ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 6.

МЕТОДИ  ЛОГІСТИЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

Завдання до теми

 

Завдання 6.1.

Виробниче підприємство «Мелвін» займається виготовленням алюмінієвих конструкцій. До цього часу усі операції із забезпечення підприємства сировиною та матеріалами велися підприємством самостійно. Матеріальні ресурси купувалися на великих оптових базах. Під час проведення чергової виставки, де були представлені нові зразки матеріалів та комплектуючих, менеджери підприємства отримали декілька пропозицій від прямих посередників відомих європейських фірм на поставку необхідних матеріальних ресурсів

Підрахунки логістичних витрат щодо закупівлі сировини та матеріалів показали, що робота з прямими посередниками дозволить значно зменшити логістичні витрати. Методом рейтингових оцінок визначте посередника, з яким слід укладати довгострокову угоду. У табл. 6.1 наведено критерії вибору постачальників у порядку зменшення їх важливості.

Таблиця 6.1

Критерії вибору посередника

Найменування критерію

Значення критерію (ранг)

1. Надійність часу постачання

1

2. Тарифи постачання

2

3. Загальний час постачання

3

4. Готовність посередника до переговорів про зміну тарифів постачань

4

5. Наявність додаткового устаткування (з переробки вантажів

5

6. Частота надання сервісних послуг

6

7. Наявність додаткових послуг з комплектації вантажу

7

8. Гарантія збереження вантажу

8

9. Моніторинг поставок

9

10. Процедура подачі замовлення

10

 

У табл. 6.2 наведені результати експертної оцінки посередників за обраними критеріями. Оцінка велася за 5–ти бальною шкалою і має наступні значення: 5 – «дуже добре»; 4 – «добре»; 3 – «задовільно»; 2 – «погано»; 1 – «дуже погано».

 Таблиця 6.2

Експертна оцінка посередників

Найменування критерію

Посередник 1

Посередник 2

Посередник 3

1. Надійність часу постачання

5

4

5

2. Тарифи постачання

4

5

5

3. Загальний час постачання

5

5

3

4. Готовність посередника до переговорів про зміну тарифів постачань

3

3

4

5. Наявність додаткового устаткування (з переробки вантажів

3

4

4

6. Частота надання сервісних послуг

5

4

4

7. Наявність додаткових послуг з комплектації вантажу

2

4

3

8. Гарантія збереження вантажу

5

4

4

9. Моніторинг поставок

3

5

5

10. Процедура подачі замовлення

5

4

4

 

Розв’язання

У нашому випадку процедура вибору найбільш важливих критеріїв, аналіз посередників, що працюють на ринку, попередній вибір посередників, експертна оцінка кожного посередника за обраними критеріями вже виконані.

Наступним етапом є визначення рейтингу посередника за кожним фактором (табл. 6.3).

Стовпчики 1 і 2 таблиці заповнюємо згідно із даними, наведеними в умові задачі (табл. 6.1).

Вага (стовпчик 3) визначається як результат ділення кількості критеріїв (10) на відповідний ранг.

Стовпчики 4, 6 заповнюємо відповідно із даними, наведеними у табл. 6.2.

Дані у стовпчиках 5,7,9 розраховуються як результат множення ваги на відповідну оцінку.

Загальний рейтинг визначається як сума рейтингів кожного посередника за усіма критеріями.

Таблиця 6.3

Оцінка посередників

Найменування критерію

Ранг

Вага

Посередник 1

Посередник 2

Посередник 2

оцінка

рейтинг

оцінка

рейтинг

оцінка

рейтинг

1. Надійність часу постачання

1

10

5

50

4

40

5

50

2. Тарифи постачання

2

5

4

20

5

25

5

25

3. Загальний час постачання

3

3,33

5

16,65

5

16,65

3

9,99

4. Готовність посередника до переговорів про зміну тарифів постачань

4

2,5

3

7,5

3

7,5

4

10

5. Наявність додаткового устаткування (з переробки вантажів

5

2

3

6

4

8

4

8

6. Частота надання сервісних послуг

6

1,67

5

8,35

4

6,68

4

6,68

7. Наявність додаткових послуг з комплектації вантажу

7

1,43

2

2,86

4

5,72

3

4,29

8. Гарантія збереження вантажу

8

1,25

5

6,25

4

5

4

5

9. Моніторинг поставок

9

1,11

3

3,33

5

5,55

5

5,55

10. Процедура подачі замовлення

10

1

5

5

4

4

4

4

Загальний ретинг

 

 

 

131,94

 

132,1

 

138,51

 

У розглянутому прикладі найвищий рейтинг посередника 3 свідчить про його перевагу. Однак для розрахунку рейтингу може використовуватись й інша система оцінок, за якої більш високий рейтинг свідчить про вищий рівень негативних якостей постачальника. У цьому випадку перевагу слід віддавати тому постачальнику, який має найнижчий рейтинг. За результатами проведених розрахунків можна зробити висновок, що найбільш доцільним є укладання угоди на постачання комплектуючих виробів і матеріалів з третім посередником.

 

Завдання 6.2.

Значення логістики у формуванні фінансових результатів організацій може бути ідентифіковано її впливом на рівень рентабельності інвестицій, у т. ч. шляхом впливу на:

-             прибуток, підвищуючи рівень логістичного обслуговування та оптимізуючи рівень логістичних витрат;

-             авансований капітал, оптимізуючи вкладення в логістичну інфраструктуру та запаси.

Сформулюйте економіко-математичну модель рентабельності інвести­цій та реалізуйте за її допомогою факторний аналіз для оцінювання впливу логістики на рентабельність інвестицій.

 

Завдання 6.3.

Магазин електроінструментів «Укртекс» отримав пропозиції про укладання угод на постачання товарів від 4 посередників. Експертні оцінки діяльності посередників наведені у табл. 6.4. Методом рейтингових оцінок, визначте посередника з яким слід укласти довгострокову угоду.

Таблиця 6.4

Експертна оцінка посередників

Найменування критерію

Посередник 1

Посередник 2

Посередник 3

Посередник 4

1. Надійність часу постачання

2

4

3

5

2. Тарифи постачання

5

5

2

5

3. Загальний час постачання

5

2

5

4

4. Готовність посередника до переговорів про зміну тарифів постачань

4

3

5

2

5. Наявність додаткового устаткування (з переробки вантажів

3

4

2

4

6. Частота надання сервісних послуг

5

4

5

5

7. Наявність додаткових послуг з комплектації вантажу

2

4

5

2

8. Гарантія збереження вантажу

3

4

4

1

9. Моніторинг поставок

3

5

5

4

10. Процедура подачі замовлення

5

4

5

5