Форма № Н - 3.04

__________________Луцький національний технічний університет________________

(повне найменування вищого навчального закладу)

Кафедра______матеріалознавства та пластичного формування конструкцій машинобудування_______

 

 

 

 

 

 

         

ЗАТВЕРДЖУЮ

 

В.о. завідувача кафедри____________М.Д. Мельничук

 

«_27__»____серпня_____2015 року

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

                                       Хімія                                      .

(шифр і назва навчальної дисципліни)

 

напрям підготовки          6.050502 "Інженерна механіка"

(шифр і назва напряму підготовки)

 

 

факультет                  технологічний           .

 (назва інституту, факультету, відділення)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 – 2016 навчальний рік


 

Робоча програма з дисципліни «Хімія» для студентів напряму підготовки 6.050502 "Інженерна механіка".

 

 

 

 

 

Розробник: Шевчук М.В., к.х.н., доцент кафедри М та ПФКМ.

 

 

 

 

Робочу програму схвалено на засіданні кафедри М та ПФКМ.

 

Протокол від 27 серпня 2015 року № 1

                                                                                  

 

В. о. завідувача кафедри М та ПФКМ __________________М.Д. Мельничук

 

 

 

Перезатверджено:

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри М та ПФКМ _____________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри М та ПФКМ _____________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри М та ПФКМ _____________________

 

    

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри М та ПФКМ _____________________

 

 

Ó к.х.н., доц. Шевчук М.В.                                             Ó Луцький НТУ, 2015 рік

 

 

1.    Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів  – 4

Галузь знань:

0505 “Інженерія”

Нормативна

 

Напрям підготовки:

6.050502 "Інженерна механіка"

Модулів –1

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

2015/16-й

2015/16-й

Індивідуальне науково-дослідне завдання               

Семестр

Загальна кількість годин – 120

1-й

1-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 4

самостійної роботи студента – 4

Освітньо-кваліфікаційний рівень:

  бакалавр

30 год.

6 год.

Практичні, семінарські

-

-.

Лабораторні

30 год.

4 год.

Самостійна робота

60 год.

110 год.

Індивідуальні завдання: год.

Вид контролю: Е

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 60/60

для заочної форми навчання – 10/110


 

  1. Мета та завдання навчальної дисципліни

 

Мета курсу: засвоїти основні закони загальної хімії, закономірності будови речовини і хімічних перетворень, властивості простих речовин і матеріалів, знати перспективи їх використання в народному господарстві.

Основні завдання курсу:

- сприяти розвиткові у студентів хімічного мислення і діалектичного світогляду;

- добитися твердого засвоєння студентами основних теорій і законів хімії, закономірностей хімічних перетворень і властивостей речовин;

- ознайомити студентів з технікою виконання деяких лабораторних прийомів та хімічних розрахунків, виробити навики самостійної роботи в хімічній лабораторії, оцінки та узагальнення одержаних результатів;

- правильно подати історію хімічної науки, показати роль вітчизняних та зарубіжних вчених у розвитку хімії та хімічної технології;

- показати важливу роль хімії і хімічних методів для різних галузей народного господарства, насамперед в технології машинобудування.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:

-       основні закони хімії;

-       основні класи сполук, найважливіші оксиди, кислоти, основи і солі;

-       електронна будова атома;

-       закономірності змін властивостей хімічних елементів і сполук, як функцію будови атомів;

-       тепловий ефект хімічної реакції, закони Гесса;

-       способи вираження концентрації розчинів:

-       ступінь окиснення, окисник, відновник;

-       гальванічний елемент, анод, катод, електрорушійна сила;

-       загальні властивості металів;

-       закономірності взаємодії металів з водою, кислотами, лугами, солями;

-       механізм електрохімічної корозії;

-       методи захисту від корозії;

-       полімери та їх використання у машинобудуванні.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен вміти:

-       складати формули речовин і хімічні рівняння;

-       користуватися періодичною системою хімічних елементів;

-       розрахувати тепловий ефект хімічної реакції;

-       розрахувати концентрацію розчину;

-       складати рівняння процесів дисоціації електролітів на іони.

-       прогнозувати властивості речовини за її складом;

-       визначати активність металу за місцем у ряду напруг;

-       описати механізм і продукти корозії;

-       аналізувати можливі сфери використання данного матеріалу у техніці.

 

3. Програма навчальної дисципліни

 

Змістовий модуль 1. Будова речовини. Загальні закономірності хімічних процесів.

