Лабораторна робота № 12

Тема: Використання інтелект-карт в інженерній та педагогічній діяльності

Мета: Розглянути програмні засоби для створення інтелект-карт та отримати навики з їх проектування

 

Теоретичні відомості

Майндмеппінг (mindmapping, ментальні карти) – це зручна і ефективна техніка візуалізації мислення і альтернативного запису.

Карти пам'яті (англ. Mind map) – спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Також може розглядатися як зручна техніка альтернативного запису.

Карти пам'яті використовуються для створення, візуалізації, структуризації і класифікації ідей, а також як засіб для навчання, організації, вирішення завдань, ухвалення рішень, при написанні статей.

Карта пам'яті реалізується у вигляді діаграми, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. У основі цієї техніки лежить принцип «радіантного мислення», що відноситься до асоціативних розумових процесів, відправною крапкою або точкою дотику яких є центральний об'єкт. (Радіант - точка небесної сфери, з якої як би виходять видимі шляхи тіл з однаково направленими швидкостями, наприклад, метеоритів одного потоку). Це показує нескінченну різноманітність можливих асоціацій і отже, невичерпність можливостей мозку. Подібний спосіб запису дозволяє карті пам'яті необмежено рости і доповнюватися.

В українських перекладах термін може звучати по-різному — «карти розуму», «карти пам'яті», «інтелект-карти», «майнд-мепі».

Описание: 150px-%D0%A1%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%BA1

Описание: 250px-%D0%A1%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%BA2

Описание: 250px-%D0%A1%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%BA3

Описание: 150px-Karty_rozumu_min

Об'єкт уваги (вивчення) сфокусований в центральному образі

Основні теми і ідеї, пов'язані з об'єктом уваги, розходяться від центрального образу у вигляді ідей

Гілки пояснюються і позначаються ключовими образами і словами.

Ідеї наступного порядку (рівня) також зображуються у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок і так далі

Гілки формують зв'язану вузлову структуру (систему).

 

Якість і ефективність інтелект-карт можна покращувати за допомогою кольору, малюнків, символів і абревіатур, а також за допомогою додання карті тривимірної глибини, що дозволяє підвищити цікавість, привабливість, оригінальності і ефективність карти розуму. А це дозволяє збільшити наші творчі здібності при створенні і подальшому використанні карт, генеруванні ідей, і покращує запам'ятовування інформації, що міститься в карті.

Інтелект-карта – це схема, призначена для візуалізації інформації при її обробці людиною. Багато людей, вирішуючи ту чи іншу розумову задачу, креслять схемки на листках паперу. Інтелект-карти дозволять робити це науковим способом і набагато ефективніше. За допомогою складених за певними правилами карт можна наочно представляти досить складні концепції та великі обсяги інформації. Наочність спрощує аналіз даних та їх запамятовування.

Головна особливість інтелект-карт полягає в тому, що їх окремі елементи повязуються головним чином асоціативними звязками, найбільш звичними для людського мислення і памяті. Не випадково багато прийомів мнемоніки будуються саме на асоціаціях. Ще одне застосування класичних карт розуму фіксація результатів «мозкового штурму» добре відомого способу вирішення різних завдань.

Як показав ряд досліджень, використання інтелект-карт у середньому на 10–15 % покращує запамятовування і обробку інформації людиною.

Інтелект-карти (mind maps, вони ж ментальні або «карти розуму», карти памяті) спосіб наочного представлення будької структурованої інформації. Такі структури добре використовувати, наприклад, під час нарад, коли кожний співробітник наочно бачить, що йому належить зробити і як він може взаємодіяти з колегами. Якщо ж розписати схожим чином певну дослідницьку тему отримаємо структурований матеріал, зображення, по якому, як по карті, неважко скласти план роботи або підготувати публікацію. Дуже зручно застосовувати інтелектарти для збору інформації з різних джерел.

