ПРАКТИЧНА РОБОТА № 12.

 ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

 

Завдання 12.1.

Офісна будівля перебуває в довгостроковій оренді.

Площа будівлі – 2000 м2. Об’єкт збудований 12 років тому, термін його функціонування – 60 років. Ставка орендної плати – 900 грн/м2. Рівень дохідності орендного бізнесу – 20 %. Витрати на будівництво подібного об’єкта у розрахунку на 1м2 становлять 4 500 грн/м2.

За умовами угоди потрібно визначити:

1) капіталізовану вартість діючої орендованої будівлі;

2) залишкову відновну вартість будівлі;

3) залишкову вартість земельної ділянки, на якій знаходиться будівля.

Рішення

1. Капіталізована вартість орендованої будівлі (за умовою оренди, яка забезпечує орендні платежі як чистий дохід власнику, наприклад, за 90 % здачі приміщень в оренду) становитиме:

900 грн/м2 · 2000 м2 · 0,9/0,2 = 8 100 000 грн.

2. Залишкова відновна вартість становитиме:

4500 грн/м2 · 2000 м2 · ((60 – 12) / 60) = 7 200 000 грн.

3. Залишкова вартість земельної ділянки, на якій знаходиться будівля, становитиме:

8 100 000 – 7 200 000 = 900 000 грн.

Завдання для самостійного рішення

Завдання 12.2.

Підприємець має намір створити невелику виробничо-торговельну фірму. З цією метою він бере в оренду потрібні приміщення та виробничі потужності. Як показали попередні розрахунки, протягом першого року господарювання показники бізнесової

діяльності можуть бути такі:

– дохід від реалізації продукції – 1660 тис. грн.;

– витрати на придбання устаткування – 100 тис. грн.;

– витрати на закупівлю матеріалів – 800 тис. грн.;

– оплата праці – 200 тис. грн.;

– орендна плата, яка вноситься щоквартально – 80 тис. грн.;

– готівка в касі підприємства – 250 грн.;

 – кожна гривня, вкладена в формування оборотних активів, має приносити близько 6 грн. доходу від реалізації;

– податок на додану вартість (ПДВ) – 20%;

– термін, на який бажано одержати кредит – 3 місяці;

Реалізація продукції передбачається на таких умовах: 50% обсягу реалізації – за готівку; 25% – з відстрочкою платежу на 30 днів і 25% – на умовах двомісячного кредиту.

Визначити необхідну підприємцеві загальну суму власного капіталу і кредиту на закупівлю матеріалів для започаткування нового бізнесу.

Завдання 12.3.

Для реалізації бізнес-ідеї виробництва побутових лічильників води необхідно орендувати придатне для виробничо-господарської діяльності приміщення; закупити меблі й господарський інвентар загальною вартістю 350 тис. грн.; придбати виробниче устаткування на суму 500 тис. грн.

У розрахунку на одиницю продукції матеріальні витрати становитимуть 50 грн., а інші змінні витрати – 42 грн. Усі витрати на виробництво розподілятимуться рівномірно протягом виробничого циклу. Передбачається, що придбання сировини і виготовлення виробів здійснюється щодня партіями по 200 штук. Ціна реалізації одиниці продукції – 230 грн.

Матеріальні ресурси перебуватимуть у виробничих запасах протягом 20 днів, а в незавершеному виробництві – 10 днів. Запас готової продукції на складі підприємства має бути розрахований приблизно на 4 доби. Комерційний кредит під половину щоденної реалізації продукції братиметься терміном на 60 днів. Сума орендної плати за користування приміщенням становитиме 20 тис. грн., а створюваний резерв грошових коштів –10 тис. грн.

Обчислити загальну потребу у основному та оборотному капіталі для започаткування бізнесової діяльності.

Завдання 12.4.

На основі вивчення матеріальних балансів установлено, що потреба внутрішнього й зовнішнього ринків у тонкому сталевому листі на 3 млн. т перевищує виробничі можливості вітчизняного металургійного комбінату, який є монополістом в Україні із випуску цього виду продукції. Спеціалісти комбінату запропонували кілька варіантів нарощування виробничої потужності листопрокатного виробництва.