Тема 1. Вступ. Основні поняття і закони хімії. Хімія як предмет природознавства. Значення хімії у вивченні природи і розвитку техніки. Хімія і екологія. Атом, молекула, хімічний елемент. Моль, молярна маса. Еквівалент. Закон збереження маси та енергії. Закон сталого складу. Закон об’ємних відношень. Закон Авогадро. Закон еквівалентів

Тема 2. Електронна будова атома. Квантово-механічна модель атома. Структура електронних оболонок. Електронні формули елементів.

Тема 3. Періодичний закон і періодична система елементів. Структура періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Систематика хімічних елементів та їх сполук. Періодичність властивостей елементів та їх сполук.

Тема 4. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Гідрати оксидів: основи, кислоти, амфотерні гідроксиди. Солі. Номенклатура, хімічні властивості, методи одержання.

Тема 5. Енергетика хімічних процесів. Закон збереження енергії. Внутрішня енергія і ентальпія. Закон Гесса і наслідки з нього. Поняття про ентропію. Енергія Гіббса і зміна її у хімічних процесах.

Тема 6. Хімічна кінетика і рівновага. Каталіз. Швидкість гомогенних і гетерогенних реакцій. Фактори, що впливають на швидкість реакцій. Енергія активації. Хімічна рівновага, зміщення рівноваги. Принцип Ле-Шательє. Каталіз і каталізатори.

Тема 7. Дисперсні системи. Класифікація та основні характеристики дисперсних систем. Вода як найпоширеніший розчинник. Способи вираження концентрації розчинів.

Тема 8. Закони Рауля. Властивості розчинів електролітів. Колігативні властивості розчинів. Закони Рауля. Механізм електролітичної дисоціації. Ступінь дисоціації. Сильні та слабкі електроліти. Властивості розчинів електролітів. рН середовища.

 

Змістовий модуль 2. Окисно-відновні та електрохімічні процеси. Хімічні властивості неорганічних та органічних речовин.

 

Тема 1. Окисно-відновні процеси. Ступінь окиснення. Види окисно-відновних реакцій. Метод електронного балансу урівнювання окисно-відновних реакцій.

 Тема 2. Гальванічні елементи. Електродні потенціали. Гальванічний елемент Даніеля –Якобі. Анод. Катод. Електродні потенціали. Рівняння Нернста. Електрорушійна сила гальванічних елементів. Ряд напруг металів. Гальванічні елементи: концентраційні, сухі, паливні.

Тема 3. Акумулятори. Електроліз. Види акумуляторів та принцип дії. Процеси на електродах. Закони Фарадея. Електроліз розплавів та водних розчинів. Послідовність розрядки іонів при електролізі. Електроліз з розчинним і нерозчинним анодом.

Тема 4. Загальні властивості металів. Фізичні властивості металів. Кристалічна структура. Природа металічного зв’язку. Загальні хімічні властивості металів залежно від їх розташування у періодичній системі елементів і у ряду напруг.

Тема 5. Корозія металів і захист від корозії. Механізм хімічної та електрохімічної корозії. Фактори, що впливають на швидкість процесу електрохімічної корозії. Методи захисту металів від корозії.

Тема 6. Основні класи органічних сполук. Теорія хімічної будови і класифікація органічних сполук. Вуглеводні. Насичені та ненасичені вуглеводні. Похідні вуглеводнів. Органічні кисневмісні сполуки. Класифікація органічних полімерів.

Тема 7. Високомолекулярні сполуки. Методи синтезу органічних полімерів. Поліконденсація та полімеризація. Три стани лінійних полімерів. Пластмаси.

 


  1. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Змістовий модуль 1. Будова речовини. Загальні закономірності хімічних процесів.

Тема 1. Вступ. Основні поняття і закони хімії.

8

2

 

4

 

2

10

 

 

 

 

10

Тема 2. Електронна будова атома.

7

2

 

1

 

4

11

1

 

 

 

10

Тема 3. Періодичний закон і періодична система елементів.

7

2

 

1

 

4

5

 

 

 

 

5

Тема 4. Основні класи неорганічних сполук.

13

2

 

2

 

9

6

1

 

 

 

5

Тема 5. Енергетика хімічних процесів.

13

2

 

2

 

9

6

1

 

 

 

5

Тема 6. Хімічна кінетика і рівновага.

6

2

 

2

 

2

10

 

 

 

 

10

Тема 7. Дисперсні системи.

4

2

 

2

 

 

7

 

 

2

 

5

Тема 8. Властивості розчинів електролітів.

6

2

 

2

 

2

10

 

 

 

 

10

Разом за змістовим модулем 1

64

16

 

16

 

32

65

3

 

2

 

60

Змістовий модуль 2. Окисно-відновні та електрохімічні процеси. Хімічні властивості неорганічних та органічних речовин.