Традиційна інтелект-карта на аркуші паперу складається з декількох основних елементів. У центрі розташовується опис головної мети або поставленої проблеми. Зазвичай вона полягає в зображенні певної геометричної фігури наприклад, овалу або прямокутника. Від цього центрального елемента виходять гілки до першого рівня розділів карти. Зазвичай це головні аспекти поставленої задачі. Від цих розділів рисуються гілки до більш дрібних підрозділів. Всі елементи позначаються ключовими словами, різними символами і короткими описами. Розділи і підрозділи рекомендується розташовувати навколо центральної теми. Потім їх можна звязувати в потрібному порядку відповідно до логіки подальшого міркування.

Автор концепції радіантного мислення, Тоні Бьюзен, дав ряд практичних рекомендацій із складання інтелект-карт, на яких доцільно зупинитися, перш ніж визначити основні сфери застосування методики. Свої рекомендації Тоні Бьюзен називає «принципами інтелект-карт». Вони наступні:

1. Емфаза, тобто концентрація уваги на центральному образі;

2. Інтенсивне використання графічних образів;

3. Робота як мінімум з трьома і більше кольорами;

4. Обємне зображення (в першу чергу, за рахунок опуклих букв і псевдо-тривимірної графіки);

5. Синестезія комбінування всіх видів емоційноуттєвого сприйняття;

6. Часте варіювання розмірів букв (шрифтів), товщини ліній і масштабу графіки;

7. Використання стрілок для підкреслення звязків між елементами інтелект-карти;

8. Кодування інформації та винахід абревіатур;

9. Строгий принцип «Одне ключове слово на кожну лінію»;

10.Використання ключових слів над асоціативними лініями;

11.Обмеження блоків важливої інформації за допомогою ліній;

12.Використання номерної послідовності у викладі думок (вкладена ієрархія).

Ці принципи в основному збереглися і в компютерних інтелект-картах, проте були доповнені і деякими іншими можливостями.

Компютерних програм для роботи з інтелект-картами існує значна кількість. Доцільно розглянути програми, які уособлюють реалізацію концепції радіантного мислення.

Огляд програмних засобів для створення інтелект-карт

Безкоштовні програми

Програма

Опис

FreeMind

Одна з найпоширеніших безкоштовних  програм для побудови ментальних карт.
Переваги:

- інтуїтивне зрозуміле управління;

- наявність основних функціональних можливостей для побудови Mind Maps;

- можливість зберігати карту в різних форматах (jpeg, pdf, html і ін.).
Особливості:

- необхідно перед інсталяцією програми встановити Java;

- неможливо прикріплювати документи і файли до віток;

- графічні елементи досить низької якості, проте можна прикріплювати власні.

The Personal Brain

 

 

 

Компанія "The Brain" випускає 4 програмних продукти, з яких лише даний є безкоштовним.

Переваги:

- повною мірою задіюється просторове мислення, можна дивитися на карту в різних площинах, це головна перевага;

- до топіків можна прикріплювати файли (у будь-яких форматах), теки і посилання;

- зручно створювати каталог картинок: при наведенні на іконку, що прикріплена до топіку картинки, вона збільшується до свого натурального розміру.

Особливості:

- власна бібліотека графічних елементів відсутня;

- не можна побачити в одному просторі повністю всі рівні карти, для цього потрібно переміщатися по карті.

 XMind

Безкоштовна програм для створення ментальних карт. Досить реєструватися на сайті, заповнивши невелику форму.  

Переваги:

- після реєстрації на сайті можна викладати свої карти на однойменному інтернет-ресурсі;

- за невелику плату можна дістати додаткові можливості: аудіо замітки, спільне використання карти, інформацію про завдання, фільтрацію, режим презентації.

Особливості:

- у безкоштовній версії відсутня можливість конвертації файлів в pdf, текстовий документ, PowerPoint, MindManager.