Варіант 1. Реконструкція кількох діючих листопрокатних станів, що дозволить збільшити випуск тонкого листа на 3 млн. т. При цьому потрібні капітальні вкладення становитимуть 90 млн. грн., а собівартість (валові витрати на виробництво) річного випуску продукції – 126 млн. грн.

Варіант 2. Спорудження напівбезперервного прокатного стану, здатного забезпечити випуск 2,5 млн. тонкого листа на рік, і реконструкція двох діючих листопрокатних станів. Капітальні вкладення в нове будівництво дорівнюватимуть 85 млн. грн., а в реконструкцію – 15 млн. грн. Що ж до собівартості річного випуску продукції, то вона становитиме відповідно 102 і 21 млн. грн.

Варіант 3. Спорудження нового безперервного прокатного стану, потужність якого забезпечить потрібний випуск додаткової кількості тонкого листа. При цьому необхідні капітальні вкладення становитимуть 105 млн. грн., а собівартість усього річного обсягу продукції – 120 млн. грн.

Визначити найефективніший варіант нарощування виробничої потужності листопрокатного виробництва, враховуючи, що нормативний (прийнятний для інвестора) коефіцієнт прибутковості капітальних вкладень дорівнює 0,16.

 

Завдання 12.5.

Наявна бюджетна система забезпечення адміністративного району теплом або електроенергією вимагає реконструкції у зв’язку зі збільшенням споживання. Вона буде виконана протягом двох років. Інвестиційні витрати (вартість землі, будівель і споруд, устаткування, приріст оборотного капіталу й ін.) в 1-му році становитимуть 7 і в 2 — млн грн. Проект включає поточні витрати виробництва (експлуатаційні витрати на паливо, матеріали, оплату праці, обслуговування і ремонт, накладні й ін.) починаючи з 3-го року в сумі 2 млн грн.

Доходи бюджету будуть отримані у вигляді додаткової плати

за користування системою комунального забезпечення (водою, теплом тощо), збільшення надходжень від податків. Їх сума в 3-му році (початок експлуатації системи) може становити 8 млрд грн; у 4-му – 15; у 5-му і 6-му – 22; у 7-му – 10 млрд грн, після чого потрібно провести нову реконструкцію. Дисконтна ставка становить       20 %. Здійсніть розрахунок бюджетного ефекту.

Завдання 12.6.

Місцева влада передала інвестору (переможцю конкурсу) під реконструкцію житловий будинок з загальною площею квартир – 1000 м2. Крім цього, інвестор виконав надбудову з додатковою площею квартир – 2000 м2 та прибудову з торговими

приміщеннями площею 1500 м2.

Згідно з умовами інвестиційного договору:

1. Місцева влада:

1) перед реконструкцією переселяє мешканців з коефіцієнтом збільшення площі квартир k = 1,2;

2) отримує в комунальну власність реконструйоване житло площею – 1000 м2 та продає його на ринку житла;

3) перед реконструкцією на аукціоні продає інвестору земельну ділянку площею 1200 м2 під прибудову

4) отримує податок на прибуток до місцевого бюджету в розмірі 25 % від інвестора та генпідрядника (прибуток підрядника – 15% від вартості БМР); виток інженерно-соціальної інфраструктури міста в розмірі 200 грн/м2 загальної площі надбудови та прибудови.

2. Інвестор:

1) виконує БМР за власні кошти за 2 роки (30 % обсягу БМР виконує за власні кошти за один рік; 70 % обсягу БМР виконує за 2 роки, а кошти бере в кредит у банку під 20 % річних);

при цьому собівартість БМР 1 м2: реконструйованого житла – 3000 грн, житла надбудови – 4000 грн, нежитлових приміщень – 5000 грн;

2) квартири надбудови та торгові приміщення прибудови продає на ринку нерухомості відповідно за 8 000 грн/м2 та 10000 грн/м2 .

Потрібно розрахувати доходи, витрати, NPV, PI, DPP для:

a) місцевої влади;

б) інвестора.

4. Доходи та витрати:

а) місцевої влади відповідно 12,439 млн грн та 3,600 млн грн;

б) інвестора відповідно 31,000 млн грн та 25,192 млн грн.

Дисконтовані доходи та витрати:

а) місцевої влади відповідно 8,878 млн грн та 3,600 млн грн;

б) інвестора відповідно 21,514 млн грн та 18,651 млн грн.

 Розрахувати інтегральний індекс дохідності проекту.