Тема 1. Окисно-відновні процеси.

4

2

 

2

 

 

5

 

 

 

 

5

Тема 2. Гальванічні елементи. Застосування електрохімічних процесів.

4

2

 

2

 

 

6

1

 

 

 

5

Тема 3. Електроліз.

4

2

 

2

 

 

10

 

 

 

 

10

Тема 4. Загальні властивості металів.

11

2

 

2

 

7

8

1

 

2

 

5

Тема 5. Корозія металів і захист від корозії.

11

2

 

2

 

7

10

 

 

 

 

10

Тема 6. Основні класи органічних сполук.

9

2

 

2

 

5

6

1

 

 

 

5

Тема 7. Високомо-лекулярні сполуки.

14

2

 

2

 

10

10

 

 

 

 

10

Разом за змістовим модулем 2

56

14

 

14

 

28

55

3

 

2

 

50

Усього годин

120

30

 

30

 

60

120

6

 

4

 

110

 

5. Теми семінарських занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

 

Не передбачені навчальним планом.

 

 

6. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

 

Не передбачені навчальним планом.

 

 

7. Теми лабораторних занять

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин, с/з

Змістовий модуль 1. Будова речовини. Загальні закономірності хімічних процесів.

1

Лабораторне заняття 1. Порядок роботи і техніка безпеки в хімічній лабораторії. Основні поняття і закони хімії.

2

2

Лабораторне заняття 2. Визначення еквівалентної маси металу.

2

3

Лабораторне заняття 3. Будова атома. Періодичний закон і періодична система елементів Д.І.Менделєєва

2

4

Лабораторне заняття 4. Основні класи неорганічних сполук

2

5

Лабораторне заняття 5. Енергетика хімічних процесів. Теплові ефекти хімічних реакцій.

2

6

Лабораторне заняття 6. Швидкість хімічних реакцій. Хімічна рівновага.

2

7

Лабораторне заняття 7. Розчини. Способи вираження концентрації розчинів.

2/2

8

Лабораторне заняття 8. Властивості розчинів. Закони Рауля. Реакції в розчинах електролітів.

2

Змістовий модуль 2. Окисно-відновні та електрохімічні процеси. Хімічні властивості неорганічних та органічних речовин.

9

Лабораторне заняття 9. Окисно-відновні реакції.

2/2

10

Лабораторне заняття 10. Електроліз.

2

11

Лабораторне заняття 11. Електрохімічні процеси. Гальванічні елементи.

2

12

 Лабораторне заняття 12. Загальні властивості металів.

2/2

13

Лабораторне заняття 13. Корозія металів. Методи захисту від корозії.

2

14

Лабораторне заняття 14. Основні класи органічних сполук.

2

15

Лабораторне заняття 15. Високомолекулярні сполуки.

2

 

Разом

30/4

 

8. Самостійна робота

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

с/з

 

1 семестр

Модуль 1

1

Тема 1. Вступ. Основні поняття і закони хімії.

2/10

2

Тема 2. Електронна будова атома.

4/10

3

Тема 3. Періодичний закон і періодична система елементів.

4/5

4

Тема 4. Основні класи неорганічних сполук.

9/5

5

Тема 5. Енергетика хімічних процесів.

9/5

6

Тема 6. Хімічна кінетика і рівновага.

2/10

7

Тема 7. Дисперсні системи.

/5

8

Тема 8. Властивості розчинів електролітів.

2/10

1 семестр

Модуль 2

9

Тема 1. Окисно-відновні процеси.

/5

10

Тема 2. Гальванічні елементи. Застосування електрохімічних процесів.

/5

11

Тема 3. Електроліз.

/10

12

Тема 4. Загальні властивості металів.

7/5

13

Тема 5. Корозія металів і захист від корозії.

7/10

14

Тема 6. Основні класи органічних сполук.

5/5

15

Тема 7. Високомо-лекулярні сполуки.

10/10

 

Разом:

60/110

 

9. Індивідуальні завдання

 

Теми та індивідуальні завдання наведено у методичних вказівках до виконання самостійної роботи студентів.

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Основні поняття і закони хімії. Будова речовини. Загальні закономірності хімічних процесів. Розчини.

 

2

Характеристика металів і неметалів. Хімічні речовини і матеріали, які використовують у машинобудуванні.

 

 

10. Методи навчання

Основні методи організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності: аудиторні - лекції, лабораторні роботи, позааудиторні - самостійна робота студентів. За характером пізнавальної діяльності студентів використовуються пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково-пошуковий, дослідницький методи та проблемне викладання.