Free Mind Map - Freeware

 

Описание: Free Mind Map - Freeware 

 

Безкоштовна програма для малювання ментальних карт, відрізняється від своїх аналогів тим, що побудована на векторній графіці. Побудова ментальних карт в даній програмі нагадує збірку конструктора: у будь-яку частину робочого простору можна додати картинку, стрілку, топік. 

Переваги:

- багато варіантів дизайну графічних елементів (стрілки, топіки, лінії, фон);

- великий простір для творчості, оскільки елементи можна додавати в будь-яку частину робочого простору;

- можна за допомогою "олівця" малювати лінії будь-якої форми і розміру, і підписувати їх.

Особливості:

- будь-який векторні редактор відрізняється від звичної роботи з растровими зображеннями;

- якщо немає досвіду роботи з векторною графікою, деякий час потрібно буде витратити на те, аби звикнутися.

ScreenHunter 5 Free

Зручна програма для захвату картинок з екрану монітора. Все що ви бачите на екрані монітора можна перетворити на картинку, символ, значок і відразу ж використовувати в побудові ментальної карти. Зберігає картинку в bmp, jpeg або gif форматі. 

 

 

Платні програми

Програма

Опис

DropMind

 

 

 

Переваги:

- простий інтерфейс зручна навігація, управління схоже на MindManager7 в скороченому варіанті;

- можливий експорт карт з MindManager (конвертується без збереження картинок).

Особливості:

- відсутня можливість додавати картинки з буфера обміну, власна колекція картинок дуже мізерна;

- не інтегрується з бізнес додатка MS-Office;

- для скачування потрібна реєстрація.

 Mindjet MindManager
 

 

Одна з найпопулярніших і найбільш функціональних програм.

 Переваги:

- Mindjet MindManager  інтегрований з MS Office  додатками (Word, Excel, Outlook, PowerPoint);
- можливість приєднувати будь-які файли, заслання, теки;
- інтерфейс аналогічний Office 2007, інтуїтивно зрозумілий;
-  неймовірна кількість інструментів і функціональних можливостей.

Особливості:

- порівняно невелика кількість шаблонів зовнішнього вигляду віток;

- програма має багато можливостей, від цього на її освоєння буде потрібно трішки більше часу;

-  відсутній русифікатор.

 ConceptDraw MindMap
 

 

Розроблена в Україні. Доступніший і простіший (за функціональними можливостями) аналог програми MindManager.

Переваги:

- дуже проста навігація, нічого зайвого;

- можливість приєднувати файли теки, заслання;

- потужний графічний модуль, можливість малювати  лінії, додавати красиві картинки з бібліотеки;

Особливості:
- відсутня можливість вставляти діаграми і таблиці;
- неможливо перетворити карту в презентацію;
- копії карт, конвертовані в інші формати можуть відкриватися лише в програмах-додатках ConceptDraw. (немає інтеграції з Microsoft Office).
- мова інтерфейсу лише англійська.

iMindMap

 

 

Програма, розроблена Тоні Бьюзеном спільно з Крісом Гріффітсом в 2007 році.

Переваги:

- красивий дизайн віток, немов вітки намальовані від руки. Також можна міняти їх кут нахилу і додавати вигини;

- картинки можна додавати в будь-яке місце на карті. Також картинки можна вільно переміщати;

- програма інтегрована з MS Office (Word, Outlook, Project);

- можна імпортувати карти у форматах програм MindManager і FreeMind;

- вартість значно нижча, ніж на продукт компанії Mindjet.

Особливості:
- відсутня можливість вставляти діаграми і таблиці;

- неможливо варіювати товщину ліній;

- за рахунок особливого розташування віток, карта виходить некомпактна. Тому, якщо потрібно зафіксувати великий об'єм інформації, доведеться витрачати трохи більше часу на операцію з картою і навігацію по ній.

MindMapper Jr.

  

Софтвер для побудови ментальних карт для дітей.

Переваги:

- інтерактивні підказки в процесі роботи з програмою, не потрібно буде читати довгі інструкції;

- 90% дій для створення ментальної карти здійснюється за допомогою мишки

 

Online програми

Програма

Опис

MindMeister

Програма для створення ментальних карт в режимі On-line.

