим шляхом
(безпосередньо під час роботи цих систем): гальмова система; АБС; паси та подушки
безпеки; травмобезпечні рульові механізми; світлова та звукова сигналізація
тощо.
|
Безпека пасивна –
|
Передбачає наявність елементів і
систем, що являються невід’ємними частинами автомобіля та запобігають
виникненню аварійної ситуації, зменшують вагомість і кількість негативних
наслідків аварій непрямим шляхом: дзеркала (кінокамери) заднього виду; велика
площа засклення вікон; підголівники; бампери тощо.
|
Безшатунний двигун –
|
Тип поршневого ДВЗ особливої
конструкції у якого перетворення зворотньо-поступального руху поршня в
обертальний вала відбору потужності здійснюється безпосередньо, без
застосування допоміжної кінематичної ланки – шатуна. Яскравими прикладами
безштунних двигунів є двигуни Баландіна та Вуля. Частковим випадком
безшатунного двигуна вважається так званий двохшатунний двигун.
|
Варіатор –
|
Пристрій, що дозволяє автоматично
з’єднувати/роз’єднувати, плавно та безступінчасто змінювати передатне число
між двигуном і ведучими колесами автомобіля, залежно від умов руху.
|
Варіатор клинопасовий–
|
Пристрій, робочими елементами
котрого є пас, з профілем січення у вигляді зрізаного клина, та розрізні
шківи. Одна половина кожного шківа закріплена нерухомо на відповідному валу,
а інша має змогу зворотньо-поступально рухатись вздовж осі вала, завдяки чому
і змінюється передатне відношення.
|
Варіатор тороїдний –
|
Пристрій, робочими елементами
котрого є розрізний тор та шківи-сателіти особливого профілю. Сателіти мають
можливість змінювати кут нахилу своєї осі обертання, завдяки чому змінюється
і передатне число між частинами тора.
|
Впускний гвинтовий трубопровід –
|
Впускний трубопровід особливої
конструкції (обладнаний так званим завихрювачем) для ДВЗ, що забезпечує
закручування руху свіжого заряду у вертикальній площині циліндра.
|
Впускний настроєний трубопровід –
|
Впускний трубопровід особливої конструкції
(складається з двох або більше окремих рукавів різної довжини і конфігурації,
розділених між собою дросельною заслінкою) для ДВЗ. Спрямування потоку
свіжого заряду тим, чи іншим рукавом, залежно від режиму роботи двигуна,
забезпечує покращення наповнення циліндрів у всьому діапазоні навантажень
лише за рахунок аеродинамічних явищ (без застосування агрегатів наддуву).
|
Впускний тангенційний
трубопровід –
|
Впускний трубопровід особливої
конструкції (з’єднується з сідлом впускного клапана по дотичній (англ. tangent) до циліндра) для ДВЗ, що забезпечує
закручування руху свіжого заряду у горизонтальній площині циліндра.
|
Впускний комбінований
трубопровід –
|
Впускний трубопровід особливої
конструкції (поєднує в собі особливості тангенційного та гвинтового) для ДВЗ,
що забезпечує одночасне закручування руху свіжого заряду як у горизонтальній,
так і вертикальній площинах циліндра.
|
ВТЕК (VTEC)
–
|
(Variable Valve Timing and lift
Electronic Control system) — система автоматичного регулювання моменту
відкриття і висоти підйому клапанів з електронним управлінням.
|
Газотурбінний двохвальний
двигун –
|
Тип газотурбінного двигуна
автотракторного типу особливої конструкції, обладнаного додатковою, так
званою «вільною» або силовою турбіною. Дана турбіна працює від горючих газів
після турбіни компресора, але незалежно від неї, маючи безпосередній
механічний зв'язок лише з елементами трансмісії. Завдяки такій кінематичній
схемі даному ГТД притаманна «ідеальна» тягово-швидкісна характеристика для
ДТЗ.
|
Газотурбінний трьохвальний
двигун –
|
Тип газотурбінного двигуна
автотракторного типу особливої конструкції, обладнаного двохвальним (з валами
низького і високого тиску) газогенератором і додатковою, так званою «вільною»
або силовою турбіною. Всі турбіни мають лише газовий зв'язок і працюють
незалежно одна від одної. Силова турбіна працює від горючих газів після
турбіни компресора низького тиску, маючи безпосередній зв'язок лише з
елементами трансмісії. Завдяки такій кінематичній схемі даному ГТД притаманна
«ідеальна» тягово-швидкісна характеристика для ДТЗ і покращена економічність
у порівнянні з двохвальним.
|
Гібридний автомобіль –
|
Автомобіль, в якому використовується
комбінована силова енергоустановка, що влючає в себе ДВЗ та додатковий,
екологічно чистий допоміжний двигун іншого принципу дії. Найбільшого
розповсюдження набула силова схема «ДВЗ+електродвигун».
