Лекція 9-10
Тема: ПРИЛАДИ ОСВІТЛЕННЯ Й СВІТЛОВОЇ СИГНАЛІЗАЦІЇ. ДОДАТКОВЕ ОБЛАДНАННЯ
Освітлення і
світлова сигналізація на автомобілі забезпечують нормальні умови роботи водія і
безпеку руху транспорту в нічний час. Освітлення складається з приладів
зовнішнього і внутрішнього освітлення.
До приладів зовнішнього
освітлення належать передні фари, підфарники,
задні ліхтарі, центральний
і ножний перемикачі освітлення,
а до приладів внутрішнього — підкапотпа лампа, плафони кабіни і кузова, щиткова і переносна лампи та перемикачі цих приладів. Приладами
світлової сигналізації називаються
покажчики повороту, стоп-сигнал
і світло заднього ходу. Усі вищезазначені прилади
живляться струмом від акумуляторної батареї або генератора і з'єднані з ними
проводами. Джерелом світла цих приладів є електрична лампочка, яка складається з металевого цоколя,
скляного балончика, вольфрамових ниток розжарювання. Внутрішня порожнина
скляного балончика заповнена інертним
газом. Автомобільні лампочки бувають
одно-і двоконтактні. У приладах лампочки
кріплять металевим цоколем за допомогою двох штифтів або фланця .
Фари. Автомобільні фари призначені для
освітлення дороги спереду автомобіля.
Вони встановлені в спеціальних гніздах передньої частини крил. Фара складається з металевого корпусу, оптичного
елемента з корпусом і регулювальними гвинтами, патрона, лампочки і двох обідків
з прокладкою. Оптичний елемент напіврозбірний. Він
має скляний розсіювач, завальцьований зубцями в металевому рефлекторі. Між
рефлектором і склом розсіювачем встановлено гумову прокладку, яка не пропускає
всередину пилу, бруду і вологи. Внутрішня поверхня рефлектора вкрита тонким
шаром алюмінію, що забезпечує добре відбивання світла. " тильного боку
всередині рефлектора встановлено двоконтактну лампу.
Підфарники і задній
ліхтар. Підфарники призначені для позначення габаритів автомобіля спереду, їх вмикають
у нічний час і вдень під час туману або снігопаду. Підфарник складається з
корпусу, скла, обідка з прокладкою, патрона і лампи. Часто його використовують також
як покажчик повороту. Для цього в підфарнику
встановлюють двоконтактні лампи. Задній ліхтар
призначений для освітлення
номерного знака, подачі стоп-сигналу і позначення габаритів
ззаду вантажних автомобілів. Задній ліхтар вантажного автомобіля має корпус,
обідок, патрон, двокон-тактну лампочку або дві одноконтактні, заднє червоне і бічне безколірне стекло. Лампа
меншої світлосили освітлює номерний знак через бічне безколірне скло і дає
сигнальне світло через червоне скло.
Лампа більшої світлосили вмикається під час
гальмування автомобіля, тобто
подає стоп-сигнал, попереджаючи водіїв, які їдуть позаду, про гальмування.
Підкапотна лампа призначена для освітлення двигуна, її встановлюють на передній
панелі кабіни під капотом і вмикають повертанням патрона в корпусі.
Контрольно-вимірювальні
прилади освітлюються лампочками, патрони яких встановлюють на щитку приладів
з тильного боку. Кабіна вантажного або кузов легкового автомобіля і автобуса
освітлюються плафонами. Плафон складається 8 корпусу, обідка, матового скла і патрона з лампочкою. Щиткові лампочки і плафон вмикають
перемикачем під щитком приладів.
Перемикачі
освітлення і запобіжники.
Перемикачі й
вмикачі призначаються для комутації відповідних кіл.
Центральний перемикач
освітлення призначений для вмикання і вимикання фар, підфарників і заднього
ліхтаря. Він знаходиться на передній панелі.
Запобіжники вмикаються в
електричні кола споживачів для захисту проводки й обмоток генератора, а також
пластин акумуляторної батареї від дії великих струмів у разі короткого
замикання. На автомобілях установлюються термобіметалеві
та плавкі запобіжники.
Тер мобіметалеві
запобіжники бувають разової дії (кнопкові) та
неперервної (вібраційні).
Технічне обслуговування приладів освітлення та світлової сигналізації.
Ці прилади мають
особливе значення для забезпечення безпеки дорожнього руху, тому за їхньою справністю
треба стежити постійно.
Зовнішні ознаки несправностей приладів освітлення: • неповне розжарювання
ламп; • періодичні блимання ламп або повна відсутність освітлення.
Причини несправностей:
/ порушення електричного контакту між лампою та патроном унаслідок
окиснення;
/ нещільне прилягання проводів, обрив їх або коротке замикання на
масу;
/ підгоряння й окиснення контактів перемикачів світла;
S перегоряння волосків ламп і плавких запобіжників.
Щодня перевіряти
дію приладів освітлення, стоп-
І сигналу та покажчиків
повороту вмиканням їх. Через 4...5 тис. км пробігу автомобіля перевірити кріплення
всіх приладів освітлення й приєднаних до них проводів.
Через 20 тис. км пробігу
автомобіля перевірити й у разі потреби відрегулювати напрям світлового променя фар, замінити запобіжники та лампи, що перегоріли.
Рис.6
Схема розміщення екрана й установлення автомобіля для
регулювання світлового променя фар (цифри для ВАЗ-2105):
1,2- горизонтальні лінії
Рис 6.1
Розташування регуляторних гвинтів фар:
а-вигляд на фору з моторного відсіку автомобіля ВАЗ-2105;
б-Розташування очисника фари автомобіля «Москвич-2140»; в- гвинти кріплення
облицювання радіатора автомобіля «Москвич-2140»; 1,3-гвинти переміщення
оптичного елемента відповідно в горизонтальній та вертикальній площинах;2-
фіксатори кожуха;4- важіль щітки;5- гайка кріплення важеля; 6- жиклер-розпилювач