 

11. Методи контролю

При вивченні студентами дисципліни передбачається чотири види контролю: вступний, поточний, модульний, підсумковий.

Вступний контроль здійснюється на першому занятті з метою встановлення рівня знань студентів. Поточний контроль здійснюється під час проведення лабораторних занять, а також у результаті співбесіди на консультаціях. Застосовується три типи поточного контролю:

- короткочасне опитування на початку лабораторного заняття з метою оцінити ступінь підготовленості студента з теоретичних питань окремої лабораторної роботи;

- захист студентом результатів виконаної ним лабораторної роботи;

- розв’язування тестів.

Модульний контроль здійснюється у вигляді письмової модульної роботи та захисту самостійної індивідуальної роботи, яку студент виконує протягом модуля.

Підсумковий контроль у вигляді заліку або екзамену проводиться за умови виконання та захисту студентами всіх запланованих лабораторних робіт та успішному виконанні модульних контрольних робіт.

Підсумкова (результуюча) оцінка засвоєння студентом навчального матеріалу може визначатись без проведення екзамену (заліку) як інтегральна (рейтингова) оцінка за всіма змістовними модулями. При цьому студент, який набрав протягом семестру не менше 60 балів, має змогу:

- не складати екзамен (залік) й отримати підсумкову оцінку за здобутим рейтингом по набраній кількості балів;

- складати екзамен (залік) із метою підвищення свого рейтингу за даною навчальною дисципліною;

- ліквідувати академічну різницю навчальних обсягів, пов’язану з переходом на інший напрям підготовки чи до іншого вищого навчального закладу;

- студент, який набрав протягом семестру меншу від необхідної кількості (60) балів, зобов’язаний складати залік або екзамен. При цьому він допускається до його складання лише тоді, коли попередньо виконав увесь обов’язковий перелік завдань, передбачених навчальним графіком із даної дисципліни.

 

                                                                      

12. Розподіл балів, які отримують студенти

 

Приклад для екзамену

Поточне тестування та самостійна робота

Підсумковий тест (екзамен)

Сума

Змістовий модуль №1

20

Пр

Лаб.

РГР

МК

Пр.

Лаб.

РГР

МК

60

100

-

20

10

20

-

20

10

20

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

82-89

В

добре

74-81

С

64-73

D

задовільно

60-63

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

0-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 


13. Методичне забезпечення

 

Назва бібліографічного джерела

Кількість примірників у бібліотеці

Назва бібліотеки

1.

Хімія. Методичні вказівки для лабораторних занять для студентів напряму «Інженерна механіка». -Луцьк: ЛНТУ, 2011. – 104 с.

100

Кафедра М та ПФКМ

2.

Хімія. Методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів напряму «Інженерна механіка» .- Луцьк: ЛНТУ, 2009. – 58 с.

50

Кафедра М та ПФКМ

3.

Хімія. Методичні вказівки до виконання контрольної роботи для студентів напряму «Інженерна механіка» заочної форми навчання.- Луцьк: ЛНТУ, 2009. – 58 с.

50

Кафедра М та ПФКМ

4.

Хімія. Конспект лекцій для студентів напряму «Інженерна механіка».- Луцьк: ЛНТУ, 2008. – 88 с.

50

Кафедра М та ПФКМ, бібліотека ЛНТУ

 

14. Рекомендована література

Назва бібліографічного джерела

Кількість примірників у бібліотеці

Назва бібліотеки

 

ОСНОВНА

 

 

1.

Г.А.Корчинський. Хімія.-Вінниця, 2002. – 474 с.

100

Бібліотека ЛНТУ

2.

Л.Г. Рейтер, О.М. Степаненко, В.П. Басов. Теоретичні розділи неорганічної хімії.- К.: Каравела, 2003.- 352 с.

50

Бібліотека ЛНТУ

3.

В.С.Телегус, О.І.Бодак, О.С.Заречнюк, В.В.Кінджибало. Основи загальної хімії.-Львів: Світ, 2000. – 324 с.

100

Бібліотека ЛНТУ

 

ДОДАТКОВА

 

 

1.

В.В. Григор’єва, В.М. Самійленко, Д.М. Сич. Загальна хімія. -К.:ВШ, 1991. – 432 с.

25

Бібліотека ЛНТУ

2.

В.В.Скопенко, В.В.Григор’єва. Найважливіші класи неорганічних сполук.-К.,”Либідь”,1996. – 180 с.

100

Бібліотека ЛНТУ

 

15. Інформаційні ресурси

 

1.              . www.xumuk.ru/encyklopedia/2/4995.html‎