Переваги:
-
можливість імпортувати і експортувати карти з MindManager і FreeMind;

- можливість зберігати карти на сервері і мати до них доступ з будь-якого комп'ютера;

- можливість прикріплювати файли до гілочок;
- є безкоштовна версія  Baisic Free version (з функціональними обмеженнями).

Особливості:

- графічні символи дуже маленькі за розміром, і вибір їх невеликий;
- немає можливості варіювати колір ліній і їх форму;
- потрібна реєстрація перед доступом до ресурсу. 

Bubbl.us
 

 

Безкоштовна програма On-line для побудови ментальних карт із зручною навігацією. Ідеально підходить для проведення мозкового штурму.

Переваги:

- можливість роздруковувати, поміщати в блог або на сайт створену карту;

- є можливість працювати над картою декільком людям одночасно;

- можна зберегти карту як малюнок, а також відправити на e-mail.

Особливості:

- неможливо додавати картинки;

- кодувати можна лише кольором або розташуванням в просторі.

Mindomo Basic

Ця безкоштовна програма On-line дає можливість створювати і редагувати ментальні карти, а також розділяти їх з друзями і колегами.

Переваги:

- підтримує більшість оперативних систем і браузерів;

- підтримка декількох мов;

- можливість імпорту ментальних карт в інших форматах.

Особливості:

- неможливо прибрати рекламні блоки із сторінки, на якій створюється карта;

- максимальна кількість карт, які можна зберегти, – 7. 

 

Використання інтелект-карт в інформаційно-дидактичному середовищі охоплює наступні напрямки.

1. Використання в навчально-виховній діяльності.

Інтелект-карти ідеально підходять для використання в навчальних закладах, можуть бути застосовані до будь-яких видів завдань, активно залучати студентів до творчого мислення, організаційного вирішення проблем. Гнучкість інтелект-карт дозволяє розглядати будьку тему або питання, вони можуть використовуватися для всього потоку, групи або індивідуально. Можливості інтелект-карт дозволяють: поліпшити память, нагадати факти, слова і образи; генерувати ідеї; надихнули на пошук рішення; продемонструвати концепції і діаграми; аналізувати результати або події; структурувати курсові роботи; підсумовувати інформацію; організувати взаємодію між студентами в груповій роботі або рольових іграх.

Крім ознайомлення студентів з теорією і практикою інтелект-карт, викладач може використовувати інтелект-карти у вирішенні ряду власних практичних завдань, роблячи викладання і, відповідно, навчальний процес легшим і приємнішим заняттям.

2. Підготовка лекцій. Одним їх найефективніших застосувань, які знаходять інтелект-карти у викладацькій діяльності, є підготовка на їх основі лекцій.

Лекцію у формі інтелект-карти набагато легше підготувати, ніж написати її «лінійний» варіант; крім того, вона надає як викладачу, так і студенту ту велику перевагу, що весь зміст лекції виявляється структурованим та наочним. Таку лекцію легко піддати ревізії з метою оновлення інформації в ній, а її хороші мнемонічні якості означають, що короткого часу перед самою лекцією виявляється достатньо, щоб відновити в памяті весь її зміст. Оскільки рівень знань лектора, як правило, зростає, одна і та ж інтелектарта, використовувана з року в рік, здатна сприяти розробці лекції, зовсім не схожої на попередню. Лекції від цього тільки виграють, позбавляючись відомого свого недоліку, коли читаються з року в рік без яких-небудь змін, внаслідок того що викладач просто використовує уторовану стежку. Вони також виграють і в тому, що стають цікавішими як для викладача, так і для студентів.

