ШУМОВІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДЖЕРЕЛ ЗОВНІШНЬОГО
ШУМУ У МІСТАХ
Мета заняття: ознайомитись з основними джерелами зовнішнього шуму та навчитись визначати розрахунковий еквівалентний рівень звуку транспортного потоку.
Теоретична частина
До основних джерел зовнішнього шуму у містах відносяться:
потоки усіх видів наземного автомобільного та рейкового транспорту;
авіаційний транспорт в аеропортах та зонах повітряних трас аеродромів;
промислові підприємства та окреме устаткування;
майданчики вантажно-розвантажувальних робіт об'єктів транспорту, торговельних, комунально-побутових та інших підприємств і установ;
відкриті спортивні споруди та ігрові майданчики;
машини, механізми та технологічне устаткування, що виконують роботи з будівництва, ремонту, прибирання та благоустрою міських територій.
Транспортні потоки на магістральних вулицях та дорогах і залізничні потяги у русі розглядаються як лінійні джерела зовнішнього шуму у містах, а всі інші - як локальні.
Основною шумовою характеристикою джерел зовнішнього шуму у містах є еквівалентний рівень звуку АЕ. У деяких випадках шум може оцінюватися максимальним рівнем звуку Амах.
Еквівалентним (за енергією) рівнем звуку називається значення рівня звуку тривалого постійного шуму, який у межах певного регламентованого інтервалу часу має те саме середньоквадратичне значення рівня звуку, що і непостійний шум, рівень звуку якого змінюється у часі.
Оцінка шумового режиму від різнотипних суміщених джерел шуму виконується шляхом енергетичного складання розрахункових (еквівалентних чи максимальних) рівнів звуку, визначених окремо для кожного типу джерела шуму.
Транспортні потоки. Шумовою характеристикою транспортних потоків (легкові та вантажні автомобілі, автобуси та тролейбуси) є еквівалентний рівень звуку Ае на відстані 7,5 м від осі першої смуги руху проїзної частини.
На стадії розробки техніко-економічного обґрунтування розвитку міст та їх генеральних планів шумову характеристику транспортних потоків можна приймати за даними табл.1.
Таблиця 1
Категорія магістральних вулиць та доріг |
Кількість смуг руху в обох напрямках |
Еквівалентний рівень звуку АЕ, дБА |
Загальноміського значення: |
8 6 |
80 79 |
безперервного руху
|
||
регульованого руху
|
6 4 |
77 76 |
Районного значення |
4 2 |
75 73 |
На стадіях розробки проектів детального планування та забудови житлових районів міст, коли відомі характеристики транспортних потоків, параметри поперечного й поздовжнього профілю вулиць, тип дорожнього покриття проїзної частини, розрахунковий еквівалентний рівень звуку АЕ транспортного потоку визначається за формулою:
АЕ = АN + АV + АY + АП+ АД + АР, (1)
де АN – еквівалентний рівень звуку транспортного потоку, дБА (визначається за даними табл. 2);
АV – шумова поправка на середню швидкість руху транспортного потоку, дБА (визначається за даними табл. З),
АY – шумова поправка на поздовжній уклон проїзної частини, дБА (визначається за даними табл. 4);
АП – шумова поправка на кількість смуг руху проїзної частини, дБА (визначається за даними табл. 5);
АД – шумова поправка на вид дорожнього покриття, дБА (для асфальтобетонного покриття Ад = 0, для цементно-бетонного – Ад=3);
АР – шумова поправка на вплив перехрестя, дБА (визначається за даними табл. 6)
Шумова поправка Ар враховується лише для визначення еквівалентного рівня звуку транспортних потоків у місцях перетину магістральним вулиць та доріг із регульованим рухом на відстані до 50 м від осі перехрестя.
На міських вулицях та дорогах із центральною розділювальною смугою, на якій є два чи більше рядів зелених насаджень, шумова характеристика транспортних потоків визначається окремо для кожного напрямку.