|
Гідрооб’ємна трансмісія –
|
Являє собою особливий вид
автоматичної передачі, в якій поєднані гідронасос, з приводом від ДВЗ, та
тягові гідромотори.
|
Гіпербар –
|
Система газотурбінного наддуву ДВЗ,
особливістю якої є виконання турбокомпресора у вигляді окремого допоміжного
ГТД. За рахунок спалювання додаткової кількості палива у камері згоряння даного
турбокомпресора-ГТД досягається можливість отримання постійної потужності у
поршневій частині такого ДВЗ, незалежно від навантажувального режиму.
|
Двигун Ванкеля –
|
Тип циклічного ДВЗ, в якого
відсутній зворотньо-поступальний рух поршня. Поршень, у вигляді ротора
особливої конструкції, здійснює обертальний (планетарний) рух, передаючи його
безпосередньо на вал відбору потужності. Часто зустрічаються інші,
загальноприйняті назви: роторно-поршневий двигун, роторний двигун Ванкеля,
РПД.
|
Двигун Ватанабе (Vatanabe) –
|
Особливий тип циклічного теплового
двигуна (на базі РПД Ванкеля), в якому об’єднані робочі процеси водневого ДВЗ
та парового двигуна. Часто зустрічаються інші назви: водо-водневий двигун
Ватанабе, паровий двигун внутрішньої генерації, паровий двигун внутрішнього
згоряння.
|
Двохтактний двигун Орбітал (Orbital) –
|
Особливий тип бензинового
двохтактного двигуна з вунрішнім сумішоутворенням австралійської компанії Orbital
Engine Co. Особливістю сумішоутворення першої версії даної технології було
те, що паливна форсунка (інжектор) здійснювала впорскування порції бензину в
циліндр двигуна зразу ж після закриття випускного вікна, коли величина тиску
свіжого повітря ще незначна. Цим вдалося досягти питомої витрати палива на
рівні чотирьохтактних двигунів. В наступних версіях компанія вже застосувала
технологія прямого впорскування у циліндр двигуна (поблизу ВМТ)
паливно-повітряної суспензії.
|
Динамічність –
|
Властивість автомобіля досягати
встановленої або максимально можливої швидкості за одиницю часу. Динамічність
передбачає також і зворотню здатність автомобіля -- повністю зупинятись від
встановленої або максимально можливої швидкості за одиницю часу. Як правило,
час повної зупинки повинен бути приблизно вдвічі меншим часу розгону.
|
Екологічність –
|
Здатність автомобіля завдавати
якомога меншої шкоди довкіллю. Вона залежить від рівня токсичності
відпрацьованих газів; токсичності експлуатаційних матеріалів та продуктів їх
зношування; рівня шуму, тощо.
|
Економічність –
|
Властивість автомобіля виконати
максимальну кількість транспортної роботи за мінімальної витрати палива.
Економічність залежить від ступеня досконалості автомобіля в цілому: питомої
витрати палива двигуном; оптимального передатного числа трансмісії;
аеродинамічної форми тощо.
|
Електромобіль –
|
Автомобіль, що приводиться у рух
одним або кількома електродвигунами з живленням від акумуляторів, а не
двигуном внутрішнього згоряння. Електромобіль слід відрізняти від автомобілів
з ДВЗ, що мають електричну передачу, та тролейбусів. Підвидами електромобіля
вважаються електрокар (вантажний транспортний засіб для руху на обмежених і
закритих територіях) і електробус.
|
ІМА (IMA System) –
|
Integrated Motor Assist – особливий тип гібридного автомобіля із
встроєним допоміжним електродвигуном-генератором. Цей допоміжний агрегат може
працювати як оборотна електромашина, залежно від їздового режиму автомобіля:
під час гальмування – як електрогенератор, для підзарядки АКБ, а під час
розгону – як допоміжний електродвигун до штатного ДВЗ.
|
Камера згоряння Fireball –
|
Особливий тип камер згоряння
бензинових двигунів, що забезпечують розшарування свіжого заряду в циліндрі,
з локальним його збагаченням в зоні свічки запалювання. Відомі два типи таких
камер згоряння: FB№1, особливістю
якої є наявність в днищі поршня спеціального заглиблення (витискувача); FB№2 – в якій витискувач сформовано у
внутрішній площині головки цилінрів, а сідло випускного клапана підняте
відносно сідла впускного.
|
Комфортність –
|
Властивість автомобіля якомога довше
підтримувати функціональні здатності водія (водіїв, водіїв і пасажирів) та
якнайшвидше їх відновлювати. Вона залежить від наявності основних та
додаткових пристроїв. Наприклад, наявність автоматичної коробки передач можна
віднести до основних, а анатомічного крісла — до додаткових пристроїв.
