Тема 3
Технології інтернету речей. Індустрія 4.0. Методи машинного навчання.
Використання у бізнесі
Питання, що розглядаються: Індустрія 4.0, технології інтернету речей, методи машинного
навчання.
Четверта промислова революція – впровадження кіберфізичних систем і персоналізованого
виробництва. Вона поєднує засоби виробництва і власне продукцію. Якщо зараз усі
процеси виробництва контролює людина через комп’ютер, то у четвертій промислові
революції продукт, який виробляється, сам може взаємодіяти з верстатом, з
конвеєром, з споживачем, а сам споживач може на це впливати [9, 15].
Індустрія 4.0 (Industry 4.0) - провідний тренд «Четвертої промислової революції», яка
відбувається на наших очах.
Зараз ми живемо в епоху завершення третьої, цифрової революції, що
почалася в другій половині минулого століття. Її характерні риси - розвиток
інформаційно-комунікаційних технологій, автоматизація та роботизація виробничих
процесів. Характерні риси Індустрії 4.0 - це повністю автоматизовані
виробництва, на яких керівництво всіма процесами здійснюється в режимі
реального часу і з урахуванням мінливих зовнішніх умов. Кіберфізичні системи
створюють віртуальні копії об'єктів фізичного світу, контролюють фізичні
процеси і приймають децентралізовані рішення. Вони здатні об'єднуватися в одну
мережу, взаємодіяти в режимі реального часу, самоналагоджуватися і
самонавчатися. Важливу роль відіграють інтернет-технології, що забезпечують
комунікації між персоналом та машинами. Підприємства виробляють продукцію
відповідно до вимог індивідуального замовника, оптимізуючі собівартість виробництва [24]. Розвиток інтернету,
інфокомунікаційних технологій (ІКТ), стійких каналів зв'язку, хмарних
технологій і цифрових платформ, а також інформаційний «вибух» вирвалися з
різних каналів даних, забезпечили появу відкритих інформаційних систем і
глобальних промислових мереж, що виходять за межі окремого підприємства і
взаємодіючих між собою.
Такі системи і мережі надають перетворює вплив на всі сектори
сучасної економіки та бізнесу за межами самого сектора ІКТ, і переводять
промислову автоматизацію на нову четверту сходинку індустріалізації.
Компоненти «Industry 4.0»:
‒
елементи Інтернету речей;
‒
штучний інтелект, машинне навчання і робототехніка;
‒
хмарні обчислення;
‒
Big Data;
‒
аддитивное виробництво;
‒
кібербезпека;
‒
інтеграційна система;
‒
моделювання;
‒
доповнена реальність.
В основі Industry 4.0 лежать smart
manufacture. На таких підприємствах можна реалізувати виробничі процеси
будь-якої складності, при цьому звівши до мінімуму ризик збоїв і забезпечивши
ефективне створення «розумних» продуктів. Однією з важливих складових подібних
виробництв є безпроводові мережі, які охоплюють всі процеси, машини, ресурси і
співробітників, а також дозволяють налагодити обмін даними між компаніями.
Експерти виділяють чотири базових технології, в результаті
впровадження яких очікуються революційні зміни.
Інтернет речей (Internet of Things, IoT). У цій технології
Інтернет використовується для обміну інформацією не тільки між людьми, але і
між різними «речами», тобто машинами, пристроями, датчиками і т.д. З одного
боку, речі, забезпечені датчиками, можуть, обмінюватися даними і обробляти їх
без участі людини. З іншого боку, людина може активно брати участь в цьому
процесі, наприклад, коли мова йде про «розумний будинок».
Цифрові екосистеми. Це системи, що складаються з різних фізичних
об'єктів, програмних систем і керуючих контролерів, що дозволяють уявити таке
утворення як єдине ціле. Фізичні та обчислювальні ресурси в такий екосистемі
тісно пов'язані, моніторинг і управління фізичними процесами здійснюється з
використанням технологій IIoT. Традиційні інженерні моделі гармонійно
співіснують з комп'ютерними.
Аналітика великих даних (Data Driven Decision) або просто Великі
дані (Big data). Величезні обсяги інформації, що накопичуються в результаті
«оцифровування» фізичного світу, можуть бути ефективно оброблені тільки
комп'ютерами (в майбутньому, можливо, квантовими), із застосуванням хмарних
обчислень і технологій штучного інтелекту (Artificial Intelligence). В
результаті людина, яка контролює той чи інший процес, ситуацію, обстановку має
отримувати оброблені дані, максимально зручні для сприйняття, аналізу і ухвалення
рішення.
Складні інформаційні системи, відкриті для використання клієнтами
і партнерами (цифрові платформи). Це можуть бути цифрові платформи і системи
для управління бізнес- процесами, для інтеграції інтернету речей в фізичні
бізнес-процеси, для аналізу і прогнозування стану обладнання і т.д.
У найзагальнішому випадку розрізняють два типу машинного навчання:
навчання по прецедентах, або індуктивне навчання, і дедуктивне навчання.
Оскільки останнє прийнято відносити до області експертних систем, то терміни
«машинне навчання» і «навчання по
прецедентах» можна вважати синонімами. Цей метод навчання зараз, як
прийнято говорити, в тренді, а ось експертні системи переживають кризу. Бази
знань, що лежать в їх основі, важко узгоджувати з реляційною моделлю даних,
тому промислові СУБД неможливо ефективно використовувати для наповнення баз
знань експертних систем.
Навчання по прецедентах, в свою чергу, поділяють на три основних
типи: контрольоване навчання, або навчання з учителем (supervised learning),
неконтрольоване навчання (unsupervised learning), або навчання без учителя, і
навчання з підкріпленням (reinforcement learning).