МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І
НАУКИ УКРАЇНИ
ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ
ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Факультет екології, туризму та електроінженерії
Кафедра екології та агрономії
ЗАТВЕРДЖУЮ
Завідувач кафедри____ В.В. Іванців
«__»_______2019
РОБОЧА
ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Фізіологія
рослин
назва
навчальної дисципліни
для здобувачів першого (бакалаврського)
рівня
освітньо-професійної програми «Агрономія»
галузі знань 20 «Аграрні науки та
продовольство»
спеціальності 201 Агрономія
мова
навчання Українська
2019 рік
Робоча програма з
дисципліни «Фізіологія рослин» для студентів, що навчаються за спеціальністю
201 – «Агрономія».
Розробники: Панькевич С.Г., к.г.н., доцент кафедри екології;
Робочу програму схвалено на засіданні кафедри екології
Протокол від червня 2019
року №
Завідувач кафедри екології _____________________ В.В. Іванців
Перезатверджено:
Протокол від «____»
_____________ 201__ року № ____
Завідувач
кафедри екології _____________________
Протокол від «____»
_____________ 201__ року № ____
Завідувач
кафедри екології _____________________
Протокол від «____»
_____________ 201__ року № ____
Завідувач
кафедри екології _____________________
Протокол від «____»
_____________ 201__ року № ____
Завідувач
кафедри екології _____________________
Ó к.г.н., доц. Панькевич С.Г.,
Ó
Луцький НТУ, 2019 рік
1.
Опис навчальної дисципліни
Найменування
показників |
Галузь
знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика
навчальної дисципліни |
||
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
|||
Кількість кредитів – 6 |
Галузь
знань 20 Аграрні
науки та продовольство |
Нормативна |
||
Спеціальність:
– 201 " Аграрні науки та продовольство " |
||||
Модулів – 2 |
Рік підготовки: |
|||
Змістових модулів – 2 |
2019-2020 й |
|||
Семестри |
||||
Загальна кількість годин - 90 |
3-й |
3-й |
||
Лекції |
||||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних
– 2 – 2 – 0, самостійної
роботи студента - 5 |
Освітньо-кваліфікаційний
рівень: бакалавр |
45 год. |
8 год. |
|
Практичні |
||||
45 год. |
8 год. |
|||
Лабораторні |
||||
- |
- |
|||
Самостійна робота |
||||
90 год. |
164 год. |
|||
Вид контролю: екзамен |
Примітка.
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної
і індивідуальної роботи становить:
для денної форми навчання – 50
%;
для заочної форми навчання –
9,75 %.
2.
Мета та завдання навчальної дисципліни
2.1. Мета
дисципліни – набуття теоретичних і практичних знань про фізіологічні і
біохімічні процеси в рослинному організмі в онтогенезі для поліпшення
технологій вирощування, захисту рослин, зберігання та переробки господарської
продукції з найменшими затратами енергії, матеріальних та людських ресурсів на
одиницю продукції, використання фізіологічних підходів для підвищення рослин в
умовах глобальних змін клімату і антропогенного пресингу на екосистеми.
2.2. Основні завдання вивчення
дисципліни -
сформувати у студентів теоретичну основу фізіологічних процесів рослин
для удосконалення існуючих і розробки новітніх технологій вирощування
сільськогосподарських культур та регулювання їх продукційного
процесу і підвищення якості рослинницької продукції.
У результаті вивчення даного курсу студенти повинні:
–
історію, сутність, значення, проблеми та перспективи розвитку фізіології
рослин;
–
функції клітин, тканин і рослини загалом, а також перетворення, які в них
проходять;
–
методи визначення інтенсивності фотосинтезу та дихання у рослинних організмів;
–
механізми гормональної регуляції на генному та мембранному рівнях, застосування
фітогормонів у захисті рослин;
–
фізіологічні основи зміни метаболізму рослин під час дії стресових факторів;
–
залежність фізіологічних процесів від основних внутрішніх факторів та умов
навколишнього середовища;
–
засоби, методи та способи фізіологічного впливу на рослину для одержання
високого врожаю;
3.
