Лекція 1
Тема:ЕЛЕКТРООБЛАДНАННЯ АВТОМОБІЛЯ
Електрообладнання автомобіля служить для
запуску двигуна, внутрішнього освітлення автомобіля, освітлення дороги, звукової
і світлової сигналізації, живить електричним струмом контрольно-вимірїовальні
прилади і систему запалювання. Електрообладнання автомобіля поділяється на дві
групи. Перша група — це джерела електричної
енергії: генератор і акумуляторна батарея. Друга група, яка носить
назву споживачів — це всі інші прилади електрообладнання. Генератор
приводиться в дію від двигуна автомобіля і перетворює механічну енергію на
електричну, якою живить споживачі та заряджає акумуляторну батарею. Акумуляторна
батарея перетворює хімічну енергію на електричну: вона призначена для живлення
"споживачів, коли двигун не працює або працює на малих обертах. Сполучають
генератор і акумуляторну батарею паралельно. На сучасних автомобілях
застосовують однопровідну систему електрообладнання, при якій до приладів
підводять один провід, а другим проводом є всі металеві частини автомобіля,
тобто його «маса».
Рис. 1
Будова
свинцево-кислотної стартерної акумуляторної батареї зі спільною кришкою
а –
загальний вигляд; б – блок пластин; 1 – бак; 2 – мастика; 3 – заливний отвір;
4,8,12,13 – полюсні штирі; 5 – пробка заливного отвора; 6- кришка; 7 –
перемичка; 9,10 – відповідно негативні й позитивні пластини; 11 – ребра; 14 -
сепаратори
ДЖЕРЕЛА ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ
Акумуляторна
батарея слугує для живлення електричним струмом
стартера під час пуску двигуна, а також усіх інших приладів електрообладнання,
коли генератор не працює або не може ще віддавати енергію в коло (наприклад,
під час роботи двигуна в режимі холостого ходу). Вона складається з шести
свинцево-кислотних дво-вольтових акумуляторів, з'єднаних між собою послідовно,
що забезпечує робочу напругу в колі 12 В. Бак акумуляторної батареї,
який виготовляється з кислототривкої пластмаси або ебоніту, поділено
перегородками на шість відділень. На дні кожного відділення є ребра (призми),
на які спираються пластини акумуляторів.
Акумулятор
складається з півблоків позитивних 70(рис.
3.1)
і негативних 9 пластин, ізольованих одна від одної
сепараторами 14, які виготовлено з пористих пластмас. Пластини
відливають у вигляді решіток із свинцю з додаванням 7...8 % стибію
(сурми) для механічної міцності. В решітку пластин упресовують активну масу,
приготовлену на водяному розчині сірчаної кислоти з оксидів свинцю — свинцевого
сурику (РЬ3О4) та свинцевого глету (РЬО) — для
позитивних пластин і свинцевого порошку — для негативних. Аби
збільшити ємність акумулятора й зменшити його внутрішній опір, однойменні
пластини з'єднують у півблоки, що закінчуються вивідними полюсними штирями 4,
8, 12, 13.
Півблоки
з позитивними й негативними пластинами складають у блок так, що позитивні пластини
розташовуються між негативними; тому останніх завжди на одну більше. Це дає
змогу краще використати активну масу позитивних пластин і захищає крайні з них
від короблення та руйнування.
Сепаратори встановлюють між пластинами так, щоб їхній ребристий
бік був повернутий до поверхні позитивних пластин, забезпечуючи тим самим
краще надходження до них електроліту. Зверху пластини покривають перфорованим
пластмасовим запобіжним щитком.
Складений
акумулятор поміщають у відділення бака й закривають кришкою, що має два отвори
для виходу полюсних штирів, а також отвір 3 для заливання електроліту,
який закривається різьбовою пробкою 5. У пробці є вентиляційний
отвір, що сполучає внутрішню порожнину акумулятора з атмосферою. Зазори між
кришками та стінками бака заповнюють бітумною мастикою 2. Акумулятори
з'єднують між собою свинцевими перемичками 7. Полюсні штирі 4, 13 крайніх
акумуляторів (плюсовий та мінусовий) призначаються для вмикання батареї в коло
електрообладнання автомобіля.
В
акумулятори заливають електроліт, що складається з хімічно чистої сірчаної
кислоти (H2SO4) і дистильованої води.
• Електроліт
готують (рис 1) у кислототривкій посудині (свинцевій, керамічній,
пластмасовій), вливаючи кислоту у воду. Заливати воду в кислоту не
можна, оскільки процес сполучення в цьому разі відбуватиметься на поверхні,
спричиняючи розбризкування кислоти, що може призвести до опіків тіла та
зіпсувати одяг.