Тема 10. Облік ОЗ та МНМА у програмі «MASTER Бухгалтерія»

 

1.      Нормативні аспекти обліку основних засобів.

2.      Надходження основних засобів.

3.      Введення в експлуатацію ОЗ і МНМА

4.      Амортизація основних засобів та необоротних активів

5.      Вибуття ОЗ і МНМА

6.      Інвентаризація основних засобів

 

 

1.      Нормативні аспекти обліку основних засобів

Бухгалтерський облік основних засобів повинен забезпечити контроль за зберіганням основних засобів, своєчасне, правильне документальне відображення в обліку надходження основних засобів, їх внутрішнього переміщення з цеху в цех, зі складу на склад тощо, ефективне використання, вибуття  ліквідація, реалізація, безкоштовна передача), своєчасне (щомісячне) відображення в обліку зносу (амортизація) основних засобів, відображення в обліку витрат на ремонт основних засобів; виявлення зайвих і морально застарілих основних
засобів.

Для зручної роботи ці операції згруповані за функціональністю в окремі розділи.

Для роботи з будь-якими документами обліку операцій з ОЗ і НМА необхідно перейти в розділ Документи модуля ОЗ і НМА. Для додавання (видалення, коригування, тощо) того чи іншого документа використовується пункт меню Документи ОЗ і НМА даного розділу.

 

2.      Надходження основних засобів

Для роботи з документами надходження ОЗ і введення в експлуатацію необхідно скористатися пунктом меню Надходження ОЗ (або Документи ОЗ і НМА), який розташований у розділі Документи модуля ОЗ і НМА.

Для того, щоб сформувати новий документ, необхідно вказати Тип процесу – Рахунок постачальника ТМЦ.

Після збереження внесених даних з’явиться екранна форма на додавання значень рядків. Вказуються код і найменування ТМЦ, кількість і ціна.

Також створити документ Надходження ТМЦ від постачальника можна на підставі рахунку за допомогою кнопки На підставі (Sheft+F7), яка розташована на панелі інструментів. При натисканні на дану кнопку з’явиться випадаюче меню, з якого вибирається дія Надходження ТМЦ від постачальника

На екрані з’явиться екранна форма з вказаним типом процесу – Надходження ТМЦ від постачальника.
Автоматично буде вказана інформація, що наводиться в заголовку рахунку на придбання ТМЦ. Додатково необхідно вказати реквізити документу (номер, або система підставить його автоматично, дату, місце зберігання ОЗ до введення в експлуатацію та матеріально відповідальну особу).

Автоматично буде вказана інформація, яка наводиться в рядку рахунку на придбання ТМЦ). Рахунок збереження, а саме Дт 1521 Придбання основних засобів (склад), пропишеться автоматично за умови, що він був зазначений у картці ресурсу в класифікаторі ресурсів на вкладці Економіка (бух. облік).

 

3.      Введення в експлуатацію ОЗ і МНМА

Для формування нового документа необхідно скористатися пунктом меню Документи ОЗ, який розташований у розділі Документи модуля ОЗ і НМА.

При формуванні нового документа вказується Тип процесу – Введення в експлуатацію ОЗ, НМА.

Після збереження внесених даних з’явиться екранна форма на додавання значень рядків. При заповненні рядків слід вибрати найменування ТМЦ із картотеки ТМЦ (за допомогою клавіші F9) та інвентарний номер.

Автоматично підставиться інформація про термін експлуатації, балансову вартість. Необхідно вказати кореспонденцію бухгалтерських рахунків, рахунок зносу та рахунок витрат із відповідними значеннями
аналітик, за необхідності, вказується ліквідаційна вартість витрат. 

У вкладці Комісія вказується склад комісії (детально про додавання підписів до документів описано в розділі «Підписи до типових звітних форм» даної книги).

Після створення нового документа Введення в експлуатацію ОЗ, НМА необхідно за допомогою кнопки Розрахунок (F2) вибрати дію Рознести документ в відомість ОЗ як реальний. Автоматично будуть перераховані залишки ОЗ.

Сформувати бухгалтерські проводки можна за допомогою кнопки Розрахунок (F2), вибравши в екранній
формі дію Сформувати проводки.