Програма навчальної дисципліни
Змістовий
модуль 1.
Фізіолого-біохімічні процеси у рослинній клітині і цілому організмі.
Тема 1. Вступ. Фізіологія рослинної клітини.
Тема 2. Будова і функції біомакромолекул.
Тема 3. Особливості водного режиму рослин.
Тема 4. Фотосинтез.
Змістовий
модуль 2. Мінеральне живлення та інтегральні функції рослинного організму.
Тема 5. Дихання рослин.
Тема 6. Мінеральне живлення рослин.
Тема 7. Ріст і розвиток рослин.
Тема 8. Пристосування і стійкість рослин до
несприятливих факторів
середовища.
4.
Структура навчальної дисципліни
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
|||||||||||
денна форма |
Заочна форма |
|||||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
|||||||||
л |
п |
лаб |
інд |
с.р. |
л |
п |
лаб |
інд |
с.р. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Змістовий модуль 1. Фізіолого-біохімічні процеси у рослинній клітині і цілому
організмі |
||||||||||||
Тема 1. Вступ.
Фізіологія рослинної клітини. |
21 |
5 |
5 |
|
|
11 |
22 |
2 |
|
|
|
20 |
Тема 2. Будова
і функції біомакромолекул |
21 |
5 |
5 |
|
|
11 |
22 |
|
2 |
|
|
20 |
Тема 3. Особливості
водного режиму рослин |
23 |
6 |
6 |
|
|
11 |
24 |
2 |
|
|
|
22 |
Тема 4. Фотосинтез |
24 |
6 |
6 |
|
|
12 |
24 |
|
2 |
|
|
22 |
Разом за змістовим модулем 1 |
89 |
22 |
22 |
|
|
45 |
90 |
4 |
4 |
|
|
82 |
Змістовий
модуль 2. Мінеральне живлення та інтегральні функції рослинного організму |
||||||||||||
Тема 5. Дихання
рослин |
21 |
5 |
5 |
|
|
11 |
22 |
2 |
|
|
|
20 |
Тема 6. Мінеральне
живлення рослин |
23 |
6 |
6 |
|
|
11 |
22 |
|
2 |
|
|
20 |
Тема 7. Ріст
і розвиток рослин |
23 |
6 |
6 |
|
|
11 |
24 |
2 |
|
|
|
22 |
Тема 8. Пристосування
і стійкість рослин до несприятливих факторів середовища |
24 |
6 |
6 |
|
|
12 |
24 |
|
2 |
|
|
22 |
Разом за змістовим модулем 2 |
91 |
23 |
23 |
|
|
45 |
90 |
4 |
4 |
|
|
82 |
Усього
годин |
180 |
45 |
45 |
|
|
90 |
180 |
8 |
8 |
|
|
164 |
5.
Теми семінарських занять – не передбачено програмою дисципліни.
6.
Теми практичних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
|
Змістовний
модуль 1 |
22 |
4 |
1 |
Тема 1. Вплив деяких факторів на швидкість руху цитоплазми в клітинах |
4 |
|
2 |
Тема 2. Плазмоліз та деплазмоліз в рослинних клітинах |
4 |
2 |
3 |
Тема 3. Порівняльна здатність до проникності плазмалеми
і тонопласта |
4 |
|
4 |
Тема 4. Проникність нативних та пошкоджених
мембран клітин для речовин клітинного соку залежно від температури |
4 |
|
5 |
Тема 5. Визначення осмотичного тиску клітинного соку плазмолітичним методом |
3 |
2 |
6 |
Тема 6. Визначення
інтенсивності транспірації та
відносної транспірації ваговим
методом |
3 |
|
|
Змістовний
модуль 2 |
23 |
4 |
7 |
Тема 7. Визначення водозатримуючої здатності
рослин методом „в’янення” (за Арландом) |
4 |
|
8 |
Тема 8. Екстракція пластидних пігментів з
листків |
4 |
|
9 |
Тема 9. Розподіл пігментів за Краусом |
4 |
2 |
10 |
Тема 10. Виявлення
первинного крохмалю, синтезованого в
процесі фотосинтезу в листках рослин (проба Сакса). Демонстраційний
метод |
4 |
|
11 |
Тема 11. Визначення інтенсивності дихання
за кількістю виділеної вуглекислоти |
4 |
2 |
12 |
Тема 12. Визначення дихального коефіцієнта в різних рослин |
3 |
|
|
Разом |
45 |
8 |
7.
