Лекція 9-10

 

Тема: ПРИЛАДИ ОСВІТЛЕННЯ Й СВІТЛОВОЇ СИГНАЛІЗАЦІЇ. ДОДАТКОВЕ ОБЛАДНАННЯ

Освітлення і світлова сигналізація на автомобілі забезпечують нормальні умови роботи водія і безпеку руху транспорту в нічний час. Освітлення складається з приладів зовнішнього і внутрішнього освітлення.  До приладів  зовнішнього освітлення належать пе­редні   фари,   підфарники,   задні  ліхтарі,   центральний  і   ножний перемикачі освітлення, а до приладів внутрішнього  підкапотпа лампа, плафони кабіни і кузова,  щиткова і переносна   лампи та перемикачі цих приладів. Приладами світлової сигналізації нази­ваються   покажчики   повороту,   стоп-сигнал   і   світло   заднього ходу. Усі вищезазначені прилади живляться струмом від акуму­ляторної батареї або генератора і з'єднані з ними проводами. Дже­релом світла цих приладів є електрична лампочка,  яка складає­ться з металевого цоколя, скляного балончика, вольфрамових ни­ток розжарювання. Внутрішня порожнина скляного   балончика заповнена інертним газом. Автомобільні лампочки бувають  одно-і двоконтактні. У приладах лампочки кріплять металевим цоколем за допомогою двох штифтів або фланця .

Фари. Автомобільні фари призначені для освітлення   дороги спереду автомобіля. Вони встановлені в спеціальних гніздах перед­ньої частини крил. Фара  складається з металевого корпу­су, оптичного елемента з корпусом і регулювальними гвинтами, патрона, лампочки і двох обідків з прокладкою. Оптичний елемент напіврозбірний. Він має скляний розсіювач,  завальцьований зуб­цями в металевому рефлекторі. Між рефлектором і склом розсіювачем встановлено гумову прокладку, яка не пропускає всередину пилу, бруду і вологи. Внутрішня поверхня рефлектора вкрита тонким шаром алюмінію, що забезпечує добре відбивання світла. " тильного боку всередині рефлектора встановлено двоконтактну лампу.

Підфарники і задній ліхтар. Підфарники призначені для позначення   габаритів автомо­біля спереду, їх вмикають у нічний час і вдень під час туману або снігопаду. Підфарник скла­дається з корпусу, скла, обідка з про­кладкою, патрона і лампи. Часто його викорис­товують   також  як  покажчик   повороту. Для цього в підфарнику встановлюють двоконтактні лампи. Задній ліхтар призначений для освіт­лення   номерного   знака,  подачі стоп-сигналу і позначення габаритів ззаду вантажних авто­мобілів. Задній ліхтар вантажного автомобіля має корпус, обідок, патрон, двокон-тактну лампочку або дві одноконтактні, заднє червоне і бічне безколірне стекло. Лампа мен­шої світлосили освітлює номерний знак через бічне безколірне скло і дає сигнальне  світло через червоне скло. Лампа більшої світлосили вмикається під час   гальмування  автомобіля, тобто подає стоп-сигнал, попереджаючи водіїв, які їдуть позаду, про гальмування.

Підкапотна лампа призначена для освіт­лення двигуна, її встановлюють на передній панелі кабіни під капотом і вмикають повер­танням патрона в корпусі.

Контрольно-вимірювальні прилади освіт­люються лампочками, патрони яких встанов­люють на щитку приладів з тильного боку. Кабіна вантажного або кузов легкового авто­мобіля і автобуса освітлюються плафонами. Плафон складається 8 корпусу, обідка, матового скла і патрона з лампочкою. Щиткові лампочки і плафон вмикають перемикачем під щитком приладів.

 

 

Перемикачі освітлення і запобіжники.

 Перемикачі й вмикачі призначаються для комутації відповідних кіл.

Центральний переми­кач освітлення призначений для вмикання і вимикання фар, під­фарників і заднього ліхтаря. Він знаходиться на передній панелі.

Запобіжники вмикаються в електричні кола споживачів для за­хисту проводки й обмоток генератора, а також пластин акумулятор­ної батареї від дії великих струмів у разі короткого замикання. На ав­томобілях установлюються термобіметалеві та плавкі запобіжники.

Тер мобіметалеві запобіжники бувають разової дії (кноп­кові) та неперервної (вібраційні).

Технічне обслуговування приладів освітлення та світлової сигналіза­ції.

Ці прилади мають особливе значення для забезпечення безпеки дорожнього руху, тому за їхньою справністю треба стежити постійно.

Зовнішні ознаки несправностей приладів освітлення: неповне роз­жарювання ламп; періодичні блимання ламп або повна відсутність освітлення.

Причини несправностей:

/ порушення електричного контакту між лампою та патроном унаслідок окиснення;

/ нещільне прилягання проводів, обрив їх або коротке замикан­ня на масу;

/ підгоряння й окиснення контактів перемикачів світла;

S перегоряння волосків ламп і плавких запобіжників.

     Щодня перевіряти дію приладів освітлення, стоп-

І    сигналу та покажчиків повороту вмиканням їх. Через 4...5 тис. км пробігу автомобіля перевірити кріплення всіх приладів освітлення й приєднаних до них проводів.

Через 20 тис. км пробігу автомобіля перевірити й у разі потреби відрегулювати напрям світлового променя фар, замінити запобіжни­ки та лампи, що перегоріли.

 

 

Рис.6

Схема розміщення  екрана й установлення автомобіля для регулювання світлового променя фар (цифри для ВАЗ-2105):

1,2- горизонтальні лінії

Рис 6.1

Розташування регуляторних гвинтів фар:

а-вигляд на фору з моторного відсіку автомобіля ВАЗ-2105; б-Розташування очисника фари автомобіля «Москвич-2140»; в- гвинти кріплення облицювання радіатора автомобіля «Москвич-2140»; 1,3-гвинти переміщення оптичного елемента відповідно в горизонтальній та вертикальній площинах;2- фіксатори кожуха;4- важіль щітки;5- гайка кріплення важеля; 6- жиклер-розпилювач