Таблиця 2
Дані для визначення еквівалентний рівень звуку транспортного потоку
Інтенсивність руху, авт/год, |
Еквівалентний рівень звуку АN ,дБА залежно від частки легкових автомобілів у транспортному потоці, % |
||||||||||
95 |
90 |
80 |
70 |
60 |
50 |
40 |
30 |
20 |
10 |
0 |
|
600 |
66 |
|
71 |
|
|
|
75 |
|
76 |
|
77 |
700 |
|
69 |
|
73 |
74 |
75 |
|
76 |
|
77 |
|
800 |
67 |
|
72 |
|
|
|
76 |
|
77 |
|
78 |
900 |
|
70 |
|
74 |
75 |
76 |
|
77 |
|
78 |
|
1000 |
68 |
|
73 |
|
|
|
77 |
|
78 |
|
79 |
1100 |
|
71 |
|
75 |
76 |
77 |
|
78 |
|
79 |
|
1250 |
69 |
|
74 |
|
|
|
78 |
|
79 |
|
80 |
1400 |
|
72 |
|
76 |
77 |
78 |
|
79 |
|
80 |
|
1500 |
70 |
|
75 |
|
|
|
79 |
|
80 |
|
81 |
1800 |
|
73 |
|
77 |
78 |
79 |
|
80 |
|
81 |
|
2000 |
71 |
|
76 |
|
|
|
80 |
|
81 |
|
82 |
2200 |
|
74 |
|
78 |
79 |
80 |
|
81 |
|
82 |
|
2500 |
72 |
|
77 |
|
|
|
81 |
|
82 |
|
83 |
2800 |
|
75 |
|
79 |
80 |
81 |
|
82 |
|
83 |
|
3000 |
73 |
|
78 |
|
|
|
82 |
|
83 |
|
84 |
3500 |
|
76 |
|
80 |
81 |
82 |
|
83 |
|
84 |
|
4000 |
74 |
|
79 |
|
|
|
83 |
|
84 |
|
85 |
4500 |
|
77 |
|
81 |
82 |
83 |
|
84 |
|
85 |
|
5000 |
75 |
|
80 |
|
|
|
84 |
|
85 |
|
86 |
5500 |
|
78 |
|
82 |
83 |
84 |
|
85 |
|
86 |
|
6000 |
76 |
|
81 |
|
|
|
85 |
|
86 |
|
87 |
7000 |
|
79 |
|
83 |
84 |
85 |
|
86 |
|
87 |
|
8000 |
77 |
|
82 |
|
|
|
86 |
|
87 |
|
88 |
9000 |
|
80 |
|
84 |
85 |
86 |
|
87 |
|
88 |
|
10000 |
78 |
|
83 |
|
|
|
87 |
|
88 |
|
89 |
11000 |
|
81 |
|
85 |
86 |
87 |
|
88 |
|
89 |
|
12500 |
79 |
|
84 |
|
|
|
88 |
|
89 |
|
90 |
14000 |
|
82 |
|
86 |
87 |
88 |
|
89 |
|
90 |
|
15000 |
80 |
|
85 |
|
|
|
89 |
|
90 |
|
91 |
|
Таблиця 3
Дані для визначення шумової поправки на середню швидкість руху транспортного потоку
Середня швидкість руху транспортного потоку, км/год. |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
Шумова поправка, АV, дБА |
-6,5 |
-4 |
-2,5 |
-1 |
0 |
1 |
1,5 |
Таблиця 4
Дані для визначення шумової поправки на поздовжній ухил
проїзної частини
Поздовжній ухил проїзної частини, % |
Шумова поправка АY, дБА, залежно від частки легкових автомобілів у транспортному потоці, % |
||||
0 |
60 |
80 |
95 |
100 |
|
2 |
1,1 |
1,5 |
1 |
1 |
0 |
4 |
3 |
2,5 |
2,5 |
1,5 |
1 |
6 |
5 |
4 |
3,5 |
2,5 |
1 |
10 |
8 |
7 |
6 |
4,5 |
2 |
Таблиця 5
Дані для визначення шумової поправки на кількість смуг руху
проїзної частини
Кількість смуг руху проїзної частини в обох напрямках |
2 |
4 |
6 і більше |
шумова поправка АП, дБА |
2 |
1 |
0 |
Таблиця 6
Дані для визначення шумової поправки на вплив перехрестя
Частка легкових автомобілів у транспортному потоці % |
Шумова поправка Ар дБА |
||||
залежно від тривалості фази, що дозволяє рух, у загальному циклі світлофора % |
залежно від системи координованого регулювання руху |
||||
20 |
40 |
60 |
80 |
||
20 |
4,5 |
4 |
3,5 |
3 |
2,5 |
40 |
3,5 |
3 |
2,5 |
2 |
1,5 |
60 |
3 |
2,5 |
2 |
1,5 |
1 |
80 |
2,5 |
2 |
1,5 |
1 |
0,5 |
90 |
2 |
1,5 |
1 |
0,5 |
0 |
У місцях перетину магістральних вулиць та доріг із регульованим рухом на відстані до 50 м від осі перехрестя шумова характеристика транспортних потоків визначається шляхом енергетичного складання окремих розрахункових еквівалентних рівнів звуку кожної магістралі, які утворюють перехрестя. Для цього спочатку визначають абсолютне значення різниці ΔАЕ між розрахунковими еквівалентними рівнями звуку транспортних потоків:
ΔАЕ
=
(2)
де
і
–
розрахунковий еквівалентний рівень
звуку транспортного потоку відповідно
І і II
магістралей що утворюють перехрестя
величина якого визначається за формулою
(1), дБА
Далі за даними табл. 7 залежно від значення ΔАЕ, знаходять шумову поправку АС, яку потім додають до більшого значення розрахункового еквівалентного рівня звуку транспортного потоку визначають сумарний розрахунковий еквівалентний рівень звуку перехрестя Ае
АЕ
=
+ АС
якщо АЕ'
≥ АЕ"
(3)
АЕ
=
+ АС
якщо АЕ'
≤ АЕ"
(4)
Таблиця 7
ΔАЕ, дБА |
АС, дБА |
ΔАЕ, дБА |
АС, дБА |
0 |
3 |
7 |
0,8 |
1 |
2,5 |
8 |
0,6 |
2 |
2,1 |
9 |
0,5 |
3 |
1,8 |
10 |
0,4 |
4 |
1,5 |
11 |
0,3 |
5 |
1,2 |
15 |
0,2 |
6 |
1 |
20 |
0 |
На вулицях із інтенсивністю руху менше 500 авт/год але зі значним рухом тролейбусів шумові характеристики визначаються окремо для потоку, що складається з автомобілів та автобусів і для потоку тролейбусів в з подальшим їх енергетичним складанням
Розрахунковий еквівалентний рівень звуку транспортних потоків визначається залежно від середньої годинної інтенсивності руху за денний період доби з 8 до 20 год. Орієнтовно середня годинна інтенсивність руху за денний період доби спостерігається у такі години з 900 до 1000 з 1300 до 1530 з 1800 до 2100 Тому натурні обстеження з метою визначення основних характеристик транспортного потоку (інтенсивність склад та швидкість руху) доцільно виконувати у зазначений час.
Внутрішньоквартальні джерела шуму. Шумовими характеристиками внутрішньоквартальних джерел шуму є еквівалентний та максимальний рівні звуку на відстані 7,5 м від них. Враховуючи короткочасне функціонування деяких внутрішньоквартальних джерел шуму акустичні розрахунки шумового режиму краще виконувати за показниками максимальних рівнів звуку Перш за все це стосується тих джерел шуму, тривалість яких не перевищує декількох хвилин.
В табл. 8 і 9 наведені розрахункові еквівалентні АЕ та максимальні Амах рівні звуку основних локальних внутрішньоквартальних джерел шуму.
Таблиця 8
Джерело шуму |
Розрахункові рівні звуку, дБА |
|
еквівалентний АЕ |
максимальний Амах |
|
Робота сміттєвоза, машини для прибирання дорожнього покриття |
77 |
91 |
Господарський майданчик магазину (навантажування та вивантажування товарів): промтовари, книги |
60 |
71 |
хліб, бакалія, овочі-фрукти |
63 |
74 |
меблі |
65 |
76 |
м’ясо |
68 |
80 |
металева та дерев’яна тара |
|
|
Спортивний майданчик, відкрита спортивна споруда, ігри: |
|
|
футбол |
76 |
85 |
волейбол |
70 |
78 |
баскетбол |
68 |
73 |
теніс |
63 |
71 |
настільний теніс |
57 |
71 |
городки |
70 |
80 |
хокей |
63 |
74 |
Внутрішньо квартальні проїзди з рухом автомобілів: |
|
|
легкових |
54 |
- |
вантажних |
65 |
- |
Таблиця 9
Відкрита трансформаторна підстанція потужністю, МВА |
13 |
16 |
25 |
32 |
40 |
63 |
80 |
125 |
200 |
Розрахунковий еквівалентний рівень звуку АЕ, дБА |
70 |
72 |
75 |
75 |
76 |
77 |
77 |
79 |
80 |
Примітка Наведені дані не відносяться до трансформаторів із виносними охолоджувачами
Практична частина
Вказати основні джерела зовнішнього шуму для заданого викладачем мікрорайону.
Визначати розрахунковий еквівалентний рівень звуку АЕ транспортного потоку вулиць, які оточують заданий мікрорайон.
Визначати сумарний розрахунковий еквівалентний рівень звуку перехрестя Ае, яке межує з мікрорайоном.