Теми лабораторних робіт – не передбачено програмою дисципліни.
8.
Самостійна робота
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин с/з |
|
денна форма |
заочна форма |
||
|
Змістовний
модуль 1 |
45 |
82 |
1 |
Тема 1. Ліпоїди,
нуклеїнові кислоти, вуглеводи та інші речовини протоплазми,
їх функціональне значення |
4 |
12 |
2 |
Тема 2. Відкладання
запасних речовин у вегетативних органах дерев. |
6 |
10 |
3 |
Тема 3. Вітаміни,
їх значення |
6 |
12 |
4 |
Тема 4. Захисні речовини. Біологічна роль живиці,
дубильних речовин, алкалоїдів
і глюкозидів, фенольних сполук. Фітонциди |
6 |
10 |
5 |
Тема 5. Ізоферменти |
8 |
8 |
6 |
Тема 6. Кофактори ферментів |
8 |
10 |
|
Змістовний
модуль 2 |
45 |
82 |
7 |
Тема 7. Сезонні
зміни кореневого тиску в деревних рослин |
6 |
10 |
8 |
Тема 8. Регулювання
водного режиму рослин. Антитранспіранти. |
6 |
8 |
9 |
Тема 9. Мікориза
і її роль в житті рослин. |
6 |
10 |
10 |
Тема 10. Синергізм
і адитивність. |
8 |
10 |
11 |
Тема 11. Перетворення азоту при синтезі білкових речовин в
рослинах. |
5 |
12 |
12 |
Тема 12. Рух
органічних речовин в рослині. |
6 |
11 |
|
Разом |
90 |
164 |
9.
Індивідуальні завдання – не передбачено програмою дисципліни
10.
Методи навчання
Курс
«Фізіологія рослин» для студентів, що навчаються за спеціальністю 201 –
«Агрономія».читається протягом 2 семестру.
Курс передбачає:
- лекції;
- практичні заняття;
- самостійну роботу студентів.
По закінченню
вивчення дисципліни –
екзамен.
Теоретичним
і практичним фундаментом даної дисципліни є курси, які вивчались протягом 1-3
семестрів денної форми навчання (1-3 семестрів заочної форми навчання), а саме:
Основи загального землезнавства, геологія, загальна екологія, техноекологія, екологія міських систем, утилізація та
знешкодження відходів. Курс тематично пов’язаний з наступними дисциплінами:
геохімія, методи вимірювання параметрів навколишнього середовища, охорона і раціональне використання вод,
екологічний моніторинг, бігеохімія, ландшафтна
екологія, очистка вод.
11.
Методи контролю
При
вивченні студентами дисципліни
передбачається три види
контролю: поточний, модульний
і підсумковий.
Поточний контроль
здійснюється під час
виконання студентами позааудиторних (індивідуальних) та аудиторних
практичних завдань. На виконання позааудиторних робіт
встановлюються відповідні терміни. Найвищим числом балів
оцінюється робота, яка
виконана у встановлений
термін, без помилок.
Оцінка за роботу,
виконану після встановленого
терміну, перераховується із
коефіцієнтом 0,8.
Виконання індивідуальних
практичних завдань супроводжується
необхідними консультаціями викладача.
На оцінку аудиторної
роботи впливає наявність
помилок.
Модульний контроль
здійснюється у вигляді
відповіді на тестові запитання комп'ютерної програми тестування
"ADSoft Tester
2.88.4".
12.