|
Літаючий автомобіль –
|
Транспортний засіб, якому притаманні
властивості автомобіля та літального апарату. Причому, співвідношення цих
властивостей для різних типів може бути також різне. Тобто, «автомобіль, але
здатний літати», або ж — «літальний апарат, але здатний їздити (дорогами
загального призначення».
|
Паровий двигун SAAB –
|
Паровий двигун на базі
гідростатичного двигуна, розроблений фірмою SAAB
для автомобіля та представлений на Токійському автосалоні 1973р. Принциповою
особливістю даного парового двигуна стала відсутність парового котла. Його
роль виконував компактний та високопродуктивний парогенератор спеціальної
конструкції. Паровий двигун розвивав потужність 250 к.с. при загальній масі
25кг, забезпечуючи автомобілю SAAB – 900
максимальну швидкість 150км/год.
|
Паровий роторний двигун Тверського –
|
Один з небагатьох зразків роторних
парових машин загального призначення кінця XIX
ст., що досяг рівня серійного. Особливостями конструкції були наявність
двохшипного циліндричного ротора та роликів-сателітів. В роликах-сателітах
були передбачені спеціальні кишені, в які «ховались» шипи ротора під час
обертання. Так кінематична схема дозволила отримати камери змінного об’єму
для організації робочого циклу. Прямого механічного контакту між елементами
ротора, сателітами та стінками робочої камери не було. Ущільнення
забезпечувалось необхідною величиною зазорів. На сьогодні окремими
ентузіастами здійснюються різноманітні спроби відтворення двигуна Тверського.
|
«Розумні» шини –
|
Спеціальний тип шин, що завдяки
особливому складу гуми, виконують роль датчика контролю параметрів роботи
шини та можуть частково коректувати малюнок протектора, залежно від умов руху.
Перші дослідні зразки були створені компанією “Good I Year” у 1992р.
|
Роторно-поршневий двигун СКОРе (SCORE) –
|
Stratified Charge
Omnivorous Rotary Engine — багатопаливний роторний двигун з розшаруванням
заряду, створений відділенням Rotary Power International (RPI) компанії John Deere у 1991р.
Особливістю даної технології стало застосування внутрішнього сумішоутворення
за допомогою двох окремих паливних форсунок – чергової та головної. Чергова
форсунка впорскувала невелику кількість палива для формування початкового
факелу полум’я, а головна – основну, залежно від режиму. Було створено ціле
сімейство серійних РПД SCORE
різноманітного господарського призначення.
|
Рульовий механізм з прогресивною
характеристикою –
|
Особливий тип автомобільного рульового
механізму, що забезпечує можливість повороту рульового колеса з мінімальним
зусиллям, коли опір коченню коліс максимальний і навпаки. Дана властивість
забезпечується наявністю механізму підсилення із спеціальним налаштуванням,
або з електроприводом у різних версіях.
|
Синтетичне паливо –
|
Рідке паливо для ДВЗ, що
виготовляється штучним шляхом з різноманітних горючих газів, спиртів,
кам’яного вугілля та шляхом переробки пластмас. За звичай, при цьому
переслідуються кілька цілей: заміна палив нафтового походження з економічних
міркувань; утилізація відходів; створення особливих видів палива шляхом введенням до їх складу молекул кисню з метою подальшого
повного згоряння.
|
Сфероїдний двигун –
|
Особливий тип циклічного ДВЗ, що є
частковим випадком роторно-лопатевого двигуна. В загальному випадку робота
такого двигуна полягає у здійсненні поршнем особливої конструкції
коливального руху, що перетворюється на обертальний рух вала відбору
потужності за допомогою спеціального кулісного механізму.
|
Травмобезпечний рульовий механізм –
|
Рульовий механізм особливої
конструкції, що дає змогу запобігти травмуванню водія під час лобового
зіткнення автомобіля з перешкодою. Дана властивість досягається, за звичай,
шляхом направленої деформації вала рульової колонки, або її рухом у бік,
протилежний від інерційного переміщення водія.
|
Транспортний засіб на повітряній
подушці –
|
Транспортні засоби, що підтримують себе над опорною поверхнею за
допомогою повітряної подушки, створеної спеціальними вентиляторами. На
відмінку від водного та колісного транспорту ТЗПП не мають безпосереднього
фізичного контакту з поверхнею, над якою рухаються. А на відмінку від
літальних апаратів (літаків, екранолетів, екранопланів, парапланів) — не
здатні піднятись над опорною поверхнею на висоту, що перевищує деяку частину
їх геометричної довжини.
|