Як змістовно-структурна основа лекції інтелект-карта дозволяє викладачеві забезпечувати належний баланс між імпровізованою мовою, з одного боку, і ясною і добре структурованою презентацією з іншого. Це забезпечує точне дотримання часових рамок лекції, а також, якщо це викликано якою-небудь необхідністю, дозволяє міняти тривалість лекції шляхом внесення необхідних коректив до ходу викладу матеріалу лекції. Така можливість редагувати «на ходу» виявляється особливо корисною, коли перед самим початком лекції знайшлась нова інформація, що відноситься до предмету лекції (новина з преси; інформація, надана попереднім лектором, і т. п.).

3. Планування на рік та на семестр. Інтелект-карта може використовуватися як засіб, що надає викладачеві можливість оглядати учбову програму цілого року, структурно розмежувавши початок і кінець семестрів і вказуючи на типи занять, які передбачається провести.

Інтелект-карта, присвячена плануванню на семестр, є докладнішою частиною річного плану і нерідко набуває форми меншої за розміром інтелект-карти з розвиненішою мережею вторинних і так далі гілок, що відходять від головних гілок річного плану. Семестровий план може містити інформацію, які теми з учбового плану передбачається опрацювати протягом семестру, а також порядок, в якому будуть прочитані відповідні цикли лекцій.

4. Заняття і презентації. Використовуючи велику класну дошку орну або білу) або графопроектор, викладач може у ході заняття доповнювати інтелект-карту відповідними елементами. Це дозволяє схематично представляти студентам хід процесу мислення викладача, а також структуру заняття. Графічний метод представлення інформації захоплює аудиторію, дозволяє їй краще запамятати і засвоїти навчальний матеріал.

Після заняття студентам можуть бути роздані чорно-білі копії, що містять лише остов інтелект-карти, використаної на занятті, і, окрім інших завдань, – запропоновано заповнити їх по памяті і розфарбувати.

5. Іспити. Якщо метою іспиту є перевірка саме знань студентів у більшій мірі, ніж їх здатності виконувати письмові роботи, інтелект-карта є ідеальним рішенням. Відповідно складена студентом інтелект-карта продемонструє викладачу його здатність оперувати вивченим матеріалом, а також його слабкі і сильні сторони в даній галузі знань. Крім того, інтелект-карта дозволяє визначити ті питання, в наочній сфері яких асоціативний ланцюжок у студента з якихось причин виявляється порушеним. Викладач отримує ясне і обєктивне уявлення про знання студентів, без урахування несуттєвих у таких випадках аспектів. Крім того, це забезпечує значну економію часу, який іде на прочитання і оцінку традиційних екзаменаційних відповідей.

Варто відзначити переваги викладання за допомогою інтелект-карт.

Основні з них наступні.

1. Інтелект-карти привертають увагу аудиторії, тим самим роблячи її сприйнятливішою і готовою до співпраці.

2. Інтелект-карти роблять заняття і презентації органічнішими, такими, що приносять радість як викладачу, так і студентам.

3. Лекційний матеріал на основі інтелект-карт є гнучким, його легко пристосовувати до умов, що змінюються. У час стрімких змін і розвитку всіх сфер життя викладач повинен легко і без значних витрат часу вносити корективи до своїх лекцій.

4. Оскільки інтелект-карти ілюструють лише інформацію, що безпосередньо стосується предмета лекції, студенти краще засвоюють матеріал.

5. На відміну від лінійного тексту, інтелект-карти не тільки зберігають факти, але і демонструють взаємозвязки між ними, тим самим забезпечуючи глибше розуміння предмета студентами.

6. Фізичний обєм лекційного матеріалу викладача значно зменшується.

 

Хід роботи

1.                Ознайомитися з теоретичними відомостями до лабораторної роботи.

2.                Користуючись вказівками до виконання лабораторної роботи створити інтелект-карту на довільну тему за допомогою одного із запропонованих програмних засобів.

3.                Оформити звіт, який містить:

                   номер та тему лабораторної роботи;

                   основні теоретичні відомості;

                   зображення інтелект-карти;

                   висновок до лабораторної роботи.

4.                Представити презентацію викладачу.

5.                Здати звіт викладачу.