Розподіл балів, які отримують студенти
на заліку
Поточне
тестування та самостійна робота |
Підсумко-вий тест
(залік) |
Сума |
|||||||||||
Змістовий
модуль 1 |
Змістовий
модуль 2 |
||||||||||||
Т1 |
Т2 |
Т3 |
Т4 |
Т5 |
Т6 |
Т7 |
Т7 |
Т7 |
Т10 |
Т11 |
Т12 |
||
4 |
3 |
3 |
4 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
4 |
4 |
3 |
60 |
100 |
Шкала оцінювання: національна та ECTS
Сума балів за всі види навчальної діяльності |
Оцінка ECTS |
Оцінка за національною шкалою |
|
для екзамену, курсового проекту (роботи), практики |
для заліку |
||
90 – 100 |
А |
відмінно |
зараховано |
82-89 |
В |
добре |
|
74-81 |
С |
||
64-73 |
D |
задовільно |
|
60-63 |
Е |
||
35-59 |
FX |
незадовільно з можливістю повторного складання |
не зараховано з можливістю повторного складання |
0-34 |
F |
незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
13.
Методичне забезпечення
1. |
Фізіологія
рослин : методичні вказівки до практичних занять для здобувачів першого
(бакалаврського) рівня освітньо-професійної програми «Агрономія» галузь знань
20 Аграрні науки та продовольство спеціальності 201 Агрономія денної та
заочної форм навчання /уклад. С.Г. Панькевич.
– Луцьк : Луцький НТУ, 2020. – 20с. |
2. |
Фізіологія
рослин : конспект лекцій для здобувачів
першого (бакалаврського) рівня освітньо-професійної програми «Агрономія»
галузь знань 20 Аграрні науки та продовольство спеціальності 201 Агрономія
денної та заочної форм навчання /уклад. С.Г. Панькевич.
– Луцьк : Луцький НТУ, 2019. – 60с. |
|
|
3. |
Сафранов Т.А. Екологічні основи природокористування. –
Л.: "Новий Світ-2011", 2004. – 248 с. |
4. |
Комп'ютерна програма "ADSoft
Tester 2.88.4" |
14.
Рекомендована література
Базова
1. |
Мусієнко
М.М. Фізіологія рослин: Підручник. К.:
Либідь, 2005. 835 с. |
2. |
Власенко
М.Ю., Вельямінова-Зернова Л.Д., Мацкевич В.В.
Фізіологія |
|
рослин з основами біотехнології. Біла Церква: БДАУ, 2006. 504 с. |
3. |
Макрушин М.М., Макрушина Є.М, Петерсон
Н.В., Мельников М.М. |
4. |
Фізіологія рослин. Вінниця:
Нова книга, 2006. 413 с. |
5. |
Злобін
Ю.А. Курс фізіології і біохімії рослин. Суми: Університетська |
|
книга, 2004. 463 с. |
6. |
Скляр
В.Г. Екологiчна фiзiологiя
рослин. Пiдручник.
Суми: |
|
Унiверситетска книга, 2015. 271 с. |
7. |
Тарнопільська О.М. Фізіологія рослин. Конспект лекцій. Харків: |
Допоміжна
1. |
Pallardy S.G. Physiology of Woody Plants. Third Edition. Elsevier,
2008. |
|
454 pp. |
2. |
Hirons A., Thomas P. Applied Tree Biology.
Wiley-Blackwell, 2018. 422 p. |
3. |
Taiz L., Zeiger
E. Plant Physiology. 3rd Edition. Sinauer
Associates, 2002. |
|
690 p. |
|
|
|
|
15.
Інформаційні ресурси
1. http://www.plantphysiol.org/
2. https://snvlk.at.ua/_ld/0/2_Fisiologi_m.pdf
3.
http://biology.org.ua/index.php?subj=main&lang=ukr&chapter=lib
4. http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Biology/phoc.html
5.
https://pidruchniki.com/86580/ekologiya/ekologichna_fiziologiya_roslin
6. http://xn--e1alidfj.xn--p1ai/%D0%B6%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D1%8C-
%D0%BB%D0%B5%D1%81%D0%B0/%D1%84%D0%B8%D0%B7%D0%B8%D0%BE%D0%BB
%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8F-
%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B2%D1%8C%D0%B5%D0%B2/