 

 

4.      Амортизація основних засобів та необоротних активів

Для роботи з документами нарахування зносу ОЗ необхідно скористатися пунктом меню Амортизація ОЗ (або Документи ОЗ і НМА), який розташований у розділі Документи модуля ОЗ і НМА.

При формуванні нового документа вказується Тип процесу – Нарахування зносу.

Для формування рядків документу з розрахованою сумою зносу по кожному інвентарному номеру необхідно перейти у вкладку Реєстр документів, вибрати заголовок потрібного документа, натиснути на кнопку Розрахунок (F2) і вибрати дію Розрахунок зносу.

За допомогою кнопки Провести (Alt+Right) можна сформувати бухгалтерські записи (проводки) до документа Нарахування зносу та рознести його у відомість ОЗ.

 

5.      Вибуття ОЗ і МНМА

Для роботи з документами вибуття ОЗ необхідно скористатися пунктом меню Вибуття ОЗ (або Документи ОЗ і НМА), який розташований у розділі Документи модуля ОЗ і НМА.

Щоб сформувати новий документ, необхідно вказати Тип процесу – Переведення об’єктів ОЗ до складу необоротних активів.

Після збереження внесених даних з’явиться екранна форма на додавання значень рядків. Вказуються інвентарний номер, сума, рахунки та значення аналітик.

За допомогою кнопки Провести (Alt+Right) документ необхідно рознести та сформувати проводки. Документ буде автоматично рознесено, перераховано залишки ТМЦ і сформовано проводки по документу.

Для того, щоб сформувати новий документ вибуття основних засобів, необхідно вказати відповідний Тип
процесу – Списання ОЗ, НМА
.

Після збереження внесених даних з’явиться екранна форма на додавання значень рядків. Далі в рядках потрібно вибрати з довідника залишків ОЗ необхідний інвентарний номер, а також  казати рахунки та вибрати значення аналітики. Параметри первісна вартість і знос по об’єкту ОЗ будуть автоматично
заповнені при виборі з залишків ОЗ.

За допомогою кнопки Провести (Alt+Right) документ необхідно рознести та сформувати проводки. Документ
буде автоматично рознесено, перераховано залишки ОЗ і  сформовано проводки по документу.

Списання малоцінних нематеріальних активів відбувається в відповідності з обліковою політикою на підприємстві та може вестися або по картотеці ресурсів, або по картотеці інвентарних номерів. Для того, щоб сформувати новий документ вибуття основних засобів, необхідно вказати відповідний Тип процесу – Списання МНМА.

Після збереження внесених даних з’явиться екранна форма на додавання значень рядків. У рядках потрібно вибрати з довідника залишків ОЗ необхідний інвентарний номер, також вказуються кількість, ціна, задаються рахунки та вибираються значення аналітики з довідника .

За допомогою кнопки Провести (Alt+Right) документ необхідно рознести та сформувати проводки. Документ
буде автоматично рознесено, перераховано залишки ТМЦ і сформовано проводки по документу.

 

6.      Інвентаризація основних засобів

Документ Інвентаризаційний опис ОЗ використовується для проведення інвентаризації основних засобів на підприємстві.
Для того, щоб сформувати документ, необхідно вказати Тип процесу – Інвентаризаційний опис ОЗ.

Після збереження внесених потрібно перейти у вкладку Рядки документу Інвентаризаційний опис ОЗ і за допомогою кнопки Розрахунок (F2) вибрати дію Сформувати інвентаризаційний опис ОЗ. З’явиться екранна форма з запитом, по яких бухгалтерських рахунках провести інвентаризацію та
сформувати рядки документу Інвентаризаційний опис ОЗ. Необхідно вибрати кнопку Вибрати все.

Автоматично будуть сформовані рядки документу Інвентаризаційний опис ОЗ.

Після проведення інвентаризації основних засобів за наявності відхилень (надлишку, недостачі), необхідно
буде в рядках документу Інвентаризаційний опис ОЗ вказати фактичну кількість ОЗ.

За допомогою кнопки Провести (Alt+Right) всі складські документи обліку ТМЦ необхідно рознести та сформувати проводки.

 

Використана література:

1.        ОЗ і НМА в програмних продуктах MASTER. https://masterbuh.com/storage/files/mb-buhgalterskij-oblik_1544452963.pdf